Bryce5, 3Dmax of Maya ?

Pagina: 1
Acties:

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Ik zou graag eens een beetje willen stoeien met 3D programmas, maar heb geen enkele ervaring hiermee.

Welke van de drie bovenste raden jullie mij aan als n00b :?

Wat ik wil kunnen is het volgende:

- landschappen maken
- animeren (3D voorfilmpje eigen divx)
- SF landschappen
- gebouwen
- wezens ( al dan niet bewegend)
- inspace creaties

en nog meer, maar dit is het belangrijkste op het moment :)

• C.44
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Eeuh, kan aan mij liggen, maareh dat zijn dus echt geen dingen waar je van kunt zeggen dat wil ik kunnen, dat je het wil leren okee ;) dat willen we allemaal wel.

Persoonlijk vind ik 3DMax R3 of R4 (als je een beetje up-to-date wil zijn R4.2 met Performance Pack) een regelrechte aanrader om mee te beginnen. Ik heb het hier allemaal in geleerd, en opzich is het met een beetje hulp van GoT en de tutorials die overal op het net, en natuurlijk bij Max zelf ook te vinden zijn, goed te leren. Je zult er wel veel tijd in moeten steken en een klein beetje achtergrond voor hebben, en veel fantasie.

Als je eenmaal met Max wat leuke dingen kunt doen dan is het ook errug verslavend. Tis net als lego, je ziet iets en je wilt het direct namaken in Max :)

Persoonlijk vind ik dat je het letterlijk met een fiets moet leren. Met andere woorden, voordat je een van die dingen die je noemde gaat proberen te maken, probeer eerst maar es een fiets te modelleren en te texturen, als je dat gelukt is (en het ook op GoT gepost is ;)) dan kun je verder gaan kijken in de 3D Wereld.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Verwijderd

Op vrijdag 14 december 2001 02:36 schreef C44 het volgende:

Persoonlijk vind ik 3DMax R3 of R4 (als je een beetje up-to-date wil zijn R4.2 met Performance Pack) een regelrechte aanrader om mee te beginnen. Ik heb het hier allemaal in geleerd, en opzich is het met een beetje hulp van GoT en de tutorials die overal op het net, en natuurlijk bij Max zelf ook te vinden zijn, goed te leren. Je zult er wel veel tijd in moeten steken en een klein beetje achtergrond voor hebben, en veel fantasie.
Kijk: dás een mening (en nog hetzelfde als die van mij ook)

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

1 landschappen maken
2 animeren (3D voorfilmpje eigen divx)
3 SF landschappen
4 gebouwen
5 wezens ( al dan niet bewegend)
6 inspace creaties
1 Bryce
2 Max (statisch) / MAYA (dynamisch)
3 Bryce
4 MAX
5 MAYA
6 welluk :? :P

MAX kan heel veel, interface is super en de learningcurve is lang maar niet te steil. Met behulp van de nodige plugins kun je trouwens met bijna al je bovenstaande eisen in MAX terecht. Enige nadeel van MAX is dat als je tegen bepaalde beperkingen oploopt ze ook erg moeilijk alsnog te realiseren zijn. MAYA is een veel krachtiger pakket, maar ook vele malen lastiger om goed onder de knie te krijgen. Complexe modellen van statische dingen zou ik persoonlijk liever niet in MAYA modelleren. De render-engine is wel een stuk betere dan die van MAX, ook de dynamische capaciteiten staan een niveautje of 4 hoger. Learning-curve van MAYA is steil, je zal jezelf door een flink aantal tutorials heen moeten en dan nog zal er in het begin weinig helderheid ontstaan.
Met Bryce heb ik persoonlijk geen ervaring.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Ik persoonlijk raad ook 3dmax aan. Aangezien ik dagelijks niets anders doe. Het voordeel hieraan is dat het behoorlijk gebruikersvriendelijk is, Maya is dat namelijk niet echt... Is namelijk behoorlijk moeilijk.
En van Bryce moet ik zeggen ( hoewel het heel mooi is ) de interface verschrikkelijk is.

