T.net reaktieniveau's

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:30

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
We zijn nu een aantal weken verder en inmiddels zijn de reakties op Tweakers.net, zoals viel te verwachten, weer terug beland op het niveau van de gemiddelde chatbox. Op zich is dit niet verkeerd, zolang andere mensen zich er niet aan irriteren en dus moet er goed gemodereerd worden.

Mogelijk indeling van de niveau's:

0: std gezwam
1: zinvolle postings (iets wat bijdraagt aan de thread/discussie, niveau 1 is dus redelijk laagdrempelig)
2: interessante zinvolle postings (2 wordt op dit moment nauwelijks gebruikt, een groot deel van de huidige 1 postings zou met deze indeling dus als 2 kunnen worden beoordeeld).

Het liefst wil ik de crap er gewoon uithebben maar dan worden wij moderators als nazi's beschouwd. Iemand negatief beoordelen wordt ook niet gepikt in onze samenleving, daarom score -1/-2 alleen voor de echte crap en niveau -1 voor off-topic/overbodige postings.

Het idee is dat iemand die leest vanaf niveau 1 een zinnnige opmerkingen kan volgen.

Dit is natuurlijk nog steeds geen keiharde guideline, maar die valt niet te geven (zwaar irritant dat iedereen antwoord vraagt op een vraag waar geen hard antwoord op valt te geven). Het is vooral een gevoelskwestie.

Om een voorbeeld te geven van zinloze postings:
http://www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=8900 ,
zinloos gezwam over de betrouwbaarheid van een plaatje.

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 16:32
Inderdaad die thread is heel slecht. Maar je zou zelfs kunnen denken om de totale newsposting te modereren!

Verder is je voorstel voor levels okay en een 'reflects' het resultaat van de eerdere tread waarin dit werd bediscussieerd tussen de modderaars.

eens.. En vanaf nu ga ik het als leidraad beschouwen.

mzzl Jochem

• Ralph
  • Laatst online: 16-07-2019
Zelf zou ik de indeling iets veranderen. Ik bedoel een apart niveau voor 'grappig' zou handig zijn.
Nu zie ik heel vaak dat grappige posts, die niets met het onderwerp te maken hebben, vaak op +1 gemodereerd worden. Dat houdt de humor in de thread, maar je krijgt dan wel vaak off-topics in de thread.

Mijn idee is dan ook om de instellingen zo te wijzigen dat
1) je kan instellen vanaf welk niveau je wilt lezen
0 :standaard
+1 :een zinvolle toevoeging (een linkje/wat info die iedereen kan weten, maar nog niet genoemd is)
+2: info die nieuw is en dus echt zinvol
-1: off topic
-2: flame/rulez etc.

2) je kan instellen of je ook grappige posts wilt lezen.
een G: grappig dus.

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
wat ik dan alleen niet snap is hoe ik op -1 terechtkwam zonder postings gedaan te hebben, en ik meestal toch niet echt onzin loop uit te kramen, maar oke

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Verwijderd

Ik zie net dat de moderators hun nieuwe taak gelijk serieus nemen. Maar nu lijkt het nog meer op sensuur (bv post van obiwan). Ik vind het moderaten ook steeds partijdiger worden (In het begin viel dat wel mee), ik snap soms niet waarom mensen +2 of +1 krijgen. Zeg je iets goed over femme of t.net krijg je automatisch punten, of het nou op het artikel slaat of niet.....

Een bepaald soort post-vee (rara wie?) heeft op deze manier wel erg veel punten, hij post 10x op hetzelfde artikel zonder iets toe te voegen en nog zwaar off-topic ook nog...

Het was een leuk idee hoor dat moderaten, maar volgens mij gaat het een beetje te ver. De lol van die reply's door te lezen is er af, het enigste wat nog door m'n hoofd gaat is: slijmbal.

