Toon posts:

[linux programmeren] wxWindows vs. QT vs. GTK+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoort misschien eigenlijk thuis bij programmeren forum, maar ik geef mezelf hier meer kans ;).

Ik kwam toevallig wxWindows tegen. Een grafische library (de open-source tegenhanger van QT van trolltech).

Ik wil graag beginnen met GUI-c++ programmeren onder linux. Maar welke library moet ik nu gaan nemen. Is wxWindows bekend? (Wie gebruikt het?).

Of is het misschien beter om QT te gebruiken of zelfs GTK+ met C?

Ik zie even de bomen niet meer door het bos van libraries.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Ikzelf programmeer af en toe wat GTK+ in C. Werkt erg prettig vind ik, maar ik heb nooit ingewikkelde dingen ermee gedaan.

Je kunt ook C++ programmeren met GTK+. De C++ binding van GTK+ heet GTK--, maar daar staat meer over op www.gtk.org .

Verwijderd

als je op een windows achtige manier wilt proggen kan je ook in object pascal gaan proggen. dit kan met kylix [borland]

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 december 2001 16:32 schreef compukid het volgende:
als je op een windows achtige manier wilt proggen kan je ook in object pascal gaan proggen. dit kan met kylix [borland]
Wat heeft dat met Windows te maken? kylix == object pascal.
Pascal heeft niks met Windows te maken...

Ik vraag me alleen af welke libraries ik me het beste in kan verdiepen. Het wordt sowieso c++.

Ik zal me eens verdiepen in GTK--.

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Ik persoonlijk hou meer van Qt. Een iets robuustere opzet dan GTK en iets makkelijker te porten naar andere platformen (ik heb vroeger wat tooltjes plus gui gemaakt voor 9 unices en win9x en NT zonder enig compatibilty-probleem whatsoever).

WxWindows ken ik niet moet ik er eerlijk bijzeggen..

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik vind GLib/GTK+ het meest prettig.

Veel programmeurs hebben de kritiek dat het rommelig is en met callbacks werkt.
QT is heel object-georienteerd en voldoet aan de moderne normen en waarden van de huidige programmeurs, maar het is zo traag en onnodig ingewikkeld, dat mijn voorkeur GLib/GTK+ heeft.
Het is snel, gemakkelijk te leren en de documentatie is redelijk.

Verwijderd

Het hangt puur van je programma, ervaring en alles af wat je wilt gebruiken.

Ikzelf gebruik in al mijn projecten Gtk+, omdat ik daar het beste mee overweg kan en ik bovendien toch voornamelijk in C gebruik en dan is Gtk+ net iets handiger. Ik ben Gtk+ ook gewend en dat maakt het werken ermee een stuk prettiger.

Als je een C++ programma moet maken zit je al snel vast aan Gtk-- voor Gtk+ (aanrader!) of Qt. Welke je dan wilt gebruiken, hangt puur van eigen voorkeuren af.

Neem een kijkje in de Gtk+ tutorial en de Qt tutorial (link?) en kijk welke je er het makkelijkste voor jouw eigen doeleinden vind uitzien.

Vanuit politiek standpunt had ik vroeger voor Gtk+ gekozen (GPL vs. QPL), maar nu is 't beiden GPL dus da's geen argument meer.

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 10:22

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

bij QT vs. GTK+ vind ik QT makkelijker om mee te programmeren, komt ook omdat ik een Java achtergrond heb, en QT heel erg overeen komt met Java/Swing qua manier van GUI's in elkaar zetten. wvWindows ken ik niet dus daar kan ik niks zinnings over zeggen.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Tja... dan moeten jullie toch echt eens FOX proberen: www.fox-toolkit.org
Pagina: 1