Er moet ook bij worden gezegd dat met Max eigenlijk alles kan worden gemaakt, het enigste wat je nodig hebt is fantasie en een beetje inzicht. :Y)

Verwijderd

Voor (SF)landschappen is bryce echt makkelijk. Animeren is ook niet moeilijk met bryce. Verder schijn je makkelijk met poser (ik heb het zelf nooit gebruikt) menselijke figuren in te kunnen voegen, maar ik weet dus niet hoe.
Er zijn ook graphics gemaakt voor games met bryce. Bijvoorbeeld de graphics van Riven.

Verwijderd

Ik zie nergens Lightwave staan. Toch is de serie Babylon 5 met Lightwave gemaakt, als ik me niet vergis.

Ik ben het er iig mee eens dat Bryce het best is voor landschappen, maar voor de rest kun je heel goed MAX gebruiken.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Oke ik begrijp dat ik het beste of max of een combi van bryce en max kan nemen :)

maya is nogal moeilijk zoals ik begrijp, maar wel zeer krachtig en bryce alleen is ook wel mooi, maar deze is wer minder krachtig dan max.
Dus aangezien max in dit geval de middenmoot beheerd denk ik dat ik voor max ga :)

Ben alleen benieuwd hoelang het duurt hoelang een object gerendeerd is, zoals ik op GoT wel eens las kan dat behoorlijk lang duren. Om die tijd te verkorten kan ik dan beter een andere cpu nemen of is een geheugen upgrade bv. 740-1024mb ook voldoende.

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:34
Op vrijdag 14 december 2001 11:59 schreef Mataraty het volgende:
Oke ik begrijp dat ik het beste of max of een combi van bryce en max kan nemen :)

maya is nogal moeilijk zoals ik begrijp, maar wel zeer krachtig en bryce alleen is ook wel mooi, maar deze is wer minder krachtig dan max.
Dus aangezien max in dit geval de middenmoot beheerd denk ik dat ik voor max ga :)

Ben alleen benieuwd hoelang het duurt hoelang een object gerendeerd is, zoals ik op GoT wel eens las kan dat behoorlijk lang duren. Om die tijd te verkorten kan ik dan beter een andere cpu nemen of is een geheugen upgrade bv. 740-1024mb ook voldoende.
Hehe ;)

ff simpel uitgelegd

het ligt aan het aantal polygonen van je objecten.
hoe meer poly's hoe langer renderen :7

ook telt de belichting en de materials mee, zoals raytracing etc.

(just some info)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:41

Tim Schuhmacher

abasios

Op vrijdag 14 december 2001 11:59 schreef Mataraty het volgende:
Om die tijd te verkorten kan ik dan beter een andere cpu nemen of is een geheugen upgrade bv. 740-1024mb ook voldoende.
Zou eerst maar eens beginnen. Voordat je pc te zwak is voor je creaties ben je al een jaar verder met klooien

Verwijderd

Het renderen heeft niets te maken met je geheugen.
Het ligt volledig aan de snelheid ( en evt. het aantal ) van je processor(s). *D
Aan te raden zijn ook AMD's zie de link hieronder

http://www.3dluvr.com/content/techz/benchmarks.php

Nou is een krachtige processor denk ik alleen nodig als je echt grote of gedetaileerde projecten gaat maken. ;)

• ZOMERZON
  • Laatst online: 13-03 11:45

ZOMERZON

Voor Geen Cent Gaat De Zon Op

~ !! MAYA 4 ALL THE WAY !! ~

• C.44
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Op vrijdag 14 december 2001 13:17 schreef ZOMERZON het volgende:
~ !! MAYA 4 ALL THE WAY !! ~
lekker waardevolle post, zet er volgende keer ook even een motivering bij ;)