Verwijderd

Ik hoop zooooooooooo dat dit NIET over mij gaat :+
Want ik heb 1 keer een dubbele post gedaan over mijn card-cooler en dat werd meteen als KARMA GEZEUR bestempeld...terwijl dat helemaal nie mijn doel is, ik wilde gewoon (enthousiast als ik over mun coolertje was) het aan veel mensen laten weten.

Femme:
Het is lastig communiceren als je overal en nergens bent en ook nog eens ergens info neerzet en er vervolgens van uit gaat dat iedereen die leest en daarom maar in jouw ogen domme vragen negeert.
Ik heb 2 ideetjes...
1) Maak een onderdeeltje op je site waar je kan zien wat er hier aan info staat, dit om irritatie aan beide kanten te voorkomen
2) Negeer niet, maar reageer duf ofzo. Ik weet echt niet wat ik aan je heb als je gewoon alles negeert (email, ICQ, thread)
Je reageert alleen als het voor jou ook zinnig is...jammer. Ik snap dat je het druk hebt maar toch...

Dan even om misverstanden te voorkomen: Ik heb liever dat je NU mij karma, aantal reacties weer op nul zet dan dat je denkt dat ik hier alleen voor de punten ben. Want dat is absoluut niet waar!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
En apart niveau voor grappige postings is ten eerste niet mogelijk zolang ik het hele reaktie systeem compleet omgooi (ivm scores), ten tweede vind ik het echt zwaar onzin om grappige postings als een apart te behandelen. Dan zou men geen grappige postings kunnen zien als dat uitgevinkt is? Is ook heel moeilijk te handhaven als je dan nog consistentie in een thread wil houden (moet je er nl mee rekening houden dat sommige mensen geen grappige postings kunnen lezen en anderen wel, terwijl het nu gewoon top down is - iedereen leest alles vanaf 1 van de 5 begin niveau's).

2: Waardevolle, interessante, inzichtvolle, informatieve postings (dus geen zwak gezwam maar echt iets waar iemand wat aan heeft)
1: On-topic postings die bijdragen aan de thread
0: on-topic geklets
-1: off-topic
-2: Flamebaits

Dit lijkt me een indeling die redelijk duidelijk is en daardoor goed is te handhaven.

Als er zo'n indeling is kan ik die ook in de FAQ zetten en aan de moderators doorsturen zodat iedereen waat hoe er gemodereerd moet worden.

Off-topic wil dus ook zeggen dat de zogenaande slijm postings waar Binary last van heeft naar niveau -1 (score 0) gaan (dit is wat ik zelf trouwens ook doe, als dit soort opmerkingen niet in de thread thuishoren).

Dan zitten we alleen nog met het verschil score/niveau. Mensen blijken nogal verontwaardigd te raken wanneer zij score -1 krijgen, dus daar moet enigzins voorzichtig mee omgegaan worden. Dus de 'onschuldige' off-topic postings krijgen in dat geval score 0, niveau -1. Met schuldig bedoel ik dan bewust off-topic crap, first postings e.d.

Als jullie het eens zijn met deze aangepaste indeling kan ik m'n karma berekening ook aanpassen.

• Ralph
Als het zoveel extra werk is, dan zou ik die categorie 'grappig' er ook niet bij doen, maar zorg er dan wel voor dat de rest duidelijk is.
Alle suggesties die ik lees zijn enkele weken geleden ook al door verschillende mensen geopperd, ook het verschil niveau-score is al vaak uitgelegd. Toch bestaat er nog altijd veel onduidelijkheid en ik denk niet dat dat zomaar opgelost wordt door de 5 niveaus zo te blijven definieren.

De concrete verschillen tussen 0,1, en 2 zijn nog altijd niet erg duidelijk. (Ik snap de bedoeling wel, maar het is voor iedereen gemakkelijker als het het keihard omschreven staat).
En moeten erg leuke postings, maar off-topic, dan niveau -1 krijgen? Ik dacht dat jullie vonden dat dat de humor niet ten goede kwam.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Probeer het zelf eens duidelijk te krijgen?

