celeron processor (100 mhz) op een 66mhz mobo ?

Pagina: 1
Acties:

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-08 11:49
hoi ik had even een vraagje, ik heb een simpel oud pctje staan en die wil ik graag upgraden.

Er zit een via VT82C693 apollo pro plus in. En voor zover ik weet ondersteund mijn mobo alleen 66mhz (bussnelheid) processors.Probleem is dat die 66mhz processors maar gaan tot 766 mhz. En die kan ik ook nergens meer kopen. Dus nu wil ik een celeron 900 ofzo kopen (met bussnelheid van 100mhz) maar ik weet niet of die op mijn moederbord kan.

Ik heb gehoord dat het wel mogelijk is om alsnog een 100mhz processor erop te zetten maar dat ie dan maar op 66mhz draait. Ik wou graag weten of dit zo is en of dit enige gevolgen kan hebben voor mijn moederbord.

Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe dit nou precies zit.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Als je het al aan de praat krijgt dan zal je proc op 9x66 = 600 gaan lopen (als je een 900 koopt dan..).

Een groter probleem is dat je mobo waarschijnlijk niet het benodigde voltage kan leveren ; convertors met ingebouwde spanningsregelaar zijn erg duur ...

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dat klopt.. als je er een 100 MHz processor opzet en je mobo kan alleen maar 66 MHz zal ie op 66 lopen. De snelheid van je processor is dan alleen maar 600 MHz (9 x 66) dus je kan dan beter toch maar die 766 MHz cpu kopen :)

• bones
K das jammer, Ikzelf heb dan ook liever een celeron 766 (66mhz), weet iemand toevallig waar ik deze nieuw (boxed) kan kopen ? Want hij is echt nergens meer te koop. Ze beginnen nu meestal vanaf de celeron 800 mhz.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
hier :)

edit:

de celeron 733 wat beter verkrijgbaar.

Verwijderd

Had zelfde probleem. Welk mobo heb je? Bij mijn mobo (ms 6163VA) zit een jumper waarmee je hem op 100mhz (of nog iets meer kan zetten, ook de multiplier valt te verzetten met jumpers.

voltage blijft een probleem: hij wil niet onder de 2.00 volt ;(
met een bios-update kun je nog wel eens wat extra instellingsmogelijkheden krijgen. bij mij hielp dit helaas niet voor het voltage probleem

• bones
LOL ! toen ik eergister in de pricewatch keek was ie niet meer te koop. ik ga hem dus maar gauw bestellen. Mijn dank is groot. :)

PS, het is een VIA VT82C693BX (zeer oud), en ik weet ook niet of deze dat ook kan, maar ik koop gewoon die 766 of 733. bedankt nogmaals
Pagina: 1