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Verwijderd

Op vrijdag 14 december 2001 11:12 schreef GHOst. het volgende:
Voor (SF)landschappen is bryce echt makkelijk. Animeren is ook niet moeilijk met bryce. Verder schijn je makkelijk met poser (ik heb het zelf nooit gebruikt) menselijke figuren in te kunnen voegen, maar ik weet dus niet hoe.
Er zijn ook graphics gemaakt voor games met bryce. Bijvoorbeeld de graphics van Riven.
Ik zou maar in hele speciale gevallen bryce en/of poser gebruiken. Alleen als het echt noodzakelijk is. Een van de nadelen van deze programma's is dat ze zeer veel polygons gebruiken terwijl als je hetzelfde in een ander programma kan maken dit veel minder polygons opleverd.

Verder kan je ook eens denken aan cinema 4d als 3d programma. Snel en simpeler dan Max of Maya en 98% van alles is in dit ook te maken en voor die 2% gebruik je gewoon Max of Maya of whatever.

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Bryxe en Poser hebben als nadeel dat je er slechts één iets in kunt maken: Poser voor mensen, maar wel helemaal voorgeprogrammeerd dus als er iets nep is is het wel Poser, en Bryce voor landschappen. MAX, MAYA en Lightwave zijn complete paketten waarmee je in principe álles kunt maken.

Ik heb zelf alleen ervaring met MAX en wel een zeer goede ervaring: de enige limiet is mijn eigen fantasie en tijd. Maar voordat ik dat kon zeggen heeft wel even geduurd (3,5 jaar ongeveer).

Verder wordt gezegd dat MAYA een betere render-engine heeft, maar als je Brasil of FinalRender gebruikt is die van MAX denk ik zeker zo goed. En over die animatie-tools van MAYA: ik kan me simpelweg niet voorstellen wat er nog toegevoegd kan worden aan de indrukwekkende mogelijkheden van MAX4, maar iedereen zegt het, dus MAYA zal wel inderdaad beter zijn op dit gebied.

En tenslotte over de rendertijden: 90% van de tijden die je hier ziet slaan nergens op. Tot je een echt ervaren gebruiken bent render je allerlei idioot hoge en nutteloze instellingen mee, en de meeste MAXers hier zijn nog niet bijzonder ervaren (een aantal wel, daar niet van). Plaatjes die meer dan 15 minuten duren zijn bijna altijd simpelweg verkeerd ingesteld. (no offence intended als mensen zich nu beledigd voelen)

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02-2025

TheNameless

Jazzballet is vet!

Ik kan hier nu wel reclame gaan maken voor Maya, maar dat doe ik niet :)
Ik ben het compleet met de andere eens. 3dmax is beter in statische dingen. En als je echt wil gaan animeren dan moet je Maya hebben. Wat betreft de moeilijkheidsgrad van Maya: dat valt best mee. Ik heb het zelf geleerd via het boek: Mastering Maya. Das echt een super boek.
Ik ben nu zelf een beetje met Softimage XSI bezig en ik moet zeggen das best een indruk wekkend pakket :9~
Het heeft echt veel betere polygon tools dan Maya. Welke tweaker werkt hier nog meer mee?

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

Verwijderd

"Ik ben nu zelf een beetje met Softimage XSI bezig en ik moet zeggen das best een indruk wekkend pakket"

Heel mooi uitgebreid pakket idd. Werkt veel lekkerder/ingenieuzer dan Softimage 3D (ook al kun je nog niet alles met v1.5 doen wat je in 3D wel kon. XSI 2.0 on the way? hehe) Softimage is zeker niet aan te raden voor een 3d n00b zonder goede training/begeleiding/les. Zelfde gaat op voor Maya enz.

Just try Max/Cinema/Lightwave of iets in die richting.
Softimage/Maya/PixarRenderman/PowerAnimator = hoofdpijn+zweet. ;)

-SF landschappen
Bryce of miss Terragen?

