[CM] Idee voor zelfbouwcase (+pic)

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-02 12:56
Hoi allemaal...

Ik had een tijdje geleden een idee voor een soort "retro-pc". Dit zou een computer moeten worden die doet denken aan radiotoestellen uit de jaren 30. Bovendien zo 'ie heel klein en stil moeten, zodat ie in de woonkamer zou kunnen.

Ik wilde hier het FV24 mobo van Shuttle (http://www.shuttleonline.com/spec.php3?model=fv24) voor gebruiken (alles onboard, geen insteekkaarten nodig), en daar zelf een houten kast voor bouwen. Daarop komt een (plexi)glazen kap. Het geheel zou er ongeveer als hieronder uit moeten komen te zien:

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/roytanck/type1_small.jpg

Een belangrijk probleem is zonder meer de airflow. Onder het mobo zitten ventilatiegaten, en achterin onder ergens een fan (op 7 volt of zo). Bij de aansluitingen achteraan komt ook lucht binnen.

Ook zou aarding een probleem kunnen zijn (geen metalen backplate). Heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen?

In het plaatje zit er een passieve cooler op de cpu. Het plan is een VIA C3 te gebruiken, en proberen die met alleen een mooie koperen heatsink te laten werken.

In de houten kast zit een CD-ROM/DVD speler, de HD (zo'n maxtor met 1 platter van 20 GB?) en de voeding (145W ATX superstil).

Feedback?

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:39

BrZ

Hmm... die cdrom zou ik niet zo laten, maar aanpassen zodat hij mooi in het hout weggewerkt word...

verder ziet het er wel geinig uit (nice 3d rendertje :P)

• Mafioso
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-02 06:49
Leuk idee .. denk dat het allemaal wel gaat lukken, als ik dit zo leez

ps plaatje lade wel erg traag :\

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:24

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Mooi idee (en heel goed uitgewerkt in de pic). Als je het (bruine) koelblok nu eens groter maakt, bijvoorbeeld net zo groot als het plexiglas? Dan wordt alles min of meer verstopt onder het koellichaam en je oppervlak is een stuk groter.
De CD/DVD kan qua aanzicht beter helemaal verstopt worden achter een plaatje die 'uitgesneden' is in dat frontpaneel, is dat lelijke witte plastic ook weg.
Verder maakt het ontwerp mij nieuwsgierig naar jouw ideeen voor de bijbehorende monitor en toetsenbord.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• roytanck
Die CD zit zo omdat de 2 zijpanelen uitneembaar zouden moeten worden. Als je dan wilt kunnen schroeven moet het zo :'( Ik zat er inderdaad aan te denken om em te kleuren, maar houtkleur wordt denk ik moeilijk... (goed idee om em achter een kleppie te doen!)

Het hele ding is trouwens 24 cm breed en diep, best klein dus...

Voor keyboard en muis en zo dacht ik aan "gewoon" mooie zwarte spullen, en als monitor zie ik een TFT-dingetje voor me (weet ook niet waarom :)).

• Chopper_Rob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-05-2025
doet je leuk als het lukt, maar gaat dat lukken met de temp, omdat volgens mij er niet zo'n grote airflow is

https://drinkwaterpunten.nl

• roytanck
Als de boel te warm wordt kan ik altijd nog een glaciator2 cooler monteren, die past er erg goed bij ;) Evt. met de fan op een lager toerental... een copper orb is misschien ook wel mooi... (de cooler in de render bestaat ook niet...).

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:24

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Heh - ik zag in geachten ook een TFT in een soortgelijke kast :) Misschien met een vormgeving zoals een ouderwetse luidspreker?
Je zou kunnen overwegen het hele frontpaneel als deurtje uit te voeren zodat de CD ook uit het zicht is.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 22:01

Memendo

V4-power/Team BSD

Waarom gebruik je niet zon mooie zallman cooler, ben je wel wat flow nodig maar vast niet veel omdat je een c3 gaat gebruiken. Nouja je moet zelf maar zien of je zon zallman mooi vindt of niet ik vind van wel maar smaken verschillen nu eenmaal.

• roytanck
Wow, dat zou cool zijn, een rond(!) TFT scherm in een bijpassende behuizing :) Erg cool idee!

Overigens Bolle, Dat idee met het groter maken van de koeler snap ik geloof ik niet. Het is in elk geval het idee dat alles zichtbaar blijft (als bij de buizen in sommige radio's)

Die Zalman coolers vind ik heel mooi, maar zijn erg hoog... de kap zou dan erg hoog moeten zijn...

