Compu traag tijdens branden

Pagina: 1
Acties:

• finnyhut
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-04 13:24
Tijdens het branden van een cd'tje wordt m'n pc altijd heel erg traag. Ik heb een Liteon LTR-12101B (DMA aan, sec. master) en Nero 5.5.6.4 op Windows XP. Herkent iemand dit?

Verdere specs: MSI K7T Turbo Raid MB, AMD 1200 Mhz, 2x20gb in RAID 0, 640 MB RAM.

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-04 05:01
Ik heb hetzelfde en hij staat bij mij op Multiword DMA-2, dat is dus geen UDMA5, wat beter schijnt te zijn. Met het VIA-DMA-tooltje krijg ik hem ook niet op UDMA5, dus wat is hier het probleem?

Ik heb een KT133a chipset (net als jij) en een Lite-On 24x onder Nero/CDRWin/CloneCD onder XP.

En het is zeker erg irritant, want met m'n 12x-Plextor SCSI ging het wel OK. Moet dus haast die DMA-mode wel zijn.

• finnyhut
Da's in ieder geval een kleine troost, ik ben niet de enige ;) Is er iemand die hier een oplossing voor weet?

• Arzie
Echt niemand? Er moeten er toch meer zijn lijkt me...

Heb inmiddels de nieuwste VIA drivers (4.36a ofzo) geïnstalleerd, en even leek het weg te zijn, maar bij de volgende CD was het helaas weer zover :(

Verwijderd

Zorg ervoor dat DMA aanstaat.
Dit doe je door naar het conf. scherm van XP te gaan bij apparaatbeheer-->IDE/ATAPI controller, en dan bij zowel primair als secundair DMA aanzetten.
Hierna moet ie als het goed is direct op Multi-word DMA gaan lopen, een evt. DVD-speler zal hierna waarschijnlijk op Ultra-DMA modus gaan lopen.
VIA 4-1 drivers installeren niet nodig, deze zitten al in XP ingebakken

• Arzie
Zoals ik al zei, hij staat al op Multiword DMA-2, ik denk dat hij op UDMA5 moet om het probleem te verhelpen.

Zonder VIA drivers had hij hetzelfde probleem als met, dus ook dat is het probleem niet..

Verwijderd

:?

Mijn Plextor staat zeer waarschijnlijk ook op MultiWord DMA2.

Maar branden vreet echt nog geen 1 % CPU tijd hier. Vreemd.

• Arzie
Hmm, dat maakt het idd interessant >:)

Dan moeten we dus in een andere richting gaan denken. Mijn SCSI brander deed het wel goed, errug vreemd dus. Het ligt ook niet aan master/slave denk ik, want via het netwerk branden geeft hetzelfde probleem en dan heeft de brander de controller voor zichzelf..

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Hier onderstaande specs...
Maar ik kan gewoon normaal internetten, e-mailen enzo.
Tuurlijk mijn sys is ietsje langzamer, maar dat lijkt me logisch....

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Verwijderd

Sterker nog .. ik ben _nu_ een CD aan het fikken.

In de taskmanager geeft Nero steeds 0% CPU-tijd aan. :)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Sommige branders kunner er juist niet tegen als je DMA mode aanzet binnen windows.

Verwijderd

de 12 speed lite-on ondersteund slechts multiword-DMA, de 24 speed lite-on draait bij mij als primery master op udma-33, dus het kan wel processor belasting is dusdanig laag dat ik dat feilloos op mijn dual op de achtergrond tijdens rtcw kan fikken op24x zonder burnproof interventie. Mischien moet arzie eens even kijken of hij nog andere mischien lastige apparaten op dit ide kanaal heeft zitten.
Op woensdag 19 december 2001 09:49 schreef KillerAce_NL het volgende:
Sommige branders kunner er juist niet tegen als je DMA mode aanzet binnen windows.

