Toon posts:

Thuisnetwerk en Internet delen met Speedtouch Pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik heb net wat door de faq zitten bladeren en heb daar al het een en ander kunnen vinden maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Het geval:
Ik heb een (standaard) pc, een notebook en een getweakt Alcatel Speedtouch (semi) Pro ADSL Modem. Nu zit het adsl modem gewoon standaard op de pc. En nu wil ik dus ook kunnen internetten op het notebook een verdieping lager :)
Beide compuetrs gebruiken (nog) Windows 98. De 'grote' pc is een pentium II 350 met 128mb en de 'kleine' is een celeron 300 met 64mb..

Oplossing:
Afbeeldingslocatie: http://www.bruring.com/adsl/articles/001-Home-Pro-Net/schema.jpg

Problemen:
Ik ben onwijze newbie op dit gebied en weet dus lang niet alles..
Hoe ik dit nu begrijp is het mogelijk dat wanneer ik dit zo aansluit met pc1 en pc2 tegelijk op internet kan zitten. Ook kan ik zo alleen met pc2 (het notebook) alleen internetten, zonder dat pc1 aan hoeft te staan als server. Ok.
Maar dan: is het met deze opstelling ook mogelijk om gegevens te wisselen tussen pc1 en pc2 en om dingen als printer delen te gebruiken?? Ik veronderstel van wel. Mooi :)
Maar: wat heb ik dan allemaal nodig?? Een PCMCIA ethernet/lan kaart, een pci ethernet kaart ok. Maar dan: Een hub of switch?? En welke kabels?? (indicatie: pc1 met modem op zolder, pc2 verdieping eronder, afstand 6m) En hoeveel gaat mij dit allemaal kosten??

Vertellen jullie mij aub of ik dit allemaal juist heb (zo niet verbeter mij) en beantwoord mijn vragen :)

Alvast onwijs bedankt!

PS. wordt het lastig als ik nu ga vragen om een soort van wireless lan zodat ik met het notebook door het hele huis +tuin kan internetten?? Hoeft niet perse hoor.. ;)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Op donderdag 13 december 2001 22:48 schreef WebMasterMike het volgende:
Hallo allemaal!

Ik heb net wat door de faq zitten bladeren en heb daar al het een en ander kunnen vinden maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Het geval:
Ik heb een (standaard) pc, een notebook en een getweakt Alcatel Speedtouch (semi) Pro ADSL Modem. Nu zit het adsl modem gewoon standaard op de pc. En nu wil ik dus ook kunnen internetten op het notebook een verdieping lager :)

Oplossing:
[afbeelding]

Problemen:
Ik ben onwijze newbie op dit gebied en weet dus lang niet alles..
Hoe ik dit nu begrijp is het mogelijk dat wanneer ik dit zo aansluit met pc1 en pc2 tegelijk op internet kan zitten. Ook kan ik zo alleen met pc2 (het notebook) alleen internetten, zonder dat pc1 aan hoeft te staan als server. Ok.
Maar dan: is het met deze opstelling ook mogelijk om gegevens te wisselen tussen pc1 en pc2 en om dingen als printer delen te gebruiken?? Ik veronderstel van wel. Mooi :)
Maar: wat heb ik dan allemaal nodig?? Een PCMCIA ethernet/lan kaart, een pci ethernet kaart ok. Maar dan: Een hub of switch?? En welke kabels?? (indicatie: pc1 met modem op zolder, pc2 verdieping eronder, afstand 6m) En hoeveel gaat mij dit allemaal kosten??

Vertellen jullie mij aub of ik dit allemaal juist heb (zo niet verbeter mij) en beantwoord mijn vragen :)

Alvast onwijs bedankt!

PS. wordt het lastig als ik nu ga vragen om een soort van wireless lan zodat ik met het notebook door het hele huis +tuin kan internetten?? Hoeft niet perse hoor.. ;)
Wat je nodig hebt is duidelijk, staat allemaal in 't plaatje. 5 poorts switch (1xup, 4xnorm), 5x UTP straight.
Je kunt zo internetten met alle PC's. Waarschijnlijk, als je geen internet server wil gebruiken, kom je de ADSL modem aan het tweaken (IE je maakt er een router van).
File en printerdeling werkt zo best.
Wat het allemaal kost... Pff...
UTP kabel: 2 piek per meter. Reken maar uit, je moet hem echt zelf leggen.
Switches en ethernet kaartjes: Zie pricewatch en niet zo :z zijn. Elke PC moet een 10/100 UTP aansluiting krijgen. Hoe, maakt nie echt uit (PCMCIA/PCI, evt ISA of USB).

