Toon posts:

komt dit goed... apt-get...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben inmiddels aardig op weg met apt-get dankzij jullie alleen heb ik realplayer nog niet kunnen installeren omdat debconf veel te oud is. versie 0.2.x.x ofzo terwijl ik 0.9.x.x moet hebben.

Ik heb wat upgrades inmiddels gedaan op packages enzo wat mirrors toegevoegd in sources.list (ook unstable).

Nou wil ik debconf upgraden en doe.

apt-get install debconf dan zegt ie.

the following EXTRA packages will be INSTALLED:
libc6, libdb2, libdb2-util, libdps1, libfreetype6, libgtk1.2-common, libpop0, locales, perl-5.005, perl-5.005-base, perl-modules, whiptail.

the following packages will be REMOVED:
gqview, libglade0, ligbgtk1.2, libgtkxmhtml1, libobgt1, mozilla, xchat

the following NEW packages will be installed:
libdps1, libfreetype6, libgtk1.2-common, perl, perl-modules

10 packages upgraded, 5 newly installed, 7 to remove and 118 not upgraded. Need to get 10.7MB of archives. After unpacking 26.1MB will be freed. Do you want to continue?

Ok ik maak me nu wat zorgen. Hierboven gebeurd een heleboel. mn xchat en mozilla wordt er onder andere afgegooid en ik zie eigenlijk nergens dat debconf waar het uiteindelijk dan even om ging wordt geupgraded.

Gaat dit wel goed als ik dit laat doen ?

Verwijderd

Topicstarter
Jaa het werkt ! goh wat mooi systeem toch dat Debian ik wordt er bijna Lyrisch van :)

k zat nog wat te spelen met en kreeg het voorelkaar om via geheel andere install die debconf toch installed te krijgen en daarna ff realplayer geinstalleerd en t werkt !

Ik ben zo gelukkig :)

Nu morgen nog de sound kaart aan de praat zien te krijgen.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

the following packages will be REMOVED:
gqview, libglade0, ligbgtk1.2, libgtkxmhtml1, libobgt1, mozilla, xchat
Ok, het werkte dus, maar nu ben je gqview (plaatjesviewer), en een paar libs kwijt (wat voor systeem is het? desktop? server?).

Verder: welke draai je? Potato (Stable) met wat Testing regels in je sources.list?

En over die geluidskaart: wat voor een is het?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 december 2001 23:37 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Ok, het werkte dus, maar nu ben je gqview (plaatjesviewer), en een paar libs kwijt (wat voor systeem is het? desktop? server?).

Verder: welke draai je? Potato (Stable) met wat Testing regels in je sources.list?

En over die geluidskaart: wat voor een is het?
Nah ik was volgens mij niks kwijt ik heb apt-get install rpm gedaan en toen kwam ie zelf ermee dat ie debconf zou upgraden. Naja daarna draaide realplayer en eigenlijk verder alles wel tot zover als een trein. Helaas kreeg ik gisteravond rond 12.00 uur nog een ongelukje wat ik nog steeds niet snap. Ik meen dat ik apt-get install mozilla heb ingetyped. Ik kreeg de laatste versie geinstalleerd. ding starte ook prima op enzo. Daarna deed ik een reboot en bleek heel X weg te zijn. xserver-svga, xserver standaard utils als startx etc hele zooi weg. Ik kreeg het niet meer aan de praat. Ben op dit moment bezig met herinstallatie van alles.

