Toon posts:

Backuppen is toch toegestaan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg een OW van Grrrrrene omdat ik zou gelinkt hebben naar een warezsite.

De site waar ik naar linkte bevat informatie over het backuppen van cd's en files om cd's te kunnen backuppen. Naar mijn weten is hier absoluut niets illegaals aan, anders zou de site ook al jaren geleden uit de lucht zijn gegaan. Geen ramp dat ik nu een OW heb, maar was gewoon curious waarom..

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:44

GaMeOvEr

Is een hork.

Bij GCW worden patches en cracked exe's aangeboden.

Dat is reverse engineeren en dat mag dus niet, wat die site in ons boekje tot illegaal bestempeld.

Dus ja, backuppen is toegestaan, no-cd patches en dergelijke dus niet.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
K das duidelijk,

Waar ik dan alleen nog nieuwsgierig naar ben, vinden de mensen van het GoT dit illegaal of is dit ook daadwerkelijk illegaal. Heb nl menig maal horen roepen dat dit dus niet zo is

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op donderdag 13 december 2001 17:22 schreef Bandiet het volgende:
K das duidelijk,

Waar ik dan alleen nog nieuwsgierig naar ben, vinden de mensen van het GoT dit illegaal of is dit ook daadwerkelijk illegaal. Heb nl menig maal horen roepen dat dit dus niet zo is
Reverse engineeren = illegaal.

Dus een no-cd patch bijvoorbeeld, dan moet men de exe van het spel bewerken, om daar de CD-check uit te slopen. Deze info stoppen ze dan in een patch of uploaden de aangepaste *.exe naar bijvoorbeeld GCW.

De makers zijn er dus niet blij mee. ;) Echter weet ik niet of dit overal (over de wereld verdeeld dus) even illegaal is.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Jaja ik weet hoe exe-fixes werken... Vraag is of het illegaal is of niet.
Ik dacht namelijk dat het zo zat: producenten mogen hun cd's beveiligen zodat ze niet te kopieeren zijn, maar deze beveiligingen mogen omzeild worden om backups te maken.

Maar denk niet dat dit hier thuishoort, dus open wel ff ergens anders een thread.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op donderdag 13 december 2001 17:30 schreef Bandiet het volgende:
Ik dacht namelijk dat het zo zat: producenten mogen hun cd's beveiligen zodat ze niet te kopieeren zijn, maar deze beveiligingen mogen omzeild worden om backups te maken.
Volgens mij is het niet zo dat je expliciet recht hebt om backups te maken, het maken van backups valt alleen niet onder de dingen die volgens de auteurswet strafbaar zijn. Dat is een belangrijk verschil.

Verder zit je bij software met licenties en gebruiksvoorwaarden. Jij koopt de software niet, jij koopt het recht om de software onder bepaalde voorwaarden te mogen gebruiken. Vergelijk het maar met het leasen van een auto ofzo. Zodra jij je niet meer aan de voorwaarden houdt, is de overeenkomst tussen jou en de maker voorbij, en heb je niet langer het recht de software te gebruiken. Ook al heb je er ooit voor betaald.

En het niet zullen reverse-engineeren staat in vrijwel elke licentie-overeenkomst.

• warp
  • Niet online
Op donderdag 13 december 2001 17:24 schreef GaMeOvEr het volgende:
Reverse engineeren = illegaal.
Niet geheel waar. In de USA b.v. wel. In Rusland b.v. niet.
Dit hangt helemaal af van de wetgeving in een land.

• warp
  • Niet online
Op donderdag 13 december 2001 17:34 schreef Onno het volgende:
En het niet zullen reverse-engineeren staat in vrijwel elke licentie-overeenkomst.
Dat klopt wel, maar als er in land X geen wetgeving voor is, en het wordt daar reverse-engineerd, dan komen ze echt niet ver met die licentie-overeenkomst... hoe hoog en laag ze ook mogen springen.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Wat in Warp-onistan wel of niet mag is niet op GoT toepasbaar. Nederlandse wetgeving is vrij duidelijk dus mag het niet op GoT (en *dat* was de vraag).

Misschien dat GoT op een verloren server in Onnonesie dan wel mag draaien. :+

• Onno
  • Niet online
Op donderdag 13 december 2001 17:56 schreef warp het volgende:
Dat klopt wel, maar als er in land X geen wetgeving voor is,
Dat ergens geen wetgeving over is, is niet meteen hetzelfde als dat het toegestaan is. Als wij een overeenkomst aangaan met bepalingen waar de Nederlandse wet niets over zegt, en daar houd jij je niet aan, kan ik je best voor de rechter slepen. :)
Op donderdag 13 december 2001 18:00 schreef ecteinascidin het volgende:
Onnonesie
Hrmm...

