Toon posts:

[SITE] nuttige dingen...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik denk dat dit op het randje is van wat mag in dit forum...maar ik wil het toch graag allemaal weten...
(lees het wel allemaal door plz)

inleiding:
Sinds jaar en dag zijn wij van nimation bezig met het maken van een eigen site waarop wij ons spul kunnen tentoonstellen, waarschijnlijk hebben een aantal van jullie nimation-design.com gezien en zonder enige aandacht weer weggeklikt :) omdat die site nou eenmaal niet uitnodigd om op rond te snuffelen. We hebben besloten hem uit de lucht te halen en er niet meer mee verder te gaan.

nu het grootste deel van nimation eindlijk de puberteit is ontgroeid en we toch eens een keertje wat moois op de wereld willen zetten zijn we rond de tafel gaan zitten en dit is eruit gekomen:

wij willen een site maken waarop wij, in eerste instantie alleen wij, onze kunstzinnige kunsten kunnen tonen. Dit bestaat niet uit alleen graphics, maar ook uit
verhalen
gedichten
muziek
animaties
columns
etc...

aangezien we nogal een redelijke groep zijn zal het best een drukke site worden, met veel inhoud.
dit dus gekoppeld aan een database komt op een server bij widexs te staan onder het domein www.nimation.nl. (mjah probleemjes met ladot...ze willen niet annuleren)
het is absoluut niet de bedoeling om enige winst uit zoiets te halen, we zijn met veel mensen en dat maakt het relatief goedkoop om zoiets te doen...

nu moet de site er design-achtig uitzien (we zijn tenslotte "kunstenaars") het moet apart zijn. Maar het moet wel overzichtelijk blijven. Als ik kijk naar tweakers.net issie zeer overzichtelijk voor de hoeveelheid info. Nu zullen wij niet zoveel produceren :) maar de site van tweakers is ook te veel gericht op de inhoud. Die van ons moet ook design-achtig overkomen...

Later kan er de mogelijkheid komen om ook zelf aan te melden/in te loggen en dingen posten, maar dit is met het oog op de toekomst.

Alles is mogelijk, we hebben goede php coders, met flash kan men aardig overweg, graphics ben ik verantwoordelijk voor (spreekt voor zich), en html dhtml is ook geen probleem.

Nu hebbik een opzetje gemaakt hoe het er eventueel uit zou kunnen gaan zien op de frontpage.
hier te zien
het ding links wordt het menu met de volgende onderdelen:

home | news | current projects | graphics | audio | poetry/text | coding | websites | msgboard | our history | the team | contact us |

de rest spreekt voor zich denk ik...

nu hebbik een aantal vragen waarover ik jullie mening graag wil horen

1.)) Aangezien het een design site wordt zitten we te denken aan muziek achter de site, we kunnen dit op een aparte server kwijt om het dataverkeer niet te extreem te maken, de flashfile mag 1 mb worden. Dit dachten we te verdelen over 4 liedskes van ongeveer 30 sec. over copyrights nu even niet druk maken.
wat zou er mooi onder zijn? we dachten aan de volgende muziek (alleen de stukken zonder tekst)
1. Dave Burbeck - A foggy day
2. levitation - More than ever people
3. jaffa - elevator
4. Gare du nord - How it was for you
5. Gare du Nord - Exellounge bar
6. Gare du Nord - Disco Tek

Dit is een mengeling van jaren 30 jazz en lounge muziek zodat er ook een beejte verschil in smaak voor de mensen is.
ook ideeen van jullie zij gewenst hoor :P

2.)) Het menu is nu gecovered door een plaatje en als je met je muis over een hokje erin gaat verschijnt de tekst onderin de 3 witte blokjes.
nu is mijn vraag hierover of dit niet TE storend is. het is welliswaar wel redlijk stijlvol, maar gebruiksvriendlijk is het niet. Nu is het wel zo dat de belangrijkste dingen al duidelijk worden op de home page (current headlines) (just fininshed work) (latest forum(msgboard? topics)...

