Toon posts:

[algemeen]Formvelden genereren, lastig probleem.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een applicatie welke formvelden/pagina's en controles genereerd aan de hand van een tabel in een database.

Nu kun je dus de datatypes etc. opvragen van de columns maar loop ik tegen een simpel probleem aan, dat weer moeilijk en op diverse manier is op te lossen, en hoogstwaarschijnlijk niet automatisch zonder tussenkomst van een gebruiker.

Stel ik heb een column met de waarde integer/byte/boolean. Dit kan resulteren in meerder formvelden nl.

type:text
type:radio
type:checkbox

Het script kan dus niet weten of de column moet worden beschouwd als een textveld (bijvoorbeeld aantal producten dus een textveld) of als een referentie naar een type (1:plaatje, 2:video, etc. dus een radio maar kan ook checkbox zijn).

Zijn er hier mensen die met eenzelfde probleem zijn gestrand.

Het enige wat ik momenteel kan bedenken is dat je de gebruiker toch de mogelijk moet geven om aan te geven wat voor veld hij er graag bij zou willen hebben. Ik wil alleen zo min mogelijk interactie met de gebruiker forceren om evt. fouten af te vangen.

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

jah idd de gebruiker de keuze geven of gewoon een bepaalde manier forceren (boolean = check bijvoorbeeld)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 december 2001 13:25 schreef stylee het volgende:
jah idd de gebruiker de keuze geven of gewoon een bepaalde manier forceren (boolean = check bijvoorbeeld)
Dat is dus het rottigste want als voorbeeld:

Ik heb table artikelen en ik heb table categorien. In table artikelen staat een veld integer, wat weer een relatie heeft met de primary key van table categorien.

Dat zou dan betekenen dat ik bij het genereren de gebruiker de optie moet geven om meer informatie te verschaffen voor het veld categorie in table artikelen. Vervolgens moet de gebruiker aangeven wat voor veld het is. Is het veld voor input een textveld, radio, checkbox etc.

Vervolgens moet de gebruiker ook nog eens aangeven of er diverse voorgedefinieerde mogelijkheden bij de column bestaan en moet dus een relatieschap gaan opgeven met de table categorien. Daarin moet de gebruiker ook nog eens de column aan gaan geven welke:
1) De value aangeeft van het formveld.
2) De naam aangeeft van het formveld.

Al met al toch zeer omslachtig.

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:19
Je kan de formulier definitie opslaan in een tabel met de volgende kolommen:

FORM_ID -> int
SORT_KEY -> int
FIELD_NAME -> string
FIELD_DESCRIPTION -> string
FIELD_TYPE -> input, textarea, radio, checkbox, ...
FIELD_DEFAULT -> string
FIELD_VALIDATE -> boolean
FIELD_VALUES -> string (met comma gescheiden lijst van opties

Als je nu het formulier opbouwt, dan loop je het lijstje van velden door, en afhankelijk van het type genereer je de juiste invoer velden.

Bij validatie loop je het lijstje weer door en check je inhoud.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 december 2001 13:44 schreef vandijk het volgende:
Je kan de formulier definitie opslaan in een tabel met de volgende kolommen:

FORM_ID -> int
SORT_KEY -> int
FIELD_NAME -> string
FIELD_DESCRIPTION -> string
FIELD_TYPE -> input, textarea, radio, checkbox, ...
FIELD_DEFAULT -> string
FIELD_VALIDATE -> boolean
FIELD_VALUES -> string (met comma gescheiden lijst van opties

Als je nu het formulier opbouwt, dan loop je het lijstje van velden door, en afhankelijk van het type genereer je de juiste invoer velden.

Bij validatie loop je het lijstje weer door en check je inhoud.
De bedoeling is goed, maar mijn uitleg was dan niet zo helder. :)

Wat het wordt is een Content Management systeem welke een zo kort mogelijke integratietijd moet krijgen.

Oftewel een website staat al met een database erachter. Dit systeem wordt hiernaast gezet en bij installatie van het programma moet deze formvelden gaan genereren aan de hand van de database.

Oftewel, niets is gespecificeerd, het enige wat ik heb is een database waar ik de datatypes uit kan lezen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist nog even extra inlichtingen gedaan en merk op dat alle grote CMS systemen en ook dus Vignette ook deze opties bieden en helaas ook een extra handeling vereisen van de gebruiker bij specificatie van de columns en relationships.
Pagina: 1