UML & FCO-IM

Pagina: 1
Acties:

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-08 22:31
Ben nu bezig met een project, en moet een vergelijking maken tussen UML en FCO-IM
als ik het goed heb is UML bedoeld voor procesbeschrijving..

FCO-IM gebruiken we om een steengoede db te creeren...

Weet iemand wat de specifieke kracht is van UML ??

Is het slim om bij een DB ontwerp UML te gebruiken ??

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02-2025

TheNameless

Jazzballet is vet!

UML is vooral handig omdat het bij alle talen is toe te passen, dus als je een UML diagram gaat maken voor een java programma, dan kan je dat programma ook in (bijvoorbeeld)C++ maken. En of het handig is om een UML diagram te maken voor een databse weet ik niet :?

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

• whitehouse
Het genereren van een DB uit FCO-IM is mijns inziens niet object georienteerd..daarnaast heeft het bouwen van relaties niets te maken met processen zoals bij UML ...

Ik zie UML meer als communicatie medium om te communiceren met bv. de opdrachtgever..
ook kun je bij UML al zien welke klassen je gaat maken
en bij databases zijn klassen niet van toepassing.. of wel ???

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07
Ik weet niet precies van SCO-FI doet, maar ik neem even aan dat je er een data structuur mee kan modelleren en omzetten in tabellen, kolommen en relaties.

Je beschrijving van UML is lang niet volledig. UML omvat een aantal diagrammen, elk met hun eigen taak:
- class diagram: de entiteiten, hun relaties, attributen en operaties
- data flow diagram: processen en datastores, hoe worden processen getriggered en hoe stroomt informatie door de applicatie
- sequence diagram: volgorde waarin entiteiten/processen aangeroepen worden
- state diagram (om meer in detail volgordes etc. aan te geven)

Als ik het zo zie dan kun je SCO-FI gebruiken om de datastores in te richten die je geidentificeerd hebt voor het DFD.

[edit]
Om een DB structuur te ontwerpen worden ook wel EER diagrammen gebruikt. OMT/UML class diagrammen kunnen omgezet worden in EER (niet geheel triviaal/automatisch, maar het kan). Daaruit kun je concluderen dat je UML class diagrammen kan gebruiken voor DB ontwerp.

Verwijderd

Wij gebruiken op school (H.I) FCO Case tool voor DB's mee te maken. kan je relaties mee maken, atributen e.d.

UML is meer als je object orieented gaat proggen... dus databases hebben daar niet zo veel mee te maken.
Dus voor DB FCO en OO UML is mijn advies

• whitehouse
ehm..kan iemand me vertellen wanneer je niet OO moet gaan gebruiken voor programmeren ..

zijn er nadelen aan UML ??

kun je stellen dat FCO meer relatiegericht is en UML meer procesgericht ??

• Backspace-NL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-07 22:13

Backspace-NL

New and Improved!

Het hele proces om bij FCO-IM tot een IGD te komen (dus de domein analyse) kan wel degelijk bij UML gebruikt worden. Je kan op deze manier de objecten en onderlinge relaties vaststellen. Zo deden wij het iig op school een tijdje geleden. Dus een FCO-IM domein analyse hoeft niet alleen tot een DB schema te leiden maar kan ook tot een UML schema leiden.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:29
Op donderdag 13 december 2001 11:56 schreef MayaFreak het volgende:
En of het handig is om een UML diagram te maken voor een databse weet ik niet :?
Toch niet handig als je geen OO DBMS hebt. UML wordt gebruikt om aan te tonen wat de relatie is tussen de verschillende classes die je hebt.
Niet echt bruikbaar om een datamodel mee te maken als je een RDBMS hebt.

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1