Is dat zo makkelijk?

Verwijderd

Binary
Ik vinnut heeeeel lam zoals je even je ergernissen over het stukkie
post-vee
(orrigineel, zelf bedacht?? Lache met jou...) hier uitsproeit, en zo deze jongen te kakken zet. Heb jij nooit gehoord van directe communicatie (Icq... email, hell netbellen voor mijn part...) gehoord?
Anders maak je even niet aan de rest van de wereld duidelijk wat voor een eikel je die gozer eigenlijk wel niet vindt (omdat ie toevallig een hoger karma heeft dan jij??)
Ik vind het echt zielig zoals je je hier aanstelt. Ik ken de jongen in kwestie al heel lang, is mijn beste vriend, en ik ben wellicht de enige hier die een beetje een fastsoenlijk oordeel over hem kan vellen.
Een ding weet ik zeker... postvee is hij niet, hij zegt niet alleen maar
zwaar offtopic
dingen (krijg je door offtopic posten een hoog karma?? Had ik eerder moeten weten!) en had het tot voorkort heel leuk op de tweakers site.
Hij is echt niet die hoog karma streber die jij van hem denkt dat ie is...

Respect 2 Femme voor een fijne site enzo, enne Binary, doe mij een lol, en hou voorlopig je mond over zaken waar je geen verstand van hebt en over mensen die je niet kent.
PUNT.
DOS

• Ralph
He Femme, ik probeer alleen maar te helpen hoor. :)
Hetgeen ik probeer duidelijk te maken is dat er concrete richtlijnen moeten komen om alles duidelijk te maken. (met voorbeelden etc.)
Als niemand iets heeft om op terug te vallen blijft de onduidelijkheid bestaan.
Persoonlijk ben ik van mening dat de meeste onduidelijk bestaat tussen enerzijds niveau en score, en anderzijds niveau 1 en 2.

Misschien een idee om pas een score toe te kennen als je vaak een goed (of slecht) niveau behaald hebt? Dus bij 5 keer een niveau 1 posting , een punt karma erbij. En bij 2 keer een niveau 2 posting ook een punt karma erbij.
Hetzelfde idee geldt dan voor de minpunten.
Bij het modereren bepaal je dus gewoon het niveau en de rest wordt doorberekend. Lekker makkelijk, lekker duidelijk.

Verwijderd

Dos: Ik heb z'n naam niet genoemd en toch weet je wel wie ik bedoel???? Dat zegt dan wel iets toch?

Email is onderweg met het hele verhaal....

• Firefox
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Nee Ralph, dat is wat er standaard al gebeurd.

als moderator geef je het niveau aan, en daar worden ook automatisch punten mee toegekend. Echter, als er 1 iemand offtopic gaat, kunnen we het niet maken om - als op het offtopic een nuttige reply komt - het antwoord zwaar af te straffen. DAT is de reden dat we punten en niveau's gescheiden hebben gemaakt.

Tevens moet je je voorstellen dat KARMA en SCORE niet evenredig aan elkaar verbonden is... wanneer jij om 5 uur snachts heeeeeerlijk ligt te slapen draait Sebulba over uren om van jullie allemaal het karma her te berekenen... Femme heeft daar een paar krankzinnige formules op los gelaten waar deze techneutal de ballen van snapt.
Dus wat jij voorsteld met de punten verdeling gebeurt tot op zekere hoogte al.

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• Ralph
Firefox:
dus als ik het goed begrijp worden er al automatisch punten toegekend aan de hand van het niveau en is de score alleen maar om een eventueel verschil aan te kunnen geven.

Ik zie dat er een mail binnenkomt van Femme, daar zal wel meer instaan denk ik.
Firefox, in ieder geval bedankt voor de uitleg.

Verwijderd

Hmmm. Karma. Bah.

