Toon posts:

alterntieve koelmethode

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik was aan denken om een buis met coolers in van buiten de case rechtstreeks op de processor te richten. in deze buis koelprofielen plaatsen waar de lucht door moet om aan de processor te geraken. op de koel profielen zou ik dan iets willen monteren dat ijskoud wordt.

weet er iemand of er iets bestaat waar je 12v op zet en dat dan ijskoud wordt?

ik weet wel zoiets maar het nadeel is dat het is van silicium en wordt aan de andere kant natuurlijk ook heel warm. dit wil zeggen dat je zeer weing wint omdat je case temp. zeer strek stijgt.

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

auto radiator...

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Topicstarter
merci maar ik zocht iets kleiner en op electriciteit. 12V of zo.

• solomo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

solomo

.....huh?

doet me eigelijk een beetje denken aan een airco op je proc richten :)

maar ik zou zo niets weten wat klein is en aardig koud maakt :(

Verwijderd

Peltier is het magische apparaat wat je zoekt

http://www.overclockwatercool.com/peltiers.html

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad. *D

alleen da ding wordt aan de andere kant warm!!!!
hoe geraak ik daar weer van af.

Verwijderd

met waterkoeling? :?
Of maak 40 pelts op mekaar.. totdat de bovenste boven je computer uit steekt }:O

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Op donderdag 13 december 2001 07:38 schreef Immo het volgende:
met waterkoeling? :?
Of maak 40 pelts op mekaar.. totdat de bovenste boven je computer uit steekt }:O
ROFL :)

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
pelt wordt aan de andere kant warm ja, dit kun je het beste met water koelen :P ...

ownee, dan is het idee weg (errug grote koelribben gebruiken????)

If it ain't broke, fix it till it is...

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04-2025
Dat is het vervelende, je kunt warmte wel d.m.v. electriciteit e.d. wel verplaarsen, maar warmte in andere energie omzetten is heel moeilijk. Wat jij wil kan zowiezo niet, jij wilt er extra energie in stoppen en zorgen dat de totale energie minder wordt. Petier-elementen kunnen trouwens anderom werken, ze zetten dan de warmte om in electriciteit, maar dat werkt niet goe genoeg.

Verwijderd

Hahaha!

Een airco wordt aan de andere kant ook warm (een koelkast ook)

Als er dingen zouden bestaan die alleen koud werden zou iedereen ze toch gebruiken?

Neem gewoon peltier/waterkoeling of gewoon een ALPHA >:)

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:53
Tuurlijk bestaat er wel zoiets folks: je zet gewoon een koelkast in je kamer, met ijsblokjesrekje waarvan de bodem eruitschuift, en die dan elke 10 minuten een vers bakje ijsblokjes in je luchtinlaat flikkert :P

(het gouden idee hierachter is dat je eerst energie toevoert op een andere plaats dan dat je de energie onttrekt :))

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-05 11:30

schizofreen

ik & jij

Op donderdag 13 december 2001 10:56 schreef FragFrog het volgende:
Tuurlijk bestaat er wel zoiets folks: je zet gewoon een koelkast in je kamer, met ijsblokjesrekje waarvan de bodem eruitschuift, en die dan elke 10 minuten een vers bakje ijsblokjes in je luchtinlaat flikkert :P

(het gouden idee hierachter is dat je eerst energie toevoert op een andere plaats dan dat je de energie onttrekt :))
Ja,
Er bestaan natuurlijk ook gewoon ijsblokjesmachines (voor horeca gebruik enzo...)
Das toch veeel makkelijker :P :P :P

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Op donderdag 13 december 2001 09:18 schreef Diablow het volgende:
Wat jij wil kan zowiezo niet, jij wilt er extra energie in stoppen en zorgen dat de totale energie minder wordt.
Dat is niet gezegd. Je kan de energie op verschillende manieren afvoeren, en dat hoeft niet per sé als warmte. Correct me if I'm wrong.

Er is de wet van behoud van energie, maar die zegt niet dat warmte en energie per definitie meer warmte is.

Bloed, zweet & koffie

• GreenPictures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-12-2021

GreenPictures

Feestgraaf

Al je warmte gaat "verhuizen" van je CPU naar de lucht buiten de kast zul je daar nog meer warmte voor moeten maken ivm warme gewoon een "afval" product is in de werking van en PC.

Warmte verhuizen is warmte produceren, een peltier die 80W aan warmte af kan voeren leverd aan de andere kant ongever het dubbele aan warmte. Een fan om de warmte uit een heatsink te halen word ook warm, een phase-change apparaat met compressor ofzo word nog veel warmer!

peltier met waterkoeling + radiateur met fans is de meest gangbare en kosten/presatie verhouding het beste

Canon EOS 50D & 5D mk2 - Flitslichtjes, Buisjes met glas en een Onderwaterhuis

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:53
Op donderdag 13 december 2001 13:09 schreef schizofreen het volgende:

[..]