3.)) Een realtief groot stuk voor een stukje art rechts.
nu staat er een gedicht. maar dit kan veranderd worden natuurlijk... dit gaat erg ten koste van de ruimte die beschikbaar is. nu is mijn vraag hierover: alleen op de homepage? of op iedere site dat laten staan?

kom ik meteen bij de volgende vraag

4.)) hoe de inhoud in te delen...
we hebben een aantal zoekmogelijkheden bedacht...
1. een lijst per auteur op datum (met type erbij)en als je op 1 ding klikt in tekst dat het dan op een site komt met allemaal dingen van hetzelfde type met een anker erheen geleidt, allemaal met een screenshotje of de eerste regels. en als je daarop klikt dat je dan naar de uiteindelijke beschrijving gaat.
2. een "filtreer, boom diagram achtig" bv. je slecteerd dmv drop down boxjes eerst het type, dan de auteur, dan de minimum/max rating, dan bv de datum tot er 1 over blijft.
dit kan natuurlijk in iedere volgorde
3. zoeken op keywords (nadeel voor iedere post moeten keywords ingevoerd worden)
4. zoeken op teskt (moeilijk bij graphics)

Welke zoekmethoden zijn de beste? of moeten we ze allemaal toevoegen? of zijn er nog meer?

5.)) hoe alles weer te geven?
scrollbalk naar beneden? of allemaal aparte pagina's maken om scrollbalk te voorkomen? scrollbalk naar echts evt?
om ieder ding een design-achtig iets maken, of juist het snel laten en en geen poespas omheen bouwen...

Ehm.,..er waren nog veel meer vragen..maar ik ben ze nu ffies kwijt... ik post ze later wel...

ik hoop dat jullie de moeite nemen om het door te lezen en dat jullie niet teveel wordt gevraagd zodat er meteen een slotje op wordt gezet :)

bij voorbaat dank...

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Euumm, ik denk dat je dit beter op sitechecks.nl kan plaatsen en aangezien je er blijkbaar nogal behoorlijk wat werk aan hebt besteedt mag dat vast wel voor een keertje :)

1. Áls je muziek wil gaan gebruiken doe dat dan op request en niet automatisch (dus bij klikken op speaker/symbooltje pas muziek). Als ik ergens een hekel aan heb is het wel dat een site opeens muziek uit mijn box begint te tetteren terwijl ik net mijn favo song aan het luisteren ben. Resultaat=>ALT+F4 :)

2. Niet echt gebruiksvriendelijk idd. Ík kan er nog met moeite (op het eerste oog dan, en dát telt) een menu van maken maar een gemiddelde inetter die dit principe nog zo goed als nooit is tegengekomen denkt daar waarschijnlijk anders over. Zet er bijv. iets kleins bij als "menu=>" oid of denk er nog eens over na, een zowel gebruiksvriendelijk als "origineel" moet best mogelijk zijn. :)

3. Het zou denk ik mooi zijn als je daar een random gedicht draait of het laatste gedicht wat jij (de rest) geschreven hebt oid, en dan gelinkt naar de gedichtenselectie. Ik denk dat het idd verstandig is om dat alleen op de frontpage te houden, maar dan bijv wel dat zwarte vlak te houden en dat aan te passen per thema. Bijv: Bij de 2dselectie linsk het menu (standaard), in het midden de werkelijke content (opsomming 2dwerk), rechts een voorbeeld (bjiv laatstgemaakte) en boven (groene deel) nog iets (links ofzo). En dan het middenstuk uiteraard wat meer ruimte geven. Verder is de stijl (lettertype, kleur) van dat vlak daar rechts niet echt passend bij de rest imho. :)

4. Wat zoeken betreft, ik zou daar zoiezo een apart gedeelte (page) voor maken waarbij je kan zoeken op zo goed als alles (like auteur, naam, 2d, 3d, webdesign, nieuws, gedichten, enz). Verder zou het wel makkelijk zijn als de auteur telkens gelinkt wordt naar een zoekquery op hem (al zijn werk).

5. In het voorbeeld like ik het gaf hierboven (beantwoording op vraag 3) zou ik kiezen voor een verticale scrollbar in het middendeel, en de rest (menu links, voorbeeld rechts) lekker laten staan. Een horizontale scrollbar wordt té onoverzichtelijk imho. :)

Nouja, voor de rest er nog een cms achterhangen voor het up to date houden maar dat spreekt voor zichzelf.

Op zich is de site verder wel leuk, iets te standaard misschien maar dat komt de gebruiksvriendelijkheid wel weer ten goede. Ook misschien iets te losstaand (weinig samenhang) maarja, dat is meer iets voor een sitecheck. :)

Verder is dit allemaal imho enzo, dus niet boos worden als er iets tussen staat wat je niet bevalt :* ;)

Ik hoop dat je hiet wat mee kan :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 december 2001 22:35 schreef nelis het volgende:
Euumm, ik denk dat je dit beter op sitechecks.nl kan plaatsen en aangezien je er blijkbaar nogal behoorlijk wat werk aan hebt besteedt mag dat vast wel voor een keertje :)
jajaja ik weet maar er is nog geen site duss...
en ik vraag ook niet wat jullie van mijn site vinden ofzo...
dus ik dacht dat jullie harde tweakers 1 keertje jullie hand over jullie warme harten wilden steken...