Ik ben absoluut een groot voorstander van niveau's. Schifting is hard nodig op een site met zoveel geblaat als tweakers. (off-topic,flames,whatever) Maar kijk even naar de reden van veel van dit soort posts. Vaak (heel vaak!) is dit om iets te laten zien, te bewijzen, of om zich te profileren. Dit wordt dan gedaan door gelul over je spelvoorkeur, je systeem of allerlei andere heldenverhalen.
Niveau's weren dit redelijk. Helaas wordt dit door score's juist gestimuleerd. Behalve je linuxkennis, je quake-bikkelen en je wrede systeem kun je nou ook 'de vent'gaan uithangen met je stapels karmapunten! En laat nietmand zeggen dat ze het er niet om doen, want onbewust speelt het toch mee. En ik durf zelf nog wel toe te geven dat het lekker voelt als je een keer een +2tje scoort.

En ik geloof cyberjunk en alle anderen die zeggen dat het ze niet boeit best, maar het heeft nog wel invloed. Of je nou wil of niet, of je dat nou sociaal correct vindt of niet, of je dat nou wil vebergen of niet. Concurentie, profileren en haantjesgedrag zit in de mens. En het is dus nonsens om te denken dat dit op een site met veel mannelijke bezoekers tussen de 17 en 23 geen invloed heeft.

En is het het waard? Wat doe je in vredesnaam met je karma behalve een standaard hogere postwaarde, of eventueel moderator worden? Zoek die mensen dan handmatig uit! Volgens mij (weet niet zeker, moet femme nog mailen) gebeurde dat bij mij ook zo. Vervolgens moet je het geweldige niveausysteem handhaven, en donder je dat karmageneuzel eruit!

Trust me, punten toekennen aan posts is de kat op het spek binden. Zeker bij T.net. Zelfs al zou je niet willen, dan speelt het nog mee. Laat staan als je je niet bewust verzet...

Verwijderd

Nog even iets.

Ik heb net gepoogd dit http://www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=8944 te modderen. Deze was grotendeels al gemodderd, maar volgens femme's meest recente systeem heb ik em bijgewerkt. (hoewel je volgens mij geen vorige moderations kan aanpassen, ik zie ze in ieder geval niet doorgevoerd) Ik heb behoorlijk wat posts op 1 gezet (ben verder van de scores afgebleven) en daarna gecontroleerd of het op niveau 1 nog te lezen was. Afgezien van de al eerder gemodderde posts die ik volgens mij niet omhoog kon zetten is het goed leesbaar. En ik heb maar een onzinpost omhoog hoeven zetten, omdat de reactie ook op 1 stond. Dit is overigens een goed argument om reeds gemodderde posts toch nog aan te kunnen passen. > femme, aanpassen?

Dit is dus nu een van de weinige threads die op niveau1 zinnig te volgen is! Voor zover ik het kan volgen is dit dus de bedoeling...

femme wrote:
niveau 1 is dus redelijk laagdrempelig
Dat wordt het dus inderdaad, de 'normale' thread zou in z'n geheel op 1 moeten komen. Maar daarvoor moet je VEEL meer posts op 1 zetten dan nu gedaan wordt! Anders is de hele filterfunctie van de niveau's weg. De demonstratie is misschien niet helemaal gelukt, maar het punt is wel duidelijk... :)

ps.
Dat scherm dat je krijgt na het modderen, met een overzicht van wat er nog gemodderd moet worden, kan dat in een menu toegankelijk gemaakt worden? Ik heb geen idee hoe ik er nu moet komen...

Verwijderd

Eeeh, can't somebody just tell me to shut the f*ck up?!? :)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik heb de moderators er handmatig uitgepikt gebaseerd op hun karma (dat in verhouding met het aantal postings dat ze gedaan hebben).

Karma is daar zeker wel een handig hulpmiddel voor. Ik zou er eventueel voor kunnen zorgen dat de karma waarde niet publiek toegankelijk is.