• warp
  • Niet online
Op donderdag 13 december 2001 18:00 schreef ecteinascidin het volgende:
Wat in Warp-onistan wel of niet mag is niet op GoT toepasbaar. Nederlandse wetgeving is vrij duidelijk dus mag het niet op GoT (en *dat* was de vraag).
Maar je kan niet keihard zeggen dat reverse-engineren illegaal is (zoals gameover deed).
In Nederland is het idd zo, maar lang niet overal. Snappie?

Zeg dan reverse-engineren = illegaal in Nederland.
Misschien dat GoT op een verloren server in Onnonesie dan wel mag draaien. :+
LOL :)

Edit: typo :+

• warp
  • Niet online
Op donderdag 13 december 2001 18:10 schreef Onno het volgende:
Dat ergens geen wetgeving over is, is niet meteen hetzelfde als dat het toegestaan is. Als wij een overeenkomst aangaan met bepalingen waar de Nederlandse wet niets over zegt, en daar houd jij je niet aan, kan ik je best voor de rechter slepen. :)
Jullie missen the point een beetje, zie reply above.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Reverse engineren is misschein wel illegaal maar als dit al voor je gedaan is niet!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op donderdag 13 december 2001 18:14 schreef raptorix het volgende:
Reverse engineren is misschein wel illegaal maar als dit al voor je gedaan is niet!
:?

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
In Nederland is het gebruik van cracks dus absoluut illegaal, omdat dit onder dat reverse engineeren valt??

• Morgoth
  • Laatst online: 22-11 00:21
Op donderdag 13 december 2001 18:14 schreef raptorix het volgende:
Hoogst waarschijnlijk staat in de licentie overeenkomst wel zoiets dat je geen reversed-engineerede zut van de destreffende applicatie mag gebruiken wil jij nog gebruik maken van je licentie.
Maar je kan niet keihard zeggen dat reverse-engineren illegaal is zoals gameover deed. In Nederland is het idd zo, maar lang niet overal. Snappie?
Nee? Dit is een nederlands forum wat in servers in nederland draait, dus alles hier valt onder de nederlandse wet, het lijkt me vrij zinloos om te gaan verkondigen dat het het oeli-oeli-bos wel legaal is. Het gaat hier om nederland en daar sloeg die opmerking natuurlijk op.

• Onno
  • Niet online
Op donderdag 13 december 2001 18:13 schreef warp het volgende:
Jullie missen the point een beetje, zie reply above.
Ik ben maar in m'n eentje hoor. En wat je daarboven zegt is niet van toepassing op mijn reactie. Ik beweer nergens dat het per definitie illegaal is.

• warp
  • Niet online
Op donderdag 13 december 2001 18:19 schreef morgoth het volgende:
Nee? Dit is een nederlands forum wat in servers in nederland draait, dus alles hier valt onder de nederlandse wet, het lijkt me vrij zinloos om te gaan verkondigen dat het het oeli-oeli-bos wel legaal is. Het gaat hier om nederland en daar sloeg die opmerking natuurlijk op.
Dus?

Stel: Ik download in Nederland een crack van een server in oeli-oeli-bos (waar reverse-enginering wel legaal is), wat dan? Overtreed ik nu de Nederlandse wet?
Ik heb zelf immers niets reversed-enginered! Alleen maar een bestand gedownload.

• Onno
  • Niet online
Op donderdag 13 december 2001 18:24 schreef warp het volgende:
Stel: Ik download in Nederland een crack van een server in oeli-oeli-bos (waar reverse-enginering wel legaal is), wat dan? Overtreed ik nu de Nederlandse wet?
Nee. Maar zodra jij die crack gebruikt om je programma aan te passen wel. En aangezien die crack *alleen* voor dat doel te gebruiken is, is er wat voor te zeggen dergelijke links te weren. :)

• IceStorm
  • Laatst online: 01-12 16:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ik heb zelf immers niets reversed-enginered! Alleen maar een bestand gedownload.
Downloaden mag dan (denk ik) wel maar gebruiken weer niet. Gebruiken doe je immers hier in Nederland ;).

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:19

Exterazzo

Qeasy

[..]

Dus?

waar ligt het olie-olie-bos? misschien vind ik daar ook nog wat software die ik nog zoek :P :P :P :P :)

Audentia

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

[..]