• Oefening
  • Niet online
Op woensdag 12 december 2001 22:38 schreef SFie het volgende:

[..]

jajaja ik weet maar er is nog geen site duss...
en ik vraag ook niet wat jullie van mijn site vinden ofzo...
dus ik dacht dat jullie harde tweakers 1 keertje jullie hand over jullie warme harten wilden steken...
Jaja, er stond ook "ik denk" :)
Anyways, ontopic maar weer? :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 december 2001 22:35 schreef nelis uitgebreide antwoorden op mijn vragen:
ik ben het iig met de eerste twee eens in de zin van dat je de muziek zelf aan moet zetten en ook dat er moet komen te staan dat dat het menu is ja...

punt drie komt door het gedicht :) het was gewoon tekst en ik moest er toch wat van maken...en ja klopt het lettertype past er niet bij...

punt 4...niet naar een korte omschrijving van hem/haar? en vanuit daar een linkje naar zijn/haar werk?

5... ja klopt...maar het wordt wel weer allemaal heel erg std zo...

iig harststikke bedankt :P

• Oefening
  • Niet online
Op woensdag 12 december 2001 22:52 schreef SFie het volgende:

[..]

punt 4...niet naar een korte omschrijving van hem/haar? en vanuit daar een linkje naar zijn/haar werk?
Ja, dat is idd mooier. Beetje te snel gedacht :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 december 2001 22:52 schreef SFie het volgende:
zijn eigen bericht :( :( :(

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Misschien handig om even te vertellen wie jullie precies zijn.. wat jullie doen etc. Makkelijker om antwoorden te motiveren. Gezien je uitgebreide intro laat ik um nog even open, zoals je zelf ook zegt, op het randje.. maar je hebt er in elk geval al behoorlijk over nagedacht.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Op woensdag 12 december 2001 22:25 schreef SFie het volgende:

...nu moet de site er design-achtig uitzien (we zijn tenslotte "kunstenaars") het moet apart zijn...
Je schreef een lang verhaal, en ipv antwoorden rijzen er alleen maar wedervragen op.

Ten eerste:

• define 'design-achtig' :?
• De site moet ergens op lijken ('...design-achtig uitzien...') maar wel apart zijn, is dat niet een contradictie?
...de flashfile mag 1 mb worden....
Je moet wel met iets _heel_ interesants komen wil ik op een 1 Mb flashmovie zitten wachten. Om het ff bot te zeggen, wegklikkuh die hap.

Dan nog een opmerking cq. tip. Je vraagt om advies voor een site die je zelf gaat ontwikkelen als groep. Je vertelt dat jullie een groep creatievelingen zijn, en dat je graag op/aanmerkingen wil op dingen zoals muziek, zoekmachine, en het design op zich. Dit zijn allemaal zeer subjectieve dingen, en hangen van veel factoren af. Ik zou mijzelf toch wel 2 keer afvragen of ik zulke dingen niet zelf of met een groep kan bepalen, voordat ik deze zeer belangrijke voorwaarden op een publiek forum zou zetten. Dat is geen aanval, meer een manier om te zeggen, dat je beter als groep zelf een weekend een 'jam-sessie' houdt, drinken erbij, snacks, video, etc...om daar wat dingen op papier te zetten.

HTH :)

"You're only as good, as what you did last week."

Verwijderd

Op donderdag 13 december 2001 01:16 schreef oh,when? het volgende:
Dan nog een opmerking cq. tip. Je vraagt om advies voor een site die je zelf gaat ontwikkelen als groep. Je vertelt dat jullie een groep creatievelingen zijn, en dat je graag op/aanmerkingen wil op dingen zoals muziek, zoekmachine, en het design op zich. Dit zijn allemaal zeer subjectieve dingen, en hangen van veel factoren af. Ik zou mijzelf toch wel 2 keer afvragen of ik zulke dingen niet zelf of met een groep kan bepalen, voordat ik deze zeer belangrijke voorwaarden op een publiek forum zou zetten. Dat is geen aanval, meer een manier om te zeggen, dat je beter als groep zelf een weekend een 'jam-sessie' houdt, drinken erbij, snacks, video, etc...om daar wat dingen op papier te zetten.
Ik heb Nimation veel mooie sites en Graphics zien maken maar volgens mij zijn ze er nooit tevreden over of kunnen ze het als groep niet eens worden.

