Toon posts:

Moderaten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie heel vaak dat reakties die naar niveau -1 worden gezet ook een -1 als score krijgen, terwijl dit helemaal niet nodig is. Dit heeft als gevolg dat een user al heel snel een negatief karma krijgt en dus al zijn volgende reakties ook meteen op een laag niveau komen, vaak onterecht. Ik heb dat al bij een paar user proberen te herstellen.

Worden de reacties van een user met een karma van -1 trouwens ook automatisch op een lager niveau dan 0 gezet? Want volgens mij kan die drempel beter wat lager liggen, naar een karma van -5 ofzo. Het lijkt wel of sommige mensen nu al heel snel een laag karma kunnen krijgen en het niet makkelijk positief kunnen maken.

• Cyberdeck
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-01-2024

Cyberdeck

bizar

In hetzelfde licht zie ik dat er ook al een aantal gevallen zijn waar iemand iets zeer handigs vertelt geen score 1 of 2 krijgt en in een reactie of vijf later wordt zowat hetzelfde gezegd met een boel gezwets eromheen (lees vulling) die wel een score 1 of 2 krijgt.

Oja zo zie ik ook dat alleen tips "beloond" worden met een score terwijl ik een goede vraag of het zien van een discussiepunt over het onderwerp nog geen enkele keer een score heb zien krijgen...

En waar ik me ook aan gestoort heb is dat iemand (ik noem geen namen) die tweakeroid is geworden in een reactie (met score 1) begint met:

voor de trainees:
alsof de trainees geen verstand van zaken hebben.

Bij dezelfde persoon gebeurde het ook nog dat hij z'n reactie in tweeen had gesplitst (vergeten??) en dan ook voor beide stukken een score +1 krijgt.

Ik heb absoluut geen haat gevoelens jegens dit persoon, ik vind alleen dat in dit geval de nadelen van het score/niveau systeem al flink naar boven komen en als opmerkingen zoals: "voor de trainees" vaak gaat voorkomen dan ben ik hier weg.

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Het klinkt wel allemaal heel makkelijk zoals jullie het zeggen, maar er is een kleine grens tussen nuttig en overbodig.

Mede omdat dit systeem nog nieuw is, is het nog niet voor iedere moderator (naar mijn inziens) duidelijk om te stellen wat -2,-1,0,1,2. Veel postings zitten tussen de wal en het schip.

De tijd moet leren wat de exacte grens is.
Ik probeer iedere posting naar eer en geweten te beoordelen, maar je kunt nooit 100% garanderen dat je alles goed beoordeeld hebt.

Het moet volgens mij ook geen wedstrijd worden voor hoge Karma scores, maar het is volgens mij de bedoeling om hele overbodige postings te verplaatsen naar een lager niveau.

Maar mocht ik het verkeerd zien in jullie ogen, dan hoor ik dat graag.

Bas

Tjielp... een vogel.

Verwijderd

Ik zit me eigenlijk wat anders af te vragen. Als iemand een paar slechte postings plaatst (rule/sux e.d.) heeft-ie een slecht karma. Maar dan kan die persoon toch gewoon opnieuw onder een andere naam registreren en kan ie weer allemaal niveau-0 postings plaatsen om de zaak te vervuilen. Uiteindelijk wordt dat wel weggemodereerd, maar dat duurt altijd even, zeker bij topics met veel activiteit. Bovendien krijg je een vervuiling van je userdatabase met allemaal inactieve users.

Hoe gaan Femme & Co dat oplossen/voorkomen ?

Martijn

• Cyberdeck

Cyberdeck

bizar

Dat was dus ook mijn reactie toen het systeem uitkwam, ik heb bij de reacties op de eerste aankondiging gezegd wat voor voor- en nadelen aan het systeem zitten. Het doel is slechte reacties te laten verdwijnen en ERG goede eruit te laten springen. Wat ik nu zie is dat mensen inderdaad voor de karmapunten gaan en dat elke reactie waar een beetje goeds in zit al een +1 krijgt, daarnaast worden grappige postings afgestraft..

Dit systeem dreigt dus zichzelf voorbij te lopen! (heb ik ook al in het begin aangegeven!)

oke het niveau van de reacties is flink omhoog gegaan, maar het is wel een saaie bole geworden, reacties zijn lang en de humor is weg!

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Je post toch niet alleen om een karma te halen. Je post hier iets omdat je het leuk, leerzaam vindt of als je iemand wilt helpen.

Het is ook niet de bedoeling om grapige post met -1 score te belonen, maar als iets grapig is, maar niet niets nuttigs aan de topic bijdraagt, wordt dit (door mij) beoordeeld met niveau -1 en niet met score -1.

Alle postings verdwijnen niet, je kunt ze nog steeds goed lezen, alleen zijn ze nu ondergebracht in een ander niveau.
Geen enkel systeem is 100% waterdicht, maar ik vind dat dit al aardig dicht in de buurt komt.

Bas

Tjielp... een vogel.

• Cyberdeck

Cyberdeck

bizar

Daar zit nou net het probleem, niemand wil op -1 lezen omdat daar een heleboel onzin terecht komt zoals:
mijn compu doet het zo snel en linux is toch wel stom
ofzo. dus als je af en toe wat grappigs wilt lezen staat het tussen de rotzooi.

En met wat je zegt dat er niet gepost wordt om karma punten te krijgen ben ik het totaal niet eens. Als je ziet hoeveel moeite en wat voor lappen "intelligente" teksten er verschijnen dan is dat om van dat trainee achter je naam af te komen, zodat je direct op level 1 kunt posten en je tot de beteren hoort, want dat is hoe mensen het voelen, zeker als enkele in die groep beginnen met:
Pour les Trainees:
en daarna hele simpele informatie geven zodat de trainees het kunnen begrijpen!!
(en ook nog beloont worden met een +1 score omdat er informatie instaat (en onzin)).

Verwijderd

Topicstarter
Het is al wel vaker gezegd, maar het niveau wat een reaktie krijgt van een moderator hoeft niet altijd iets te zeggen over de kwaliteit van die reactie (het heeft ook geen invloed op je karma). Het gaat er maar om dat de discussie logisch verloopt meestal.

Als je een lage score krijgt heb je waarschijnlijk onnodig lopen schelden ofzo, maar ik zie nu dus vaak dat goedbedoelde reakties ook vaak een -1 als score krijgen (naast een niveau van -1), alleen omdat het een newbie vraag is of omdat het misschien niet helemaal relevant zou zijn. Dat is natuurlijk niet te bedoeling volgens mij, alleen een verlaging van het niveau is dan voldoende! Wat je nu krijgt is dat mensen hierdoor onterecht een negatief karma krijgen, en da's zielig :) .

Anyway, dit systeem is pas een paar daagies oud dus het maakt allemaal nog niet zo heel veel uit. Iedereen moet effe wennen aan dat moderaten denk ik, het zal wel snel goed komen.

PS. Oh ja, als iemand onterecht een laag karma heeft gekregen door onterechte scores moet ie het maar effe zeggen, dan kan ik effe kijken. (robin@tweakers.net, alleen als het echt onterecht is natuurlijk, geen stiekemerds ;))
Pagina: 1