Eh de soundkaart is een soundblaster compatible. Ik heb m vroeger wel aan de praat gehad op deze type laptops met redhat. Alleen met Debian weet ik nog niet precies hoe ik het moet doen. Ben nog een volslagen Debian newbie. Naja als je een tip hebt dan hoor ik het wel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me nog helemaal niet verdiept heb in sound, eerst moet ie weer ff draaien op hetzelfde niveau als gisteravond. t schiet al wel lekker op trouwens :) mn conclusie tot nu toe na 2 avondjes Debian is dat de installatie lastiger is dan Mandrake/Redhat maar het gemak achteraf met packages gewoon enorm geweldig is. Verder had ik vandaag met dit systeem willen aantonen dat ie minder memory gebruikt dan een Redhat7.2 systeem. De test had vandaag moeten zijn dat iemand met een 96MB intern memory binnen X met realplayer een filmpje had moeten spelen met sound en ik dan op hetzelfde type laptop hetzelfde zou doen maar dan met Debian. Hij heeft Redhat7.2. Nou helaas is het vandaag niet doorgegaan ik hoop de test volgende week nog te kunnen doen maar ik denk dat Debian wint. Bij hem swapped Redhat7.2 al bij X, Realpayer en een paar terminal vensters. Bij mij gisteravond had ik nog maar 128kb swap in gebruik (let wel ik heb 32MB intern hij 96MB) verder was van vertraging in het systeem nog geen sprake. Naja de soundserver draait hier ook niet dus tja. Maar ik denk dat Debian het wint :)

Verwijderd

Topicstarter
eh ff voor de duidelijkheid zijn systeem is volgegooid met Redhat 7.2 troep wat standaard wordt meegeinstalleerd. Ik heb een hele cleane install van Debian. Eigenlijk puur base stuff dus dat ik misschien de test met hem win ondanks zijn meer geheugen komt natuurlijk omdat ik vrij clean install heb. Ik wil dus niet claimen dat als exact dezelfde software geinstalleerd zou zijn dat Debian dan zou winnen van Redhat7.2 qua cpu/memory verbruik en de gevoelsmatig snelheid :)

Eh OS is potato (helaas allemaal oude rotzooi op de cd's, (netscape3 enzo, vaag..)

Systeem Toshiba 480CDT laptop.

Soundblaster compatible.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 13 december 2001 20:09 schreef smasr het volgende:
Nah ik was volgens mij niks kwijt
Jawel, dat stond er duidelijk :)
ik heb apt-get install rpm gedaan en toen kwam ie zelf ermee dat ie debconf zou upgraden. Naja daarna draaide realplayer en eigenlijk verder alles wel tot zover als een trein. Helaas kreeg ik gisteravond rond 12.00 uur nog een ongelukje wat ik nog steeds niet snap. Ik meen dat ik apt-get install mozilla heb ingetyped. Ik kreeg de laatste versie geinstalleerd. ding starte ook prima op enzo. Daarna deed ik een reboot en bleek heel X weg te zijn. xserver-svga, xserver standaard utils als startx etc hele zooi weg. Ik kreeg het niet meer aan de praat. Ben op dit moment bezig met herinstallatie van alles.
Ik heb het idee dat je Stable hebt, met daardoorheen wat Unstable spul... Dat is wel mogelijk, maar het wordt een beetje een rotzooitje dan af en toe.
Misschien is het een beter idee om gewoon Testing te draaien...
Eh de soundkaart is een soundblaster compatible. Ik heb m vroeger wel aan de praat gehad op deze type laptops met redhat. Alleen met Debian weet ik nog niet precies hoe ik het moet doen.
Ik weet niet of je zelf een kernel hebt gebakken, of dat je de kernel hebt die standaard bij Debian kwam (en of diegene die je draait een module voor je geluidskaart heeft), maar je kunt eens 'modprobe sb' proberen.
...maar het gemak achteraf met packages gewoon enorm geweldig is.
:)
Verder had ik vandaag met dit systeem willen aantonen dat ie minder memory gebruikt dan een Redhat7.2 systeem. De test had vandaag moeten zijn dat iemand met een 96MB intern memory binnen X met realplayer een filmpje had moeten spelen met sound en ik dan op hetzelfde type laptop hetzelfde zou doen maar dan met Debian. Hij heeft Redhat7.2. Nou helaas is het vandaag niet doorgegaan ik hoop de test volgende week nog te kunnen doen maar ik denk dat Debian wint. Bij hem swapped Redhat7.2 al bij X, Realpayer en een paar terminal vensters. Bij mij gisteravond had ik nog maar 128kb swap in gebruik (let wel ik heb 32MB intern hij 96MB) verder was van vertraging in het systeem nog geen sprake. Naja de soundserver draait hier ook niet dus tja. Maar ik denk dat Debian het wint :)
Je kunt iig 'apt-get remove --purge portmap' doen, dit is de sunRPC portmapper, welke je alleen nodig hebt voor RPC services, waarvan de enige die de meeste normale mensen ooit nodig hebben NFS is, en zelfs dat hebben verreweg de meeste mensen niet nodig (als je wel NFS nodig hebt, niet portmap deinstalleren dus).
Verder zou je in /etc/inittab een paar van de (standaard 6) virtual consoles uit kunnen zetten, dit kan wat ram schelen.