Dus?

Het geheel is in ieder geval twijfelachtig genoeg dat we het hier niet willen hebben.

En al helemaal wat je er automatisch bijkrijgt als je dat toestaat.

"Ik heb de crack voor Max Payne, waar haal ik de ISO vandaan ?"

Het gebied is troebel genoeg en creëert ongewenste neveneffecten genoeg die wel gewoon illegaal zijn, dat we het gewoon niet toestaan op GoT.

[Algemeen]

Sowieso, als iemand GCW niet kent, zoekt hij/zij maar ff in Google. Zat van dat soort spul te vinden, daar heb je echt GoT niet voor nodig.

Aannames zijn fataal.

• warp
  • Niet online
Op donderdag 13 december 2001 18:20 schreef Onno het volgende:
Ik ben maar in m'n eentje hoor.
Ow sorry hoor.
En wat je daarboven zegt is niet van toepassing op mijn reactie.
Bij deze:

Natuurlijk kan dat.

Maar over dat reverse-enigeren:

Een aantal Amerikaanse bedrijven had dat een tijd geleden terug ook geprobeerd bij een Russische cracker die wat software had reverse-engineerd. Op hun verzoek tot uitlevering kregen ze van de Russen nul op rekwest, daar de Russische autoriteiten mededeelden dat het in hun land niet illegaal is. Dit heeft volgens mij ook op de tweakers.net FP gestaan, maar het is alweer een tijd geleden...

• Onno
  • Niet online
Op donderdag 13 december 2001 18:36 schreef warp het volgende:
Op hun verzoek tot uitlevering
Daar wordt ook niet altijd aan voldaan bij dingen die wel strafbaar zijn hoor. Als ik een chocoladereep in een Duitse supermarkt ontvreemd, levert Nederland mij echt niet uit aan Duitsland, mochten ze dat vragen. :+
kregen ze van de Russen nul op rekwest, daar de Russische autoriteiten mededeelden dat het in hun land niet illegaal is.
Contractbreuk (oid) vast wel. Maar, dat hoeft geen reden zijn om iemand ook uit te leveren. Dat gebeurt alleen bij *zware* misdrijven.

• warp
  • Niet online
Op donderdag 13 december 2001 18:31 schreef GaMeOvEr het volgende:

[bla]

Sowieso, als je GCW niet kent, zoek maar ff in Google. Zat van dat soort spul te vinden, daar heb je echt GoT niet voor nodig.
Het gaat me er ook helemaal niet om om van GoT een warez-board (of wat dan ook) te maken, in tegendeel.

Maar het is wel een leuke discussie :)

• warp
  • Niet online
Op donderdag 13 december 2001 18:39 schreef Onno het volgende:
Daar wordt ook niet altijd aan voldaan bij dingen die wel strafbaar zijn hoor. Als ik een chocoladereep in een Duitse supermarkt ontvreemd, levert Nederland mij echt niet uit aan Duitsland, mochten ze dat vragen. :+
Tsja, maar om nu een geclaimde miljoenen schade te vergelijken met een reep chocolade van 50 pfennig ;)

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Even afgezien van de vraag of het reverse-engineren zelf mag of niet, heb je uiteraard ook nog het feit dat een executable, die daar wordt aangeboden, grotendeels de originele executable is, waar een doodnormaal copyright op berust. Dat er een stukje van SD2 uit de executable weg is gehaald, zorgt er niet opeens voor dat het ding daarom legaal te distributeren freeware is.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op donderdag 13 december 2001 18:39 schreef warp het volgende:

Het gaat me er ook helemaal niet om om van GoT een warez-board (of wat dan ook) te maken, in tegendeel.

Maar het is wel een leuke discussie :)
Dat stukje van mijn opmerking was ook wat meer algemeen gericht, niet tegen jou specifiek. :)

(Ik heb hem ff verduidelijkt)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 december 2001 18:31 schreef GaMeOvEr het volgende:

[..]

Het geheel is in ieder geval twijfelachtig genoeg dat we het hier niet willen hebben.

En al helemaal wat je er automatisch bijkrijgt als je dat toestaat.

"Ik heb de crack voor Max Payne, waar haal ik de ISO vandaan ?"

Het gebied is troebel genoeg en creëert ongewenste neveneffecten genoeg die wel gewoon illegaal zijn, dat we het gewoon niet toestaan op GoT.

