Toon posts:

1800XP start niet op met 133Mhz.

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De search gebruikt... het boekje gelezen... een biosupdate gedaan...

maar nog steeds een probleem. Mijn nieuwe systeempje, een Athlon 1800XP i.c.m. een Epox 8kha+ moederboard, krijg ik niet opgestart op 133 mhz.
De cpu-clock jumper (op de Epox) op default (100 mhz) terugzetten helpt, maar dan loopt de 1800XP zoals bekend maar op 1150 Mhz, en da's niet de bedoeling. :(

Iemand advies? Alvast bedankt.

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 20:02

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Misschien ligt het aan je RAM (zie [topic=349761/1] )
Of misschien ligt het aan je processor, wat voor cooler heb je?

Specs

Verwijderd

Topicstarter
wat voor cooler heb je?
Een Titan met een groot alu-coolblok, dus dat zit wel snor. Het geheugen is een reepje 256 Mb DDR PC2100.
Met de cpu-clock jumper op het mobo op 133 mhz. ingesteld gaat in het begin alles goed: de Athlon 1800XP processor wordt netjes herkend en vermeld bij de opstart maar helaas krijg ik een spontane reboot net voordat ie bij het Windows-XP inlogscherm zou komen.
Als ik de CPU-clock jumper op het mobo op 100 mhz. terugzet zijn alle problemen voorbij. Maar ja, dan loopt de Athlon 'maar' op 1150 mhz. :'(

Verwijderd

uuuhm draait zou xp ding niet op 266mhz???

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Laat anders de jumper op 100mhz staan en stel in de bios in dat hij op 133mhz moet lopen

39

• Viper2k1
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-04-2025
Zelfde probleem gehad! Nu een Gigabyte moederbord er onder gegooid en hij werkt als een trein.

De volgende borden werken in elk geval niet:

Chaintech AJA2 (ondanks dat deze door AMD wordt gerecommend)
A-open AK73(a)

Met Epox gaat het dus ook niet lukken. Verschil trouwens tussen de chaintech/A-open en de wel werkende Gigabyte is dat de Gigabyte met DDR geheugen is uitgerust! :?

"And folks, if you don't like a little pain once in a while, poker is probably not your game. 'Cause as you can see, you're gonna get it!" (Mike Sexton)

• Viper2k1
Oh ja, Windows XP deed het hier ook niet en dus zijn we op 98 SE overgestapt. Is wel wat zonde, maar 2000 pro hadden we niet bij de hand.

"And folks, if you don't like a little pain once in a while, poker is probably not your game. 'Cause as you can see, you're gonna get it!" (Mike Sexton)

• Primus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-08 14:29
Ik had hetzelfde probleem... was bij mij verholpen toen ik *alleen* de FSB dipswitch manually op 133 zette maar de voltage en multiplier automatisch liet regelen. Was overigens met een Soltek bordje...

Verwijderd

Topicstarter
Laat anders de jumper op 100mhz staan en stel in de bios in dat hij op 133mhz moet lopen
Dat had ik al eerder geprobeerd met 't zelfde resultaat... :'(
Met Epox gaat het dus ook niet lukken.
Een Epox 8kha+ zou dus niet geschikt zijn voor een Athlon 1800xp :?
Lijkt me stug.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 december 2001 16:35 schreef Primus het volgende:
Ik had hetzelfde probleem... was bij mij verholpen toen ik *alleen* de FSB dipswitch manually op 133 zette maar de voltage en multiplier automatisch liet regelen. Was overigens met een Soltek bordje...
ook al geprobeerd... :(
Not.

• Masterdam
  • Laatst online: 17-08 20:02

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Wat voor voeding heb je?

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 december 2001 17:02 schreef Masterdam het volgende:
Wat voor voeding heb je?
300 Watt. Zou dat kiele/kiele kunnen zijn?

• Fanman
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21-08 13:23
Ik draai zelf met een XP 1800+ op een 8kha+.
Bij mij was het voldoende om de jumper op 133 fsb te zetten.

Mischien de combo van geheugen en bord???
( Ik heb kingston )

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 december 2001 21:02 schreef Fanman het volgende:
Ik draai zelf met een XP 1800+ op een 8kha+.
Bij mij was het voldoende om de jumper op 133 fsb te zetten.

Mischien de combo van geheugen en bord???
( Ik heb kingston )
Zou kunnen. Even een ander reepje proberen morgen. Draai jij trouwens ook met Windows XP?

