[css] input field disabled="yes" overruled css?

Pagina: 1
Acties:

• huistra
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-05-2024
heb dus een inputveldje die disabled is:
code:
1
<input type="text" name="inhoudsmaat1" size="10" class="eenheid" disabled="yes">

De tekst krijgt dan normaal gesproken zo'n grijze kleur. Ik wil echter graag dat ie donkerrood is (#660000) en heb dit in een css'je gezet (class="eenheid"). Maarrrr, dit werkt niet? Iemand een tip?

ps.IE only speelt geen rol, intern gebruik namelijk...

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 10:13

DeFeCt

je wéét toch

alleen disabled is voldoende en ik zie nog geen value dus wat moet er donkerrood worden? De background?

Flickr

• huistra
Op woensdag 12 december 2001 21:08 schreef DeFeCt het volgende:
alleen disabled is voldoende en ik zie nog geen value dus wat moet er donkerrood worden? De background?
Nee, klopt. De tekst wordt er later ingeschreven mbv een javascriptje. En die tekst moet donkerrood worden.

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 16:19
code:
1
<input type="text" name="inhoudsmaat1" size="10" class="eenheid" disabled="yes" style="color: #660000;">

? lijkt me logisch

• huistra
Op woensdag 12 december 2001 21:45 schreef r0bert het volgende:
code:
1
<input type="text" name="inhoudsmaat1" size="10" class="eenheid" disabled="yes" style="color: #660000;">

? lijkt me logisch
nee, de letters blijven dat grijze kleurtje houden, probeer maar es... :'(

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Klopt, eigenschap van readonly velden is dat de text grijs wordt (in IE dan). Check volgend script maar, dan zie je het vanzelf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<html>
<head>
<script language="javascript">
  function t(){
   document.a.veld1.disabled = true;
  }
</script>
</head>

<body>
<form name="a">
  <input type="text" name="veld1" size="20" style="color: #FF0000" value="testikel">
  <input type="button" value="Read only" onclick='t();'>
</form>
</body>
</html>

Wat ik weleens doe, voor dit soort situaties is:
code:
1
<input type="text" name="veld1" onClick='veld1.blur()' size="20" style="color: #FF0000" value="testikel">

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:32

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op woensdag 12 december 2001 21:51 schreef huistra het volgende:

------------------------------------------------------------------------
<input type="text" name="inhoudsmaat1" size="10" class="eenheid" disabled="yes" style="color: #660000;">
? lijkt me logisch

nee, de letters blijven dat grijze kleurtje houden, probeer maar es... :'(
met die code kan je het niet checken lijkt me, immers in een disabled veld kan je helemaal geen text typen.

heb het hier met
code:
1
<input type="text" name="inhoudsmaat1" size="25" value="test" class="eenheid" disabled="yes" style="color: #660000;">

geprobeerd in mac/msie5 (die heeft wel een betere CSS1 ondersteuning dan msie/PC)
en hij doet het gedeeltelijk, het font wordt wel in rood gerenderd echter de kleur lijkt heel lelijk te worden 'afgezwakt' door de disabled, alsof het een alpha-filter krijgt, maar dan lelijker, een soort flets rood-grijs.

ik denk dat disabled gewoon ook de mogelijkheden om de style aan te passen beperkt, helaas en het lijkt me niet wenselijk, het is de designers verantwoordelijkheid hier bewust mee om te gaan, een disabled veld niet visueel duidelijk disabled maken is dom en werkt ergernis bij de gebruiker, maar dat is juist een gewoonte die nog een beetje scheiding aanbrengt tussen gekwalificeerde vormgevers en de prutsers.

CSS2 zou nu juist een hele leuke optie bieden om in de styledefinitie, dit eenvoudig aan te geven:
code:
1
2
3
INPUT[disabled="true"] {
  color: rgb(255, 0, 0)
}

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:00
Op woensdag 12 december 2001 21:08 schreef DeFeCt het volgende:
alleen disabled is voldoende
Nope, volgens xhtml specificaties niet :)
Overigens is meestal
code:
1
disabled="disabled"

De standaard :)
Op donderdag 13 december 2001 00:50 schreef RM-rf het volgende:
CSS2 zou nu juist een hele leuke optie bieden om in de styledefinitie, dit eenvoudig aan te geven:
code:
1
2
3
INPUT[disabled="true"] {
  color: rgb(255, 0, 0)
}
Ja, en werkt dit ook?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13

crisp

Devver

Pixelated

Misschien zou je een layer over het inputveld kunnen leggen zodat hij niet geselecteerd kan worden, en selectie door tab afvangen.

Intentionally left blank

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:00
Op donderdag 13 december 2001 08:15 schreef crisp het volgende:
Misschien zou je een layer over het inputveld kunnen leggen zodat hij niet geselecteerd kan worden, en selectie door tab afvangen.
Ehm hoe wil je bepalen waar dat tekstveld staat :?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

<input type="text" name="veld1" onClick='veld1.blur()' size="20" style="color: #FF0000" value="testikel">

Dit is toch ook een optie???? Of maak ik een denk-fout?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 16:19
Op donderdag 13 december 2001 18:41 schreef BtM909 het volgende:

Dit is toch ook een optie???? Of maak ik een denk-fout?
Als je heel snel klikt en dan een toets indrukt verschijnt deze nog gewoon in het veld.

Dit lijkt me dan een betere oplossing, ook al is 't dan bijna 'tzelfde:
code:
1
<input type="text" name="veld1" onKeyDown='veld1.blur()' size="20" style="color: #FF0000" value="testikel">

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13

crisp

Devver

Pixelated

Op donderdag 13 december 2001 14:34 schreef dennisdotcom het volgende:

[..]

Ehm hoe wil je bepalen waar dat tekstveld staat :?
Je hebt nog zoiets als style="position: relative" ...
anders zooitje in een tabel zetten met vaste hoogtes/breedtes. --> dit heb net ik dus geprobeerd, maar werkt ook maar ten dele.
Waarom maak je de input niet gewoon readonly; dan werkt de style nog wel en kan je 'm ook niet wijzigen. Als je 'm echt disabled wil hebben (omdat de inhoud niet na submit meegestuurd moet worden) kan je dat altijd nog op het laatste moment met een script doen.

Intentionally left blank

Pagina: 1