bèta testers gezocht

Pagina: 1
Acties:

• dudek
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
Ik ben op zoek naar mensen die voor mij mijn RSA-based cryptografie programmaatje zouden willen testen. Ik heb het programma gemaakt voor mijn profielwerkstuk (2e fase kind of korte vorm van scriptie) wiskunde dat ik over Cryptografie heb gemaakt. Dit is mijn allereerste VB-applicatie en ik zou het erg fijn vinden als er mensen zijn die het voor mij zouden willen testen (ik heb er een tekstbestand bijgevoegd voor commentaar). Voor de mensen die niet bekend zijn met cryptografie hier even een korte uitleg van hoe het ongeveer in z'n werk gaat.

Stel je hebt 2 personen (a en b)
A wil iets naar b sturen en dat mag niemand anders te weten komen, daarom willen ze het coderen
persoon b (de ontvanger) maakt daarom 3 sleutels aan (e,d en n mbv de sleutel generator in het programma) en stuurt de sleutels e en n naar persoon a.

Persoon a codeert de tekst met behulp van e en n, waarna persoon b de gecodeerde tekst kan decoderen met zijn eigen privésleutel d, die niemand anders weet, en de publieke sleutel n die hij ook zelf gemaakt heeft.

In de praktijk zou dit betekenen dat als ik iets naar Jug wil sturen (bijvoorbeeld dan) zou Jug de sleutels e, d en n moeten aanmaken met behulp van het programma en vervolgens de e en n naar mij moeten sturen via e-mail, msn, of zoiets. Ik zou dan met hetzelfde programmaatje de tekst die ik zou willen opsturen de tekst coderen en die opsturen naar Jug. Jug zou dan met zijn eigen sleutel d weer de originele tekst terug kunnen halen.

duidelijk?

Ik hoop het, het programma is te vinden op http://members1.chello.nl/~kolkman1/phmonkeytail.zip
Ik zou het zeer waarderen als jullie allemaal het programma zouden willen testen en het bijgevoegde tekstbestand zouden willen invullen op willen sturen naar pholterman@home.nl

vragen en opmerkingen zijn altijd welkom

P.S. als dit hier niet mag (ik kon er niks over vinden in de FAQ enzo) sluit em dan maar weer

Women, you can't live with 'em..... and you can't live with 'em!
Als je hoort hoe het klokje thuis tikt, zit je niet in het café.

Verwijderd

Op donderdag 13 december 2001 15:18 schreef dudek het volgende:
Ik ben op zoek naar mensen die voor mij mijn RSA-based cryptografie programmaatje zouden willen testen. Ik heb het programma gemaakt voor mijn profielwerkstuk (2e fase kind of korte vorm van scriptie) wiskunde dat ik over Cryptografie heb gemaakt.
[beetje offtopic]
Cool, da's toevallig. Mijn profielwerkstuk ging vorig jaar ook over cryptografie (Inf + Wiskunde).
[/beetje offtopic]

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
Op donderdag 13 december 2001 15:22 schreef Zef het volgende:

[..]

[beetje offtopic]
Cool, da's toevallig. Mijn profielwerkstuk ging vorig jaar ook over cryptografie (Inf + Wiskunde).
[/beetje offtopic]
wij mochten niet voor inf doen, maar dat hebben we dus indirect toch gedaan :P

maar nu dus ff ontopic :P
helemaal niemand?

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:00

Wuursj

want worst is al bezet

Hbe bog geen error/taalfout ondekt.

alleen beetje vaag: setup en zip zijn best groot, dikke 1,4 mb en het programmatje maar een paar k'b :s

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
Op donderdag 13 december 2001 20:08 schreef Weurst het volgende:
Hbe bog geen error/taalfout ondekt.

alleen beetje vaag: setup en zip zijn best groot, dikke 1,4 mb en het programmatje maar een paar k'b :s
komt door de vb6 runtime files

fouten die zijn ontdekt is dat het programma bij grote lappen te encoderen tekst vastloopt, ff een doevents erin pleuren en een indicator erbij..

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:54
je kan ook ff een zipje maken zonder de vb6 runtimes, er zijn zat mensen die die al hebben en die hoeven ze dan niet opnieuw te downloaden *D

Maak je eigen poll

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
Op donderdag 13 december 2001 20:54 schreef BOOTZ het volgende:
je kan ook ff een zipje maken zonder de vb6 runtimes, er zijn zat mensen die die al hebben en die hoeven ze dan niet opnieuw te downloaden *D
zal ik zo ff doen

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter

• The End
  • Laatst online: 11:56

The End

!Beginning

Dudek,ik heb je eerste post gelezen over hoe je je programma hebt opgezet, maar volgens mij klopt dat niet helemaal...