Verwijderd

Topicstarter
[b]

Ik heb het idee dat je Stable hebt, met daardoorheen wat Unstable spul... Dat is wel mogelijk, maar het wordt een beetje een rotzooitje dan af en toe.
Misschien is het een beter idee om gewoon Testing te draaien...
[..]

Ik weet niet of je zelf een kernel hebt gebakken, of dat je de kernel hebt die standaard bij Debian kwam (en of diegene die je draait een module voor je geluidskaart heeft), maar je kunt eens 'modprobe sb' proberen.
[..]

[..]

Je kunt iig 'apt-get remove --purge portmap' doen, dit is de sunRPC portmapper, welke je alleen nodig hebt voor RPC services, waarvan de enige die de meeste normale mensen ooit nodig hebben NFS is, en zelfs dat hebben verreweg de meeste mensen niet nodig (als je wel NFS nodig hebt, niet portmap deinstalleren dus).
Verder zou je in /etc/inittab een paar van de (standaard 6) virtual consoles uit kunnen zetten, dit kan wat ram schelen.
Bedankt voor de reaktie. Dat van die dingen missen nee dat klopt niet. Dat was alleen met installeren van debconf dan wou apt een boel libs, xchat, mozilla en ander spul weggooien. Uiteindelijk heb ik dat niet gedaan maar RPM geinstalleerd dat depende schijnbaar op debconf want die ging ie vrolijk mee installeren. Daarna heb ik ook nog kunnen booten zonder probleem. t probleem kwam min of meer toen na een installatie van mozilla of xmms ofzoiets dat er in 1 x een vraag kwam over de Xwrapper. Ik heb daar geantwoord dat Xwrapper niets met mn X hoefde te doen en dararna was het 1 en al problemen na een reboot. (X was helemaal weg zelfs startx). Vanavond heb ik dezelde gein trouwens weer gehad met die Xwrapper. Dit keer had ik maar gezegd dat ie wel X mag beheren maar na reboot weer problemen met X, ik moest weer helemaal opnieuw alles installeren. Ben er nu net klaar mee alles werkt weer bijna zoals het gisteravond ook ging :)

Ik heb inderdaad stable met nu een heleboel unstable spul inmiddels omdat dat stable echt wel ver achterloopt qua versies. Ik kan er eigenlijk niks mee. k bedoel als ik debconf => 0.9.x.x nodig heb en ik krijg stable slechts 0.2.x.x tja.. en zo nog een paar dingen. Als ik dit allemaal had geweten had ik meteen voor zoals je aangeeft Testing moeten kiezen misschien :) Naja kan nog wel. Eerst moet ik ff wat meer leren van Debian. Ik vind het wel gaaf :)

sunrpc Portmap staat niet aan hier zag ik net maar bedankt voor de tip. k zal zowieso inetd toestanden nog moeten nalopen maar dat komt nog wel als ik eerst zover ben. Ik heb nu t hele systeem via upgrade zover dat er nog maar 45 (van de 165) packages in Hold staan dus dit gaat goed. Debconf versie 1.0.x.22 (zo ongeveer) is nu geinstalleerd nu zodadelijk nog mozilla (want netscape laat me niet als root de browser starten en zonder X-wrapper wil X niet starten als non root, lol) intalleren. voor Xwrapper ben ik nu lichtelijk bevreesd geraakt trouwens dat ding wil ik niet meer. Ik moet gewoon die X setuid maken (dunno hoe maar zoek ik nog wel uit)

thanks voor de modprobe sb opmerking. Ik heb t inmiddels even geprobeerd. Module kan zonder probleem geladen worden. Nu moet ik nog ergens configureren wat zn irq enzo is en dat soort zaken denk ik. Ik weet niet precies hoe ik dat moet doen, daarvoor zal ik eerst ff op google moeten kijken.. Met redhat ging het via zo'n conf tootlje sndconfig ofzo d8 ik en mandrake herkend mn soundkaart meestal meteen zonder dat ik wat hoef te doen. Maar geeft niet, dit is leuker.

