Toon posts:

Het nut van waterkoeling vs. mijn alternatief

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Oi,

Ik wil geen flamewar beginnen of zo maar het volgende punt eens aanhalen.

Het stil krijgen van je PC wordt vaak gedaan met waterkoeling. Relatief duur, vaak niet erg portable (meenemen naar een LAN) en kost relatief veel tijd om het te bouwen.

Wat ik met m'n eigen case gedaan heb is een dikke stalen 120MM 12v fan in de achterkant van m'n kast gedremeld. De fan op 7v laten lopen waardoor ie geruisloos loopt maar nog steeds wel een puist lucht uit de kast zuigt waar je U tegen zegt.
Deze grote fan zit precies achter m'n TB 1200@1333 waar een stille Molex radial-fin koeler op zit.
De fan in m'n voeding heb ik vervangen door een 80mm 12db Pabst (ook geruisloos dus) want die hoeft eigenlijk alleen de warmte van voeding zelf af te voeren.
het heatsinkje met fan op de noordbrug sjip heb ik vervangen door een 486 cooler heatsink zonder de fan.

De 120mm fan zuigt genoeg lucht aan om de front-case fan die ik had overbodig te maken. De onderkant van de case is het enige punt waar lucht naar binnen kan komen dus dat geeft een mooie airflow langs m'n kaarten op weg naar boven toe, langs de heatsink van de northbridge en CPU op weg naar buiten.

M'n PC is zeer stil. Het meeste lawaai maken m'n twee Maxtor 30gb HD's (raid-1 op een Escalade 6400).

Tevens is op deze manier m'n kast (midi-tower) lekker portable.

Ik vind het zelf een goed alternatief voor waterkoeling om EN te kunnen overklokken(al is het niet veel maar dat boeit me ook niet zo) EN een hele stille PC te hebben.

De 120mm fan is trouwens een stalen, industriele kogelgelagerde fan (merk week'nie).

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 23:17
Waterkoeling is leuker (vindt ik en veel andere) en NOG stiller!

Reality beats fiction by far!

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
okee ... klinkt mooi(stil ;))

Maar wat wil je er nou mee ?
(no flame intended ...)

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• Goldfinger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 12:27

Goldfinger

Opzij, opzij, opzij...

En koelt waterkoeling over het algemeen niet beter, zodat je ook nog eventueel kan overclocken?

• _Evert_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 09:18
als jij tevreden bent met wat je hebt, heb je zeker geen waterkoeling nodig. Sommigen vinden water wel leuk, koelt beter als lucht (voor oc-en), en het houdt je lekker bezig (hobby heet zoiets volgens mij ;) )
zo doet ieder wat hij/zij wilt, toch?

no flame intended ...just in case

edit: shit, te laat :)

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 16:52

Barreljan

...Zoom-Zoom...

als dat werkt, is het een heel goed alternatief. Je moet wel ruimte hebben om een 120mm fan achterin je kast te hangen, ik heb dat niet. Ik moet mijn pc'tje ook nog stiller krijgen, het is nu echt een wind-turbine en hij stijgt zowat op (2 80mm ,front/back, fans uit een paar oude voedingen)

moet maar wat weerstandjes ertussen hangen ofzo dat ie op 7 of 5 volt draait...ik zie wel

maar een goed alternatief ja :)

edit:

en ik d8 dat ik zo'n beetje de 1e reply had... dat in een minuut...

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• _Evert_
Op donderdag 13 december 2001 23:20 schreef Voodoo_man het volgende:

moet maar wat weerstandjes ertussen hangen ofzo dat ie op 7 of 5 volt draait...ik zie wel
als je 5 volt wilt, moet je je stekkertjes van je fan op zwart en rood aansluiten, als je 7 volt wilt, op geel en rood (rood is 5V, geel is 12V, zwart is 0V, 12-5=7V
succes

Verwijderd

Topicstarter
"Waterkoeling is leuker (vindt ik en veel andere) en NOG stiller"

Over dat leuker. Smaken verschillen :)

Over dat stiller. Alleen m'n HD's hoor ik nog. En daar doet waterkoeling ook niets aan. Als ik een paar moderne HD's zou kopen die super-stil zijn (die Seagate bijt-visje IV's zijn zeer stil heb ik gelezen) is ie geruisloos ende very very stil.

En wat ik met deze topic wil? Mischien vindt iemand het WEL interresant en brengt em op een idee :z

• _Evert_
er zijn laatst een paar topics langsgekomen van mensen die alles doen om een stille pc te maken, al dan niet met waterkoeling. Het is puur wat je wilt: luchtkoeling is een stukje makkelijker, ja, en die stille papst-fans of fannetjes op 7V hoor je idd (bijna) niet. Anderen gaan aan waterkoeling, ieder wat wils :z

• Kroetsjov
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
(overleden)
Als jij tevreden bent is dat mooi. Je kunt idd ook zonder waterkoeling een heel stil system maken.

