Oproep en ideen voor moderators

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cyberdeck
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-01-2024
Hoi moderators,
Het lijkt me een goed idee als we een soort werkwijze met zijn alle afspreken. Wat hoe beoordeeld wordt gaat al best aardig. Alleen worden oudere threads niet meer genoeg gemoderate. Wat ik dus graag met iedere moderator zou willen afspreken is dat je de ene keer eens van nieuw naar oud moderate (boven naar onder) en de andere keer eens onderaan de lijst begint.

Verder zou ik dit topic willen gebruiken voor moderators onderling, om afstemming te krijgen van het werk. Zo heb ik afgelopen nacht ongeveer 6 uur achter elkaar gemoderate om de achterstand een beetje in te lopen (ook de oudste threads heb ik bekeken..).

Dus laten we hier opbouwende ideeen en afspraken posten!!

1e afspraak die ik wil voorstellen is afwisselend oud en nieuw moderaten.

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Mee eens! Ik heb vanmorgen een stuk of 6 ouwe draadjes zitten wegmodereren. Doe ik eens wat nuttigs op school. (ja, ik doe voorzichtig met koekje)

BTW: je ziet als je in het overzicht van de te moderaten threads op een thread klikt alleen de nog niet gemoderate dingen. Het zou handig zijn als je de andere messages ook ziet. Bijvoorbeeld alle al gemodereerde messages zie je als een normale message, en alle ongemodereerde messages zie je met pull-downmenu's met moderate options.

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Verwijderd

Cyber: Jouw eerste afspraak heeft mijn zegen, dat doe ik ook. En aangezien ik sinds vandaag pas moderator ben, snap ik ook pas sinds vandaag waarom je dit aankaart: Het kan geen kwaad om het vast te leggen :) Alleen: Is het handig om hier een thread voor te openen? Er zijn al een aantal reactiesysteem-gerelateerde threads, dus volgens mij wordt het erg onoverzichtelijk. Of er moeten er een paar gesloten worden.

Mijn suggesties:
1. Let op de datum, posts die van voor het reactiesysteem zijn (Omdat er later een post bij gekomen is) alleen met 0 punten beoordelen, anders is een beetje flauw. Je kan wel het niveau aanpassen, maar niet de score. En de nieuwe posts in die thread wel beoordelen. En goed opletten dat er geen foute +1 posts staan voor mensen die oneerlijk karma willen (ben het nog niet tegen gekomen, maar het risico is er)

2) Postings die off-topic zijn, maar niet storend (geen flames ed) op niveau -1, score 0 zetten

3) Postings zoveel mogelijk van een oordeel voorzien, dan weet iedereen wat gemodereerd is, en wat niet. Aan de andere kant mis ik een oordeel als 'ok' of 'neutraal' of 'gezien', dus je ontkomt er niet altijd aan dat veld leeg te laten.

4) Ik zal er eens over denken, als ik wat weet post ik het wel (zal wel morgen worden, ben moe...)

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Ik ben de laatste dagen HEEL druk met mijn stage opdracht. Moet vrijdag presenteren en van deze presentatie hangen 21 studiepunten af, dus zaterdag ga ik weer verder modderen.

Bas

Tjielp... een vogel.

• Cyberdeck
quote 1:
Is het handig om hier een thread voor te openen? Er zijn al een aantal reactiesysteem-gerelateerde threads, dus volgens mij wordt het erg onoverzichtelijk. Of er moeten er een paar gesloten worden.

reaktie:
Ja waarom? Omdat die over de tips e.d. t.o.v. het reaktiesysteem zelf gaan en eventuele klaagbrieven e.d.
DEZE thread is bedoeld om moderators op een lijn te krijgen wat betreft zaken als wie doet wat wanneer en hoe. Dus afspraken tussen moderators om consistentie te krijgen aangezien ik toch veel klaagzang tegenkwam bij oude posts!

Ik vind ook dat die afspraken openbaar moeten zijn zodat IEDEREEN kan zien hoe wij ermee omgaan!

quote 2:
1. Let op de datum, posts die van voor het reactiesysteem zijn (Omdat er later een post bij gekomen is) alleen met 0 punten beoordelen, anders is een beetje flauw. ... En goed opletten dat er geen foute +1 posts staan voor mensen die oneerlijk karma willen (ben het nog niet tegen gekomen, maar het risico is er)

Reaktie, je bent het nog niet tegen gekomen omdat ik afgelopen nacht de hele zooi gescreend heb!! 7 uur lang. De lijst van threads was namelijk veel langer!!