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 december 2001 22:56 schreef Aetje het volgende:

[..]

niet zo :z zijn
Nou, ik doe hard m'n best hoor!! Weet je hoe graag ik dit wil!!
Maar bedankt voor de reactie iig!

• Aetje

Aetje

Vragen naar hardware prijzen... Da's nie meer nodig hier, hebben we een pricewatch voor :P

Maar als je hulp nodig hebt met de software configuratie en zo, dan post rustig hier...

Forget your fears...

Verwijderd

Topicstarter
ok, wat ik nu dus heb gevonden aan alle benodigdheden zijn:

1 5 poorts switch 10/100Mbit met uplink - fl100,=
1 PCMCIA Netwerkkaart 10/100Mbit - fl100,=
1 kabel 6m utp - fl15,-

Totaal: 215,=

Heb ik zo alles?? En ook een beetje op niveau?? (10mbit voor i-net, 100mbit voor file-sharing)
Een pci-netwerk kaart heb ik al in m'n grote pc :)

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 13:21

Millennium

Bug free !!!

ZAl er nog een stukie UTP bij doen :)

6meter UTP: Switch<->Notebook
modem UTP kabeltje: Modem<->Switch
kabeltje UTP: Switch<->"grote" PC

Rampen bak 2004

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 december 2001 13:49 schreef Millennium het volgende:
ZAl er nog een stukie UTP bij doen :)

6meter UTP: Switch<->Notebook
modem UTP kabeltje: Modem<->Switch
kabeltje UTP: Switch<->"grote" PC
owja :)

Verwijderd

Topicstarter
is DIT een goeie switch voor mij??

Verwijderd

ja

Verwijderd

Topicstarter
ff nog een laatste vraagje voordat ik alles ga aanschaffen:

Stel ik bestel dus DEZE switch, welke kabel heb ik dan precies nodig ivm cross en straight??
Ik geloof dus 1 straight van 6m en dan? Ik heb nog de kabel die bij het mxstream-pakket zat en die is straight van 1m geloof ik. dan blijft er nog 1 van 1m over, moet die straight of cross zijn??

Verwijderd

volgens mij is die switch goed maar kijk eve dat poort 1 tot en met 4 los is

meestal is poort 4 en de uplink een poort, wel 2 maar als je de uplink gebrijkt valt poort 4 uit dit mag niet

bel desnoods hun eve op...

je hebt 2 kabel nodig 1 op 1 dus niet cross

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Volgens mij gaat deze opstelling zoals jij hem tekent dus niet werken...

Je kan je ADSL modem niet direct in de hub steken en zo het internet delen over je netwerk.

Je zal dus toch 1 pc als server moeten gebruiken.
1. Dus de kabelmodem naar de server trekken.
2. server naar hub
3. alle andere pc's naar hub.

Het bestanden en printerdelen gaat gewoon werken als je de juiste settings weet te vinden.
En dat staat allemaal wel in de FAQ en de search. :)

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op zaterdag 15 december 2001 16:38 schreef GaMbiNo het volgende:
Volgens mij gaat deze opstelling zoals jij hem tekent dus niet werken...

Je kan je ADSL modem niet direct in de hub steken en zo het internet delen over je netwerk.
Dus wel !!! Hij heeft m namelijk getweaked !!!
Ik heb het hier thuis ook zo draaien (eigenlijk nog extremer, bij mij is PC3 een Linux Server/Firewall/Router PC4 zit daar achter overigens doet internet t ook gewoon zonder server !!! Die is dus niet nodig, maar is gewoon een webserver, het modem beld zelf in).
Je zal dus toch 1 pc als server moeten gebruiken.
1. Dus de kabelmodem naar de server trekken.
2. server naar hub
3. alle andere pc's naar hub.

Het bestanden en printerdelen gaat gewoon werken als je de juiste settings weet te vinden.
En dat staat allemaal wel in de FAQ en de search. :)
Printerdelen etc. werkt gewoon in die config die jij hebt verzonnen, je zit inmmers gewoon in een werkgroep.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Op zaterdag 15 december 2001 16:49 schreef bas_konings het volgende:

[..]

Dus wel !!! Hij heeft m namelijk getweaked !!!
Ik heb het hier thuis ook zo draaien (eigenlijk nog extremer, bij mij is PC3 een Linux Server/Firewall/Router PC4 zit daar achter overigens doet internet t ook gewoon zonder server !!! Die is dus niet nodig, maar is gewoon een webserver, het modem beld zelf in).
Heb je het dan voor elkaar gekregen om meerdere IP's te krijgen ofzo?? :? :?
En dan via 1 modem dus op elke PC een andere IP te hebben waarmee je internet?? :?