Bedankt voor de reaktie. Nog een algemeen vraagje trouwens. Nadat ik nu met mn kop paar keer tegen de muur ben gelopen met apt-get heb ik nu de volgende techniek ontwikkeld als ik iets wil installeren en t depend heftig op andere zaken of hij wil van alles verwijderen dan ga ik eerst proberen wat dependencies te installeren. Ik ga net zo diep zoeken op packets.debian.org tot ik geen eigenaardige dingen zie met apt-get. Dan probeer ik langzaam omhoog te gaan in dependencies tot ik eindelijk heb geinstalleerd wat ik wilde. is dit de methode ? Ik heb geen flauw idee hoe je het anders zou moeten doen. Op het moment dat apt gaat roepen ik installeer stuk of 3 packages maar ik verwijder zo ff je xchat etc.. dat kan toch echt de bedoeling niet zijn :) Nou ja ik heb er iets op gevonden. Ik weet alleen niet of dat wel de standaard manier is waarop gevorderden Debian het ook zouden doen :)

Greetz 8-)

Verwijderd

Ik moet zeggen:
je bent nu niet erg handig bezig :)

als je het systeem nu nog nauwelijks hebt geconfigureerd zou ik gewoon alles er af gooien en in een keer woody erop zetten dan heb je geen last meer van een slecht werkende apt en heb je gewoon de nieuwste software

dist upgrade zou ook kunnen maar dan blijf je met allemaal unstable troep zitten

Je haalt nu de kracht van apt weg

Verwijderd

Topicstarter
Ja je hebt wel gelijk.. Misschien is dit een mooi moment om maar te kappen met deze versie :)

Xwrapper ging net weer installeren zonder dat ik daar om heb gevraagd evenals diald, wvdial :( Naja gevolg de vraag kwam weer wil je Xwrapper X laten beheren. Dit keer dacht ik ik trap er niet meer in ik doe de machine wel uit omdat Y of N op de vraag de zaak hier vernaggeld maar helaas... Machine start opnieuw op. startx, X: unable to open wrapper config file /etc/X11/Xwrapper.config.
X: cannot stat /etc/X11/X (No such file or directory).

Nou ja whereis Xwrapper vind niks. Xwrapper.config ik zou niet weten wat er in moet staan en eigenlijk hoef ik die Xwrapper helemaal ook niet maar tis alweer zover :)

Ik ga nu maar weer opnieuw beginnen. Ik neem je advies ewoon aan en ga zaterdag ofzo eens aan de slag met Woody want dat geupgrade van die oude packages schiet ook niet op.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 13 december 2001 23:05 schreef smasr het volgende:
Ik heb inderdaad stable met nu een heleboel unstable spul inmiddels omdat dat stable echt wel ver achterloopt qua versies. Ik kan er eigenlijk niks mee. k bedoel als ik debconf => 0.9.x.x nodig heb en ik krijg stable slechts 0.2.x.x tja.. en zo nog een paar dingen. Als ik dit allemaal had geweten had ik meteen voor zoals je aangeeft Testing moeten kiezen misschien :) Naja kan nog wel. Eerst moet ik ff wat meer leren van Debian. Ik vind het wel gaaf :)
Hierom kun je beter Testing installeren.
Je gooit nu Potato (aka 2.2, de huidige Stable) en Sid (de huidige Unstable) door elkaar. Potato is 2 jaar oud, en Sid wordt dagelijks geupdate.
Dit kan wel, maar zoals je zelf merkt, geeft dit nogal eens problemen met vreemde dependancies en sterk verschillende versienummers.

Ik quoot mezelf even, want ik ben lui :) :
Op dinsdag 27 november 2001 01:06 schreef deadinspace het volgende:
Debian kent 3 branches: Stable, Testing en Unstable.

Dit werkt als volgt: Nieuwe versies van programma's (echt de laatste versie van alles) komen direct in Unstable, bijna altijd zonder grondig getest te zijn.
Unstable is hierdoor bleeding edge, maar allesbehalve bugloos. Het is mogelijk dat een essentieel package (libc6, libpam) kapot gaat, en dan moet je dat dus zelf repareren.
Als je Unstable draait, moet je regelmatig 'apt-get update; apt-get upgrade' doen om de nieuwste versies van alle packages binnen te halen. Op een gemiddeld systeem heb je gemiddeld 10 - 20 MB aan updates per dag.
Als je Unstable draait en regelmatig update, heb je altijd het nieuwste van het nieuwste.

Als een package geen release critical bugs meer heeft, en minstens 2 weken in Unstable is verbleven, wordt het package verplaatst naar Testing. Testing heeft hierdoor redelijk nieuwe versies van programma's, en zal wat bugjes bevatten, maar geen serieuze bugs.
Voor testing geldt ook dat je regelmatig moet updaten, maar het zullen waarschijnlijk minder MBs per dag zijn.
Als je Testing draait en regelmatig update heb je bijna altijd behoorlijk up-to-date software.

Eens in de zoveel tijd wordt Testing stilgezet ('frozen'), en worden alle bugs (voor zover mogelijk) eruit gehaald. De bedoeling is dat het vrijwel bugvrij wordt.
Als dit proces klaar is, wordt dit de nieuwe Stable (en er wordt een nieuwe Testing gemaakt).
Stable wordt niet geupdate, op de security updates na. In de security updates worden alleen grove fouten en fouten die een security-risico vormen geupdate.
Dit is op een gemiddeld server-systeem iets van 1 MB / maand ofzo.
Als je Stable draait, heb je software die (op het moment dat Stable net vernieuwd is) up-to-date is, maar verouderd totdat er een nieuwe Stable uitkomt.

• De huidige Unstable heet Sid.
• De huidige Testing heet Woody en is op het moment frozen (hij wordt verwacht in Maart Stable te worden; het wordt dan Debian 3.0)
• De huidige Stable is Potato, aka 2.2. Potato is nu 2 jaar oud.

Stable is aan te raden voor servers e.d., omdat Stable in de categorie 'het werkt gewoon' valt. Icm de security updates is het veilig. Dat de software in Stable verouderd kan zijn, doet er meestal niet zo toe voor een server.

Voor desktops is Testing meestal gewenster, omdat (zeker op dit moment) Stable vaak oude(re) software bevat. Unstable kan ook, maar je moet dan bereid zijn om zelf eventuele problemen op te lossen.
nog maar 45 (van de 165) packages in Hold staan dus dit gaat goed. Debconf versie 1.0.x.22 (zo ongeveer) is nu geinstalleerd nu zodadelijk nog mozilla (want netscape laat me niet als root de browser starten en zonder X-wrapper wil X niet starten als non root, lol) intalleren. voor Xwrapper ben ik nu lichtelijk bevreesd geraakt trouwens dat ding wil ik niet meer. Ik moet gewoon die X setuid maken (dunno hoe maar zoek ik nog wel uit)
Hmz, 45/165 packages on hold? Das normaalgesproken niet nodig hoor :)
En ik zou XFree niet setuid maken... hier zijn de Xwrapper scripts dus voor. Bovendien krijg je als je testing of unstable deblines in je /etc/apt/sources.list hebt staan dat als XFree geupdate wordt, de XFree binary (die je setuid wilde maken) overschreven wordt. Dan is hij niet meer setuid...
thanks voor de modprobe sb opmerking. Ik heb t inmiddels even geprobeerd. Module kan zonder probleem geladen worden. Nu moet ik nog ergens configureren wat zn irq enzo is en dat soort zaken denk ik.
Wat toch iets van modprobe 'sb irq=zoveel io=blaat' enzo...
Bedankt voor de reaktie. Nog een algemeen vraagje trouwens. Nadat ik nu met mn kop paar keer tegen de muur ben gelopen met apt-get heb ik nu de volgende techniek ontwikkeld als ik iets wil installeren en t depend heftig op andere zaken of hij wil van alles verwijderen dan ga ik eerst proberen wat dependencies te installeren. Ik ga net zo diep zoeken op packets.debian.org tot ik geen eigenaardige dingen zie met apt-get. Dan probeer ik langzaam omhoog te gaan in dependencies tot ik eindelijk heb geinstalleerd wat ik wilde. is dit de methode ? Ik heb geen flauw idee hoe je het anders zou moeten doen. Op het moment dat apt gaat roepen ik installeer stuk of 3 packages maar ik verwijder zo ff je xchat etc.. dat kan toch echt de bedoeling niet zijn :) Nou ja ik heb er iets op gevonden. Ik weet alleen niet of dat wel de standaard manier is waarop gevorderden Debian het ook zouden doen :)
Ehm nee :)
Het idee is meestal om met 'apt-get update; apt-get upgrade' je system up-to-date te krijgen, en met 'apt-get install <pkg>' en 'apt-get remove <pkg>' programma's te installeren/verwijderen.
In Potato hoort dat gewoon allemaal te werken.
In Sid werkt het meestal ook, alleen zijn er soms wat rare dependancy problems of conflicts of missende packages/versies, waardoor je iets op hold moet zetten of wat dingen (de-)installeren of moet forcen. Maar zelfs in Sid is het volgensmij zelden zo'n mess als jij nu hebt :)
Woody zal wel ongeveer hetzelfde als Sid zijn, maar dan met minder vaak problemen.

Verwijderd

woody staat op het punt om stable te worden verklaard (nog een of twee maanden) en draait gewoon heel stabiel (ongeveer 10 mb aan updates per week).

Dus installeer gewoon woody dat is wat jij zoekt

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 december 2001 08:16 schreef ultimate het volgende:
woody staat op het punt om stable te worden verklaard (nog een of twee maanden) en draait gewoon heel stabiel (ongeveer 10 mb aan updates per week).

Dus installeer gewoon woody dat is wat jij zoekt
Oki bedankt voor de tips allemaal. Ik wist ook niet dat potato al 2 jaar oud was. Krap half jaartje geleden heb ik van linuxiso.org de iso's gedownload in de veronderstelling dat dit gewoon nog aardig bij de tijd was. t werkt anders dan Mandrake/Redhat met Debian begin ik nu te begrijpen. Redhat/Mandrake hebben veel nieuwer spul in hun stable zitten.

Ik volg gewoon jullie advies en ga Woody probleren.Ik heb wat cd images's gevonden hier http://www.planetmirror.com/pub/debian-cd/woody/i386/

Ik hoop dat die een beetje redelijk zijn... Voor de test ben ik image1 aan het downloaden om m op een rewritable cd te proberen. Als dit faalt ga ik proberen een ftp install te doen via mn Mandrake computer waar ik nu mee werk

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 14 december 2001 10:19 schreef smasr het volgende:
t werkt anders dan Mandrake/Redhat met Debian begin ik nu te begrijpen. Redhat/Mandrake hebben veel nieuwer spul in hun stable zitten.
Ja, maar de 'stable' van die distro's is imho even 'stable' als de Testing van Debian.
Ik volg gewoon jullie advies en ga Woody probleren.Ik heb wat cd images's gevonden hier http://www.planetmirror.com/pub/debian-cd/woody/i386/

Ik hoop dat die een beetje redelijk zijn... Voor de test ben ik image1 aan het downloaden om m op een rewritable cd te proberen. Als dit faalt ga ik proberen een ftp install te doen via mn Mandrake computer waar ik nu mee werk
Een ftp install is imho een heel geschikte methode. Wat ook makkelijk is, is gewoon Stable installeren en dan upgraden naar Woody.

Verwijderd

Het is makkelijker om de disk install te doen heb je 5 floppy's nodig de rest haalt ie zo van internet heb je van alles de laatste versie en je hebt standaar zo min mogelijk erop staan.
op debian.org staat het allemaal uitgelegd.

met apt installeer je vervolgens de rest van je systeem

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 14 december 2001 13:44 schreef ultimate het volgende:
Het is makkelijker om de disk install te doen heb je 5 floppy's nodig de rest haalt ie zo van internet heb je van alles de laatste versie en je hebt standaar zo min mogelijk erop staan.
op debian.org staat het allemaal uitgelegd.

met apt installeer je vervolgens de rest van je systeem
Je bedoelt netinstall.
Pagina: 1