En sorrie Burat, ik had niets tegen jou persoonlijk maar je had er toch wel wat reakties bijzitten die niet boven de rest van de reakties in die threads uitkwamen dus je zult waarschijnlijk wel gemerkt hebben dat je karma wat gezakt is.. Op andere plekken waar je jezelf een 0 had gegeven vond ik dat je wel een +1 verdiende maar in totaal ben je wat achteruit gegaan. Eerlijk is eerlijk, moderators krijgen geen voorrang hier, sorrie! No hard feelings boy!

• Cyberdeck
Oja een andere afspraak, uitbreiding op afspraak 1 (bovenstaand):
Als je er gewoon een paar wilt doen, moderate dan de threads waar de meeste reakties nog niet van gemodereerd zijn!

Nog een kleine afspraak, reageer niet zelf op alle threads, want dan kun je beter geen moderator zijn!

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Cyberdeck: Prima hoor... Overigens: m'n karma is niet meer dan 1 punt gezakt, tenzij de karma-stats nog niet zijn geupdate.. Maar goed, dat interesseert mij niet zo heel veel :). Ik heb liever dat men mij terecht een 0 (of zelfs -1) geeft dan dat ik een 1 krijg omdat m'n andere posts ook een 1 kregen. Dat zou ik bij anderen ook niet doen - objectief heet dat toch?

Maar toch vind ik het onhandig dat ik alleen de ongemodereerde posts zie in een thread, en niet de al gemodereerde (als ik vanuit het mod-overzicht werk). Dan wordt het een stuk lastiger een goed waarde oordeel te geven. En als je vanuit het nieuwsoverzicht werkt zie je wel alle posts, maar dan heb je kans dat je al gemodereerde dingen nog een keer gaat modereren, omdat er soms heel veel posts zijn die zo standaard zijn dat ze niveau=0, score=0, opmerking="" krijgen.

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• Joop
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-12-2025
Ja we moeten in ieder geval kunnen zien of een reactie al gemodereerd is. Dus of d.m.v. een mini logotje of door als "mening" iets in te kunnen vullen als "gezien". (Zoals Martijn al zei.)
En ik vind het inderdaad ook vervelend dat je alleen de nog niet gemodereerde reacties ziet.

Verwijderd

Dat je geen gemodereerde posts ziet zijn we het geloof ik unaniem over eens dat dat niet werkt :) Ik vind het ook erg onhandig...

Verwijderd

Ik vind dit trouwens ook een mooie plaats om een lijst bij te houden welke topics niet te modereren zijn, vanwege bugs in de php/sql code. Ik weet er vast twee uit mijn hoofd:

1. About us: Femme Taken
2. Philips gebruikt tiling voor LCD schermen

Deze topics blijven dus eeuwig openstaan, dat schiet niet op... Suggesties wat we hiermee doen?

En de post over de Polar Lander is volgens mij door niemand te modereren omdat iedereen er zelf gepost heeft. Die zal Femme zelf ff moeten doen :)

• Jochem
  • Laatst online: 22-02 16:32
- zelf reageren op threads

Ik ben het met jullie eens dat er een bepaald modder-gevoel moet ontstaan wat acceptabel is en wat niet. Met name naar welk niveau je de 'standaard' posts op t.net wilt lezen. Maar
Nog een kleine afspraak, reageer niet zelf op alle threads, want dan kun je beter geen moderator zijn!
is wel zo totale onzin! Je komt hier niet om je eigenwaarde op te krikken om moderator te zijn! Of je op een andere maniet ontzettend belangrijk te voelen. Ik lees met name de postings omdat ik het leuk vind en het altijd heb gedaan. Het verschil is nu dat je af en toe wat mensen op hun plaats zet. En Cyberdeck volgens mij heb je nog steeds dat probleem dat je jezelf behoorlijk graag hoort praten. In die andere tread was niemand anders aan het woord dan alleen jezelf (7 postings achter elkaar van jezelf!)

Niemand wilt dat iemand 6 uur lang achter elkaar de boel loopt te bemoederen! Dat is echt grote totale onzin! Ook het feit dat postings eerst onzichtbaar zouden zijn zoals nieuwsberichten. Kom op zeg! Het moet wel het t.net karakter bewaren. Dat is namelijk de suc6 formule mijns inziens. De wereld draait echt niet om karma.