• Memendo
  • Laatst online: 20-02 22:01

Memendo

V4-power/Team BSD

Op woensdag 12 december 2001 22:43 schreef Weefselkweekje het volgende:
Die Zalman coolers vind ik heel mooi, maar zijn erg hoog... de kap zou dan erg hoog moeten zijn...
Tja je zult toch een compromie moeten vinden. Het is geloof ik wel de bedoeling de proc het blijft doen. En volgens mij is de zallman een cooler die met weinig airflow toch nog redelijke prestaties kan leveren.

• PPanic
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 13:53
Hulp nodig ??

here I am

INVENTARIS

Verwijderd

Leuk idee.
Mooi bordje ervoor ook. Mag ik vragen waar die te koop is? Kan hem niet vinden in de pricewatch... :?

• roytanck
De Zalman 6000 is 65mm hoog, dat kan volgens mij nog net... (misschien de kap 1cm hoger maken...

• roytanck
Ik heb het bordje in europa nog nergens kunnen vinden (behalve in de Shuttle SV24 barebone, maar da's duur).

Ik wacht nog op een antwoord van Shuttle over de vraag of ie uberhaupt leverbaar is.

P.S. PPanic, als ik eraan begin laat ik het je weten :) tnx!

Verwijderd

id is idd wel heel erg cool
ik ga een cube maken maar dan wel met kaarten komt ook alleen een plexiglas kast omheen
:)

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 11:34

chromeeh

the Gnome

Sweeeeeeet design, alleen de airflow kon je nog wel eens obs mee krijgen!

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• FMS
  • Niet online

FMS

hehe, zo iets heb ik al gemaakt, alleen een stuk groter.
Met watercooling en een bong ernaast. Hij is nog niet af, ik zoek een speciaal soort plexiglas wat ik goed kan buigen zonder strepen in te krijgen.

maar ik heb een paar preview pics, van matig kwaliteit, als je wilt kan ik ze ff posten.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.overklokking.no/casemods/mahogny/pics/front.jpg

Wordt het kastje zoiets?? :P

• roytanck
He Immo, da's een stukkie groter, maar wel de "stijl" een beetje...

Is dat jouw kast? Wat was het ooit?

Verwijderd

neej niet de mijne.. gefonde op google :)
Heb zelf 2 gemodde pc's... maak er dese week pics van als ik de cam hier hep. Heb ze allebei gemod in 1 week :7
resultaat mag er wezen :)

• roytanck
Ben benieuwd! :)

Verwijderd

het klinkt nu alsof ik je id wil stelen maar ik ga hetzelfde doen maar dan zonder die kast eronder
en ik maak er meteen een cube van
ik heb een id voor de airflow

als je het mobo ietsje ophoogt kun je er een FAN onder plaatsen
en dan aan de zijkanten onder het mobo sleuven maken (waardoor de lucht weer wegkan)
zou ik wel een 120 mm FAN pakken

zou dit werken??

• roytanck
Goed idee Nighthawk. Nu zit de CD-ROM daar te hoog voor (wel estetisch). Ik zal er eens naar kijken. Ben erg benieuwd naar jouw plan ook trouwens.

En FMS, tuurlijk wil ik die pics graag zien :)

Verwijderd

uiteraard!
>:)
zal nog wel ff duren hoor
ik las net dat plexiglas wel heel duur is en ik heb er veel van nodig

5 platen van 50X50 cm
en dan nog wat alu profiel om het stevig te maken

denk dat het rond feb/maart klaar is!

• roytanck
Ik weet nog niet eens of ik er uberhaupt aan begin. De onderdelen zijn best duur, en ik heb helemaal geen extra pc nodig.

Ga trouwens pitten nu, dus ik reageer ff niet meer :)

Verwijderd

trouwens mijn id gaat niet werken zoals ik het zei
|:(
je kunt beter de FAN aan de achterkant maken
en dan nog een FAN onder het mobo

anders blaas je alleen lucht van onder het midden van het mobo
naar de zijkanten onder het mobo

• roytanck
Bovendien zit er nu een groot gat onder het mobo (dat wel), maar daar moeten de flatcables en zo doorheen... daar zou precies ook die fan moeten...

Verwijderd

valt wel mee
je maakt een sleuf voor die flatcables van ongeveer
10 X 2 cm
en dan zet je de FAN er ietsje achter
maar de vraag is wil je achterin wel een FAN maken
anders heeft het denk ik weinig zin

• FMS
  • Niet online

FMS

aub: [topic=349100/1/25]

• jvhaarst
  • Laatst online: 08-02 23:13

jvhaarst

Eendracht maakt macht

MIsschien een idee voor de CD-speler:
Ga voor een slot-in van Pioneer, heb je alleen maar een sleufje nodig, is een stuk minder opvallend dan een lade.
Mooi knopje voor de eject, en klaar.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• roytanck
FMS, ziet er cool uit, maar is naar mijn idee toch een heel ander project hoor :) Goed het is hout en zo, en een plexiglazen kap, maar alleen het formaat is al totaal anders...

