• buzz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01 20:08
Ik ben best wel geintrigeerd door deze vraag, ik heb al uitgebreid van de search gebruik gemaakt maar deze vraag was nog niet echt behandeld.

Er zijn een aantal dingen die aangeven dat dit staat te gebeuren, maar wat vinden jullie er nou van?

Punten voor:

- Het nederlandse land, de grond :+ , is aan het dalen, het klinkt heel vaag maar ik heb het van mijn AK leraar gehoord, en die kraamt niet echt onzin uit, zullen we maar zeggen :D .

- Door de opwarming van de aarde stijgt het zee niveau, dit staat niet ter discussie, want dat het zee niveau stijgt is gewoon zo.

Tegen:

- We hebben dijken en zullen die blijven ophogen.

Dit was eigenlijk wat ik toe zou willen voegen aan de discussie. Maar de vraag is hoe reeel =jullie deze kans achten.

Verwijderd

- Door de opwarming van de aarde stijgt het zee niveau, dit staat niet ter discussie, want dat het zee niveau stijgt is gewoon zo.

Nou, als het warmer wordt (waar nogal veel over te discussieren valt) dan zullen de bovenste zeelagen warmer worden en hierdoor uitzetten. Dit heet thermische uitzetting en zal voor 70% de oorzaak van de stijgende zeespiegel zijn. De overige 30% zal waarschijnlijk smeltwater zijn van gesmolten gletjers en het smelten van een gedeelte van de Antarctische ijsplaat.

Echter, het aantonen dat de aarde opwarmt is niet bepaalt eenvoudig. De 11-jarige zonnecyclus gooit een enorme hoeveelheid 'ruis' op het signaal. Uit metingen blijkt dat de intensiteit van de 11-jarige cyclus (de hoeveelheid zonnevlekken) enrom veel invloed heeft op de temperatuur. Als de intensiteit laag is, dan wordt het op aarde kouder. Tijdens de zo beruchte 'kleine ijstijd' in de 16e eeuw waren er bijna geen zonnevlekken en was de temperatuur flink lager dan nu. De twee Nova Zembla vaarders (effe naam kwijt) kwamen vast te zitten in poolijs dat de tocht langs de noordkust van rusland belemerde. Tegenwoordig blijft Nova Zembla geduurende de hele winter ijsvrij.

Klein verschil.

Verwijderd

Op donderdag 13 december 2001 10:48 schreef marcelvdpol een hele hoop interessante dingen
Helemaal gelijk, maar wat zegt dat verder? Geeft dat aan dat er geen overstromingen plaats zullen vinden? Just corious! :)

• buzz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01 20:08
[b]Op donderdag 13 december 2001 10:48 schreef marcelvdpol een heleboel maar het kwam erop neer dat het zeeniveau wel stijgt tegenwoordig.

Verwijderd

Op donderdag 13 december 2001 11:17 schreef SAPman het volgende:

[..]

Helemaal gelijk, maar wat zegt dat verder? Geeft dat aan dat er geen overstromingen plaats zullen vinden? Just curious! :)

Verwijderd

Het was toch zo aangetoond dat de zeespiegel wel blijft stijgen, maar dit gewoon komt doordat er een ijstijd is geweest en alles gewoon weer langzaam smelt en dan de ciclus weer overnieuw begint (dus er komt weer een ijstijd, iedereen sterft en opnieuw word al het leven weer op aarde gezet. Praat dan wel over miljoenen jaren dat dit duurt.)

Verwijderd

(dus er komt weer een ijstijd, iedereen sterft en opnieuw word al het leven weer op aarde gezet. Praat dan wel over miljoenen jaren dat dit duurt.)
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar denk je nou echt dat in een ijstijd al het leven uitsterft en daarna opnieuw geschapen wordt ofzo?

Als je dat denkt, moet ik je teleurstellen: De vorige X ijstijden hebben geen massa-extinctie veroorzaakt. Een aantal soorten stierven wel uit, maar het grootste deel van het leven trok gewoon iets meer richting evenaar, hun temperatuurzone achterna, en overleefde zo de ijstijden.

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:24
Zie ook dit topic: [topic=224788/1/25]
Op woensdag 12 september 2001 15:36 schreef Sassie het volgende:
Nederland zal niet zo snel verdwijnen, .

OK, geologisch gezien is Nederland aan het kantelen (dwz het zo-gedeelte komt omhoog en de rest gaat naar beneden, http://www.geofoon.nl/Geologie.html), maar we hebben hier 2 grote rivieren die ons land een boel bodemmateriaal bregen (ok het meeste van wat er nu komt blijft in de uiterwaarden of in zee).
Hoe dacht je anders dan NL ontstaan is en al die mooie gasvelden en zoutvelden? Allemaal sedimenten (zowel organisch als mineralogisch).

Hier wel een leuk avi-filmpje wat bovenstaande stuk tegenspreekt (maar goed er staat ook geen tijdsverloop bij):
http://www.minvenw.nl/rws/mdi/geoloket/tophoogte/demo/md_drape.avi

Je kunt dus iid het beste in Limburg gaan wonen....en zeker snel gaan verhuizen als je in de echt lagere gebieden woont (het westen,noorden en flevoland...)

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:07
Nederland is rijk genoeg om de dijken op te hogen, waar ik me meer zorgen over maak is hoe het in de derde wereld moet. Er zijn daar al vaak natuurrampen en veel steden liggen aan de kust, dus die kunnen snel onderlopen.

Oh ja, wist je dat Jakarta langszaam dreigt weg te zakken in de zee? Dat komt doordat er teveel grondwater omhoog wordt gepompt waardoor het land daalt. Ze proberen er wel wat tegen te doen door regeltjes te stellen, maar die werken niet in een door corruptie overspoeld land.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Pagina: 1