[Debian] collisions / trage FTP ?

Pagina: 1
Acties:

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Hallo,

Sinds een tijdje merk ik dat nadat mijn Linux bak enige tijd aanstaat, het transferen van files via FTP (maar ook via Samba) gigantisch traag wordt.

Nu merkte ik laatst ineens dat zodra dit zo traag is, er veel collisions staan (een paar duizend) in m'n ifconfig. Eigenlijk moet ik waarschijnlijk andersom beredeneren, zodra er veel collisions zijn wordt m'n verbinding traag ;)

Ik snap er alleen niks van. Iemand zei dat 't een IP probleem kon zijn, maar er is in dit netwerk niemand anders die dit (lokale) IP gebruikt. Verder werd mij een tcpdump -i eth0 aangeraden, die werkt wel, collisions gaan weer naar 0 en verbinding is goed, maar een paar uur later heb ik weer 1000 collisions en is 't weer traag.

Nu vraag ik mij dus af waar die collisions vandaan kunnen komen, en wat er ik er tegen doen kan..

Alvast bedankt,

Koen Roumen

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:00

MAZZA

Barbie is er weer!

Als je veel collissions hebt dan gaan je transfersnelheden inderdaad omlaag ja :) Wat voor netwerk spul heb je ? Hub ? Hoe groot is je netwerk ?

• Paradise
  • Niet online
Op donderdag 13 december 2001 20:26 schreef MAZZA het volgende:
Als je veel collissions hebt dan gaan je transfersnelheden inderdaad omlaag ja :) Wat voor netwerk spul heb je ? Hub ? Hoe groot is je netwerk ?
In de bak zelf zit een 3Com905b TX.

Internet gaat zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    Kabelmodem
        |
     Router
        |
    10/100 Mbit Hub
        |______
       /| \    \
      / |  \    \
    Pc1 Pc2 Pc3 10 Mbit Hub
            /\
             Pc4  Linux Bak

Hopelijk is de tekening een beetje duidelijk ;)

Pc1 = 192.168.1.35
Pc2 = 192.168.1.36
Pc3 = 192.168.1.37

Pc4 = 192.168.1.12
Linux bak = 192.168.1.11

Pc1 t/m 3 maken gebruik van DHCP, Pc4 en Linux bak gebruiken gewoon een static IP.

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ga jij eens even dit lezen.

volgens mij is dat het probleem
Als meerdere apparaten tegelijk data willen versturen, heb je kans op collisions. Des te meer apparaten, des te meer collisions. Dit omdat de Hub de data als het ware kopieert naar alle poorten die de hub heeft, dus de data-pakketjes komen met elkaar in botsing.

PSN: Houtvlot

• Paradise
  • Niet online
Interssant verhaal, maar wat is de moraal? Dat ik die Hub er niet tussen gebruiken kan?

Verwijderd

Collisions kun je voorkomen met een switch. Bijkomend voordeel van een switch is dat de bandbreedte niet wordt gedeeld.

• DennisBoom
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 11:59
Kan ook zijn dat je netwerkkaart rot is

Geen beurs, geen tempo

Pagina: 1