Gewoon die 3d programmas allemaal down..oeps..euh.. uitproberen (kerstvakantie? :)). Iedereen kan zijn haar advies/mening natuurlijk wel geven, niet dat daar iets mis mee is. Maar jij moet er uiteindelijk lekker mee kunnen werken. Als je echt voor 3d-animator/pro later gaat. Is dit alles natuuk anders ;)

• TheNameless

TheNameless

Jazzballet is vet!

Op vrijdag 14 december 2001 21:52 schreef Spud het volgende: .....
Softimage is zeker niet aan te raden voor een 3d n00b zonder goede training/begeleiding/les. Zelfde gaat op voor Maya enz.

Just try Max/Cinema/Lightwave of iets in die richting.
Softimage/Maya/PixarRenderman/PowerAnimator = hoofdpijn+zweet. ;)
......
helemaal mee eens :)
Over Max en Lightwave zijn ook verre weg de meeste tutorials te vinden op het net. Ik ben zelf eerst met Max begonnen, beetje tutorials volgen etc. en daarna ben ik met Maya begonnen. Mastering Maya heeft me daar goed bij geholpen. Een boek is dan ook echt een aanrader, als je echt het geld er voor over hebt natuurlijk. :)

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:19

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

de rhino3d demo, daar ben ik mee begonnen, kun je zo downloaden, en er zitten 3 (naja 2 dan) tutorials ingebouwd die best handig zijn. DE zaklamp :P. Daarnaast heeft Rhino een vrij duidelijke interface, niet te moeilijk. Je kunt er alleen niet mee animeren (2.0 anyone?).
Maar ik heb voor kerst een boekje voor 3dsmax R3 gevraagd van 25gulden (budgetkerst :))van BOL.com, is dat wat eigenlijk? Maya lijkt me wel fantastisch om mee te kunnen werken, maar om er mee te beginnen lijkt me nogal hooggegrepen.

* handige_harrie is begonnen met "moddelen" met UnrealED, nooit een level afgemaakt, dat wel :).

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Ik maakte mijn modellen altijd met AutoCAD (en daar kun je ook redelijk gecompliceerde dingen mee doen, kost alleen veeeeeel te veel tijd en is veeeeeeeel te moeilijk ;)) en werkte de boel verder af in VIZ/MAX, maar op aanraden van 3d guru GA!S hier, heb ik het niet al te lang geleden eens geprobeerd in MAX. En dat is me eik dusdanig goed bevallen dat ik daar mooi mee blijf werken. Heb ook wel eens MAYA en SoftImage XSI geprobeerd, maar daar kwam ik zonder tuts toch niet echt aan uit. Maar wil eik heel graag MAYA nog wel eens onder de knie krijgen. Maar ik wil nog zoveel :)

Maar goed ..ben het helemaal met de meest meningen hier eens. Bryce heb ik ook nog eens wat mee geklooid, maar dat was toch niet echt mijn style van 3d prog eik.

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Na het lezen van al jullie posts en ook wat research op i-net denk ik dat ik voor 3D Max ga :)
Ik neem aan dat hier ook goede boeken voor te krijgen zijn, welke raden (boek) jullie mij aan :?

Ik kan 3Dmax r4 2e hands kopen voor 450 piek (orgineel) is dat te duur of heb ik dan een koopje :?

anders word het downloaden, maar ik heb liever orgineel

Verwijderd

Ik ben ook wat aan het prutsen met 3d enzo, en ik mis toch
een belangrijk programma. Alles wat met 3d te maken heeft begint met modelleren, het creeren van een ruimtelijke figuur. Dit is al een hele kunst op zich, en ik denk dat Rhinoceros 3D (1.0 of 2.0) daar erg geschikt voor is. Dat gaat bijna moeiteloos in Rhino. Zeker het modelleren van interieurs, Auto's, voorwerpen etc gaat erg mooi in Rhino. Wezens wil ook wel, maar ik denk dat Maya daar geschikter voor is.

• Verwijderd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01-2022
Ik ben begonnen en nooit meer gestopt in Lightwave (onderwijl in versie 7.0) en ik vind deze het lekkerst werken.

