soms is apt-get zwaar ranzig :-)

Pagina: 1
Acties:

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:04
Moet even voor 'n vriendin XFree remote installen. Dat heb ik al 100 keer gedaan en gecompiled.. alleen dit moet even met apt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
lautje:/home/lautje# apt-get upgrade
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
You might want to run `apt-get -f install' to correct these.
Sorry, but the following packages have unmet dependencies:
  x-window-system: Depends: xprt but it is not installed
E: Unmet dependencies. Try using -f.
lautje:/home/lautje# apt-get -f install
Correcting dependencies... Done
The following extra packages will be installed:
  xprt
The following NEW packages will be installed:
  xprt
0 packages upgraded, 1 newly installed, 0 to remove and 142 not upgraded.
12 packages not fully installed or removed.
Need to get 0B/1114kB of archives. After unpacking 2716kB will be used.
Do you want to continue? [Y/n]
(Reading database ... 18592 files and directories currently installed.)
Unpacking xprt (from .../xprt_4.1.0-11_i386.deb) ...
dpkg-deb (subprocess): error reading member data from /var/cache/apt/archives/xp
rt_4.1.0-11_i386.deb: Input/output error

gzip: stdin: unexpected end of file
dpkg-deb: subprocess gzip -dc returned error exit status 1
dpkg: error processing /var/cache/apt/archives/xprt_4.1.0-11_i386.deb (--unpack)
:
 subprocess dpkg-deb --fsys-tarfile (EOF) returned error exit status 2
Errors were encountered while processing:
 /var/cache/apt/archives/xprt_4.1.0-11_i386.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
lautje:/home/lautje#

Nu wil ik xprt met alle liefde zelf compileren, maar dan klopt het helemaal niet meer.

Wat doe je nou met zoiets?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op donderdag 13 december 2001 17:51 schreef j3p het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
:
Unpacking xprt (from .../xprt_4.1.0-11_i386.deb) ...
dpkg-deb (subprocess): error reading member data from /var/cache/apt/archives/xp
rt_4.1.0-11_i386.deb: Input/output error

gzip: stdin: unexpected end of file

Wat doe je nou met zoiets?
Ik zou even in /var/cache/apt/archives/xp de file xprt_4(etc. :) ) wissen, misschien is deze een keertje half gedownload ofzo, en probeerd hij die nu te installeren, daarna weer apt-get draaien, en als het goed is, vist hij hem dan van het internet af..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

code:
1
2
rm /var/cache/apt/archives/xprt*
apt-get -f install

en als dat niet werkt
code:
1
2
3
apt-get build-dep xprt
apt-get source xprt --build
dpkg -i xprt*

• jep
Ben er wel uit gekomen. Was inderdaad een halve package ;)

Bedankt!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:46
Op vrijdag 14 december 2001 09:00 schreef j3p het volgende:
Ben er wel uit gekomen. Was inderdaad een halve package ;)

Bedankt!
hup!! sollicitatiebrieven typen jij ;) !

Verwijderd

Soms is apt-get ook gewoon erg cool :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
# apt-get remove libc6

The following packages will be REMOVED:

{...}

WARNING: The following essential packages will be removed
This should NOT be done unless you know exactly what you are doing!

{...}

0 packages upgraded, 0 newly installed, 123 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 0B of archives. After unpacking 94.5MB will be freed.
You are about to do something potentially harmful
To continue type in the phrase 'Yes, I understand this may be bad'
 ?]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

In Sid zegtie iets anders:
code:
1
2
3
4
5
0 packages upgraded, 0 newly installed, 527 to remove and 0  not upgraded.
Need to get 0B of archives. After unpacking 662MB will be freed.
You are about to do something potentially harmful
To continue type in the phrase 'Yes, do as I say!'
 ?]

:)

Verwijderd

In Slackware 8.0 krijg ik ook een heel andere melding
code:
1
2
3
root@nert:~# apt-get
bash: apt-get: command not found
root@nert:~#

>:)

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Op zaterdag 15 december 2001 03:07 schreef janjanjansen het volgende:
code:
1
2
3

Hij kan apt-get niet vinden, je moet eventjes je pad goedzetten met "rm -rf /" :+ :+ :+

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

Verwijderd

code:
1
2
3

Klopt, bij slackware lopen ze iets voor en hebben ze die bug er al uitgehaald >:) ;) :P
(of was het nou een 'feature'???)