Maar ja, een waterkoeling heeft wel een heel erg dikke p*k gehalte :)

Over het portable zijn van een waterkoeling systeem ben ik het niet met je stelling eens ... als je er van te voren goed over nadenkt heb je echt geen probleem om een watergekoelde case mee te nemen naar bijv een lanparty; de kast zal wel iets zwaarder zijn (koperen blokken wegen echt veel). en als je bijv geen reservoir gebruikt maar een inline-setup, dan zal je ook niet echt voorzichtig hoeven doen met vervoer (mijn waterkoeling heeft wel een reservoir en die kast moet ik redelijk recht houden anders komen er druppels uit een aansluiting aan de bovenkant (moet ik nog steeds goed dichtkitten)).

Daarbij zitten er nog een aantal leuke voordelen aan een waterkoeling. Het koelt beter, dus in principe zou je verder moeten kunnen overklokken (zeker als jij je fans (voor het geluid) op 7 of 5 Volt hebt gezet).

Of waterkoeling uiteindelijk nog stiller is dan een paar fans op 7V betwijfel ik wel ... Met waterkoeling (iig als alles in kast zit) heb je altijd wel 2 fans nodig (1 voor psu, 1 voor radiator), maar ook een pomp. En die dingen zijn ook niet 100% geruisloos. Uiteindelijk hoor ik ook alleen mijn hdd's (en vooral cd-rom) nog, en dat is best irritant als je 5 hdd's erin hebt zitten.

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 16:52

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Op donderdag 13 december 2001 23:23 schreef _Evert_ het volgende:

[..]

als je 5 volt wilt, moet je je stekkertjes van je fan op zwart en rood aansluiten, als je 7 volt wilt, op geel en rood (rood is 5V, geel is 12V, zwart is 0V, 12-5=7V
succes
kan ik ook eens proberen ja, scheelt weer wat gek*t. thnx

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Verwijderd

Waterkoeling is zekers wel portable :) iig bij mij dan, ik heb een plexiglas reservoir die ik er zo uit kan nemen en pas vullen als ik op de lan ben :)

• _Evert_
Op donderdag 13 december 2001 23:50 schreef Hitpoint het volgende:
Waterkoeling is zekers wel portable :) iig bij mij dan, ik heb een plexiglas reservoir die ik er zo uit kan nemen en pas vullen als ik op de lan ben :)
kom je op de lan aan, kan je eerst met een emmertje naar de plee >:)

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-04 11:46
Mooi toch, zo'n stil systeem, kan je tenminste rustig muziek luisteren en slapen terwijl je pc aanstaat :z
Op donderdag 13 december 2001 23:10 schreef SaintNightmare het volgende:
twee Maxtor 30gb HD's (raid-1 op een Escalade 6400).
RAID 1 :9~ wil ik ook... ;)

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:24

Tubby

or not to be

Niet portable is bullshit, mijn waterkoeling zit gewoon in een miditower en is even portable als die oplossing van jou. Geen resevoir of nix. Gewoon een pompje een radiator en een koelblok. Klaar is Tub!

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Verwijderd

Als je met luchtkoeling je pc temp goed omlaag kan krijgen vind ik knapper dan een waterkoeling inbouwen het is spelen met luchtflow en kijken wat de beste opstelling is dat vind ik stoer

• Sonic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 15:01
Op vrijdag 14 december 2001 00:07 schreef Tubby het volgende:
Niet portable is bullshit, mijn waterkoeling zit gewoon in een miditower en is even portable als die oplossing van jou. Geen resevoir of nix. Gewoon een pompje een radiator en een koelblok. Klaar is Tub!
klopt ;)

Verwijderd

Op donderdag 13 december 2001 23:53 schreef _Evert_ het volgende:

[..]

kom je op de lan aan, kan je eerst met een emmertje naar de plee >:)
tuurlijk niet al het water blijft er gewoon in. Reservoir met inhoud word eruit gehaald en ik stop stopjes in de slangen en klaar is kees :)kan je het zo vervoeren en zo weer aansluiten

Verwijderd

luchtkoeling?? ga jij de warmte van een 172W tec en een TB 1900+ maar es weg voeren met luchtkoeling :)

niet dat ik dat heb :), maar je snapt et id, ook is et velen malen koeler dan een luchtkoeling op weinig volt.

Verwijderd

oke allemaal maar omdat ik dus luchtkoeling gebruik is dat leuker (hh) maar goed ik denk toch dat waterkoeling effectiever is maar het is zwaar en moeilijk te maken voor een simpele doe het zelver. Dus het is maar wat je wilt ik kan met schakkelaars de case-fans aan en uit zetten dus als je het niet nodig hebt kunnen ze uit dus dat scheelt ten eerste in geluid en je kunt er een gigantische tornado mee opwekken dat kan ik je wel zeggen

• reddog33hummer
  • Laatst online: 25-04 19:21

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Op donderdag 13 december 2001 23:58 schreef AMDude het volgende:
Mooi toch, zo'n stil systeem, kan je tenminste rustig muziek luisteren en slapen terwijl je pc aanstaat :z
ach.... Ik heb een systeem dat op dit moment een straaljager na probeert te doen en daar kan ik nog steeds naast slapen hoor :).