• Arzie
Ik heb er een 75 GB IBM DTLA bijzitten, maar ik gebruik hem niet tijdens het branden (is 2e schijf).. Ik heb dus ook de 24x, maar die krijg ik niet op UDMA, die Via-DMA-tool stel ik in op UDMA ipv Multiword-DMA, reboot en er is niks gebeurd..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik ga fikken word het met mijn Plextor ook _iets_ langzamer, maar kan gewoon doorwerken.

en ik heb een AMD 750 chipset

Verwijderd

De mijne is VIA. Maar daar ligt zoiets toch niet aan lijkt me? Ik merk er iig helemaal niks van in performance.

Doe je on-the-fly?

• Arzie
Maakt bij mij niet uit, on-the-fly, via image, allemaal hetzelfde probleem.

Verwijderd

als je meer devices op een poort hebt kunnen ze elkaarnin de weg zitten, probleer eens te fikken van hdd als zij allebij alleen als master op verschillende controllers aangesloten zijn.

suc6
Op woensdag 19 december 2001 15:46 schreef Arzie het volgende:
Maakt bij mij niet uit, on-the-fly, via image, allemaal hetzelfde probleem.

• Tieuwe
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-04 19:18
Ik vraag me eigelijk af of jullie het allemaal over SCSI branders hebben of over IDE. Ik dacht nl. dat je met een IDE brander niets anders kon doen tijdens et branden.

Ook nooit geprobeert :9

Ik heb cd-rom en schrijver op 1 IDE staan, is dit erg of moet ik mijn cd-rom achter de hd zetten?

Ik heb btw een 24x Plexter en een 48x Philips. Beide IDE dus!:P

• Arzie
Mash_man: ga ik binnenkort eens proberen!

Tieuwe: we hebben het over IDE, maar het is een mythe dat je bij IDE niets anders kunt doen, zelfs vroeger was dat niet zo.

Verwijderd

Arzie is er nog iets uigekomen, en inderdaad ide is slechter in multi tasking dan ide maar dat je dan niets kunt is ook weer een beetke overtrokken.
Op vrijdag 21 december 2001 13:57 schreef Arzie het volgende:
Mash_man: ga ik binnenkort eens proberen!

Tieuwe: we hebben het over IDE, maar het is een mythe dat je bij IDE niets anders kunt doen, zelfs vroeger was dat niet zo.

• Arzie
*uche*, heb het nog steeds niet geprobeerd ;) Vakantie gehad ..

• finnyhut
Ik heb onlangs de IDE drivers van VIA geinstalleerd (die worden niet standaard geinstalleerd met een 4-1 pack op XP), en nu werkt het stukken beter! De drivers staan oa. op http://www.viahardware.com

• Arzie
Nou, eindelijk tijd gehad om te testen. Na het verwijderen van mijn harde schijf die als Master stond en het omzetten van de brander naar Master werkt het ineens perfect! Mashman, bedankt! Al blijf ik het heel vaag vinden, want ik gebruikte de harddisk ten tijde van het branden niet..

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 20:24 schreef Arzie het volgende:
Nou, eindelijk tijd gehad om te testen. Na het verwijderen van mijn harde schijf die als Master stond en het omzetten van de brander naar Master werkt het ineens perfect! Mashman, bedankt! Al blijf ik het heel vaag vinden, want ik gebruikte de harddisk ten tijde van het branden niet..
Je harddisk gebruik je altijd. Helemaal als je claimt geen on-the-fly te doen ;)

Mijn Plextor staat trouwens slave, naast een CD-ROM als master. En dat gaat goed.

• Arzie
Het ging om m'n 2e harddisk en die gebruikte ik dus niet. Helemaal niet bij via het netwerk branden natuurlijk. Lite-On kan dus niet zo goed tegen slave-zijn lijkt me..

Verwijderd

hd het met mijn pc ook met me 161040b in win98
mar sinds ik xp heb is het over. hoewel mijn systeem niet eens zo snel is
Pagina: 1