Buiten alle persoonlijk meningen is het aan te raden om als je wilt beginnen met 3D, te kiezen uit Lightwave of 3DMax.

Het liefst moet je voorkeur uitgaan naar de keus die vrienden/collega's/mede-scholieren ook gebruiken want twee minuten naast zo iemand over zijn schouder meekijken zijn alle tutorials die er op het ganse net te vinden zijn waard.

Maya (en softImage etc.) hebben en veel hogere "learning curve"; Je moet er zoveel tijd insteken voor je er bagger mee kan maken waar LW en Max je binnen een maand al bagger laten produceren.

Bryce schijnt het goed te doen in landschappen (was het ook geen kant en klare clip art poppetjes maker?) maar daar kan ik weinig over zeggen behalve dat ik het altijd leuker vond om in LW een slechte ondergrond te bouwen die wel van mij was.

Anyhoe:

Kies Max of LW.

• TheNameless

TheNameless

Jazzballet is vet!

Op zaterdag 15 december 2001 01:05 schreef Mataraty het volgende:
Na het lezen van al jullie posts en ook wat research op i-net denk ik dat ik voor 3D Max ga :)
Ik neem aan dat hier ook goede boeken voor te krijgen zijn, welke raden (boek) jullie mij aan :?

Ik kan 3Dmax r4 2e hands kopen voor 450 piek (orgineel) is dat te duur of heb ik dan een koopje :?

anders word het downloaden, maar ik heb liever orgineel
Das echt een kopie man! Origineel kost ie iets van 10000,-(dacht ik? :) )

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op zaterdag 15 december 2001 10:53 schreef MayaFreak het volgende:

[..]

Das echt een kopie man! Origineel kost ie iets van 10000,-(dacht ik? :) )
Weet je zeker dat het niet om 3ds4 gaat :)

Daarbij zijn licenties niet overdraagbaar dus 2e hands heb je niets aan...

de betaler vervuilt

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Op zaterdag 15 december 2001 11:24 schreef GA!S het volgende:

[..]

Weet je zeker dat het niet om 3ds4 gaat :)

Daarbij zijn licenties niet overdraagbaar dus 2e hands heb je niets aan...
Ik dacht begrepen te hebben dat het 3ds4 was, maar het blijkt 3 te zijn. Ach dat maakt neem ik aan niet zoveel uit.

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
MAX3 en MAX4 is wel degelijk een wereld van verschil, hoewel je daar als beginner waarschijnlijk weinig van zult merken. Met name op het gebied van animeren is MAX4 veel beter dan MAX3. Maar wat vooral geldt: de meeste mensen gebruiken ondertussen MAX4 en aangezien MAX-bestanden niet downward compatable zijn is het veel handiger om met MAX4 te werken, dan kun je ook nog eens iets uitwisselen met anderen. En alle nieuwe plug-ins zijn natuurlijk voor MAX4.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• maratropa
  • Niet online
MAX 4 beschikt ook over echte polygon support, met ediable poly, dus 2 tri's tegen elkaar. Die smoothen zoooo veel beter dan tri's en kun je zooo veel beter mee modeleren, samen met meshtools en cSpolytools is het een grootte stap voorwaarts.

Voor die knakker die vroeg wat hij moest leren..Maak het jezelf makkellijk, en pak er een met veel tut's. Dat zou dus max worden. Maar als je een goed boek koopt kun je net zo goed lightwave of maya kopen. Of c4d of whatever... Met zulke krachtige programm'as ben JIJ de limiterende factor, niet het progje. (tot een zekeer limiet dan he) Ze hebben wel allemaal hun eigen stijl, en eigen sterktes en zwaktes.

Maar de meeste mensen verdedigen hun 3d progje met leven en dood, en geven geen goed beeld van wat voor jouw het beste is. Kies er zelf een en je zal zowiezo niet teleur gesteld worden, mits je iets hebt waar je alle basics uit leert, een boek ofzo.

specs

Pagina: 1