Bij SSL gaat het zo: Persoon a maakt een private key 1 en daaraan gerelateerd een public key 2. Iedereen mag key 2 zien. Persoon b maakt ook een private key 3 en een public key 4. Als ze nu met elkaar gaan communiceren, dan geeft persoon a zijn public key (2) aan persoon b; persoon b geeft zijn public key (4) aan persoon a. Persoon a versleuteld alles wat ie verstuurt met de public key (4) van persoon b en persoon b versleuteld alles wat ie verstuurt met de public key (2) van persoon a.
Dit betekent dat persoon a alle berichten die met public key (2) zijn gestuurd kan decrypten (hij heeft immmers de gerelateerde private key (1))

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
Op vrijdag 14 december 2001 11:43 schreef The End het volgende:
Dudek,ik heb je eerste post gelezen over hoe je je programma hebt opgezet, maar volgens mij klopt dat niet helemaal...

Bij SSL gaat het zo: Persoon a maakt een private key 1 en daaraan gerelateerd een public key 2. Iedereen mag key 2 zien. Persoon b maakt ook een private key 3 en een public key 4. Als ze nu met elkaar gaan communiceren, dan geeft persoon a zijn public key (2) aan persoon b; persoon b geeft zijn public key (4) aan persoon a. Persoon a versleuteld alles wat ie verstuurt met de public key (4) van persoon b en persoon b versleuteld alles wat ie verstuurt met de public key (2) van persoon a.
Dit betekent dat persoon a alle berichten die met public key (2) zijn gestuurd kan decrypten (hij heeft immmers de gerelateerde private key (1))
Bij cryptografie aan de hand van het RSA-cryptosysteem gaat het wel degelijk zoals ik in mijn eerste post verteld heb. (bron: Cryptografie Theorie en Praktijk (boek) is een goed boek, zeker een aanrader voor geinteresseerden)

edit:
nu ff ontopic..

ik ben nog steeds op zoek naar mensen die zouden willen testen :P

Verwijderd

Op vrijdag 14 december 2001 13:31 schreef dudek het volgende:

[..]

Bij cryptografie aan de hand van het RSA-cryptosysteem gaat het wel degelijk zoals ik in mijn eerste post verteld heb. (bron: Cryptografie Theorie en Praktijk (boek) is een goed boek, zeker een aanrader voor geinteresseerden)
Het klinkt ongeveer hetzelfde jah alleen gebruik jij twee public keys lijkt het. Waarom eigenlijk?

• [Yellow]
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Jullie hebben allebei gelijk.

De public keys 2 en 4 die theEnd noemt bestaan allebei uit 2 delen: een modulus en exponent

:)

Verwijderd

Sure, ik test 't wel ff voor je, maar willie me dan ook de source mail'en?

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mogen we "fouten" hier ook neerzetten of liefst enkel dmv het beta-teste.txt bestand ?!

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
ik heb het nog een keer gelezen wat theend zei en hij heeft ook gelijk ja, zo zei ik het volgens mij ook ongeveer (misschien wat onduidelijker)

het feit is alleen zo dat behalve die ene public key die TheEnd noemde (in mijn verhaal de e) is er ook nog een tweede public key, de n.

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
Op vrijdag 14 december 2001 13:39 schreef Viviev het volgende:
Sure, ik test 't wel ff voor je, maar willie me dan ook de source mail'en?
die heb ik hier niet, als ik thuis ben mail ik em wel ff

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
Op vrijdag 14 december 2001 13:41 schreef Blizard het volgende:
Mogen we "fouten" hier ook neerzetten of liefst enkel dmv het beta-teste.txt bestand ?!
je mag de inhoud van het tekstbestand hier wel neerzetten, vind ik ook prima.
Ik wil nl. ook alle namen en systemen weten (voor de credits enzo)

• Mickos
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-07-2015
Ik ben benieuwd, ff downen... :P

• The End

The End

!Beginning

Op vrijdag 14 december 2001 13:42 schreef dudek het volgende:
ik heb het nog een keer gelezen wat theend zei en hij heeft ook gelijk ja, zo zei ik het volgens mij ook ongeveer (misschien wat onduidelijker)

het feit is alleen zo dat behalve die ene public key die TheEnd noemde (in mijn verhaal de e) is er ook nog een tweede public key, de n.
Ik zit even in het rfc van RSA te lezen: http://www.imc.org/rfc2313

<edit>punt 6 en 8.3 in het rfc</edit>

Dat de public key uit 2 delen gemaakt is klopt wel; 2 willekeurig gekozen priemgetallen-1 als ik het goed heb.