- lees niveau van t.net
Verder zou ik als discussiepunt willen aangeven op welk niveau we de postings willen hebben. Ik zal de definities uit de faq er nog eens bij halen.
-2: voorbehouden aan de echte crap, postings die hard afgestraft moeten worden, flamebaits e.d.

-1: postings die om wat voor reden dan ook niet interessant zijn om op neutraal of hoger niveau terecht te komen. Voorbeeld zijn off-topic postings, de welbekende 'bedrijf-x rulez' postings e.d.

0: neutraal.

1: zinvol, maar net niet niveau 2.

2: postings die dermate interessant, informatief, grappig, inzichtvol zijn dat iedereen ze zou moeten lezen, reakties die een duidelijk zinvolle aanvulling zijn op het artikel waarop gereageerd wordt.
Met andere worden wie willen wat lezen! Als je binnenkomt met standaard niveau 1 dan moet je een compleet beeld van de postings zien. Maar mijn inziens is dat niet _automatisch_ dat alle directe replies op een +1 posting ook +1 worden. Hier mogen we best kritisch op zijn. Ik heb af en toe nog wel eens directe duidelijke replies op een +1 posting met grote onzin (voegt niet veel toe aan de thread en in mijn opninie niet interessant voor +1 niveau lezers) gewoon bot teruggezet naar 0. Met behoudt van punten weliswaar e.d.

Daarnaast heb ik slechts weinig +2 posting toegewezen. Als ik zie dat iemand er moeite heeft gedaan om een posting te maken door een programma uit te proberen of zelf iets te zoeken op internet dan krijgt hij van mij vaak 2 punten en niveau 2. Lijkt me fair.

- lijst met unmoderated threads & oude postings
Verder heb ik een in de tread moderators zooi al aangegeven dat de lijst met unmoderated treads wel gesorteerd mag zijn op datum en # unmoderated msgs. IMHO is het modderen met oude postings echt onzin. Er wordt slechts zeer weinig postings bekeken van een paar dagen geleden. (dat is ook de opzet van de site = nieuws) Natuurlijk zoekt er iemand wel eens terug naar een bericht en toevallig doen zo ook een posting. Fijn, leest niemand meer. Maar het is dan toch onzin om dat te beoordelen. Kijk niemand houdt je tegen als je gezellige donderdagnacht een uurtje of zes oude postings zit te beoordelen. Fijn voor die kerel. Maar daar gaat het toch helemaal niet om. Het doel is niet dat karma. Het doel van het reactiesysteem is dat het huisvuil van het grofvuil van het platina en het bladgoud wordt gescheiden! Dat mensen een bepaald niveau instellen waardoor men een redelijk beeld krijgt wat er in den lande leeft. Want er komen echt niet alleen tweakers meer hier. Het is gewoon een verdomd goede techno nieuws site! Daar kan cnn.com/TECH nog een puntje aan zuigen. En de stoffige www.webwereld.nl al helemaal!

- visie van t.net admins ???
Ik vraag me af wat Femme hier zelf van vind. Het is immers zijn geesteskindje. Wat is zijn visie?

- modderposts en schone postings
Om de moderated posting en een unmoderated postings uit mekaar te houden moet je inderdaad iets verzinnen. Natuurlijk is femme hierin de held maar een gesuggereerd logotje bij moderated posts vind ik juist ontzettend suf. Dat lijkt alsof deze post sensored postings zijn. Zij zijn goedgekeurd door het moddergilde! Je moet het precies andersom doen. Je moet de postings die nieuw zijn onderscheiden door een logotje (of achtergrond lichtelijk veranderen! in iets grijzigs ofzo). Dit verminderd browserbelasting (die gaat zowiezo vaak op zijn bek bij t.net met al die scripjes, layers e.d.) en is meer distinguished.

Verder is het maken van afspraken een goede zaak. Maar doe dingen met in achterhoofd waarom je iets doet en niet om het doen!

Verwijderd

Jochem: Je kan toch alleen in het modder-overzicht die icoontjes tonen? Je kan dan als moderator de hele thread lezen en toch weten wat nog gedaan moet worden. Dat lijkt me ideaal. Wat de niet-moderators betreft: Dat interesseert me niet zo of die zien wat er met een post gebeurt is, aangezien het hen waarschijnlijk evenmin interesseert...