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb het DDR geheugen vervangen voor een nieuw reepje... zonder resultaat. :(

Ziet er dus naar uit dat of het moederboard of de processor niet helemaal lekker is.
Voordat ik nu heel de boel uit elkaar ga slopen en retourneren naar de winkel: waar denken jullie dat in dit geval het defect zit; in de proc of in het moederboard?

• Viper2k1
Bij ons in de proc. Trouwens dat die epox niet werkt is vreemd, maar dat de chaintech AJA2, aangeraden door AMD, het ook niet doet? DUSSS! Bij ons was de processor de boesdoener dus dat kun je proberen!

SUCCES!

Verwijderd

heb ook een epox 8kha+
jumper op 100 mhz staan
in bios op 143 mhz gezet.

Verwijderd

Op vrijdag 14 december 2001 15:07 schreef Apple het volgende:
De search gebruikt... het boekje gelezen... een biosupdate gedaan...

maar nog steeds een probleem. Mijn nieuwe systeempje, een Athlon 1800XP i.c.m. een Epox 8kha+ moederboard, krijg ik niet opgestart op 133 mhz.
De cpu-clock jumper (op de Epox) op default (100 mhz) terugzetten helpt, maar dan loopt de 1800XP zoals bekend maar op 1150 Mhz, en da's niet de bedoeling. :(

Iemand advies? Alvast bedankt.
Zet AGP 4x eens op 2X en probeer dan weer eens met de juiste instellingen op te starten( en eventueel safe defailds laden in bios)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 15 december 2001 14:33 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

Zet AGP 4x eens op 2X en probeer dan weer eens met de juiste instellingen op te starten( en eventueel safe defailds laden in bios)
Bijna goed! Ik kom nu tot en met het inlogscherm... en dan reboot ie weer. :( :( :(

Ik merk dus een kleine verbetering. Eerst kwam ik TOT het inlogscherm voordat ie reboote en nu TOT EN MET.
(Btw, m'n videokaart is een Gigabyte GF2 pro.)

Wat ik ook nog even gedaan heb is 'automatisch rebooten na error' uitgezet in Windows XP. Nu kan ik tenminste de foutmelding bekijken.
De stop-code komt echter jammergenoeg niet voor in de database van de Microsoft website. Hier schiet ik dus ook geen fuck mee op. :(
Bestaat er trouwens een lijst met ALLE error-codes? Ik kan die lijst niet vinden op microsoft.com.

Verwijderd

Op zaterdag 15 december 2001 15:07 schreef Apple het volgende:

[..]

Bijna goed! Ik kom nu tot en met het inlogscherm... en dan reboot ie weer. :( :( :(

Ik merk dus een kleine verbetering. Eerst kwam ik TOT het inlogscherm voordat ie reboote en nu TOT EN MET.
(M'n videokaart is trouwens een Gigabyte GF2 pro.)
Wat voor voeding heb je en hoeveel watt is hij. Eventueel je mem een klein tikje meer voltage? en probeer op AGP 1x.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 15 december 2001 15:16 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

Wat voor voeding heb je en hoeveel watt is hij. Eventueel je mem een klein tikje meer voltage? en probeer op AGP 1x.
Een 300 Wat voeding. Memory voltage verhoogd van 2,5 naar 2,6 volt... AGP naar 1x... Helpt allemaal niks. :'(
(CPU voltage staat op 1,75.)

Verwijderd

Op zaterdag 15 december 2001 15:50 schreef Apple het volgende:

[..]

Een 300 Wat voeding. Memory voltage verhoogd van 2,5 naar 2,6 volt... AGP naar 1x... Helpt allemaal niks. :'(
(CPU voltage staat op 1,75.)
Wat is je CPU temp in de bios?

• Viper2k1
Heb je het installeren al eens geprobeerd met de randapparatuur (lees=cd-rom, brander, floppy, alle pci kaarten) afgekoppeld cq. totaal uit het systeem gehaald? Kan helpen! Misschien! Een beetje! :?