(Ik begrijp dat dus niet hè.. aan de ene kant zijn debian gebruikers er zo trots op dat ze een echte die-hard distro gebruiken, en geen eentje met duizend en één configuratie programma's, (en gebruikers van andere distro's die dat wel hebben regelmatig afkraken (nier zozeer hier danwel op andere sites/forums)) maar ze gebruiken wél een tool als apt-get die software-installatie volledig uit handen neemt, en waarbij je niets meer zelf hoeft te doen :?
Doe het dan goed en neem slackware (waar je alles zelf doet, zelfs het uitzoeken van je dependencies, of zelfs LFS, waar je je software eerst zelf mag compilen)

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
Op zaterdag 15 december 2001 11:29 schreef Operations het volgende:

[..]

Klopt, bij slackware lopen ze iets voor en hebben ze die bug er al uitgehaald >:) ;) :P

(of was het nou een 'feature'???)

(Ik begrijp dat dus niet hè.. aan de ene kant zijn debian gebruikers er zo trots op dat ze een echte die-hard distro gebruiken, en geen eentje met duizend en één configuratie programma's, (en gebruikers van andere distro's die dat wel hebben regelmatig afkraken (nier zozeer hier danwel op andere sites/forums)) maar ze gebruiken wél een tool als apt-get die software-installatie volledig uit handen neemt, en waarbij je niets meer zelf hoeft te doen :?

Doe het dan goed en neem slackware (waar je alles zelf doet, zelfs het uitzoeken van je dependencies, of zelfs LFS, waar je je software eerst zelf mag compilen)
Vind ik onzin.. Moet je maar een "amateur" zijn als je een handige packagemanager gebruikt :? Debian zal je toch zelf moeten configgen, of je nu apt gebruikt of niet. Apt maakt het je alleen wat makkelijker zodat je niet hoeft te zoeken naar pakketjes (de meeste dan :))
Maar ik compile ook wel eens iets onder Debian, en ik gebruik ook vaker dpkg. Maar als ik snel iets moet hebben dan vind ik apt perfect :)

• jep
Zit de apt-get van de workstation van mijn vriendinnetje niet te beledigen!

Ten slotte zijn jullie allemaal amateurs :P

j3p

die post vanaf zn LFS laptopje

;) ;) j/k ;) ;)

Verwijderd

Op zaterdag 15 december 2001 11:39 schreef RooT het volgende:

[..]

Vind ik onzin.. Moet je maar een "amateur" zijn als je een handige packagemanager gebruikt :? Debian zal je toch zelf moeten configgen, of je nu apt gebruikt of niet. Apt maakt het je alleen wat makkelijker zodat je niet hoeft te zoeken naar pakketjes (de meeste dan :))
Maar ik compile ook wel eens iets onder Debian, en ik gebruik ook vaker dpkg. Maar als ik snel iets moet hebben dan vind ik apt perfect :)
Nee je bent geen amateur als je een handige packetmanager gebruikt, netzomin dat je amateur bent als je een handig configuratieprogramma gebruikt.
Echter door een hoop debian gebruikers worden distro's die dat wel hebben (SuSE, Mandrake, Redhat) vaak afgedaan als beginnersdistro's ("begin daar eerst maar mee, dan kun je later naar een echte distro als debian" ofzoiets)
Ik draai suse hier zowel op m'n werkstation als op m'n servertje, niet omdat ik amateur zou zijn (wat is een amateur btw? iemand die er professioneel (op het werk) niets mee doet.. dan ben ik amateur, maar zeker geen beginner) maar omdat ik het onzin vind moeilijk te gaan doen met configfiles als het ook allemaal makkelijk kan, ik draai linux voor de functionaliteit en de stabiliteit, niet om te bewijzen dat ik ook iets moeilijkers ken dan windows ofzo)
Nu draai ik de stelling om, en gaan de debian gebruikers vol in het verweer....
grappig... :)

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

nog meer.....
Je kunt ook gewoon concluderen dat mensen die apt gebruiken het handiger aanpakken, en niet meer zelf doen wat andere mensen al gedaan hebben.... >:)