• Ralph
  • Laatst online: 16-07-2019
Het doel is niet dat karma. Het doel van het reactiesysteem is dat het huisvuil van het grofvuil van het platina en het bladgoud wordt gescheiden!
Hier ben ik het wel mee eens ja.
Ik ben zelf geen voorstander van pluspunten, omdat ik niet hou van dat karma/status-gezeur. Je ziet aan de opmerking zelf wel of iemand goed is of niet. Wat ik wel een goed idee vind is opmerkelijk goede reacties de aandacht te geven (misschien een gekleurd vierkantje ervoor) en verder alleen de slechte weg te modereren.

Zo behoud je duidelijkheid en voorkom je zogenaamde "slimme" postings, van dat knip- en plakwerk uit een encyclopedie of een andere hardwaresite.

Wat vinden jullie daarvan?

• Cyberdeck
Jochem je begrijpt me verkeerd,
De opmerking met reageer niet op alle posts is bedoeld in de zin dat zodra je overal zelf op reageert je niet eens KUNT modereren. Dus ik bedoel daar helemaal niet mee dat je je beter moet voelen dan anderen (uiteraard niet!). Ik bedoel gewoon dat je iets selectiever moet zijn met je eigen reakties want zodra je ergens:

ja dat vind ik ook!

als reaktie neerzet dan kun je die thread niet meer modereren. Dus een puur practische tip mijnerzijds. Iedereen moet zelf weten hoe hij het inricht. Eerst had ik altijd wel overal een mening bijstaan (gewoon gezellig meedenken heet dat). Nu doe ik dat alleen nog maar bij threads die ik zelf heel interessant of leuk vind.

Daarnaast zeg je dat ik het fijn vind om mezelf te horen gezien dat andere topic hier bij het Forum. Ik was zelf net moderator en aangezien ik altijd commentaar had op moderaten wilde ik eens goed uitzoeken wat het nu is om moderator te zijn en wat voor problemen je tegenkomt. En het leek me nuttig om eventuele bugs en ideeen in een thread te zetten, zodat er EVENTUEEL nog wat mee gedaan kan worden. Niet dat er iets mee gedaan MOET worden.

Dus gewoon wat in het wilde weg roepen dat ik mezelf belangrijk vind is erg flauw.. Kijk dan eerst maar eens naar jezelf (je reaktie hier is zo lang dat ik twee pagina's moet scrollen). Ik val je hier niet mee aan, maar je hebt wel vlug je mening klaar over anderen!

Verder ben ik het met je eens dat het niet om de karma gaat maar om het wegfilteren van de rotzooi. Maar omdat het systeem nou eenmaal zo opgezet is zoals het is, heb je wel degelijk te maken met karma. Dan is het dus een logisch gevolg dat daar zorgvuldig mee om gegaan moet worden..

Ikzelf vind die positieve karma met naamverandering en de mogelijkheid om standaard +1 te posten grote onzin, want juist daardoor gaan er mensen interessant doen in hun reakties (zodra ze tweakeroid zijn en +1 kunnen posten vinden ze dat ze behoren tot de "elite" van intelligente mensen... gatsie bah!).

• Femme
  • Laatst online: 16:30

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het lijkt me ook belangrijk om een de waarde van de 5 niveau's te definiëren.

Wat is een 1 waard, wat een 2 wat krijgt 0, -1 of -2.

Jullie als moderators hier inmiddels een mening over ontwikkeld kunnt hebben en het lijkt me verstandig om een algemene formuele op te stellen die iedereen zo exact mogelijk kan volgen.

Niveau 2 wordt bijv. nauwelijks gebruikt.
Niveau -1 heeft eigenlijk haar functie verloren. Het probleem is dat bezoekers verantwaardigd raken als zij een -1 (score) krijgen, da's slecht voor hun Karma. De bedoeling was ooit om op die manier alleen de mensen moderator te laten worden die geen crap posten, maar dat kan nu dus niet omdat iedereen uiteindelijk (met genoeg postings) veel karma kan krijgen en dus moderator kan worden (op zich kan ik ook handmatig moderators toewijzen, dan is dit hele probleem opgelost).