En die muziek.... gewoon wat hardere muziek gaan luisteren :P

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Verwijderd

2 opmerkingen

Opmerking 1: Waterkoeling is stiller, leuker, spannender, extremer en koeler.

Opmerking 2: ALs je geen CPU hebt hoef je ook niet te koelen. >:)

Verwijderd

Topicstarter
1 opmerking

Opmerking 1: Als het je IQ van een aambei hebt laat het dan tenminste niet zo merken...

Verwijderd

je kan je pc ook gewoon in een andere kamer zetten, dat is pas stil
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
(deze opmerking is ter illustratie van de onnozelheid van dit topic)

• bredend
  • Laatst online: 07-05 07:54
Oi,

Ik wil geen flamewar beginnen of zo maar het volgende punt eens aanhalen.

[...]
Op zaterdag 15 december 2001 20:13 schreef SaintNightmare het volgende:
1 opmerking

Opmerking 1: Als het je IQ van een aambei hebt laat het dan tenminste niet zo merken...
dus....begin ik er zelf toch mee :?

Maarja, voor een pelt werkt het niet. En als er iemand zo gek is een bongkoeler naast zn kast te willen hebben, lijkt het me dat het eigenlijk om meer gaat dan alleen ...... (toch?)

Verwijderd

Op donderdag 13 december 2001 23:23 schreef _Evert_ het volgende:

[..]

succes
Ok, ik heb dus EXACT hetzelfde gedaan, 8 Case-koelers geplaatst, 2 Front, 2 Back, 4 Intern om de airflow te verbeteren) en nu kan ik zelfs mijn in mijn kast met GeForce3 Ti200 ASUS, 2x 40 GB IBM, 1x AMD XP 1700+ ZONDER cpu-koeler laten draaien, enkel heatsink kom ik op 39°C idle, met koeler (ook op 7V offcoarse) kom ik op 26°C...

ECHTE AANRADER !!!!

verdere info:
7V =
rood <-> geel
zwart <-> rood

5V weet ik niet exact

• Bert-Jan
  • Laatst online: 17-02-2024
het gaat ook niet om het nut ervan, maar aan het plezier wat je beleeft aan het maken. Net zoals overclocken met extra kewling e.d. maken is eigenlijk vet nutteloos, zoveel prestatiewinst behaal je niet (alles bij elkaar toch wel redelijk wat) maar het weegt niet op tegen de moeite, *als* het niet zo leuk was om te doen.
En als jij een vette H20 cooled kast hebt met 172Watt TEC, dan is dat toch weer goed voor je ego 8-)

het is maar net wat je doel is, gewoon een beetje rommelen voor de fun of efficiënt iets maken wat functioneel is en veel nut en rendement heeft.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Op zaterdag 15 december 2001 20:31 schreef Joske-X- het volgende:

verdere info:
7V =
rood <-> geel
zwart <-> rood

5V weet ik niet exact
24 volt = + aan de gele draad, min aan de blauwe (AT-stekker)
12 volt = + aan de gele draad, min aan de zwarte
7 volt = + aan de gele draad, min aan de rode
5 volt = + aan de rode, min aan de zwarte

• AMDFreak
  • Laatst online: 23:15

AMDFreak

Intel is zo..

kan je misschien wat picz posten? want ik kan me er niks bij voor stellen

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• Mafioso
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 00:36
Opzich wel interesant .. ik heb ook al over deze dingen lopen denken. Ik zit hier achter een P3-500 en die is zoo lekker stil, als ik dan eens achter een Athlon-XP 1400+ erger ik me dood, ik kan echt niet lekker werken op me pc (lees computeren).

Nu wil ik in januarie een nieuwe pc gaan kopen, en ik zit zwaar te tweifelen om hem wel of niet over te klokken, want goede koeling is dan een must.

Ik heb hier nog 5 120mm fans liggen >:) dus die moet ik maar eens in me kast zetten .. want die xtra fans die ik r nu in heb heb ik nooit aan :)

• Cloontje
  • Laatst online: 21-04 09:38

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

bla bla bla bla bla bla topic opening vehaal dus
Dit noem je toch gewoon lucht oeling?

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 05:40

Brazza

Byte me!

welke 120 mm fan heb je gekocht en die papst 80mm 12dB waar zijn die te koop??

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 13:21

Mary Wana

keyboard nut

hij wilt alleen maar zeggend at het ook anders kan , kijk tis niets bijzonders , iedereen kan het wel maar volgens mij zijn we allemaal te focking lui ofzow :) , te lui om nieuwe sjit to proberen of om alle fans te vervangen ofzow , maare erg leuk gedaan joh , de mijne moet binnekort ook maar stiller :)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Pagina: 1