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Verwijderd

quote uit een recent interview met The Man (Patrick Volckerding):
what about package management - didn't you ever squint at something similar to debian or redhat package management? From various echoes I understood it's a big weakness... (personally I'm satisfied with actual management)

I think a lot of this is Red Hat marketing. Since the beginning they've hyped RPM as the greatest thing in the world, and have even claimed to have invented the idea of package management on Linux even though Slackware has had it since before version 1.0. But yes, many people do seem to like RPM and I have repeatedly gone back to consider using it for
the package format for Slackware and every time have ended up rejecting it after some testing. My main complaints are that it has no provision for allowing packages to overlap, and it makes building packages immensely slower -- where I'd build a package twice (or maybe only once) to produce
a .tgz, making an RPM .spec involves a lot more work. It's also not possible to crack a package open, change a couple of things, and then package it back up.

I'm not a fan of the dependancy feature, either, although I do appreciate how it backs up config files when upgrading. I do plan to add that feature to upgradepkg, maybe before the next Slackware release.
Daarom dus. Het hele interview is op de volgende link te lezen: http://www.eslack.org/article.php?story=2001120719330916

Verwijderd

Op zaterdag 15 december 2001 11:47 schreef The_Ghost het volgende:

[..]

Je kunt ook gewoon concluderen dat mensen die apt gebruiken het handiger aanpakken, en niet meer zelf doen wat andere mensen al gedaan hebben.... >:)
En je kunt ook concluderen dat mensen die (SuSE|Mandrake|RedHat) gebruiken het net zo handig aanpakken, en niet meer zelf losse configfiles gaan editten wat je ook centraal door een progamma laat doen... :)
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
Het mooiste zou voor mij zijn een distro als (suse+debian), met een handig alles-in-een config tool (die het wél toelaat met de hand configfiles te editen, dat laat ie gewoon staan) én een tool als apt-get (apt-rpm?)

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:19
Op zaterdag 15 december 2001 11:51 schreef Operations het volgende:

[..]

En je kunt ook concluderen dat mensen die (SuSE|Mandrake|RedHat) gebruiken het net zo handig aanpakken, en niet meer zelf losse configfiles gaan editten wat je ook centraal door een progamma laat doen... :)
Het mooiste zou voor mij zijn een distro als (suse+debian), met een handig alles-in-een config tool (die het wél toelaat met de hand configfiles te editen, dat laat ie gewoon staan) én een tool als apt-get (apt-rpm?)
Ik denk niet dat rpm het juiste argument is om SuSE/RH/MDK beginners distro's te noemen. Eerder de overvolledige installatie en het hoge 'zelfdenkende vermogen' + alle Lizards.

apt-get is een betere maintain-tool dan rpm en is dus een betere beginners tool.

Overigens, ik zou er niet aan moeten denken om mijn hele systeem zelf te moeten compilen, en vooral om het up-to-date te houden is het volgens mij verschrikkelijk om elke keer te moeten 'make' en 'make install'en. Ik lepel ca. 4 MB per dag aan binaries binnen. Wil je dat zelf bakken? Ik niet.

Verwijderd

Op zaterdag 15 december 2001 12:24 schreef balk het volgende:

[..]

Overigens, ik zou er niet aan moeten denken om mijn hele systeem zelf te moeten compilen, en vooral om het up-to-date te houden is het volgens mij verschrikkelijk om elke keer te moeten 'make' en 'make install'en. Ik lepel ca. 4 MB per dag aan binaries binnen. Wil je dat zelf bakken? Ik niet.
Ook ik ben erg blij met APT (al heeft het zo z'n irritante kanten) maar het grote
nadeel van binaries is natuurlijk dat het zonder enige
CPU optimalisatie is compiled. Het moet immers
op een i386 tot een P-IV 1.4Ghz draaien.

Ik wil al tijden GNOME,Evolution and friends zelf bouwen
MET dit soort optimalisaties maar heb de moed er nog niet voor kunnen vinden :D

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:24
Ik vind apt-get ook zeer makkelijk met debian. Debian is overigens de eerste linux distro waarvan ik snap wat er gebeurt en wat ik doe (SuSE 6.0 wel gehad, snapte ik nix van omdat ik niet wist wat er gebeurde en hoe het inelkaar zat)

Redhat en SuSE zijn heel simpel te installeren, maar daarna is het gebruik even simpel/moeilijk als alle andere distro's.