• Cyberdeck
kort mijn manier:
betreffende score:
-2 (rascisme), -1 (schelden zonder enig nut), 0 (rest (ook karmazeur)), +1 (zeer interessant, informatief of behulpzaam), +2 (gebruik ik niet)

betreffende niveau reaktie:
-2 (alleen bij score -2), -1 (offtopic, karmazeur, napraten, rulez dit rulez dat zonder inhoud), 0 (rest (ook lichte vorm van rulez dit dat, interessantdoenerij)), +1 (informatief, interessant, verband tussen bepaalde handige reakties), +2 (gebruik ik niet)

Als alle andere moderators even hun wijze ook hier neer zet dan kan femme een goede verdeling bepalen..

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik werk als volgt :

Voor de score :
-2 (rascisme, roels, sucks, schopt kont), -1 (zwaar off-topic gezwets), 0 (merendeel, of licht off-topic/overbodig), +1 (zeer interessant, informatief of behulpzaam), +2 (gebruik ik niet)

Voor het niveau : -2 (alleen bij score -2), -1 (offtopic, karmazeur, napraten, rulez dit rulez dat zonder inhoud, overbodig), 0 (rest), +1 (informatief, interessant, verband tussen bepaalde handige reakties), +2 (gebruik ik niet)

Virussen? Scan ze hier!

• Jochem
Cyberdeck: ... ik hou ook van jou.

Verder:
scores:
-2 idem cyberdeck
-1 idem cyberdeck met + karmazeur, grof taalgebruik, uitlokking illegale acties
0 alles
+1 idem cyberdeck
+2 uitzonderlijk en vrienden

niveaus:
-2 idem cyberdeck
-1 idem cyberdeck + behulpzame replies in deze categorie (score wel +1)
0 normaal leesniveau, ca. 70% van msgs hier, mits posting ervoor leent.
+1 idem cyberdeck: resterende 29,9%: met inachtname dat je een redelijk verhaal moet kunnen volgen. Instellingsniveau voor quick-read.
+2 inzichtvol en serieuze toevoeging op artikel met bronvermelding. 0,1% van de msgs.

• Cyberdeck
quote van Jochem:
niveau +1: Instellingsniveau voor quick-read

Ontzettend goede, moet ik ook eens wat vaker aan denken! Dus niet alleen de heel interessante maar ook een mogelijkheid voor quick-read!!

Is wel moeilijk (zeker met 40 reakties)

ps. Jochem:.... ook van jou, laten we het daar maar bij houden :)

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Als ik het goed begrijp gebruikt NIEMAND +2.. Hmmmm.. Kunnen we niet beter iets verzinnen waarbij ook die wordt gebruikt?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Burat : voor dubbel-posten kennen we standje -2 nog ;) ;) :+

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Goed, hier dan mijn waarden ;)

Scores:
-2 Grof (verbaal) geweld, racisme e.d.
-1 Zwaar off-topic, vervelend sux/roels
0 Licht off-topic, mild sux/roels, normale postings zonder meerwaarde
+1 Posting met meerwaarde, voegt iets toe aan het oorspronkelijke bericht, of heel erg behulpzaam op een andere reaktie
+2 Heel veel meerwaarde, iemand heeft ergens echt moeite voor gedaan door dingen uit te zoeken/ te proberen.

Niveau's
-2 Zie score -2
-1 Alles wat off-topic is, alles wat overbodig is (dubbelposts e.d.), alles wat sux/roels
0 Onopvallende postings die niet negatief en niet postief zijn. Meeste grappen laat ik op 0
+1 Bovengemiddeld informatief of erg grappig
+2 Erg informatief (must read voor iedereen)

Volgens mij ben ik wat vergeten, maar ik zie het zo gauw niet.. Ik edit de post wel als ik het weer weet :)

Verwijderd

Punten :
-2 : Flamez , roels ,zuigt ed zonder verder verhaaltje , Spammen (Chatjunk)
-1 : Offtopic , Totale onzin
0 : Gewoon neutraal of eigen onderbouwde meningen
1 : Iemand mbt de topic helpen of een zeer zinnige opmerking/verhaal
2 : Zeer informatief of zo ingewikkeld dat ik het niet meer begrijp :+
Qua niveau is het moeilijk aan te geven wat standaard zou moeten zijn , 1e vereiste vind ik dat de draad wel te volgen moet blijven op niveau 0 . Dus als iemand een vraag stelt zou die qua niveau volgens de regels lager moeten komen dan de reply op de vraag , hierdoor raakt de lezer de draad mijns inziens kwijt dus dan zeg ik laat ze beide op niveau 0 maar regel het verschil met de beoordeling .

