• woutertjez
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 15:12
Ik heb met interesse het topic gelezen van de wetenschapsquiz en ben dus op zoek gegaan naar oudere quizzen. Nu heb ik er dus eentje gedaan, die van 1994.
Daar staat de volgende vraag in:

Je zit in een roeiboot in een vijver met een zware steen in de boot. Wat gebeurt er met het waterpeil van de vijver als je die steen overboord zet?

a. Het waterpeil stijgt.
b. Het waterpeil daalt.
c. Het waterpeil blijft gelijk.

Nu heb ik dus onenigheid met een vriend van me wat het antwoord moet zijn. Ik weet gewoon zeker dat ik gelijk heb. Maar hij gelooft me niet. Aangezien hij de meeste GoTŽers nogal hoog heeft zitten. Wil ik even aan jullie vragen wat het antwoord is. Zodat hij voor eens en altijd op zŽn plaats gewezen kan worden :)

Verwijderd

Als de steen water opzuigt, dan daalt het peil. Anders blijft het gelijk.

• woutertjez
Op donderdag 13 december 2001 17:24 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:
Als de steen water opzuigt, dan daalt het peil. Anders blijft het gelijk.
Laten we er even vanuit gaan dat de steen geen water opzuigt

Verwijderd

Het zal wel fout zijn, maar mijn gevoel zegt: C. Het waterpeil blijft gelijk. :P

Verwijderd

Ik ga voor B, zoals ik mij eerder vergiste...

Wanneer de steen in de boot ligt drukt deze samen met de boot op het water.... wanneer de steen in het water terecht komt, zal het waterpijl dalen doordat de dichtheid van de steen groter is dan van water. Het volume wat hij in beslag neemt is kleiner dan zijn massa laat denken

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:19

Jaspertje

Max & Milo.. lief

volgens mij is het a

Het volume van die steen is kleiner dan het volume van de boot wat onder water is. Als de steen uit dse boot wordt gegooid (of met een t?) dan komt de boot een stukje omhoog, het volume van dat stuk, is volgens mij groter dan het volume van de steen..

[sorry mode]
Het is al laat sorry als je het niet snapt
[/sorry mode]

[verwar mode]
het zou ook c kunnen zij
[/verwar mode

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 16:32

Frits Flits

SOUND! Designer

Doe maar B :)

specs

Verwijderd

Dit is eigenlijk wel een POLL-vraag :+

Verwijderd

Op donderdag 13 december 2001 17:28 schreef Nebuchadnezzar het volgende:
Dit is eigenlijk wel een POLL-vraag :+
nee geef uitleg

• pilo2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01 09:26

pilo2710

BSD kicks..... nuts!?

Het waterpeil zakt..
Doordat het gewicht van de boot afneemt, neemt ook het volume af. Hij ligt tenslotte hoger in het water..
De steen heeft niet zo'n groot volume en het waterpeil zal dalen.. ;)

Samen met een Grolschje aan je BSD bak sleutelen; Priceless!! :D

Verwijderd

als die steen in het water ligt, dan is het waterpeil gestegen in de volume wat "in de steen past" zeg maar. Volgens mij heeft dat dus niet direkt met het gewicht van de steen te maken. In de boot zal die zware steen zijn gewicht uitoefenen op de boot: de boot zal erdoor zakken/lager in het water komen te liggen a-la grindboot op de maas; waardoor het waterpeil ook stijgt. Als we aannemen dat het "inhoud/volume" van de boot die onder water ligt resulterend door de zwaarte van de steen groter is dan de steen zelf, dan zal het waterpijl zakken als de steen overboord geflikkerd is. Is die gedachte correct?

• woutertjez
Op donderdag 13 december 2001 17:26 schreef -KOD- het volgende:
Ik ga voor B, zoals ik mij eerder vergiste...

Wanneer de steen in de boot ligt drukt deze samen met de boot op het water.... wanneer de steen in het water terecht komt, zal het waterpijl dalen doordat de dichtheid van de steen groter is dan van water. Het volume wat hij in beslag neemt is kleiner dan zijn massa laat denken
Hem (KOD) heb ik net dus een half uur moeten proberen uit te leggen dat t idd antwoord B is. |:( (Dit door het hogere soortelijk gewicht van de steen.)

• woutertjez
Ok. Stel:

Steen heeft afmeting van 10 bij 10 bij 10 cm. Dit is precies een liter.
Kweetnie precies wat Žt soortelijk gewicht van steen is, maar laten we even aannemen dat de steen 7 kilo weegt.

De steen ligt in de boot en duwt met 7 kilo water weg. Een liter water weegt een kilo, dus wordt er voor 7 liter water weggedrukt.

Wanneer de steen uit de boot wordt gehaald, zal de boot minder ruimte in het water in beslag nemen. En zal dus 7 liter water minder wegdrukken.