SF plaats a.u.b. geen achtergrond muziek op de site die standaard aanstaat dit is erg irrie zoals al eerder gezegt.

Ik zal morgen nog wat 'bla bla' posten maar eerst :z :Z

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:32

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op woensdag 12 december 2001 22:25 schreef SFie het volgende:

[..]

wij willen een site maken waarop wij, in eerste instantie alleen wij, onze kunstzinnige kunsten kunnen tonen. Dit bestaat niet uit alleen graphics, maar ook uit
verhalen
gedichten
muziek
animaties
columns
etc...
dat is leuk voor jullie, maar zit ik daar als bezoeker op te wachten? animaties, muziek, wat is er ook al weer van BitMagic over? gedichten vindt je overal op internet en vaak van een bedroevend niveau (ach, als Hadewijch het kon lezen ..)

wees gewaarschuwd dat nu iedereen misschien wel enthousiast vage toezeggingen doet van; 'leuk', en 'ja, ik doe mee'. maar welke afspraken kun je op terugvallen als puntje bij paaltje komt?

wat waarschijnlijk slimmer is, is om je eens te vragen wat die site jullie moet brengen, wat de winst is die je eruit wil halen (en definieer winst breed, ook goodwill, marketing) en hoeveel werk je daarvoor erin wilt steken.

begin niet aan en design voordat je op een rijtje hebt wat de content is, hoe vaak die ververst wordt, welke specifieke items gevuld worden etc.
Als ik kijk naar tweakers.net issie zeer overzichtelijk voor de hoeveelheid info. Nu zullen wij niet zoveel produceren :) maar de site van tweakers is ook te veel gericht op de inhoud. Die van ons moet ook design-achtig overkomen...
maar bedenk ook dat tweakers.net alleszins geheel geslaagd is, enkel de nieuwsvoorziening draaid momenteel redelijk, en driver en hardware updates, juist op gebied van columns en (eigen) artikelen gaat het heel stroef.

verder; als je een design-portal worden wilt, kijk dan naar k10k.org en surfstation.lu, niet qua design (beide zijn al jaartje oud, en beetje uitgekauwd qua stijl) maar qua structuur, qua content
Later kan er de mogelijkheid komen om ook zelf aan te melden/in te loggen en dingen posten, maar dit is met het oog op de toekomst.
nee, leg dat nu vast, op welke termijn dat wort geimpementeerd en t voor beslissingendoonodg ijn, al duurt het een jaartje, zorg dat dit gepland is, sites met 'binnenkort komt hier dit..' zij verdomd irritant en geloof me, dat blijft daar altijd staan, nooit wordt daar wat aan gedaan
gooi dat opzetje weg en ga terug aan de overlegtafel, je kunt niet designen aan een niet uitgewerkt concept
home | news | current projects | graphics | audio | poetry/text | coding | websites | msgboard | our history | the team | contact us |

de rest spreekt voor zich denk ik...
veels teveel rubrieken en geen duidelijke lijn, als je een portal wil worden kan dat geen portfolio site zijn, een design site moet met 'se jattun' afblijven van coding, dat is gewoon een ander onderwerp, en niemand zit te wachten op een herhaling van wat al op 3694 andere php-beginners-tutorials-sites staat
1. muziek
geen muziek, irritant, zwaar belasting bandbreedte en iedereen draait zelf op zn mp3-playertje wat ie zelf wil horen.
welk nut heeft het om jaren 30 (neem aan dat je eerder jaren 50-60 bebop bedoelt) jazz te laten horen in 30-seconden loops.
bovendien als ik mn David Brubeck's opzet is dat enkel vinyl, heb nog nooit de behoefte gehad om die in mp3 vorm binnen te halen met een miezerige 128K bitrate
2.)) Het menu
hou het menu liever simpel, geen ingewikkelde mousemoves moeten nodig zijn om te navigeren, gewoon directe one-clicks, hooguit een contextueel uitklapmenuutje, eventueel een select-box voor shortcuts
3.)) Een realtief groot stuk voor een stukje art rechts.
nu staat er een gedicht. maar dit kan veranderd worden natuurlijk... dit gaat erg ten koste van de ruimte die beschikbaar is. nu is mijn vraag hierover: alleen op de homepage? of op iedere site dat laten staan?