Verwijderd

Is een idee. zowel de score, als het opvragen van je eigen karma helemaal weglaten. Dan maak je er een soort administratief hulpmiddel van...

Verwijderd

En kan een modderer nou wel of niet reeds gemodderde posts 'hermodderen'? Anders kun je nooit structuur in een thread bouwen...

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dopamine : ja, dat kan wél !

Stel : Bavaria moddert een bepaalde thread, maar ik vind dat dat niet goed is, dan kan ik hem alsnog (op een andere manier) modderen.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Binary
Moet ik hier nu echt op reageren?
4 your information.. De jongen waar we het overhebben attendeerde me zelf op deze thread toen ik bij hem thuis was.
(Daarom is het IP ook hetzelfde.)

Verwijderd

Nu lopen de punten nog redelijk ver uiteen en is er dus een meerwaarde voor sommige mensen aan dat karma, maar als strax de meerderheid hier een ongeveer gelijk tamelijk hoog karma heeft...wat boeit het dan nog? Het is alleen mooi om de crap posters eruit te pikken e.d.
Ik vind het dus ook persoonlijk handig dat ik kan zien of iemand veel post en ook nuttige dingen post: weet ik ook sneller of ie uit zun nek lult.
Maar, wat ik al eerder heb gezegd, over een paar maanden boeit het niemand meer die punten...tis dan zooo gewoon. Dus laat ze er maar lekker in, het Super-Zegels sparen idee is hier van toepassing: je doet er geen moeite voor maar het is leuk als je ze krijgt :)

Dos (e.a.)
Maak je maar niet meer druk over /me vs. Binary want dat vs. is al niet meer zo...
We hebben per e-mail wat dingetjes besproken en zitten elkaar geloof ik al een stuk minder in de weg. (Correct me if i'm wrong Binary.)

Verwijderd

CJ86:

-De crap wordt er niet met karma, maar met de niveau's uitgepikt.
-Veel posten, nuttig posten en karma posten zijn drie totaal verschillende dingen, als je uit het een het ander probeert af te leiden trek je vaak de verkeerde conclusies.
-Als het niet boeit, is dat niet een reden voor handhaven, maar voor verwijderen.
-Superzegels beinvloeden je koopgedrag, karma beinvloed je postgedrag. Het is dus HELAAS hetzelfde.
-Als iedereen op ongeveer hetzelfde karma-aantal zit, heeft het ook geen nut meer.

Kortom, al dat karma-geneuzel is alleen handig voor het uitkiezen van moderators...
Maar goed, het zal er wel in blijven. :'(

FEMME:
Kan dan op z'n minst die scorevermelding bij de posts weg??? Lijkt me een stuk nuttiger om daar een niveau-vermelding van te maken.

Verwijderd

Is het mogelijk om een vinkje te maken dat je aanvinkt als je zelf al weet dat je posting crap is maar je het toch niet kunt laten hem te plaatsen. De posting krijgt dan -3 maar het heeft geen invloed op je karma.

Verwijderd

Klopt Cyberjunk86, Ik heb niks te verbeteren.... ;)

Femme: Ik dacht ik zet mijn niveau op -2 zodat ik alles kan lezen, maar hij blijft alleen maar 0 postings en hoger weergeven.
Als je dat nou ffe zou fiksen... pleazzzz

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Dat is vreemd. Volgens m'n databeesje staat jouw default niveau op 1. Als ik m'n eigen niveau instelling aanpas naar -2 werkt 't wel bij mij.

Uiteraard moet je opnieuw inloggen om van deze instellingen gebruik te kunnen maken (laat ik dat er maar eens bij zetten nadat de preferences zijn gewijzigd)...

Verwijderd

Ja dat was het dus ;). Had ik niet aan gedacht omdat in mijn preference hij wel op -2 bleef staan.

Het werkt dus :)
Pagina: 1