<quote dudek>
persoon b (de ontvanger) maakt daarom 3 sleutels aan (e,d en n mbv de sleutel generator in het programma) en stuurt de sleutels e en n naar persoon a.
</quote<

Maar volgens mij worden die met elkaar vermenigvuldigd en verstuurd. In jouw geval e*n = public key. Toch?

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
Op vrijdag 14 december 2001 13:59 schreef The End het volgende:

[..]

Ik zit even in het rfc van RSA te lezen: http://www.imc.org/rfc2313

<edit>punt 6 en 8.3 in het rfc</edit>

Dat de public key uit 2 delen gemaakt is klopt wel; 2 willekeurig gekozen priemgetallen-1 als ik het goed heb.

<quote dudek>
</quote<

Maar volgens mij worden die met elkaar vermenigvuldigd en verstuurd. In jouw geval e*n = public key. Toch?
niet helemaal
de n is het produkt van de twee priemgetallen p en q
de e is een getal dat relatief priem is aan k (en DAT is (p-1)*(q-1))

er is nog meer maar dat vertel ik over een half uurtje, ik moet nu uit de mediatheek weg :P

• The End

The End

!Beginning

Ja, als ik het niet even snel had doorgelezen dan had ik punt 7.1 Public-key syntax ook gelezen... :) Je hebt helemaal gelijk.

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
Op vrijdag 14 december 2001 14:21 schreef The End het volgende:
Ja, als ik het niet even snel had doorgelezen dan had ik punt 7.1 Public-key syntax ook gelezen... :) Je hebt helemaal gelijk.
:+

over die source, het kan nog wel tot morgen duren voordat de source erop komt te staan, want ik zit nog steeds niet op m'n eigen computer en ik moet nu weg en kom pas vanavond laat weer terug.

Ik zal proberen vannacht de source nog ff te uppen, als dat niet lukt doe ik het morgen.

ondertussen mag iedereen nog wel even blijven testen :P

• Mickos
1: Hij decodeert bij mij niet als ik bij de eerste 2 vakjes bij sleutels aanmaken invul in eerste vakje 10 of lager en tweede vakje 11 of lager (11 en 10 kunne ook worden omgewisseld).
2:bij sleutels aanmaken in volgende situatie:
vakjes bovenaan de getallen 1 en 2 invullen, zodat k=0, nu bij e=0 en op stap 2 klikken, je krijgt nu de melding:"e mag moet kleiner zijn dan k!". Volgens mij moet mag hier er uit.
3: Menu> Vercijferde tekst openen/opslaan werkt niet hier evenals de sneltoetsen daarvoor.
Ik probeer nog wel ff verder, als ik wat vind zet ik het hier erbij.

Umh...ik heb nu een documentje van 65 pagina's aan gezet om te beginne...ik wacht vol spanning :P.....nog steeds bezig, al een uur of zo :'(. B.t.w. wat is ongeveer de richtlijn voor de hoeveelheid tekst die hij zou moeten vercijferen in een uur. Ik heb namelijk ook weer geen zin om dit 3 dagen aan te laten staan :P.
Persoonsinformatie
------------------
Voornaam: Mick
Achternaam: Baart
E-mail adres: themickos@hotmail.com

• TRON
  • Laatst online: 14-09 17:38
Mail is onderweg ;)

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• Mickos
Op vrijdag 14 december 2001 19:19 schreef TRON het volgende:
Mail is onderweg ;)
Zou je dingen hier ook willen posten, ben ook nieuwschierig?

• TRON
Op vrijdag 14 december 2001 19:27 schreef themickos het volgende:

[..]