• Cyberdeck
Als er een antwoord op een vraag gegeven wordt waar iedereen iets aan heeft (niveau 1) dan lijkt het me dat de vraag ook een erg goede vraag was!! Waarom dan de vraag niet ook op niveau 1 zetten??
Even een persoonlijke vraag Peejee, gaat het bij jou alleen om de punten?? No offense, just a question. Waarom vraag ik dat? Omdat je wel weet hoe je met score om moet gaan en het moeilijk vind om niveau toe te kennen.
Ik dacht toch dat het reaktiesysteem meer voor het niveau opgezet was dan voor de punten...

Verwijderd

En daar gaat het dus fout , zoals ik al schrijf , punten geven is makkelijker dan niveau aangeven in verband met het volgen van de draad . Kijk op het moment dat bijvoorbeeld er een post is over een videokaart van Creative en iemand stelt een vraag waar ie drivers voor zijn Creative Soundblaster kan vinden hoort dat niet in de draad thuis , misschien zou je daar zelfs aftrek voor kunnen geven , maar om nou iemand die daar netjes een link neerzet voor de vrager ook te 'bestraffen' gaat dan te ver vind ik . Voor vragen over bepaalde dingen hebben we nou juist dit forum . Persoonlijk intersseren mij die punten helemaal niet , en ik had ze er liever niet in gehad , alleen die niveau's is al moeilijk genoeg .

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

PeeJee: als je de links geeft naar de drivers voor de creative soundblaster, ben je eigenlijk ook een beetje fout bezig. Het is wel heel aardig en behulpzaam enzo, maar je bevordert wel een heel stuk off topic gezwets. Misschien roept er daarna wel iemand "he, dat zijn oude drivers, hier staan nieuwere". Reply daarop: "Ja, maar deze drivers zijn stabieler", en ga zo maar door..

Het is beter als je de persoon die offtopic om drivers vraagt even een linkje te emailen.

Daarom lijkt het me niet verkeerd om de persoon die drivers voor de sb vraagt in een draad over een creative tnt2 ofzo -1 te geven voor niveau. Eventueel ook -1 voor punten als ie echt heel kortaf/vervelend/zwetserig/offtopic overkomt. En degene die antwoord geeft ook -1 voor niveau, maar WEL 0 voor punten! Zodat ie er qua karma niet op achteruitgaat, maar de rest van de lezers in de thread niet worden vermoeid met de vraag en antwoord mbt de drivers...

Verwijderd

Dat is dus precies wat ik bedoel Burat , degene die netjes antwoord kun je niet bestraffen vind ik . Wel qua niveau maar niet qua punten .

• Cyberdeck
Exact we begrijpen elkaar! straffen met -1 score doe ik toch al niet zoveel, daarentegen deel ik ook niet vaak +1 uit. Ik werk veel meer met die niveaus dan met de scores. Alleen bij zeer irritant gezwets geef ik een -1 en een zeer goede interessante reaktie beloon ik met +1. Maar ik zal een reaktie vlugger een +1 niveau geven dan een +1 score..

Verwijderd

Ja , dat bedoel ik . Ik heb precies 0x niveau 2 of 2 punten gegeven tot nu toe . maar -1/0/1 wel en dan inderdaad vaak niveau -1 en 0 punten .

Verwijderd

Ik moet wel zeggen dat sommige mede-modders wel erg raar bezig zijn. Neem bijvoorbeeld deze reactie:
gasbetonblok (Trainee) 30-01-2000 11:47, Japanner trekt PIII naar 915 Mhz?

Damn, net toen ik op reactie plaatsen drukte zag ik de reactie van Sinterklaas 82 tm staan, volgende keer ALLES lezen
Die had score 1, niveau 1. Ik heb er score 0, niveau -1 van gemaakt. Iemand met niveau 1 als basis wil zoiets echt niet lezen hoor.

En deze:
day (Trainee) 30-01-2000 03:12, Japanner trekt PIII naar 915 Mhz?

Dat plaatje moet nep zijn, het is nu eenmaal onmogelijk om aan een PIII te komen :)
Die had -2, -2, Overbodig. Dat is pas overkill. Ik heb er maar snel 0, -1, Grappig van gemaakt. De bedoeling is toch flames en onzin erit filteren, niet grapjes genadeloos afstraffen?

Verwijderd

Ja , in deze ben ik het helemaal met jou eens Bavaria (lekker bier trouwens) , als onschuldige humor bestraft wordt gaat de sfeer ook erg achteruit denk ik .

