Maxtor 40GB wordt niet gedetecteerd

Pagina: 1
Acties:

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:20
Op de HCC heb ik een 40GB Maxtor harddisk gekocht. Deze was oorspronkelijk bedoeld om te gaan werken op een Asus P5A (Super Socket 7) moederbord (don't ask ;)). Na installatie liep de computer echter vast bij het detecteren van de schijf in het BIOS. Ter controle heb ik nog de schijf in mijn eigen systeem gezet. Hier deed de schijf het prima.

Hierdoor dacht ik dat het kwam doordat de P5A dusdanig verouderd is dat hij dergelijke schijven niet meer herkent.

Nu probeer ik echter dezelfde schijf te installeren op een Intel 440BX bord, maar ook daar doet het bovenstaande probleem zich voor. Bij mijn weten moet de 440BX chipset gewoon een 40GB schijf aan kunnen sturen :?. Iemand enig idee wat de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn? Beide moederborden zijn volgens mij voorzien van de nieuwste (Award) BIOSsen.

specs

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Zitten er nog meer HD's in de systemen?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Mijn 40gb maxtor wordt ook niet door de bios herkend, maar wel door XP pro. Heb ook de 440BX chipset. Gewoon uitzetten in de bios en XP draaien... Of Maxblast gaan gebruiken. Wat dat is?? www.maxtor.com :)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op donderdag 13 december 2001 21:06 schreef RubenDJ het volgende:
Op de HCC heb ik een 40GB Maxtor harddisk gekocht. Deze was oorspronkelijk bedoeld om te gaan werken op een Asus P5A (Super Socket 7) moederbord (don't ask ;)). Na installatie liep de computer echter vast bij het detecteren van de schijf in het BIOS. Ter controle heb ik nog de schijf in mijn eigen systeem gezet. Hier deed de schijf het prima.

Hierdoor dacht ik dat het kwam doordat de P5A dusdanig verouderd is dat hij dergelijke schijven niet meer herkent.

Nu probeer ik echter dezelfde schijf te installeren op een Intel 440BX bord, maar ook daar doet het bovenstaande probleem zich voor. Bij mijn weten moet de 440BX chipset gewoon een 40GB schijf aan kunnen sturen :?. Iemand enig idee wat de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn? Beide moederborden zijn volgens mij voorzien van de nieuwste (Award) BIOSsen.
de chipset is overigens niet verantwoordelijk voor de herkenning van je hdd's dat is je bios,

maar inderdaad je kan maxblast gebruiken (zoals al eerder hier is voorgesteld)

of toch maar ff checken of er nog een nieuwer bios is voor je pc,

A wise man's life is based around fuck you

• RubenDJ
Maxblast had ik inderdaad al geprobeerd (gevonden in andere topic), en onder dat programma wordt de harddisk ook goed herkend enz. EZ-BIOS staat ook aan volgens dat programma.

Ik heb op het systeem net Linux (Slackware 8) geïnstalleerd (dus zonder BIOS herkenning, met een bootflop), en dat verliep allemaal prima, partitioneren en formatteren, de volledige 40GB. Maar toen de installatie klaar was, verscheen na de reboot gewoon de melding dat er zich geen bootable disk in de computer bevindt.

Overigens nog een interessant feit: in de pc van m'n pa zit een schijf van hetzelfde type. Het moederbord van deze PC bevat een 440LX chipset en een AMI BIOS, en daar werkt de schijf wel :?. Weliswaar volgens het BIOS maar 8GB, maar onder Windows ziet ie gewoon de 40GB...
Op donderdag 13 december 2001 21:08 schreef Merely het volgende:
Zitten er nog meer HD's in de systemen?
Nee, de Maxtor is de enige harddisk (master). De cd-rom is slaaf (en de kabel zit dus ook niet verkeerd).

specs

Verwijderd

staat je bios op auto detect?

• RubenDJ
Nee, als ik de BIOS op autodetect zet, loopt de PC vast bij het detecteren. Alles staat dus op 'None'.

specs

Verwijderd

Bios updaten van je BX mainboard ?

• RubenDJ
Net gedaan, haalt niets uit...

specs

• RubenDJ
Okee, het bleek dat er toch nog een nieuwer BIOS was van de P5A. Nadat ik deze erin geflashed had, werkte de harde schijf naar behoren.

Markant detail: De schijf wordt herkend als schijf met 255 heads... Blijkbaar wordt e.e.a. voor de gek gehouden? Hij wordt nu in ieder geval als zijnde 40GB herkend, zowel in het BIOS als onder Windows.

specs

Pagina: 1