4.)) hoe de inhoud in te delen...
ehm 3) begrijp ik niks van, maar als jij het design doet, wordt dan ook niet van jou verwacht dat _jij die keus maakt?

maar voor 4)
daarom moet je inhoud weten, een duidelijk concept van je structuur en wat je nu exact aanbied aan content: daaruit volgt vanzelf binnen welke vormgeving/layout deze het beste tot zijn recht komt.

verder: als je een database gebruikt, leer wat basic regels van normalisatie en zie hoe uit data-structuren de uitvoering zelf uitvloeid.
zorg verder voor verschillende routings, methodes om door data te browsen
5.)) hoe alles weer te geven?
weet je wel zeker dat je in staat bent om dit te doen?
mijn advies zou dan zijn als je ook maar de geringste twijfels hebt of dit project gewoon een stapje te hoog is, dat je dan gewoon nee moet (durven) zeggen.

verder, een designer is geen project manager, een design maken is het uitvoeren van een structureel concept dat al door anderen is uitgewerkt, dat ontbreekt hier.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

veels teveel rubrieken en geen duidelijke lijn, als je een portal wil worden kan dat geen portfolio site zijn, een design site moet met 'se jattun' afblijven van coding, dat is gewoon een ander onderwerp, en niemand zit te wachten op een herhaling van wat al op 3694 andere php-beginners-tutorials-sites staat
Het gaat als ik het goed heb niet over tutjes maar over programma's geschreven door members van NiM (Phoenix en misschien T-fone) ze zijn een beetje multi-talented :)

Edit: talented was het goede woord...

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:32

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op donderdag 13 december 2001 01:36 schreef mgfun het volgende:

Het gaat als ik het goed heb niet over tutjes maar over programma's geschreven door members van NiM (Phoenix en misschien T-fone) ze zijn een beetje multi-functioneel :)
dan gaan die jongens lekker zelf een eigen siteje maken,ook progjes heben niks op een design site te zoeken,

ik bedoel: als het zusje van Femme een vriendje zoekt, gaan ze hier voor haar ook geen apart forum voor opstarten; een site heeft een bepaald doelgebied en dient zich daar te richten en ook bewust zich restricties opleggen niet buiten dat gebied te geraken.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:41

Tim Schuhmacher

abasios

Ik zou dat registreren en inloggen pas doen wanneer er genoeg bezoeker regelmatig komen. Want het maakt het de site veel minder toegankelijk.

Wordt die oude site alleen maar stopgezet omdat er geen bezoeker bleven kijken?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 december 2001 09:06 schreef Tim Schuhmacher het volgende:
Ik zou dat registreren en inloggen pas doen wanneer er genoeg bezoeker regelmatig komen. Want het maakt het de site veel minder toegankelijk.

Wordt die oude site alleen maar stopgezet omdat er geen bezoeker bleven kijken?
eh nee :) ook namedemo kapte ermee geloof ik..
maar de site was zo goed als dood...

Verwijderd

Topicstarter
iig allemaal tnx voor de kritische opmerkingen :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 december 2001 01:42 schreef RM-rf het een lading commentaar op mijn verhaal...:
Ehm ik ben het me je eens dat coding compleet los staat van alle andere onderdelen...

maar er is volgens mij 1 ding dat je volgens mij niet begrijpt... het gaat niet om winst halen uit die site...

het is in eerste instantie alleen bedoeld als een soort portfolio site van ons en het kan later misschien uitgebreid worden naar een designportal, maar dat ligt nog wel een eindje weg in de toekomst...

We zijn bijvoorbeeld niet van plan om al het wereldwijde niews over de design wereld bij elkaar te schrapen en te posten op onze site...

ehm over punt 3 wilde ik gewoon jullie mening weten :)

en over je laatste 2 regels... ja daar ben ik het met je eens... maar zover ik weet ben ik de enige die hier redelijk wat post en ik wilde gewoon ffies jullie mening weten... vandaar ook de "slechte" omschrijving van de site...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 december 2001 01:16 schreef oh,when? het volgende:

Je moet wel met iets _heel_ interesants komen wil ik op een 1 Mb flashmovie zitten wachten. Om het ff bot te zeggen, wegklikkuh die hap.

HTH :)
Mja klopt... zit wat in...maar ik wilde graag jullie mening erover horen :) 't kan zijn dat ikket in een iets te vroeg stadium hier heb gepost...maar het probleem is dat als ik het in een later stadium doe dat het dan nog dichter bij een sitecheck komt...

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:23

Pelle

🚴‍♂️

Op donderdag 13 december 2001 17:35 schreef SFie het volgende:
maar het probleem is dat als ik het in een later stadium doe dat het dan nog dichter bij een sitecheck komt...
En dat was precies waar sitechecks.nl voor is opgezet :)
Pagina: 1