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dat is geen beste moderation-beurt geweest, nee...

Virussen? Scan ze hier!

• Jochem
Hmm inderdaad. Ik kwam ook zoiets tegen bij het crusoe verhaal van vandaag.

Wat ik soms doe is dat je na een uur ofzo niet meer kunt aanmodderen en dan gewoon wat berichten lezen op niveau 0, 1 of -1 en kijken of het een beetje samenhangend is... 95% is best aardig hoor maar het helpt je je eigen inschatting te verfijnen.

mzzl Jochem

Verwijderd

Reaktie gepost door Goingin (Trainee) - Zondag 30 Januari 2000 - 16:20 (Score: 0)
2e X dat dit artikeltje gepost word, heb hem al gelezen.

Reaktie gepost door SilverN (Trainee) - Zondag 30 Januari 2000 - 17:10 (Score: -1)
Mooi bordje ! MSI timmert aan de weg, de laatste serie borden van hun is best goed. Alleen een ding ... Promise Ultra66... Ik zie die chip nergens op dit bord, alhoewel er wel 4 IDE connectors zitten..

Let op de score's ... Ik vind dat dit dus andersom moet zijn . Zeg het maar als jullie het er niet mee eens zijn . Komt uit de draad 'Microstar BX Master review'

• Ralph
Ik heb het idee dat het hele score idee tot veel onduidelijkheid zorgt.
volgens mij is alleen een niveau moderatie een stuk beter. Je haalt dan de crap postings eruit, maar voorkomt onduidelijkheid (ook tussen moderators) en 'plak en knip'- postings.

Wees nu eerlijk, welke meerwaarde heeft een status (verkregen door reacties) nu?
Er zijn maar enkele namen belangrijk, en dat is die van de site-beheerder (Femme dus) en de mensen die het nieuws posten (dus niet submitten, maar posten).

Op dit forum zijn dat dus ook de moderators die in het indexoverzicht staan aangegeven.

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Conclusie: We moeten een afspraak maken waarmee we eenduidig een 'beoordeling' kunnen geven waarmee we het doel nastreven die aan het systeem ten grondslag ligt. Eigenlijk mag het niet voorkomen dat een moderator een al gemodderd stukkie een andere score moet geven omdat het wel erg onzinnig beoordeeld was. Laten we vragen of Femme uit de (o.a.) door Cyberdeck, PeeJee, wildhagen, Bavaria en Martijn (vergeef me als ik een naam vergeet) gehanteerde scores een standaardscore maakt, waarin erg duidelijk een soort voorschift wordt gemaakt. Liever wat duidelijker omschrijven dan met te weinig woorden, zodat er geen twijfel kan ontstaan.

Verder is het misschien handig dat Femme dat per mail ofzo aan iedere moderator (ook hen die hier niet komen) toestuurt.

Femme, hierbij van mij het verzoek om dat te doen. Er wordt hier veel besproken, maar het lijkt me aardig om de uiteindelijke besluitvorming aan jou over te laten :) .

Ik schrijf dit dus niet om ff de baas te spelen enzo, maar meer om alle nu geschreven zaken even bijeen te laten voegen in een concrete 'handleiding', vooral omdat er mods bij zullen komen, en ook weer weg zullen gaan. *Jullie doen wel begrijpen mij he?*

Verder las ik dat er mods een beetje slordig bezig zijn geweest. Die hebben dingen echt oneerlijk zitten beoordelen, waardoor grappige dingen met -1 beoordeeld zijn, en echt brakke dingen met 0 of zelfs +1. Als je dan zo'n soort systeem maakt moet het vrijwel perfect zijn, anders kan je het beter laten. Als je even geen zin hebt om serieus te modereren, *laat het dan*. Anderen zullen het met liefde en toeweiding doen! Je doet het niet omdat het moet, je hebt ervoor gekozen!

Ik zelf heb niet veel gesproken in deze thread, maar ik heb 'm wel goed gelezen, en ik weet precies waar men het over heeft. Denk dus niet dat ik me er ook ff vanuit het niets mee begin te bemoeien - ik kan me voorstellen dat het het zo lijkt.. :) (verder was ik de afgelopen dagen eigenlijk ook ziek :( :( :( ).

• Femme
  • Laatst online: 16:30

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dat lijkt me een goed idee, als jullie dat noe eens ff konden doen :) (kan ik fouten gaan fixen).