Zou je dingen hier ook willen posten, ben ook nieuwschierig?
Tuurlijk :)
Komt ie aan:

(verkorte versie)
-------------------------------
PHMONKEYTAIL
versie 1.0 bèta
-------------------------------
Persoonsinformatie
------------------
Voornaam: Barry "TR@N"(gaarne eventueel zo vermelden :-))
Achternaam: Pouwels
E-mail adres: [antispam]

Systeeminformatie
-----------------
Processor: PIII 450 MHz
Besturingssysteem: Windows 98 SE NL

Testresultaten
--------------
Ben je errors tegengekomen? Zo ja, welk nummer hadden ze en wat heb je gedaan om deze errors te veroorzaken.

Errornummer: geen ==> melding ==> Je gebruikt te grote priemgetallen
Actie: Ik wil een -e- aanmaken de -p- = 4111993 en de -q- = 5121989. Ik klik op Stap 2 als ik bij -e- bijv. 2 invul.

Errornummer: geen
Actie: Ik kan niet via MENU een bestand openen of opslaan

Errornummer: geen
Actie: Als ik bij -p- 10 invul en bij -q- een lagere, dan wordt er niet goed gedecodeerd!
verduidelijking:
p=<53 q=2 Foute decodatie
p=<37 q=3"""
p=<23 q=4 """
p=<23 q=5 """
p=<13 q=6 """

er zullen er best nog wel meer zijn ;)
........................................
Ben je schoonheidsfouten tegengekomen? Zo ja, welke?
Bijvoorbeeld vreemde tab-volgorde, scheve elementen, etc.

* het Menu-item -help- kan je beter zo schrijven -Help- (zonder '-' natuurlijk)

Ben je spellingsfouten tegengekomen? Zo ja, waar stonden ze
en wat was de fout?

*"Als je een tekst wil vercijferen heb je eerst een set publieke en privé sleutels aanmaken"
>>> aanmaken ==> nodig
of>>> heb ==> moet

* Bij -Over ons-:
"Dit programma is in staan"
>>> staan ==> staat

Evt. overige opmerkingen kun je hier kwijt

Het programma ziet er aardig uit en zal best wel handig zijn als er ook grotere waarden ingevuld zouden kunnen worden ivm de veiligheid. Graag zou ik als het programma nog een BETA krijgt en/of de 'Final state' bereikt krijgt nog eens van jullie horen!

Succes met dit programma!!

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• Blizard
  • Niet online
Systeeminformatie
-----------------
Processor: 1400mhz
Besturingssysteem: win2k

Testresultaten
--------------

Ben je schoonheidsfouten tegengekomen? Zo ja, welke?
- In het hoofdscherm staat onder uitleg, de tweede zin :
"Als je een tekst wil vercijferen heb je eerst een set pub en priv sleutels aanmaken."
<< Vind persoonlijk dat er iets niet klopt aan de zin (zijn weliswaar maar details, maar details zijn altijd leuk als ze correct zijn hé ;) )

- Bij help >
"Dit programma is in staan"
typfoutje denk ik > moet zijn Dit programma is in staat

Ben je functionele fouten tegengekomen? Zo ja, welke?

Wanneer ik op menu > Verc Tekst openen/opslaan druk gebeurt er niks. Ook niet wanneer ik het via ctrl S en O
probeer (reeds eerder gepost)
.............
Andere fout :
- Wanneer ik bij het aanmaken van de sleutels bij één van de twee getalletjes als waarde 1 kies dan wordt K 0 (nul).
Echter moet ik bij de volgende stap een waarde kleiner dan K invullen ... (indien ik dit niet doe krijg ik het bericht "e moet kleiner zijn dan K") Wanneer ik een negatief getal invoer geraakt het proggie in een loop en ben ik genoodzaakt het programma te stoppen (taskmanger) (reeds eerder gepost)

- Ik weet niet wat ik fout doe maar ik krijg na het decoderen enkel dikke vette streepjes te zien. Eender wat ik probeer. (wat kan hier de oorzaak van zijn ?!)

opmerking :

Is maar een vraagje, maar waarom worden P en Q getoont in een tekstvak ?! Ik denk persoonlijk dat het de gebruiksvriendelijkheid zou bevorderen als je die twee tekstvakken gewoon weglaat.

tot hier mijn eerste bijdrage ;)

[edit]
oepz, na wat typwerk is er mij al iemand voorgeweest ;(

• Mickos
- Ik weet niet wat ik fout doe maar ik krijg na het decoderen enkel dikke vette streepjes te zien. Eender wat ik probeer. (wat kan hier de oorzaak van zijn ?!)
Dat kreeg ik ook als ik in het begin 10 en 11 invulde of lager, probeer eens met 20 en 25 of zow.