Ga maar niet vertellen hoe je het tweakt enzo, dan heeft dit topic heel snel een slotje maar gaat het dus zoals ik het nu net opnoem? :?

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op zaterdag 15 december 2001 16:53 schreef GaMbiNo het volgende:

En dan via 1 modem dus op elke PC een andere IP te hebben waarmee je internet?? :?

Ga maar niet vertellen hoe je het tweakt enzo, dan heeft dit topic heel snel een slotje maar gaat het dus zoals ik het nu net opnoem? :?
Het Semi Pro modem >:) ondersteund NAT, Het modem zelf heeft mn ISP IP, de andere PC's hebben een IP in de reeks 10.0.0.XXX (allemaal een andere dus (de server een statische de rest met dhcp).
Het modem NAT de internetverbinding door naar de juiste pc's.

Op het modem heb ik dan met DEFSERVER opgegevens dat alle inkomend verkeer naar de linux server moet.

Meer info over mijn tweak (er zijn kleine instellingsverschillen met de andere tweaks) is te vinden op www.minddigger.com onder handleidingen.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Op zaterdag 15 december 2001 17:02 schreef bas_konings het volgende:

[..]

Het Semi Pro modem >:) ondersteund NAT, Het modem zelf heeft mn ISP IP, de andere PC's hebben een IP in de reeks 10.0.0.XXX (allemaal een andere dus (de server een statische de rest met dhcp).
Het modem NAT de internetverbinding door naar de juiste pc's.

Op het modem heb ik dan met DEFSERVER opgegevens dat alle inkomend verkeer naar de linux server moet.

Meer info over mijn tweak (er zijn kleine instellingsverschillen met de andere tweaks) is te vinden op www.minddigger.com onder handleidingen.
Heey das kewl :D
Een ingebouwde router dus.. :9~
Had Chello maar zulke modems.. :)

Verwijderd

Topicstarter
ow tnx! Ik sta op het punt om het hele zakie te gaan bestellen bij meneer alternate.nl alleen nog heel ffies dit:

Ik heb nu een 2e hands 3com megahertz 10 mbit pcmcia lan kaartje alleen deze is zonder verloopsnoertje... Hopeloos dus :) Nu wil ik maar gewoon een nieuw 10/100mbit kaartje gaan kopen zodat ik tevens ook een snel huisnetwerk heb :)
Die vond ik al snel voor zo'n 80 piek :) Alleen vond ik op die zelfde pagina mijn 2e hands kaartje (wel nieuw dan ;)) te koop staan voor 500 piek!! WTF??

Hoe kan dat?? Een langzamer kaartje voor veeel meer geld?!!
Is het anders misschien toch usefull om een verloopstekkertje a 25 piek te bestellen bij 3com?
Leg het mij please ff uit :)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
tja, ik denk zelf dat hier een switch een overkill is.....een gewone hub werkt net zo goed, en kost je wat minder....

Maar effe over je nic....die 3com-kaartjes zijn gewoon prijzig omdat ze kwalitatief heel goed zijn....maar 500 piek is wel errug veel......voor nog net geen 400 piek koop je nu een Xircom RealPort 2 10/100 kaartje en dat is kwalitatief net zo goed als 3com enzo.....

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 15 december 2001 21:03 schreef kroegtijger het volgende:
Maar effe over je nic....die 3com-kaartjes zijn gewoon prijzig omdat ze kwalitatief heel goed zijn....maar 500 piek is wel errug veel......voor nog net geen 400 piek koop je nu een Xircom RealPort 2 10/100 kaartje en dat is kwalitatief net zo goed als 3com enzo.....
oke, maar wat is dan het verschil tussen die 3com van 500 en een dynalink van 79??

• Aetje

Aetje

Op zaterdag 15 december 2001 16:53 schreef GaMbiNo het volgende:

[..]

Voor het netwerk heeft de modem IP 10.0.0.138 en speelt gewoon router. Een normale setup.

Forget your fears...

Verwijderd

Topicstarter
thank you all very very much!

HET WERKT!!

'k had dus het een en ander besteld bij alternate en ik kreeg het al gelijk de volgende dag! Terwijl het 5 dagen zou duren!
Nou, alles ff in elkaar geklikt en het werkte gelijk :D

Dankzij jullie ;) (en anderen)
Pagina: 1