Toon posts:

heatsink op Am486DX-4

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
helleu,

Ik steek vaak firewall/routers in elkaar om bij vrienden het hele LAN op internet te helpen. Meestal op basis van Freesco of OpenBSD en oude hardware a la pentium 60-90, 486, etc.

Nu zit ik hier met een AMD Am486DX4-100 en daar moet een heatsink op. Nu heb ik nog wel een heatsink van een niet meer naar behoren werkende Cyrix 166+ (voor zover dat die dat ooit goed hebben gedaan natuurlijk) maar dat socket op het moederbord heeft niets om die sink eraan vast te hechten. Das nog gewoon zo'n zwart blok met gaatjes zonder meer. Nu twijfel ik tussen pritt en plakband om em vast te maken ... of heeft iemand een beter idee ? In de mobo manual staat er niks over vermeld.

tia,

Voutah

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Met de oude 486-koelers was het normaal dat de koeler op de processor zelf geklemd werd (zaten vaak zwarte klipjes in het koelblokje, die je net onder de chip kon haken zodat het ding bleef zitten!)

Dus als je die niet hebt zul je inderdaad effe creatief moeten doen.. Lijm zal op zich wel werken, maar zorg er dan voor dat je op de hoeken bijv. een klein beetje lijm doet, en zorg er verder voor (met wat koelpasta ofzo), dat de koeler dan dus niet een stukje van de processor verwijderd zit!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

zie sig --> pc1.

ik heb dus een am486dx4 draaien en daar zit de heatsink tussen de koeler(fannetje) en de proc geklemt, als je die koeler niet hebt dan moet je idd ff met zwarte klememtjes die heatsink op je proc. vastzetten.

Overigens kan het ook wel zonder heatsink, proc. wordt dan alleen erg warm maar hij kan er net tegen (zelf geprobeerd 24/7 gedraait) ook staat op de proc. dat een heatsink nodig is.

met koeler en klemmetjes om de proc. heen zonder het mobo te raken) is dus de oplossing.

edit:
ff gezocht zo dus ongeveer:
Afbeeldingslocatie: http://support.intel.com/support/processors/embedded/intel486/8011__13.gif

alleen heb ik er dan nog een koeler op hangen(boven de heatsink)
Op donderdag 13 december 2001 13:45 schreef voutah het volgende:
helleu,

...

tia,

Voutah
aub niet meer doen, wordt hier niet gewaardeerd...
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken (zie latere uitleg).

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Eventueel kan je natuurlijk downclocken naar 66, 50, 33 of 25 MHz. Freesco werkt toch wel. Je moet wel even weten hoe dat dat allemaal instelt op 't mobo.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt al voor de snelle replies,

die dingen moeten veel uptime zien te halen, dus ik speel liefst op veilig. downclocken is een optie maar de mobo manual beschrijft alleen jumper configuraties voor de verschillende soorten chips. Voor deze moest ik een tiental jumpers verzetten. wat elke jumper apart doet staat er helaas niet bij (en ik heb niet veel zin om dat te gaan uitzoeken).

En die klemmetjes, tja, de heatsink is niet echt bedoeld voor een 486, daar is die te groot voor. maar het is momenteel het enige dat ik nog heb liggen. De footprint is groter dan de oppervlakte van die chip dus lijmen is de enige manier om em er nog op te krijgen.

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:51

Seraphin

Meep?

Als je gaat lijmen zou ik een warmtegeleidende kleefpasta gebruiken. Arctic Silver Thermal Adhesive bijvoorbeeld, zit superstevig, gewone lijm (Pritt) blokkeert de warmte-afvoer, en dan heb je weinig meer aan je heatsink.

Je kan deze kleeftpasta wel opzoeken in de pricewatch +/- Fl. 25,-

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Verwijderd

Topicstarter
wel, die pritt dat was een grap...
ik ga coolpasta gebruiken op het oppervlak en een warmtebestendige secondenlijm aan de rand, tussen het socket en de sink. ik betwijfel of die chip er ooit terug uit moet.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 08:52
Ik heb het zo gedaan :) :

Cpu in socket gedaan :). En dan heb ik een p1 cooler op de socket gezet wat de maten zijn. Toen wat bizon kit gepakt klein beetje is al genoeg en op de cpu gesmeerd. Beetje op de cooler en d'er op met dat ding. En ding is nog nooit heet geworden :). (Fan zit er ook nog op die draait!, als je dit wilt en het zit in een desktop kast is het zeer krap :( )

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb een AMD 586-133 @ 120 bij iemand neergezet met een klein drupje hobbylijm en een elastiekje :)
Heatsink zit nog perfect, CPU kan hele dagen draaien :)

• The_Ghost
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

Ik gebruik op ouwe cpu's regelmatig koelpasta en secondenlijm... werkt prima..

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Verwijderd

secondelijm??

• The_Ghost
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

yep secondenlijm..
Dat is namelijk lekker dun, zodat je wel een redelijk contact met het oppervlak houdt.
En et is hittebestendig..

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 23:50
Op donderdag 13 december 2001 14:53 schreef Termin8or het volgende:
Ik heb het zo gedaan :) :

Cpu in socket gedaan :). En dan heb ik een p1 cooler op de socket gezet wat de maten zijn. Toen wat bizon kit gepakt klein beetje is al genoeg en op de cpu gesmeerd. Beetje op de cooler en d'er op met dat ding. En ding is nog nooit heet geworden :). (Fan zit er ook nog op die draait!, als je dit wilt en het zit in een desktop kast is het zeer krap :( )
Dat hij niet heet wordt kan ook een slecht teken zijn :) als de CPU zijn warmte niet kwijt kan aan de heatsink zal deze idd niet warm worden, je CPU des te meer.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gisteren bij een bedrijf hun freesco router een upgrade naar debian gegeven, viel de heatsink van de P75 af. Ikke CPU eruit, klemmetjes om de CPU heen, CPU weer in socket...

Vervolgens hele ding weer afgebouwd en opstarten: nix...
Ikke kijken: misschien kortsluiting, kapot geheugen, etc. Nee dus, zorgden de haakjes van de heatsink ervoor dat de CPU niet ver genoeg in de socket kwam |:(
Pagina: 1