• TRON
Nog ff een aanvulling!

Bij grote teksten geeft het programma niet alles weer in het vakje waar je je tekst kan typen. Dit is niet echt handig en de velden waar de teksten in komen moeten groter worden, of er helemaal niet zijn (automatisch opslaan)

Hij loopt ook vast als ik een vrij aardige grote tekst (300 kb ongeveer d8 ik) in gooi ;)

't Zal ooit wel goed komen! hehehe :9

• Mickos
Op vrijdag 14 december 2001 19:53 schreef TRON het volgende:
Nog ff een aanvulling!

Bij grote teksten geeft het programma niet alles weer in het vakje waar je je tekst kan typen. Dit is niet echt handig en de velden waar de teksten in komen moeten groter worden, of er helemaal niet zijn (automatisch opslaan)

Hij loopt ook vast als ik een vrij aardige grote tekst (300 kb ongeveer d8 ik) in gooi ;)

't Zal ooit wel goed komen! hehehe :9
Ik heb er een van 1,5 Mb ingedaan..... :'( hij is wel bezig, zegt ie. Of ja, ik weet nie of ik da nog meot geloven..nu staat er wel not responding, ik laat hem nog wel ff aanstaan..na ja.. hij heeft iets van 4/5 uur aangestaan maar ik vind het wel mooi geweest, is niet echt fijn de hele tijd een cpu-usage van 100% hebben onde spelletje...

• TRON
'k Weet niet of VB geschikt is voor dit soort proggies. Is C niet beter en sneller daarvoor? 'k Heb zoiets ook weleens geprobeerd in VB maar dan met een simpelere codering, en toen duurde het zelfs al te lang, dan kan je na gaan.... :9~

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
bedankt voor de vele reacties :P

ik wil nog ff wat toevoegen:

-dit programma is in VB geschreven, omdat het niet het belangrijkste van ons ProfielWerkstuk mocht zijn en dus niet teveel tijd in beslag mog nemen
-om dezelfde reden zal de uiteindelijke versie misschien niet een nieuwe beta-test krijgen en niet volledig functioneren bij het inleveren van ons PWS (aanstaande vrijdag :P)
-De typefouten zijn niet mijn schuld maar van mijn co-programmeur :P (ff de schuld in iemand ander's schoenen schuiven :D (ook al is het wel waar, maakt niet uit))]
-meer heb ik dacht ik niet te melden, behalve bedankt :P

• Blizard
  • Niet online
Krijgen we dan geen verbeterde versie te zien ?! :)

In ieder geval wel een leuk programma voor kleine tekstjes.

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
Op zaterdag 15 december 2001 09:57 schreef Blizard het volgende:
Krijgen we dan geen verbeterde versie te zien ?! :)

In ieder geval wel een leuk programma voor kleine tekstjes.
ik denk dat ik de uiteindelijke versie hier nog wel eens post (voor de liefhebbers :P)

P.S. vannacht had ik trouwens nogal wat gedronken, dus als er typefouten inzitten verklaart dat het (ik zag het scherm niet helemaal recht meer :P)

• Mickos
Op zaterdag 15 december 2001 12:17 schreef dudek het volgende:

[..]

ik denk dat ik de uiteindelijke versie hier nog wel eens post (voor de liefhebbers :P)

P.S. vannacht had ik trouwens nogal wat gedronken, dus als er typefouten inzitten verklaart dat het (ik zag het scherm niet helemaal recht meer :P)
Issie nu wel weer recht? Anders moet je hem ff inruilem :p

• Mickos
Op zaterdag 15 december 2001 12:17 schreef dudek het volgende:

[..]

Issie nu wel weer recht? Anders moet je hem ff inruilen :P
Kut dubbelpost

• DroogKloot
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

Even wat vraagjes en opmerkingen (aangezien de source niet bij de zipfile inbegrepen zit):

1). Je programma vraagt om een p en een q; bij 'echte' RSA implementatie wordt slechts om een key-bitgrootte (verwijzend naar de publieke exponent n) gevraagd.

