Dual XP's niet langer mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Topicstarter
Ik las net dit bericht op www.2cpu.com:
Just got a heads-up from Anthony (Scriion in the forums), who wanted to point me to this thread in Storage Review's forums. Apparently one of their users gave a pair of Athlon XP's a try in his shiny new Asus A266M-D, based on the new MPX chipset:

My new Asus A266M-D won't work in dual mode with AMD-XP's - at boot it reports:

"AMD XP CPU detected - forcing single CPU mode"

According to Asus this is a requirement being placed on manufacturers of 760MPX boards by AMD. Only MP CPU's will be allowed to run in MP mode unless someone can figure out how to trick the CPU model detection?

I guess they need to force people into the high profit MP chips!

I guess they do at that. So, does anyone want to lay any bets on what this might mean (if anything) for the future? Is AMD going to start playing "dirty" like Intel as they become bigger? Do corporate types automatically get the itch to squeeze their user base as that base grows?

Or is this just good business sense? After all, if a few enthusiasts buy Athlon XP's instead of MP's, that doesn't matter much, does it? But what if all your corporate customers start buying the cheaper XP's and giving your cash-cow MP's the cold shoulder...?
Zou wel jammer zijn... :(

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Topicstarter
Niemand vindt het erg, zo te zien... ;)

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
beetje lame zou het wel zijn,
maar een beetje biosmodder......

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:31
dan blijf je toch gezellig bij de oude 760MP chipset? niemand dwingt hier iemand iets op, er is nog zat keuze.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

De Athlon MP is er speciaal voor Multiprocesing in Dual configuratei. Als de Athlon XP dat ook kan en er Alleen 'n groot prijsverschil is en wat wazige SMP garantie terwijl de XP het toch stabiel doen dan wordt de Athlon MP 'n overbodig produkt.

Om hem nuttig te maken moet je hem SMP castreren.

Dat is niet leuk voor tweakers en Duallers met 'n beperkt budged maar wel veel gezonder voor het bedrijf die nu hogere marges binnen haald in een marktsegment waar dat acceptabel en normaal is de workstation/server markt.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• JAPie01743
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-11-2013
Ik vind 't echt een rotstreek, ik was van plan een dual 1600+ of hoger te maken, op een Tyan Tiger MP. Maar nu zie ik dat Tyan ook een MPX-chipset gaat gebuiken op hun nieuwste maplank :( :'(
Dus ik vrees, dat, wanneer ik voldoende geld bijeen geschraapt heb, het oude model met de MP-chipset eruit is, en dan kan ik nòg meer geld gaan dokken! Ik baal hier echt grondig van...

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Topicstarter
"Men" heeft het nieuws eindelijk opgepikt: ;)

http://www.tweakers.net/nieuws/19645

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:07

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op zaterdag 15 december 2001 02:31 schreef Tachyon het volgende:
"Men" heeft het nieuws eindelijk opgepikt: ;)

http://www.tweakers.net/nieuws/19645
Had er wel eerder op kunnen staan, alleen was t.net een groot deel van de middag en avond read-only ivm onderhoud. Daardoor was het ook niet mogelijk om nieuws te posten.

Ik kan me trouwens voorstellen dat fabrikanten zoals Abit wel stiekem met een BIOS komen die dual Athlon XP's ondersteunt.

Ik vind 't wel een zinloze actie van AMD omdat ze hier alleen de hobbyist mee pakken (die vaak sympathie heeft voor AMD). Bedrijven stoppen toch wel MP's in hun workstations en servers.

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Topicstarter
Bedrijven stoppen toch wel MP's in hun workstations en servers.
Uiteraard.

AMD begint een beetje Intel-trekjes te vertonen de laatste tijd. Multiplier-aanpassingen worden ook al steeds lastiger. Prijzen worden (relatief) hoger. Nu dit weer.
En waarom eigenlijk :? Het is inderdaad slechts een zeer kleine groep die zich met 'tweaken' (in de ruimste zin van het woord) bezig houdt. Kan me niet voorstellen dat het bedrijfsresultaat daar zwaar onder te lijden heeft.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
ken iemand die gewoon dual xp's draait op een tyan zonder probs

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik kan me wel voorstellen dat ze op deze manier de prijs van hun mobo's en chipsets wat kan drukken.
Je betaald dan gedeeltelijk voor de MPX chipset in de vorm van de MP processor.

* TheGhostInc denkt niet dat Amd "ons" tweakers probeert te tillen, ze maken niet zoveel winst dat Intel praktijken van toepassing zijn, ze hebben wel recht om geld te verdienen.....

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
Op zaterdag 15 december 2001 03:01 schreef Bamibal het volgende:
ken iemand die gewoon dual xp's draait op een tyan zonder probs
Das ook niet zo moeilijk. Die heeft gewoon een Tiger MP of Thunder K7 met de 760MP chipset, en het komt alleen voor bij de nieuwe chipset, de 760MPX.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Op zaterdag 15 december 2001 10:11 schreef Da Joker het volgende:

[..]

Das ook niet zo moeilijk. Die heeft gewoon een Tiger MP of Thunder K7 met de 760MP chipset, en het komt alleen voor bij de nieuwe chipset, de 760MPX.
dus de mpx heeft die problemen :?
waarom pak je dan niet gewoon een mp bordje

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Stropdas
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Op zaterdag 15 december 2001 18:21 schreef Bamibal het volgende:

[..]

dat kan je ook doen, niemand zegt dat dat niet mag, dat is ook niet waar het om gaat. Het gaat er om dat je die bordjes later een tuk minder kan vinden of helemaal niet en dan lukt hetr officieel dus niet meer

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:07

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op zaterdag 15 december 2001 18:21 schreef Bamibal het volgende:

[..]

Het probleem zit 'm hoogstwaarschijnlijk niet in de chipset maar in de BIOS software. Die moet van AMD blijkbaar single CPU mode forceren als twee XP processors worden gedetecteerd.

Het lijkt me waarschijnlijk dat de productie van 760MP borden stopt nu de 760MPX op de markt is. Dit zou ook de reden kunnen zijn dat de Tiger MP de laatste tijd moeilijk verkrijgbaar is. Die wordt nu vervangen door de Tiger MPX.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:57
Lijkt mij ook een BIOS 'probleem' tenslotte zijn de north-bridges van de MP en MPX exact hetzelfde (beide AMD-762). Denk dat het BIOS de cpuid uitleest waaraan hij een AXP of AMP herkent en vervolgens de DualXP spelbreker uit gaat hangen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
Dus het zou alsnog kunnen, met een aangepaste bios versie ?

Verwijderd

Where's your crown KING NOTHIN' !!!!
Pagina: 1