Toon posts:

lilo wil Win2000 niet opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem:

Ik heb zojuist linux Mandrake 8.1 geinstalleerd op mijn laptop, met lilo niet in de MBR (anders zou ik mijn win2000 kwijt zijn)
Intall werkte perfect, maar na opstarten in Linux werkte de muis en het toetsenbord niet meer :(
En tot overmaat van ramp kan ik ook win2000 niet opstarten in LILO :( :(

Wat moet ik doen?

Verwijderd

Topicstarter
Stom, eigenlijk |:( 2 bootmanagers op 1 HD, dat had ik eerder moeten bedenken.

Ik heb even gezocht op www.sysinternals.com

Zij hebben enkele zeer handig utilities, voor zowel Win. als Linux gemaakt.

Ik heb geprobeerd mbv Remote Recover en NTrecover mijn laptop vanaf de vaste pc te bereiken, om zo mijn data veilig te kunnen stellen:

Helaas niet gelukt, toch maar een complete re-install ;(

PS: Mochten er nog mensen zijn met ervaringen van Linux op een laptop: ik ben benieuwd: Op mijn Sony Vaio Z600TEK wil het niet echt lukken :'(

Verwijderd

Waarom zou je je Win2000 kwijt zijn als je lilo in je MBR hebt staan?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 december 2001 21:35 schreef Tux_NL het volgende:
Waarom zou je je Win2000 kwijt zijn als je lilo in je MBR hebt staan?
Omdat je dan meteen de bootmanager van win2000 hebt overschreven: Gevolg -> win2000 start niet meer op.

En dan maar hopen dat je een backup gemaakt hebt en een Emergency Recovery Disk om de backup weer terug te kunnen zetten.

Ik ben er inmiddels achter dat twee bootmanagers op 1 harddisk toch niet zo handig is, hoewel het toch mogelijk is.
zie: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnntmag99/html/multiboot.asp

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Je kunt met LILO toch ook gewoon w2k opstarten?
Of anders met een windows bootdisk de w2k bootloader weer in je MBR zetten?

Verwijderd

Op donderdag 13 december 2001 00:30 schreef MTer het volgende:
[..]
zie: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnntmag99/html/multiboot.asp
Dat lijkt me slechts denkbare bron voor info over iets wat dan ook maar in de verte met Linux te maken heeft. Zet 2k de bootmanager niet gewoon op de partitie ipv in de MBR. Omdat als je Lilo weghaalt met dos/win9x opstartdisk met fdisk /mbr je gewoon je win2k opstartmenu weer krijgt.
Als je Lilo dan in de MBR zet zou het moeten werken.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Gewoon met je w2k cd booten en repareren kiezen, alleen moet je dan wel een linux bootflop hebben om linux te kunnen starten/bereiken

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:04

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Een leuke "hack" om Win2k en Linux naast elkaar te draaien is om gewoon de Win2k bootloader te gebruiken en daarmee Linux te laden. Werkt echter alleen als je een partitie hebt die door zowel Windows als Linux gelezen en beschreven kan worden. FAT of FAT32 dus.

in je lilo.conf:

boot=/mountpoint/of/shared/partition/bootsect.lnx

Voor de rest alles normaal. Je Linuxbootsector komt dan dus in het bestand bootsect.lnx op die gesharede partitie te staan - stel dat dat Q: is in Windows.

Dan doe je in je boot.ini:

Q:\BOOTSECT.LNX="Linux"

En voilà, je kan Linux booten met je Win2k bootloader.

sim-pel.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:42

GaMbiNo

1337

Ik heb ook ooit een PC waar al win98 plus Win2K stond Red Hat 7.2 geinstalleerd en dat ging perfect.

Ik kreeg eerst LILO met de keus voor LINUX of DOS, als ik dan DOS koos kreeg ik de keus Win98 of Win2K.

Ik heb geen antwoord voor je maar bij mij werkte het dus wel? :?
Vaag

succes...

Verwijderd

je moest Lilo in de MBR installeren.

maar nu kun je het beste ff een bootdisk pakken en hiermee booten.

daarna a:\fdisk /mbr geven.

deze zal de mbr repairen, en dan kun je win2K weer starten.

daarna moet je ff met een Linux bootfloppy je linux booten en een nieuwe lilo maken...

de lilo moet wel i de MBR worden geinstalleerd.

voor IDE schijven is dat: /dev/hda

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de hulp, probleem is al opgelost: Backup terug gezet.

Toch enkele opmerkingen:

Na het schoonmaken van de MBR kun je win2000 niet meer opstarten, daarmee wis je misschien lilo, maar bovendien was de bootmanager van win2000 niet meer op te roepen.

Een ander probleem wat ik had, is dat ik geen linux bootflop kon maken, omdat de install mijn externe usb-flop niet wilde herkennen. (daar heb ik nog geen oplossing voor)

Ik ga et nu proberen door niet lilo, maar de w2k bootmanager te gebruiken. En alle windows schijven op FAT32 te zetten ipv NTFS -> Die wil Linux nog niet lezen.

• Chieliot
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Kheb Redhat 7.1 en win2k naast elkaar met lilo bootloader in mijn MBR. Wat je moet doen is gewoon in je lilo.conf
een nieuwe boot optie maken maar dan met:

other=/dev/hda1

net op welke hd je win2k staat natuurlijk.

AMD XP1800+, 512MB Intern, Maxtor 160Gig, Matrox G550 32 DDR Dual Head in een Chieftec DX-01-SLD

Pagina: 1