Ik hou mezelf wat bij debian, aangezien dat gewoon simpel gaat met apt-get en FTP installs, heb me eens zitten te ergeren aan een NAT verbinding via Wingate terwijl ik SuSE 7 Pro wou installeren van FTP, lukte me gewoon niet |:(

* _JGC_ is blij dat ie Wingate heeft vervangen door iptables :)

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ow... leuk is dit... heb tijdje terug ook leuke dingen met RPM gehad hoor :D
Even uit mijn hoofd:

rpm -Uvh blabla.rpm
rpm: blabla requires rpm >4.0, while 3.0.nogwat is installed

okee, wij hengelen een rpm van rpm4 naar binnen

rpm -Uvh rpm4.nogwat.rpm

gaat goed

rpm -Uvh blabla.rpm
rpm: blabla requires rpm >4.0, while package rpm is not installed

:? :? :?

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

Op zaterdag 15 december 2001 17:40 schreef Jotti het volgende:
Ow... leuk is dit... heb tijdje terug ook leuke dingen met RPM gehad hoor :D
Even uit mijn hoofd:

rpm -Uvh blabla.rpm
rpm: blabla requires rpm >4.0, while 3.0.nogwat is installed

okee, wij hengelen een rpm van rpm4 naar binnen

rpm -Uvh rpm4.nogwat.rpm

gaat goed

rpm -Uvh blabla.rpm

FLASHBACK!!! :)

apt-get roeleerd zwaar, je kan het perfect gebruiken en ook nog zelf software compilen en via cron laat je gewoon

apt-get update
apt-get upgrade

elke dag ff lopen en je systeem is weer up2date,

waarna je deze bak in een hoekje zet en hem tot het eind ter dagen dingen laat serven :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 15 december 2001 17:40 schreef Jotti het volgende:
rpm -Uvh rpm4.nogwat.rpm

gaat goed

rpm -Uvh blabla.rpm

Mjah, inderdaad, of per ongeluk een RPM voor SuSE installeren op een RH bak.. En dan kloppen de versienummers niet <zucht>

apt rulez nou eenmaal , al schijnt de port-collectie van *BSD ook erg goed te zijn * moto-moi heeft alleen geen bak meer over, om daarmee te kunnen gaan klooien :(

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

code:
1
2
3

apt-get install apt :P
(Ik begrijp dat dus niet hè.. <snip> Doe het dan goed en neem slackware (waar je alles zelf doet, zelfs het uitzoeken van je dependencies, of zelfs LFS, waar je je software eerst zelf mag compilen) [/sub]
Ten eerste nemen apt/dpkg je erg veel werk uit handen voor relatief weinig verlies van controle, en ten tweede is het niet grappig om 5 bakken die slack of LFS draaien allemaal handmatig te moeten upgraden ;)
Maar als je ultieme controle wilt, moet je dus idd alles helemaal zelf doen.
Op zaterdag 15 december 2001 11:51 schreef Operations het volgende:
Om te beginnen is er debconf, deze doet wat basis-configuratie. En mocht je echt behoefte hebben aan iets als linuxconf: apt-get install linuxconf :) (en dat is geen grapje).
Dat is waar debconf naartoe neigt... Het stelt je vragen over de config (tijdens het installeren of eventueel upgraden van een package) en spuugt aan de hand daarvan een configfile uit.
Met dpkg-reconfigure <pkg> stelt hij deze vragen opnieuw, met als defaults de huidige ingestelde waarden.

