Op donderdag 13 december 2001 21:20 schreef NickName het volgende:
Ik heb nu zo'n Spire superrock 2,2ghz maar het geluid word nu zo'n beetje irritant zit er alleen maar op om een nieuwe cooler te kopen of kan ik hem stiller maken alle reply's zijn welkom...
Ps: hij is wel lekker koel stressed 37 graden (AMD XP 1600+)
Heb dezelfde koeler. Wat ik gedaan heb, is gewoon de 7x7 fan vervangen door een 8x8 Just Cooler. Grootste voordeel: de 8x8 produceert 27 dBA aan geluid i.p.v. 31,8 dBA en dat is een werelds verschil! En wat misschien nog mooier is: de luchtdoorvoer van de 8x8 is met 30 CFM beter dan die van de 7x7 met 26,3 CFM! M.a.w. hij koelt in ieder geval even goed als voorheen...
Klein probleem was echter de bevestiging. Ik heb namelijk geen 7x7 naar 8x8 fan adapter (trechter) kunnen vinden. Maar echt nodig is ie achteraf niet, want hij past netjes op je heatsink, die 74x74 mm is...
De truuk:
1) Schroef de 7x7 los van je heatsink.
2) Verwijder het zwarte kunststof plaatje van het aluminiumblok. Als je goed kijkt, grijpen deze twee met weerhaakjes in elkaar. Beetje voorzichtig knijpen en je maakt genoeg speling om het plaatje er vanaf te trekken.
3) Draai de vier schroefjes voor de 8x8 (worden meestal meegeleverd) NIET loodrecht erin, maar onder een hoek van tussen de 50 en 60 graden, en draai ze NIET helemaal erin. De clou is namelijk, dat je de koppen van die schroeven kunt gebruiken om je fan te verankeren, op dezelfde manier als het kunststof plaatje dat je verwijderd hebt! Tip: druk de fan NIET van bovenaf op je heatsink. Met dat kunststof plaatje kan het wel, omdat het materiaal zachter is. Maar met de schroefkoppen natuurlijk niet. Als ze niet ver genoeg naar binnen staan, gewoon aanpassen.
Resultaat: GEEN turbine in je pc en GEEN achteruitgang in je koeling. De heatsink is verder perfect, dus wat mij betreft is er geen reden om een nieuwe koeler te kopen.
Als je er niet uitkomt, kan ik vandaag of morgen een fotootje voor je maken. Overigens ga ik mijn Just Coolers vervangen door Papst (NOG stiller, hogere luchtdoorvoer). M.a.w. ik heb een aantal Just Coolers in de aanbieding...
Groeten en succes,
Maurice