Toon posts:

[CM] Elcrto man gezocht 1,5v van pc PSU

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb zo'n halffords LCD die normaal op een 1,5 volt batterij draait.

Nu wil ik de batterij vervangen door constante voeding van de PC PSU.
Nu was daar een tijdje terug een topic over wat je nodig had om dat te realiseren maar ik kan hem niet vinden :(

Het gaat hier omdat blauwe temp display van halffords...

Wie kan mij hier me even op het goede pad zetten ?

Verwijderd

eigenlijk heel simpel, je systeem kent uitgangen van 5V (rode draden), als je die deelt m.b.v. een spanningsdeler, dan kun je 1,5V aftappen. Alleen hangt het dan wel van het door de LCD gebruikte stroom af hoe groot die weerstanden moeten zijn. Dus: tussen 5V en 0 2 weerstanden knopen, verhouding maken dat over de 2e weerstand (die dus aan nul en de 1e weerstand zit) een spanning van ongeveer 1,5V staat. 330 ohm en 150 ohm komen al aardig in de buurt denk ik. Dat is samen 480 ohm, waarmee de voeding belast wordt met 10mA. Als je de gedeelde spanning dan ook nog buffert middels een op-amp buffertje, (0-versterker), blijft je spanning een beetje constant en je hebt gelijk een redelijke overstroombeveiliging. Voor schemaatjes moet je even zoeken op opamp en spanningsdeler op het net of zo.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Is al eerder een post over geweest, met schema en al:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/10987785#10987785

Alleen moet je R2 aanpassen, omdat deze voor 3V is. Volgens mij kun je daarvoor het beste een 100 Ohm potmetertje nemen, en dan afregelen.

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

Is gewoon een spanningsregelaar geen optie?
Moet je even kijken of een gewone 78 serie in 1.5 V beschikbaar is (denk et wel) en offie 5 V in mag hebben...

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Verwijderd

als je ff mailtje naar atmosferic@hotmail.com stuurt, mail ik je een schematje terug. heb het net ff gesimt, en werkt prima!

Verwijderd

hej, dat ding heb ik ook gekocht..

kheb um uit mekaar gedraaid, en hij is nu al dood :)

Verwijderd

Topicstarter
Zeker die kleine magneetjes achter het witte frame kwijt geraakt......

Verwijderd

Zet één zener in serie met de 5volt van de voeding.

5Volt o----------|\<|----------o +Vlcd
nul o----------------------------o -Vlcd

Het hangt een beetje van de stroom af, maar probeer het eens met een 3,5 volt zener. Of een 3,2 Volt of een 3 Volt of... Afhankelijk van het stroomgebruik 100mA of 1A exemplaren.

Het kan ook met vijf of zes diodes in serie: 1N4001(max1A) of 1N4148(max100mA)
5Volt o------|>|-----|>|----|>|----|>|----|>|-------o +Vlcd
Pagina: 1