[debian] Elke twee uur wel een vastloper

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:30

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Hoi iedereen,

Ik heb een vrij nieuwe server gemaakt met de volgende specs:
AMD Thunderbird 1400/133
256 MB PC133
IBM 40 GB 7200
MSI K7T Pro2
ATI Xpert98
2x Intel Ethernet Express 100 pro/s

Met daarop Debian 2.2rev4 en verder alleen squid en bind geïnstalleerd (gewoon via dpkg). De server wordt niet veel belast en route alleen maar tussen een inter netwerk en internet met squid voor het cachen.

Gek genoeg loopt de server na een paar uur of zo vast met de fout dat hij heeft geprobeerd een idle proces te killen met PID 0 (= de swapper) en dat dat mislukte. Toen heeft hij door die panic de interrupt handler gestopt en vast zat hij 8-).

Mijn vraag: waar ligt het aan?

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01
swap partitie corrupt? hardware / ide kabel?
ik zou de hardware eerst met een paar progjes testen.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

tsja, linux he ;) , neem W2K :+

Ok, serieus, zou best je swap kunnen zijn. Hoe groot is je swap eigenlijk, mag niet meer dan X keer je werkgeheugen zijn toch. Hoe was t ook alweer?

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

ANS -> NOS

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 20:30 schreef kamstra het volgende:
tsja, linux he ;) , neem W2K :+
Grapjas >:)
Ok, serieus, zou best je swap kunnen zijn. Hoe groot is je swap eigenlijk, mag niet meer dan X keer je werkgeheugen zijn toch. Hoe was t ook alweer?
Vaak wordt swap = 2 x intern geheugen aangehouden.
Maar je mag zeker meer hebben. (Volgens mij zelfs zoveel als je wilt). Maar of je daar nog iets aan hebt is dan de vraag.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:13
ik heb 500MB swap (200 + 300, heb later nml een tweede linux disk bijgezet) en 640MB (was 256). Swap moet nix uitmaken.

Ik zou niet weten waarom Debian zo graag je swap process wil killen, misschien een kernelupdate? 2.2.19-compact vind ik persoonlijk nogal oud.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

hmmm zelfs de kernel zou geen probleem moeten zijn. 2.2.19 is erg stabiel! (stabieler dan de gemiddelde 2.4 kernel.. affijn)

Vaag dat ie PID 0 wil afschieten.. zou ie toch niet moeten doen.. weet je zeker dat je niet ergens een vaag scrippie in je crontab hebt staan ofzo?

Ik had geen problemen met de laatste stable versie van debian.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

Op woensdag 12 december 2001 23:30 schreef Creepy het volgende:
hmmm zelfs de kernel zou geen probleem moeten zijn. 2.2.19 is erg stabiel! (stabieler dan de gemiddelde 2.4 kernel.. affijn)

Vaag dat ie PID 0 wil afschieten.. zou ie toch niet moeten doen.. weet je zeker dat je niet ergens een vaag scrippie in je crontab hebt staan ofzo?

Ik had geen problemen met de laatste stable versie van debian.
2.2.20 is uit hoor ... ik zie niet echt een reden om niet up te graden.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:51

Kettrick

Rantmeister!

Mischien iets met die 2 intel kaarten :?

Houd het machientje het met 1 kaart langer uit ?

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Thanx iedereen voor de replies!

De swap partitie is 666 MB groot; is dat teveel? Ik heb Debian gewoon standaard geïnstalleerd dus lijkt het me sterk dat er een gek proggie draait op de achtergrond. Deze ochtend is hij nog niet vastgelopen (afkloppen!!!) maar zodra dat wel gebeurt stuur ik jullie de output.

De volgende dingen draaien op dit moment:
init kflushd kupdate kswapd (pid 4) keventd portmap syslogd klogd named inetd squid atd cron getty.

Volgensmij zit daar niks gevaarlijks bij.

Verwijderd

Als je 3D van je videokaart heb ingeschakeld, dan zal ik AGPGART in de kernel maar aanzetten.

