[PHP] Oefenopgaven?

Pagina: 1
Acties:

• Midas
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 10:35

Midas

Thunderbirds are go!

Topicstarter
Sinds kort ben ik mij gaan verdiepen met PHP. Wat programmeren betreft ben ik een leek en dus moet ik helemaal vooraan beginnen.

De eerste stap was natuurlijk internet. En waar beter te beginnen dan php.net. Echter de handleiding daar was me iets te 'kort en krachtig' voor een newbie als ik. Gelukkig is het internet groter dan php.net en de combinatie van de woorden 'PHP tutorial' en Google levert een schat aan informatie op. Bovendien heb ik het boek 'PHP4, het complete handboek' (van Academic Service) aangeschaft, omdat dat voor mij nu eenmaal beter werkt en omdat het ook iets completer is.

Ik ben nu dus in dat boek begonnen. Ik lees netjes de uitleg per onderdeel en analyseer de scriptjes. Het probleem is dat ik alleen maar lees. Ik kan natuurlijk wel de voorbeeldscriptjes overtikken om te controleren of de output daadwerkelijk dat is wat zij zeggen, maar daar schiet ik niet veel mee op. Bovendien heb ik het idee dat the 'big picture' van bepaalde functies (niet functies zoals in programmeertaal, maar als in de eigenschap van PHP elementen) mij ontgaat.

Ik vroeg mij dus af of er ergens online ook PHP opgaven te vinden zijn, zodat ik per onderdeel meer inzicht krijg wat betreft de mogelijkheden door echt met de stof bezig te zijn. Dus eigenlijk vraag ik geen oplossing, maar een probleem :)

Ik heb natuurlijk al gezocht, maar tot dusver zonder resultaat. Uitleg (=tutorial) is er genoeg, maar gewoon simpele probleemstellingen om meer feeling te krijgen met het geheel kan ik niet vinden. Een wiskunde boek bevat tenslotte ook uitleg èn opdrachten ;)

Of hebben jullie misschien andere tips om dit taaltje makkelijk(er) (niet zozeer sneller) onder de knie te krijgen?

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Waarom tik je de voorbeeldjes niet in, waarna je wat dingetjes gaat aanpassen en kijken wat er gebeurt? Meestal is dat een hele goede manier om uit te vinden waarom iets eigenlijk zo gedaan wordt zoals het daar staat. Daarna kan je denk ik vrij makkelijk bij elk voorbeeld eigen uitbreidingen bedenken, die je dan gewoon implementeert. Bedenk dus gewoon je eigen opgaven ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

precies, wat ik gedaan heb is het voorbeeld forum uit mn php-boek zo aangepast dat het naar mn zin was en dat het werkte (dat duurde wel ff :)) dat werkt dus het beste denk ik, zelf lekker pielen met php!
Succes

Verwijderd

het beste wat je kunt doen is die boek uitwerken... voorbeeld scriptjes enzo.. en dan een doel opstellen bv.. een content manager maken.. :)

• Midas
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 10:35

Midas

Thunderbirds are go!

Topicstarter
Op donderdag 13 december 2001 00:22 schreef mbravenboer het volgende:
Waarom tik je de voorbeeldjes niet in, waarna je wat dingetjes gaat aanpassen en kijken wat er gebeurt?
Ja, dat is ook zo, en dat doe ik ook nog steeds. Maar wat oefeningen leken mij een welkome aanvulling. Als je zelf de opdrachten verzint, ben je weer beperkt tot datgene wat jij uit de uitleg hebt gehaald.

We gaan gewoon door :) Met de combinatie Boek en Internet zal het ook zeker wel lukken. Zo niet, dan kan ik nog altijd hier terecht *D

Verwijderd

Als je wilt kan ik je wel wat van mijn scripts doormailen... mail maar ff naar rens.admiraal@akzonobel.com als je er belang bij hebt.

Greetz

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

php (en javascript en html) worden vaak 'in de praktijk' geleerd. Er is een noodzaak, php/whatever lijkt 'de shit' te zijn en men begint er maar mee.

Dat het niet de meest geweldige oplossing voor iedereen is (de didactiek straalt er niet vanaf iig), is wel duidelijk. Helaas is cursusmateriaal vrij duur in ontwikkeling en ik denk dat dat 1 van de redenen dat er geen groot draagvlak is voor degelijke lessen voor (bv.) php, dat het een open source (gratis) softwarepakket betreft...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-09 11:10

Speedpete

was barman

Misschien een tip... Bedenk gewoon wat dat je graag wil proggelen in PHP en begin daaraan. Beste oefening (idd dus praktijk).

Zo heb ik het ook geleerd maar voor mij was het misschien (heel) wat makkelijker omdat ik al de nodige c(++) ervaring heb...

Ik heb zelf nogal veel gehad aan php.pagina.nl

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Pagina: 1