Ja,
Er bestaan natuurlijk ook gewoon ijsblokjesmachines (voor horeca gebruik enzo...)
Das toch veeel makkelijker :P :P :P
Tuurlijk is dat veel makkelijker, maar we zijn wel aan het tweaken hiero :P

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Wat je doet is je bouwt een radiator in de voorkant van je pc en die koel je met een peltier daarvoor zet je een luchtfan die de warme lucht van je peltier naar buiten zuigt via de voorkant dus. voor de radiator een waterreservoir en die leidt je naar de proc evt videochip enz. de terugleiding naar de radiator en dan weer naar het reservoir.

• Drama
  • Laatst online: 06-11-2024
Een woord Stikstof...

Ik ben nog aan het testen maar waarschijnlijk wordt mijn windtunnel gekoeld door koperen leidingen met stikstof. zit alleen nog met het probleem dat de luchtvochtigheid is gestegen als de lucht mijn windtunnel verlaat, maar dat valt volgens mij te verhelpen door de vochtvreter van bosch

\0/

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
Op donderdag 13 december 2001 00:42 schreef tdn44638 het volgende:

weet er iemand of er iets bestaat waar je 12v op zet en dat dan ijskoud wordt?
Wat dacht je van een peltier.. W.s. niet nuttig voor je idee, maar iets anders kan ik niet bedenken....

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
Op donderdag 13 december 2001 01:03 schreef tdn44638 het volgende:
inderdaad. *D

alleen da ding wordt aan de andere kant warm!!!!
hoe geraak ik daar weer van af.
Hele dikke heatsink er op. Evt. met lucht/watercoolers. geen optie lijkt me.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:30

BrZ

Op donderdag 13 december 2001 13:13 schreef Vilenin het volgende:

[..]

Dat is niet gezegd. Je kan de energie op verschillende manieren afvoeren, en dat hoeft niet per sé als warmte. Correct me if I'm wrong.

Er is de wet van behoud van energie, maar die zegt niet dat warmte en energie per definitie meer warmte is.
Tja... maar peltiers oid die aan de ene koud koud worden en aan de andere kant een schijnwerper hebben heb ik nog nooit gezien ;)

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Op dinsdag 18 december 2001 10:34 schreef Drama het volgende:
Een woord Stikstof...

Ik ben nog aan het testen maar waarschijnlijk wordt mijn windtunnel gekoeld door koperen leidingen met stikstof. zit alleen nog met het probleem dat de luchtvochtigheid is gestegen als de lucht mijn windtunnel verlaat, maar dat valt volgens mij te verhelpen door de vochtvreter van bosch
probeer dat maar eens anti-vloeistof wordend te maken, dat wordt echt heel moeilijk, btw drama heb je al foto's of schetsen van je ideetje ??

* KeeZ is wel benieuwd of ie ze meeneemd naar LAN

Deze plek is te koop.

• Drama
  • Laatst online: 06-11-2024
Op dinsdag 18 december 2001 11:40 schreef KeeZ.TI het volgende:

[..]

probeer dat maar eens anti-vloeistof wordend te maken, dat wordt echt heel moeilijk, btw drama heb je al foto's of schetsen van je ideetje ??

* Drama is wel benieuwd of ie ze meeneemd naar LAN
Stikstof is gas >:)
En ja ik wil best schetsen meenemen naar de lan alleen de installatie wordt een ander probleem (de huisarts moet het morgen weer terug hebben) Maar goed daarom heb ik ook een 19" server kast gekregen... en om die mee te sjouwen naar de lan nee eerst maar concrete cijfers hebben en dan mijn ontwerp aan de buitenwereld bekend maken. wie weet wordt het toch nix

\0/

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Op dinsdag 18 december 2001 11:47 schreef Drama het volgende:

[..]

Stikstof is gas >:)
En ja ik wil best schetsen meenemen naar de lan alleen de installatie wordt een ander probleem (de huisarts moet het morgen weer terug hebben) Maar goed daarom heb ik ook een 19" server kast gekregen... en om die mee te sjouwen naar de lan nee eerst maar concrete cijfers hebben en dan mijn ontwerp aan de buitenwereld bekend maken. wie weet wordt het toch nix
wat ik bedoel dus, om die rommel zo koud te houden dat het geen vloeistof wordt -sorry-

Deze plek is te koop.

Pagina: 1