Verwijderd

Topicstarter
Even het laatste nieuws voor de geinteresseerden:

Als ik de internal cache van de CPU disable in het bios dan start ie wel op met 133 mhz. Duurt dan natuurlijk wel een kwartiertje :Z maar goed, hij start in ieder geval wel helemaal op. De 1800XP wordt vervolgens in het configuratiescherm goed vermeld. Er staat 1800XP(1533Mhz.)
Nu zou je kunnen denken aan een koelprobleem. Dus dat na het uitschakelen van de interne cache de proc niet zo heet meer wordt en hij gewoon door kan starten naar Windows.
Maar als ik de internal cache wel 'enable' en met 133 mhz. ingeschakeld een kwartiertje in het bios blijf staan dan zie ik de cpu-temp niet noemenswaardig oplopen. De temp blijft stabiel rond de 44 graden.
Schiet mij maar neer :r

(Waar ik momenteel wel heel handig in ben geworden is het verwisselen van die jumper. Geblinddoekt en met dikke handschoenen aan prik ik 'm er in een oogwenk in B-) )

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Hoeveel geeft je +5v aan in de bios?

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 15 december 2001 20:12 schreef gdew het volgende:
Hoeveel geeft je +5v aan in de bios?
4,85

Nou, ik krijg het vermoeden dat die 300 watt voeding het dus niet trekt. Met de jumper op 100 mhz. en handmatig 133 mhz. in het bios instellen liep ie dus niet maar ik kom er net achter dat als ik 132 mhz. instel dat ie dan wel opstart!!! :9

Ongelofelijk, 1 mhz. teveel en hij geeft de pijp aan Maarten. |:(

Een 300 watt voeding is dus te weinig???

• OverSoft
  • Laatst online: 10-08 00:09
Op vrijdag 14 december 2001 16:19 schreef blijstar het volgende:
uuuhm draait zou xp ding niet op 266mhz???
|:( DDR misschien |:(

en dat ie wel op 132 draait en niet op 133 komt omdat ie vanaf 133 en heel andere divider instelt enzow

• Viper2k1
Het begint er steeds meer op te lijken dat die CPU gewoon te snel is. Als je hem onderklokt dan doet 'ie het wel en doe je hem op werkstand dan weigert 'ie! Vreemd toch!
Een deskundige van AMD in de zaal misschien? |:(

• LG_Greenman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:09

HX45/300w/Epox 8KHA+/XP1800@1620/768mb@2x143mhz Apacer/17"@Asus V6600 GF1/17"@ S3trio64V/SB1024 Live player/Kingston 110TX/20gig@7200rpm Maxtor/40gig@5400rpm Maxtor/27gig@5400 WD/JustCool CPUcooler/2x120mm en 3x80mm casefans/Plextor 40x/DVDR4x

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vannacht behalve tweakers een aantal andere forums bezocht en bemerkte dat dit probleem vaak voorkomt, en zeker niet alleen met Epox. Ook Abit, Asus en MSI zag ik voorbij komen. Wat wel opvalt is dat het probleem vrijwel altijd met een 1800XP optreedt.
Een echte oplossing ben ik nog niet tegengekomen. Het leuke is dat in ieder draadje dat je hierover leest zich iedere keer weer 1 of meerdere personen melden die met een 1800XP absoluut geen problemen hebben. Kwestie van de jumper op 133 mhz., eventueel en biosflashje en gaan... *D

Nou, hier niet dus :( |:(

Handmatig op 132mhz. instellen (wat ik eerder vermelde) blijkt achteraf niet stabiel te zijn in Windows. Wel stabiel blijft een iets lagere instelling, bijv. 129 mhz.

Verwijderd

Topicstarter
Met het programma'tje MBProbe kun je, zoals velen zullen weten, o.a. de waardes van je voeding uitlezen in Windows.
3 waardes worden door MBProbe als kritisch gezien:

+3,3v = 1,52

-5v = 0,68

-12v = 1,95

De '+5v' en de rest zijn wel goed.

Ben ik aan een grotere voeding toe? :'(

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
je +5v=4,85 draai dan eens BurnK7 of prime95 en kijk eens hoever dat nog weg zakt onder die belasting.

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

• Fanman
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21-08 13:23
Op vrijdag 14 december 2001 22:04 schreef Apple het volgende:

[..]

Zou kunnen. Even een ander reepje proberen morgen. Draai jij trouwens ook met Windows XP?
Jep.. prof editie

Verwijderd

ik had net zoiets, liep steeds vast, processor was gewoon kapot: er was een stuk van de core afgebroken...

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het moederboard heb ik omgeruild voor een nieuwe en...
PROBLEEM OPGELOST! :)
Loopt als een raket nu. :9~

Iedereen bedankt voor de reactie's en Epox: bedankt voor het 72 uur onafgebroken achter m'n pc zitten en 22 grijze haren erbij. :(

Verwijderd

Bios misschien flashen??? Bij mij werkt die Epox 8kha+ met AMD 1800+ XP perfecto :)
Pagina: 1