2). Ieder bericht wordt genoteerd als een string van ASCII-waardes - is de decimale grootte (van de string als geheel) meer dan de modulus, dan wordt deze in stukken gecodeerd. Ieder gecodeerd blok wordt vervolgens (zonodig) ge-pad totdat het aantal cijfers gelijk is aan lengte(n) - 1. Hier wordt geen rekening mee gehouden :)

3). P en Q dienen beiden (grote) priemgetallen te zijn; je programma controleert hier niet op. Bovendien moet gelden P != Q; ook daar wordt overheen gekeken :)

4). De grootste gemene deler van E en D moet 1 zijn; hier kun je het beste Fermat's kleine stelling voor gebruiken (sommige combinaties voldeden niet aan deze eis :) ). E *moet* overigens oneven zijn, bij bepaalde P en Q kwam er een even getal uitrollen.

5). Ik vermoed dat je niet de powermod functie gebruikt bij het en- / decrypten.... je programma is namelijk nogal traag :) Er kleeft echter nog een nadeel aan het niet gebruiken ervan: het en- en decrypten is slechts mogelijk met zeer kleine M, E, en D. Bij grotere waardes krijg je al snel overflows...

6). Ik weet niet hoe je D berekent; maak je gebruik van het uitgebreide algoritme van Euclideus of een andere methode? In het tweede geval: please specify :)

7). Nu nog ff wat zeiken over schoonheidsfouten :P Tip: niet proggelen met je dronken kop, zorgt voor typo's :)

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
Op zondag 16 december 2001 00:33 schreef Nephilin het volgende:
Even wat vraagjes en opmerkingen (aangezien de source niet bij de zipfile inbegrepen zit):

1). Je programma vraagt om een p en een q; bij 'echte' RSA implementatie wordt slechts om een key-bitgrootte (verwijzend naar de publieke exponent n) gevraagd.
Ik heb het geprogt aan de hand van een boek en daarin wordt gesproken (ook in de voorbeelden) over een p en een q.
2). Ieder bericht wordt genoteerd als een string van ASCII-waardes - is de decimale grootte (van de string als geheel) meer dan de modulus, dan wordt deze in stukken gecodeerd. Ieder gecodeerd blok wordt vervolgens (zonodig) ge-pad totdat het aantal cijfers gelijk is aan lengte(n) - 1. Hier wordt geen rekening mee gehouden :)
Hier ga ik morgen nog even verder over nadenken (ik ben nogal moe nu) :P
3). P en Q dienen beiden (grote) priemgetallen te zijn; je programma controleert hier niet op. Bovendien moet gelden P != Q; ook daar wordt overheen gekeken :)
Er wordt wel degelijk gebruik gemaakt van priemgetallen. Er wordt alleen gevraagd naar twee getallen en dan wordt er het dichtsbijzijnde priemgetal gegenereert, het probleem is echter wel dat de priemgetallen nog niet echt groot kunnen worden, ik heb ze al wel groter gemaakt (er waren nog wat getallen als integer gedefinieerd) maar nog steeds krijg ik een probleem met overflow (nu alleen bij het coderen en decoderen, niet meer bij het genereren van de sleutels)
4). De grootste gemene deler van E en D moet 1 zijn; hier kun je het beste Fermat's kleine stelling voor gebruiken (sommige combinaties voldeden niet aan deze eis :) ). E *moet* overigens oneven zijn, bij bepaalde P en Q kwam er een even getal uitrollen.
Deze informatie is nieuw voor mij (heb ik dus nergens gelezen). Ik weet wel dat de GGD van E en K gelijk moet zijn aan 1. In de meeste gevallen als E en D niet relatief priem aan elkaar zijn verloopt het en- en decodeerproces gewoon goed.
5). Ik vermoed dat je niet de powermod functie gebruikt bij het en- / decrypten.... je programma is namelijk nogal traag :) Er kleeft echter nog een nadeel aan het niet gebruiken ervan: het en- en decrypten is slechts mogelijk met zeer kleine M, E, en D. Bij grotere waardes krijg je al snel overflows...
Ik gebruik inderdaad de powermodfunctie. Maar toch krijg ik nog overflows (ook met gebruik van doubles ipv integers) bij priemgetallen rond de 1000.
6). Ik weet niet hoe je D berekent; maak je gebruik van het uitgebreide algoritme van Euclideus of een andere methode? In het tweede geval: please specify :)
uitgebreide algoritme van Euclides :P
7). Nu nog ff wat zeiken over schoonheidsfouten :P Tip: niet proggelen met je dronken kop, zorgt voor typo's :)
:7

bedankt voor je bijdrage

Verwijderd

in de tweede stap zijn neg, getallen geen goed idee...of getallen met een .
Pagina: 1