• Tassadar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:59

Tassadar

l33t h4x0r :)

Misschien een domme vraag hoor.. maar waarom zet je zo'n lel van een bak neer als ie alleen maar hoeft te routeren?
Lijkt me een 1.4GHz machine toch wel zware overkill. Plus dat je zo'n processor goed moet koelen om 'm stabiel te krijgen.
Check voor de zekerheid es hoe heet dat ding wordt.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Misschien heb je hier iets aan:
http://www.flux.org/pipermail/linux/2000-August/000946.html

Daarin staat kort gezegd dat je met 2 NICs die ruzie krijgen exact de problemen krijgt die jij hebt. Haal er es 1 uit en kijk of de problemen zich dan nog voordoen.

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 11:15

Talon

Booooom !

Mijn ervaring met debian is dat ie niet goed met twee swappartities overweg kan (op twee verschillende Hd's dus).
probeer es met een swap-partitie op 1 disk?

• DennisBoom
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 11:59
Op donderdag 13 december 2001 10:49 schreef Mnemonic het volgende:
De swap partitie is 666 MB groot;
Bel maar een excorsist, je machine is bezeten.

Geen beurs, geen tempo

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 15:20

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Op donderdag 13 december 2001 13:28 schreef DennisBoom het volgende:

[..]

Bel maar een excorsist, je machine is bezeten.
:)

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

• dop
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 22:33

dop

Windows needs to reboot now

ik verbaas me over een aantal zaken

1 de grote van je swap ? je hebt behoorlijk wat intern geheugen waardoor met weinig processen helemaal geen swap word gebruikt
toch een swap instelen is niet dom maar een swap van 250mb is meer dan voldoende

2 heb je geld teveel dat je z'n proc in een serveretje van niks zet ? of heb je grote plannen :)

dan nog de opmerking die ik las over kernel updaten

dit kun je inderdaat doen als je dat leuk vind
maar het is nutteloos om te roepen dat dit moet als je niet eens weet wat er veranderd is tussen 2.2.19 en 2.2.20

het advies over de netwrk kaarten lijk me inderdaat juist
dit lijkt een hardware probleem.

als laatste , kernel 2.2 is inderdaat stabieler als 2.4 is mijn ervaring
zeker voor een servertje zou ik 2.2. draaien

zelf draai ik een servertje op een P200mmx met 64mb geheugen
het is dat ik pas een hardeschijf heb bij geplaatst anders zat ik aan 180 dagen uptime zonder enige hapering

ik draai bind, ssh, apache, proftpd, samba, exim , cucipop ,imap, squid, eggdrop ,dhcp ,ipac

nu hij loopt echt als een zonnetje

:)

EPC Debian Gnu Linux

• Creepy
  • Laatst online: 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op woensdag 12 december 2001 23:32 schreef Apache het volgende:

[..]

2.2.20 is uit hoor ... ik zie niet echt een reden om niet up te graden.
:Z
De topicstarter draait 2.2.19...en die is dus ook ERRUG stabiel, daar ging het me om...
het standaard "upgraden!" als er wordt geroepen dat iets niet stabiel is, is zoooo lame..maar goed.. dat is hierboven ook al gezegd.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Als door een wonder is de bak vandaag helemaal niet vastgelopen!

De tip van Valium lijkt me het nog het meest bruikbaar; bedankt daarvoor, ik zal hem toepassen als hij alsnog vastloopt.

Voor de anderen:
Dat ik zo'n grote bak heb is omdat de pc in de toekomst voor meert dan 150 bakjes internet gaat regelen, en dat moet wel een beetje vlot gaan.

Een van de twee eruit halen kan wel, maar dan is masquerading eigenlijk niet meer mogelijk en dat is ook een functie die ik nodig heb, vandaar.

Ik zal in de toekomst mijn swap wel wat verkleinen, want ik heb inderdaad wel wat overdreven.

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 13 december 2001 15:11 schreef Mnemonic het volgende:
De tip van Valium lijkt me het nog het meest bruikbaar; bedankt daarvoor, ik zal hem toepassen als hij alsnog vastloopt.
Als de tip van Valium niet helpt, kun je eens een 2.4 kernel proberen (liefst zo nieuw mogelijk).
Ik zal in de toekomst mijn swap wel wat verkleinen, want ik heb inderdaad wel wat overdreven.
Mwa... zou ik gewoon zo laten (tenzij je te weinig HD space hebt). Een beetje ruim in de swap zitten kan geen kwaad, dan heb je tenminste ademruimte als je eens erg veel ram nodig hebt.
Pagina: 1