Alleen voor detail-configuratie moet je niet bij debconf zijn... Het is meer voor de wat grovere basisdingen.
Ook is de debconf in Potato niet zo ver als die in Sid natuurlijk.
Op zaterdag 15 december 2001 14:07 schreef Kepz het volgende:
Ik wil al tijden GNOME,Evolution and friends zelf bouwen
MET dit soort optimalisaties maar heb de moed er nog niet voor kunnen vinden :D
apt-get install pentium-builder
apt-get source -b <pkg>
enjoy :)
toelichting:
pentium-builder is een 'mod' op gcc (en/of g++) en bijbehorende progs, zodat (mits je wat configmeuk doet) alle progs voortaan meteen voor pentium I worden gecompiled.
apt-get source -b <pkg> haalt de source package voor pkg op, pakt deze uit, compilet het, en maakt er een .deb van.
Ik weet niet precies hoe goed dit werkt, maar het idee is dat je zo pentium-optimized packages kan maken.
Op zaterdag 15 december 2001 18:32 schreef moto-moi het volgende:
apt rulez nou eenmaal
apt/dpkg is een fantastisch systeem, maar vergeet niet dat een deel van de 'roelerendheid' van de doorgaans hoge kwaliteit van de native Debian packages komt.

Verwijderd

apt-get???
rpm???

ik doe gewoon cd /usr/ports/[progdinges]
en dan make install clean.

source word binnen gehaald, deps worden berekend, patches applied en compilerino op mijn eigen bak..
mag voor de rest iedereen in het stof bijten >:)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 16 december 2001 15:45 schreef Malkav het volgende:
apt-get???
rpm???

ik doe gewoon cd /usr/ports/[progdinges]
en dan make install clean.

source word binnen gehaald, deps worden berekend, patches applied en compilerino op mijn eigen bak..
mag voor de rest iedereen in het stof bijten >:)
Want?
apt-get install <pkg>, en de nieuwste versie van het package wordt voor mij gedownload, de dependancies worden uitgezocht en ook gedownload (uiteraard de nieuwste versies) en het wordt geinstalleerd.
Atlernatief kan ik 'apt-get source -b <pkg>; dpkg -i <deb>' doen, dan wordt de source van de nieuwste versie gedownload en op mijn eigen bak gecompiled.

Begrijp me niet verkeerd, de FreeBSD ports collection is best gaaf, maar ik wordt af en toe moe van die mensen die zo neerbuigend moeten doen over een package manager.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Ach, ik vind Debian wel handig voor een desktop. Alleen soms komen die dependencies echt mijn strot uit. Mijn server draait dan ook gewoon simpel Slackware, gewoon omdat dit veel simpeler is en omdat een software upgrade daar niet vaak hoeft plaats te vinden (volgende week ga ik hem eens een upgrade geven, nadat ie al vanaf augustus draait).
Voor een desktop is het echter een hel om alles up2date te houden. Ik blijft de pkgtool exit melding trouwens erg leuk vinden:
Erase is delete.
Kill is control-U (^U).
Interrupt is control-C (^C).
Ach ja, voor development prefereer ik Slackware. Maar apt en dpkg zijn wel erg tof en voor desktop gebruik een must.

[deze advertentieruimte is te koop]

• Squee
  • Laatst online: 07-06-2025
Op maandag 17 december 2001 00:51 schreef RG© het volgende:
Voor een desktop is het echter een hel om alles up2date te houden. Ik blijft de pkgtool exit melding trouwens erg leuk vinden:
---
Erase is delete.
Kill is control-U (^U).
Interrupt is control-C (^C).
---
Blijkbaar reset hij je terminal als hij klaar is, dan krijg je altijd zo'n berichtje.
Run maar eens een programmaatje "reset" :)

[edit: vage lege regels weggehaald]

Please do not contact me telepathically.

Verwijderd

ik ben niet neerbuigend over een packetmanager.
maar ik ben het gewoon meer eens met de BSD manier van dingen doen.
en heb wat persoonlijke "grudges" tegen Debian.

maar whatever floats your boat :)
ik hou het lekker bij BSD en slack

• active2
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Op maandag 17 december 2001 20:56 schreef Malkav het volgende:
ik ben niet neerbuigend over een packetmanager.
maar ik ben het gewoon meer eens met de BSD manier van dingen doen.
en heb wat persoonlijke "grudges" tegen Debian.

maar whatever floats your boat :)
ik hou het lekker bij BSD en slack
Dan wil ik wel eens weten wat je tegen Debian hebt???

Ikke heb Debian draaien op 386 met 4 MB en draait als caching only DNS en Proxy voor MSN!!! Ik vind het lekker handig remote bedienen enzo... >:)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Pagina: 1