Ok als vervolg op Netwerk adressering het volgende.
Nog steeds gaan we uit van het volgende plaatje :

Nu heb ik nog een paar vraagjes over de verschillende toepassingen op de servers.
Het gaat om het eindproject van me school (MTS).
De Firewall : via een ISDN verbinding met het internet verbonden.
Omdat we (lees ik) geen ervaring hebben met OpenBSD en ISDN, gaan we Linux gebruiken i.s.m. conf-isdn-account.
Volgens de opdracht moet het project de volgende dingen omvatten :
Linux (Webserver, DNS en FTP)
Windows 2000 (Fileserver, Mailserver, Streaming audio)
Novell Netware (Printerserver, SNMP).
Wat we dus bedacht hadden :
In de DMZ
S1 : Linux (Webserver, DNS en FTP)
S2 : Win2k (Exchange, Shoutcast)
Intern netwerk :
S3 : Win2k (Fileserver & Backup mogelijkheid)
S4 : Novell Netware 5.1 (Printer Server)
Ik lees tegenstrijdige berichten over het wel of niet gebruiken van een extra router tussen de firewall en het interne netwerk.
Opzich staat dit in de opdracht, en we hebben het ook zo gelaten om veiligheidsredenen (niet direct in intern netwerk kunnen etc.)
Omdat we via ISDN moeten inbellen
hebben we dus maar 1 extern IP adres.
Hoe kan ik dit het beste doen met DNS etc? moet ik dan verkeer op poort 53 op de firewall doorsturen naar de DNS server in de DMZ?
Normaal gesproken ben ik gewent om alle server in een DMZ aan een extern IP adres te koppelen maar dat kan dus nu niet.
Of als iemand een redelijk duidelijke tutorial over ISDN en OpenBSD weet zou het ook handig zijn. het probleem is een beetje dat ik me niet meer rechtstreeks met linux mag bemoeien omdat dan de anderen niets zouden leren......:?
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel?
Nog steeds gaan we uit van het volgende plaatje :

Nu heb ik nog een paar vraagjes over de verschillende toepassingen op de servers.
Het gaat om het eindproject van me school (MTS).
De Firewall : via een ISDN verbinding met het internet verbonden.
Omdat we (lees ik) geen ervaring hebben met OpenBSD en ISDN, gaan we Linux gebruiken i.s.m. conf-isdn-account.
Volgens de opdracht moet het project de volgende dingen omvatten :
Linux (Webserver, DNS en FTP)
Windows 2000 (Fileserver, Mailserver, Streaming audio)
Novell Netware (Printerserver, SNMP).
Wat we dus bedacht hadden :
In de DMZ
S1 : Linux (Webserver, DNS en FTP)
S2 : Win2k (Exchange, Shoutcast)
Intern netwerk :
S3 : Win2k (Fileserver & Backup mogelijkheid)
S4 : Novell Netware 5.1 (Printer Server)
Ik lees tegenstrijdige berichten over het wel of niet gebruiken van een extra router tussen de firewall en het interne netwerk.
Opzich staat dit in de opdracht, en we hebben het ook zo gelaten om veiligheidsredenen (niet direct in intern netwerk kunnen etc.)
Omdat we via ISDN moeten inbellen
Hoe kan ik dit het beste doen met DNS etc? moet ik dan verkeer op poort 53 op de firewall doorsturen naar de DNS server in de DMZ?
Normaal gesproken ben ik gewent om alle server in een DMZ aan een extern IP adres te koppelen maar dat kan dus nu niet.
Of als iemand een redelijk duidelijke tutorial over ISDN en OpenBSD weet zou het ook handig zijn. het probleem is een beetje dat ik me niet meer rechtstreeks met linux mag bemoeien omdat dan de anderen niets zouden leren......:?
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel?