Op donderdag 13 december 2001 23:05 schreef smasr het volgende:
Ik heb inderdaad stable met nu een heleboel unstable spul inmiddels omdat dat stable echt wel ver achterloopt qua versies. Ik kan er eigenlijk niks mee. k bedoel als ik debconf => 0.9.x.x nodig heb en ik krijg stable slechts 0.2.x.x tja.. en zo nog een paar dingen. Als ik dit allemaal had geweten had ik meteen voor zoals je aangeeft Testing moeten kiezen misschien

Naja kan nog wel. Eerst moet ik ff wat meer leren van Debian. Ik vind het wel gaaf

Hierom kun je beter Testing installeren.
Je gooit nu Potato (aka 2.2, de huidige Stable) en Sid (de huidige Unstable) door elkaar. Potato is 2 jaar oud, en Sid wordt dagelijks geupdate.
Dit kan wel, maar zoals je zelf merkt, geeft dit nogal eens problemen met vreemde dependancies en sterk verschillende versienummers.
Ik quoot mezelf even, want ik ben lui

:
Op dinsdag 27 november 2001 01:06 schreef deadinspace het volgende:
Debian kent 3 branches: Stable, Testing en Unstable.
Dit werkt als volgt: Nieuwe versies van programma's (echt de laatste versie van alles) komen direct in Unstable, bijna altijd zonder grondig getest te zijn.
Unstable is hierdoor bleeding edge, maar allesbehalve bugloos. Het is mogelijk dat een essentieel package (libc6, libpam) kapot gaat, en dan moet je dat dus zelf repareren.
Als je Unstable draait, moet je regelmatig 'apt-get update; apt-get upgrade' doen om de nieuwste versies van alle packages binnen te halen. Op een gemiddeld systeem heb je gemiddeld 10 - 20 MB aan updates per dag.
Als je Unstable draait en regelmatig update, heb je altijd het nieuwste van het nieuwste.
Als een package geen release critical bugs meer heeft, en minstens 2 weken in Unstable is verbleven, wordt het package verplaatst naar Testing. Testing heeft hierdoor redelijk nieuwe versies van programma's, en zal wat bugjes bevatten, maar geen serieuze bugs.
Voor testing geldt ook dat je regelmatig moet updaten, maar het zullen waarschijnlijk minder MBs per dag zijn.
Als je Testing draait en regelmatig update heb je bijna altijd behoorlijk up-to-date software.
Eens in de zoveel tijd wordt Testing stilgezet ('frozen'), en worden alle bugs (voor zover mogelijk) eruit gehaald. De bedoeling is dat het vrijwel bugvrij wordt.
Als dit proces klaar is, wordt dit de nieuwe Stable (en er wordt een nieuwe Testing gemaakt).
Stable wordt niet geupdate, op de security updates na. In de security updates worden alleen grove fouten en fouten die een security-risico vormen geupdate.
Dit is op een gemiddeld server-systeem iets van 1 MB / maand ofzo.
Als je Stable draait, heb je software die (op het moment dat Stable net vernieuwd is) up-to-date is, maar verouderd totdat er een nieuwe Stable uitkomt.
• De huidige Unstable heet Sid.
• De huidige Testing heet Woody en is op het moment frozen (hij wordt verwacht in Maart Stable te worden; het wordt dan Debian 3.0)
• De huidige Stable is Potato, aka 2.2. Potato is nu 2 jaar oud.
Stable is aan te raden voor servers e.d., omdat Stable in de categorie 'het werkt gewoon' valt. Icm de security updates is het veilig. Dat de software in Stable verouderd kan zijn, doet er meestal niet zo toe voor een server.
Voor desktops is Testing meestal gewenster, omdat (zeker op dit moment) Stable vaak oude(re) software bevat. Unstable kan ook, maar je moet dan bereid zijn om zelf eventuele problemen op te lossen.
nog maar 45 (van de 165) packages in Hold staan dus dit gaat goed. Debconf versie 1.0.x.22 (zo ongeveer) is nu geinstalleerd nu zodadelijk nog mozilla (want netscape laat me niet als root de browser starten en zonder X-wrapper wil X niet starten als non root, lol) intalleren. voor Xwrapper ben ik nu lichtelijk bevreesd geraakt trouwens dat ding wil ik niet meer. Ik moet gewoon die X setuid maken (dunno hoe maar zoek ik nog wel uit)
Hmz, 45/165 packages on hold? Das normaalgesproken niet nodig hoor

En ik zou XFree niet setuid maken... hier zijn de Xwrapper scripts dus voor. Bovendien krijg je als je testing of unstable deblines in je /etc/apt/sources.list hebt staan dat als XFree geupdate wordt, de XFree binary (die je setuid wilde maken) overschreven wordt. Dan is hij niet meer setuid...
thanks voor de modprobe sb opmerking. Ik heb t inmiddels even geprobeerd. Module kan zonder probleem geladen worden. Nu moet ik nog ergens configureren wat zn irq enzo is en dat soort zaken denk ik.
Wat toch iets van modprobe 'sb irq=zoveel io=blaat' enzo...
Bedankt voor de reaktie. Nog een algemeen vraagje trouwens. Nadat ik nu met mn kop paar keer tegen de muur ben gelopen met apt-get heb ik nu de volgende techniek ontwikkeld als ik iets wil installeren en t depend heftig op andere zaken of hij wil van alles verwijderen dan ga ik eerst proberen wat dependencies te installeren. Ik ga net zo diep zoeken op packets.debian.org tot ik geen eigenaardige dingen zie met apt-get. Dan probeer ik langzaam omhoog te gaan in dependencies tot ik eindelijk heb geinstalleerd wat ik wilde. is dit de methode ? Ik heb geen flauw idee hoe je het anders zou moeten doen. Op het moment dat apt gaat roepen ik installeer stuk of 3 packages maar ik verwijder zo ff je xchat etc.. dat kan toch echt de bedoeling niet zijn

Nou ja ik heb er iets op gevonden. Ik weet alleen niet of dat wel de standaard manier is waarop gevorderden Debian het ook zouden doen

Ehm nee

Het idee is meestal om met 'apt-get update; apt-get upgrade' je system up-to-date te krijgen, en met 'apt-get install <pkg>' en 'apt-get remove <pkg>' programma's te installeren/verwijderen.
In Potato hoort dat gewoon allemaal te werken.
In Sid werkt het meestal ook, alleen zijn er soms wat rare dependancy problems of conflicts of missende packages/versies, waardoor je iets op hold moet zetten of wat dingen (de-)installeren of moet forcen. Maar zelfs in Sid is het volgensmij zelden zo'n mess als jij nu hebt

Woody zal wel ongeveer hetzelfde als Sid zijn, maar dan met minder vaak problemen.