Vervolgens gooien we de steen in het water: De steen heeft een omvang van 1 liter, dus zal de steen 1 liter water wegduwen. Per saldo wordt er dus 6 liter minder water weggeduwt. Dus het waterpeil zal dalen.

ANTWOORD: B

• MrMartinH
  • Laatst online: 29-07-2024
Het is B

De boot is groter dan de steen (groter oppervlak) dus verplaatst meer water. Als de steen uit de boot word gegooid dan word de boot niet meer het water in gedrukt dus zal er minder water verplaatst worden.

De steen heeft een kleiner oppervlakte dan de boot.

Signature

Verwijderd

Op donderdag 13 december 2001 17:34 schreef woutertjez het volgende:

[..]

Hem (KOD) heb ik net dus een half uur moeten proberen uit te leggen dat t idd antwoord B is. |:( (Dit door het hogere soortelijk gewicht van de steen.)
DUs... |:( :r :( >:)

Vergeet het boek nou maar morgen niet...

Ik kan mij nog herinnderen en daar zit ik in de knoei, dat ik op de middelbare school een wet heb geleerd, dat wanneer je iets met een bepaalde massa in het water gooit, het in het water ook voor diezelfde massa aan water verplaatst.

Dus je staat op de kant bij het zwembad, pleurt je oma erin die 200 kilo weegt dan zal er voor 200 kilo water aan stijging plaatsvinden wat ongeveer overeenkomt met 201 liter water.

Vandaar dat ik in de 1e instantie dacht dat het waterpijl bij deze opdracht gelijk zou blijven.

Maar door het ongelukkige uitleg van Wouterjez, begreep ik het niet precies, maar daar kan hij ook niet veel aandoen... >:)

• pilo2710
  • Laatst online: 09-01 09:26

pilo2710

BSD kicks..... nuts!?

Maar, waarom begreep ik het dan wel en jij niet!?!?! :+ *D

Samen met een Grolschje aan je BSD bak sleutelen; Priceless!! :D

• woutertjez
Op donderdag 13 december 2001 18:12 schreef pilo2710 het volgende:
Maar, waarom begreep ik het dan wel en jij niet!?!?! :+ *D
LOL :)
Geeft verder nix hoor KOD. :)

Verwijderd

Het waterpeil stijgt:

want: de waterverplaatsing X die word teweeggebracht door het gewicht van de Plank steen combinatie (archimedes)
"Het gewicht van het verplaatste water=gewicht van dingetje"

Als we hem nu omdraaien, blijft de verplaatsing gelijk, alleen komt er het volume van de steen bij; hij hangt nu onder water.
Dus waterverplaatsing(gewicht) + volume steen...

Hee wacht; dit is niet de natianel wetenschaps-kwis vraag; dit is een oudere.

Waterpeil daalt; volume steen < gewicht steen

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:58
Kom op jongens. The magic word is dichtheid. Als de steen in de boot ligt moet zijn gewicht gecompenseerd worden door een gelijke massa aan water, terwijl het volume wat de steen inneemt in het water alleen zijn eigen volume is.
Omdat de dichtheid van de steen groter is dan de dichtheid van water zal het waterpeil dus dalen.

Engineering

• Tupolev
Op donderdag 13 december 2001 17:50 schreef -KOD- het volgende:

[..]

Dus je staat op de kant bij het zwembad, pleurt je oma erin die 200 kilo weegt dan zal er voor 200 kilo water aan stijging plaatsvinden wat ongeveer overeenkomt met 201 liter water.

Vandaar dat ik in de 1e instantie dacht dat het waterpijl bij deze opdracht gelijk zou blijven.
Heb jij al eens een steen gezien die blijft drijven?
Dat is namelijk het verschil tussen jouw oma,en een steen.

Engineering

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Het waterpeil blijft gelijk. Het volume wat de boot extra inneemt doordat de steen erin ligt wordt minder, maar de steen neemt dat extra volume weer in.

Dat is toch hetzelfde als die vraag die er dit jaar in de quiz stond?

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Tupolev
Op donderdag 13 december 2001 20:33 schreef _the_crow_ het volgende:
Het waterpeil blijft gelijk. Het volume wat de boot extra inneemt doordat de steen erin ligt wordt minder, maar de steen neemt dat extra volume weer in.

Dat is toch hetzelfde als die vraag die er dit jaar in de quiz stond?
Nee, dit is een andere vraag. Weet jij soms niet wat dichtheid is?

Engineering

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Op donderdag 13 december 2001 20:16 schreef Tupolev het volgende:

[..]

Heb jij al eens een steen gezien die blijft drijven?
Dat is namelijk het verschil tussen jouw oma,en een steen.
Dat ga ik proberen >:)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Probleem opgelost. Einde topic

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.