Ik heb idd besloten dat de CD-ROM echt ander moet. Ik kijk er nog wel ff naar, en update het plaatje wel ff. Een slot-in speler is denk ik het best, maar die heb ik niet liggen, dus dan wordt het project weer duurder...

Achterin boven de voeding komt in elk geval een outtake fan.Als ik onder het mobo gatenkaas maak zuigt die ook wel lucht van boven denk ik... (vooral omdat er verder nergens echt veel lucht de kast in kan komen >:)

• laurensl
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
hoe gaat 't ermee? is ie al bijna af?

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-02 09:40
Ik heb een iedeetje voor je cooler:

Je kan er gewoon een fan op zetten die zuigt en dan een paar ronde gaatjes in je plexiglas boren om de lucht kwijt te raken.

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 22:53 schreef Weefselkweekje het volgende:
Ik heb het bordje in europa nog nergens kunnen vinden (behalve in de Shuttle SV24 barebone, maar da's duur).

Ik wacht nog op een antwoord van Shuttle over de vraag of ie uberhaupt leverbaar is.

...
Eerste complimenten, HEEL MOOI design, als je dit goed uitvoerd kan ie heeeel mooi worden. Maar idd ik ben ook uren opzoek geweest naar dat FV24 bordje, nergens te krijgen, laat het me weten zodra je er iets over weet?

Verwijderd

Ben ooit eens een soortgelijke kast tegengekomen. Ook van hout, dezelfde kleur. Geen plexiglas erbovenop, dat niet, alles was ingebouwd in de houten kast. Ook de cdrom speler was op dezelfde manier gemonteerd. De kast zal misschien iets breder zijn geweest. Een aantal dingen vielen me op bij deze kast, iets wat voor jou ook misschien leuk zou zijn.

1. Een extra houten plaat aan de achterkant, ongeveer 8 cm van de 'werkelijke' achterkant af, om alle aansluitingen te 'verstoppen'. Aan de onderkant van deze plaat zat een gat waar de kabels uit kwamen. Geen lelijke aansluitingen meer aan de achterkant dus...

2. (Denk overigens niet dat dit mogelijk is met jouw huidige ontwerp). Er zat ook een deurtje in de voorkant. Dat viel niet op. De enige manier om de kast te openen, was via deze voorkant, met een sleutel: sleuteltje erin, sleuteltje omdraaien, deurtje open. Daarachter zat alle hardware netjes gemonteerd. De CDrom speler zat bijvoorbeeld in een frame dat aan de bovenkant van de kast vastzat...

Ik zou je alleen wel aanraden, als je een witte cdrom speler inbouwt, ook een witte muis, toetsenbord en monitor te gebruiken. Lijkt me persoonlijk iets beter staan...

edit:

/me had nog niet gezien dat deze topic al 3 en een halve maand oud is :P

Verwijderd

misschien een extra frontje op cdrom (zoals bij de stealthmods) met daarop een plaatje van alle radio zenders (in oude stijl: hilversum 1 enz) en het afstemstreepje (zoals je bij oude radio's ook hebt)

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Erg leuk idee... Design cases.... Wil ik ook wel. Het enige wat met tegenhoud is het werken met materialen als plexiglas en alu. Hoe wil je dat gaan doen? en dan met name de constructie van de bovenkant?

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Verwijderd

Je zou een doorzichtige fanduckt kunnen maken.

Idee alla van die aan elkaar kekoppelde pvc flessen. Deze kun je dan weer via een boog je kast in laten lopen en er aan de achterkan uit ofzo.....

Of je neemt natuurlijk waterkoeling,
Dan hoef je alleen maar 2 slangetjes te verbergen.

• cor-gijs
  • Laatst online: 21-09-2025

cor-gijs

Dig further for bigger hole

over de niet-metale backplate:
ik heb zelf een tijdje geleden een case van mdf (hout, voor degene die niet weet wat mdf is :) ) gemaakt
daar zat ook geen metale backplate in.
het heeft altijd goed gewerkt, moet dus geen probleem opleveren.
het is alleen effe knutselen voordat je je mobo op het hout vast hebt zitten, maar met een beetje logisch denkwerk kom je er vast wel.
ziet er trouwes erg goed uit. ik hoop voor je dat het lukt.
succes

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

Verwijderd

[topic=450076/1/25]

kijk eens, zo komen we dus aan het FV24 bordje in duitsland, 166 eurotjes

http://www.lieske-elektronik.de/index.htm?preisliste/mainboards.htm pagina 2

Zit nu te twijfelen wat voor mod ik ermee ga maken, dat retro design is zoo strak!
Pagina: 1