[Algemeen]

Sowieso, als iemand GCW niet kent, zoekt hij/zij maar ff in Google. Zat van dat soort spul te vinden, daar heb je echt GoT niet voor nodig.
Ja kijk het is maar waar je de lijn trekt. Om even een heel dom voorbeeld te geven: er mag niet over branders worden gepraat, want daarmee kunnen illegale acties mee uitgevoerd worden. Dit is natuurlijk een belachelijk voorbeeld, maar je begrijpt m'n punt waarschijnlijk :)

Ik zou die lijn dan trekken precies op de grens van legaal/niet legaal, en niet een stukje ervoor...
Dit geldt natuurlijk als het wel legaal is Nederland, maar daar gaat deze discussie nu net om hehe...

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Het gaat ons er niet om waar je wel of niet illegale acties mee kan doen of wat iemand eventueel legaal heeft of niet.

Ik betwijfel namelijk of al die topicstarters in WOS allemaal netjes hun licentie naast hun PC hebben.

Het is het grijze gebied wat we weren, omdat zo'n grijs gebied de neiging heeft heel snel heel groot te worden.

Warez/crackz/serialz willen we niet op GoT.

Zijn we nu hypocriet bezig ? Mwoah. We doen niet actief iets om iedereen ervan te overtuigen dat ze het allemaal maar moeten kopen en dat men het hier moet aantonen. Maar we willen niet dat GoT een medium wordt waar men het kan verkrijgen.

Dus zijn we tegen warez ? nou, nee. Zijn we tegen warez en dergelijke (ook grijs gebied) op GoT ? Ja, wel degelijk.

Aannames zijn fataal.

• JvS
  • Laatst online: 01-12 17:59

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 13 december 2001 23:47 schreef GaMeOvEr het volgende:
Warez/crackz/serialz willen we niet op GoT.

Zijn we nu hypocriet bezig ? Mwoah. We doen niet actief iets om iedereen ervan te overtuigen dat ze het allemaal maar moeten kopen en dat men het hier moet aantonen. Maar we willen niet dat GoT een medium wordt waar men het kan verkrijgen.

Dus zijn we tegen warez ? nou, nee. Zijn we tegen warez en dergelijke (ook grijs gebied) op GoT ? Ja, wel degelijk.
Ik wil hierbij nog zeggen, dat van "zo af en toe" een warez linkje, helemaal niemand last heeft. Ook op GoT niet. Het probleem zit 'm in de maat. Als we het oogluikend toestaan, dan staat het hier binnen no time vol met warez requests (denk aan: binnen 48uur*). Dat zal dan wel een week of twee, mischien wel 4 goedgaan, maar dan grijpt de BSA toch echt in. Ten eerste het forum is openbaar en ten tweede behoorlijk bekend. Daarnaast wil Trueserver niet dat servers die bij hun staan voor dit soort doeleinden gebruikt worden.

Ten tweede zal het hele forum nogal verschralen, als we die toe gaan staan. Alle leuke en interessante topics in SA en WOS, AV en NST enzo zullen waarschijnlijk ondersneeuwen onder de MP3/DIVX/Warez requests en aaboden. Nou, dat is lekker leuk om over te discusseren :o. Dat willen we dus pertinent niet hebben en daarom zijn we bijzonder strikt in het anti-warez beleid, ook als het via de bekende "mail me maar als je een mooie download kent" achtige constructies. We willen het niet hebben. Punt :P.

<hr>
*<Font size=1> Check hier om te kijken hoe snel het forum ooit volstond met gecodeerde links naar warez sites. Er was iemand die met een slimmigheidje URL's codeerde, waardoor er geen links meer op Got stonden, maar je die met een converter om moest zetten. Een uur of 4 later, stonden er al van deze codes in NST en in AV. Dat willen we dus niet!.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Verder zit je bij software met licenties en gebruiksvoorwaarden. Jij koopt de software niet, jij koopt het recht om de software onder bepaalde voorwaarden te mogen gebruiken. Vergelijk het maar met het leasen van een auto ofzo. Zodra jij je niet meer aan de voorwaarden houdt, is de overeenkomst tussen jou en de maker voorbij, en heb je niet langer het recht de software te gebruiken. Ook al heb je er ooit voor betaald.
Moeten die "overeenkomsten" niet in strijd zijn met de nederlandse wet (want we wonen toch tenslotte in Nederland) Anders is die overeen komst zoiezo niet rechtsgeldig en niet bindend. Is al eens voorgekomen bij oa. M$ die geen wettige Overeenkomst hadden voor nederland, is al wel weer aangepast maargoed.

Vraag me af of reverse engineren in het Nederlandse wetboek staat ;)

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Pagina: 1