Als er dan standaard afspraken zijn opgesteld kan ik meer moderators instellen, dan moet nu duidelijk wel aangezien er veel reakties ongemodereerd blijven.

"Wees nu eerlijk, welke meerwaarde heeft een status (verkregen door reacties) nu?"

Afhankelijk van de karma waarde kan iemand moderator worden (zou inmiddels duidelijk moeten zijn).

• Ralph
Femme: Ja dat snap ik natuurlijk wel, maar ik dacht dat het principe van status op dit forum afgeschaft was omdat er veel gezeur over ontstond. Ik ben alleen maar bang dat dat nu weer gaat gebeuren als er over een tijd grote verschillen waarneembaar worden. (bijvoorbeeld als de een oppertweaker is en een ander newbie-light).

• Cyberdeck
Wat ook vaak fout gaat is dat users die al standaard op +1 kunnen posten dit ook BLIJVEN doen, whatever ze schrijven! De neiging om een +1 score te laten staan is groter dan bij een zelfde (aardig tot goede) reaktie een score 0 in een +1 te veranderen. Daarnaast blijft een groot aantal reakties ongemodderd waardoor mensen die standaard op +1 posten dit ook absoluut niet meer kwijt kunnen raken.

Wat ik in ieder geval wil voorstellen is dat een posting die op +1 gepost wordt terwijl de user zelf aan kan voelen dat dit geen +1 posting is dat zo'n posting naar niveau 0 gezet wordt en een -1 score. Er is een bijschrift misbruik van je level ofzoiets. Moeten we dan ook maar eens gaan gebruiken, misschien wel handig om daar een andere omschrijving voor te gebruiken, bijvoorbeeld: inschattingsfout of zo, klinkt wat minder negatief dan misbruik!

Ik vind dat users zelf ook wel wat beter mogen letten op welk niveau ze posten anders moet die feature er maar uitgesloopt worden..
Een reaktie als:
dat vind ik ook!
en dat op niveau 1 zetten... kan gewoon niet!

Verwijderd

Klopt Cyberdeck, ik ben het daarin wel met je eens. Of de grens moet een heel stuk hoger worden gelegd (pas op +1 posten als je een karma van 35 hebt ofzo) of het moet gewoon afgeschaft worden en wachten tot een moderator het handmatig doet (lijkt me de eerste oplossing beter).

En dit dan ook voor het automatisch op -1 posten, nu is dat geloof ik ook al vrij snel het geval, hier kan dan ook wat aan gedaan worden ofzo, bv een grens van -6 karma = standaard op een laag niveau posten.

Verwijderd

Robin: Helemaal mee eens. Voorkomt een hoop gezeur over onjuiste levels.

Trouwens, dat status misbruik is allang een optie, heb ik ook al een of twee keer gebruikt. Meestal zet ik het terug op 0 punten als het niet al te erg is (strafpunten is een beetje lullig), maar als het te gek wordt, wordt het echt een -1 wat mij betreft.

Over een eerdere opmerking in de thread: Moderator worden gebeurt niet altijd op eigen verzoek hoor! Ik heb er zelf nooit om gevraagd, omdat ik er eigenlijk te weinig tijd voor heb om jullie te helpen (ik wordt geacht nu te werken - stage...), maar Femme heeft me tot moderator gepromoveerd. Heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ik net iets te actief gepost heb de laatste tijd, vandaar ook de opmerkingen hiero dat ik minder moet internetten :)

Verwijderd

Ik ben dus sinds een paar uur ofzo, moderator en ik heb die richtlijnen per meel ontvangen. Voor mezelf vind ik ze duidelijk, alleen ik kan me goed voorstellen dat ze per persoon anders opgevat worden.
Want wanneer is iets echt off-topic? Soms heb je van die harries die de helft van het verhaal offtopic lullen en dan nog iets tamelijk zinnigs zeggen (dit is gewoon een veel gebruikt truucje om off-topic discussies voort te zetten)
Ik zeg dan: |Offtopic| maar niveau 0, soms als het %tage te groot is, is het -1...

Ook is misschien een thread met: "Hoe groot is de macht van mod's / admins?" handig, want ik zag net Obi Wan weer zwaar ge-irriteerd reageren omdat ie dacht dat een moderator zichzelf puntjes kon geven...
|BullShit| -1/-1 | ff gereageerd dat dat dus pertinent onwaar is.
Pagina: 1