Toon posts:

Definities van 'de geest'

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff heel snel een paar definities voor het begrip 'geest' nodig voor een begripsanalyse die ik morgen moet inleveren voor filosfie. Kan iemand me helpen. Liefst een definitie die een (bekende) filosoof gegeven heeft.

Alvast bedankt :)

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 23:51

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Afbeeldingslocatie: http://eaglestorm.mine.nu/zut/smileys/slotje.gif

Interessant topic, zou je graag helpen, maar het is een huiswerkvraag en dat is tegen de regels van dit forum.

Je bent de zwakste schakel.

Tot ziens.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 december 2001 19:30 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
[afbeelding]

Interessant topic, zou je graag helpen, maar het is een huiswerkvraag en dat is tegen de regels van dit forum.

Je bent de zwakste schakel.

Tot ziens.
Serieus?? Nâh lullig.....triest zeg.... :(

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
De nieuwe policy van w&l is om zogenoemde huiswerktopics wel open te laten indien er een leuke discussie uit kan ontstaan. En in principe is dit wel mogelijk bij deze topic.

Verder kan ik je helaas niet helpen...

Verwijderd

Een definitie waar je waarschijnlijk wel wat mee kunt (van Turing, de bedenker van de Turing test):
De menselijke geest wordt veroorzaakt door een computationeel proces, dat net zo goed door een computer uitgevoerd zou kunnen worden.
(komt uit dit college, over geest, brein en cognitie.)

Verder zou ik aanraden te zoeken op
- Cartesiaans duallisme (de geest staat los van het brein)
- behaviorisme (de geest is het gedrag)
- type- en token-fysicalisme (de geest is het brein)
- superveniëntie (de geest wordt bepaald door het brein)
- functionalisme (teleologisch, Turing-machine, en homunculair functionalisme).

En nog een stukje Descartes: Denken is de essentiële eigenschap van de geest en deze eigenschap sluit de eigenschap die wezenlijk is voor materie, namelijk dat het ruimte inneemt in de werkelijkheid, uit. De werkelijkheid is zo in zekere zin gespleten, en bestaat uit twee min of meer onafhanekelijke domeinen naast elkaar.

(heb nu geen zin om er dieper op in te gaan, maar er is nog veel meer over te vertellen)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op donderdag 13 december 2001 19:53 schreef morgoth het volgende:
De nieuwe policy van w&l is om zogenoemde huiswerktopics wel open te laten indien er een leuke discussie uit kan ontstaan. En in principe is dit wel mogelijk bij deze topic.

Verder kan ik je helaas niet helpen...
Makes sense...

Mijn definitie van 'geest' is als volgt.

Het universum heeft een geest, bestaande uit een alomaanwezige levensenergie. De geesten van alle levende wezens zijn daarvan een onderdeel, als druppels in een oceaan. Als een nieuw leven begint, wordt de oceaan een druppel. Als een leven eindigt, wordt de druppel weer een oceaan.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Van Dale:

geest (de ~ (m.))

1 [g.mv.] datgene in de mens wat denkt, voelt en wil <=> lichaam
2 [g.mv.] de scheppende, bezielende kracht die van iem. of iets uit gaat => spirit
3 strekking, bedoeling
4 onstoffelijk wezen of verschijning van een gestorvene
5 iem. met een sterke, vooral intellectuele, persoonlijkheid

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 december 2001 20:51 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:

[..]

Makes sense...

Mijn definitie van 'geest' is als volgt.

Het universum heeft een geest, bestaande uit een alomaanwezige levensenergie. De geesten van alle levende wezens zijn daarvan een onderdeel, als druppels in een oceaan. Als een nieuw leven begint, wordt de oceaan een druppel. Als een leven eindigt, wordt de druppel weer een oceaan.
Hmm....interessante definitie :)....
Dit zijn degene die ik tot nu toe heb:

De geest is een het wezen van een persoon (Augustinus)
De geest is datgene wat je lichaam bestuurt (mechanisme)
De geest is datgene wat in de mens denkt, voelt en wil, als een onstoffelijke zelfstandigheid beschouwd
De geest is datgene wat alle materie onstijgt

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op donderdag 13 december 2001 21:05 schreef Aerodynamic het volgende:

[..]

Hmm....interessante definitie :)....
Dit zijn degene die ik tot nu toe heb:

De geest is een het wezen van een persoon (Augustinus)
De geest is datgene wat je lichaam bestuurt (mechanisme)
De geest is datgene wat in de mens denkt, voelt en wil, als een onstoffelijke zelfstandigheid beschouwd
De geest is datgene wat alle materie onstijgt
Of, in het Pythagoreïsche model: Geest is het vijfde element: Aarde, Water, Lucht, Vuur en Geest.

Wat ook interessant is, is het verschil tussen geest en ziel dat in sommige religies (speciaal het Christendom) gemaakt wordt. De Heilige Drieëenheid is gespiegeld in de mens: De Vader (de ziel), De Zoon (het lichaam) en de Heilige Geest (de geest).

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 december 2001 21:11 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:

[..]

Of, in het Pythagoreïsche model: Geest is het vijfde element: Aarde, Water, Lucht, Vuur en Geest.

Wat ook interessant is, is het verschil tussen geest en ziel dat in sommige religies (speciaal het Christendom) gemaakt wordt. De Heilige Drieëenheid is gespiegeld in de mens: De Vader (de ziel), De Zoon (het lichaam) en de Heilige Geest (de geest).
He tnx voor al de informatie! heb ik echt onwijs veel aan gehad, bedankt he :)

Verwijderd

een geest is eng! :)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op donderdag 13 december 2001 21:52 schreef spock13 het volgende:
een geest is eng! :)
Boe! :o

:+

Ohwacht, dit is niet HK hè?

Maar jongens, ik zie geen discussie... Vertel eens, moet je alleen een aantal definities van "de geest" opschrijven of moet je ze ook nog verklaren ofzo?

Verwijderd

De geest is een veelomvattende term voor het chemisch-hormonale proces in onze hersenen, waarbij soms illusies als vrije wil en rationaliteit vrijkomen.
Pagina: 1