Toon posts:

[bash] ulimit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil doormiddel van ulimit(of een ander dingetje die dat kan) zorgen dat een programma niet meer dan X%(bv 80%) van de cpu gebruikt. Ook wil ik graag instellen dat een user max een bepaalt cpu % kan gebruiken.
uit de manpages heb ik gelezen dat dit met ulimit -t kan.
-t is in seconden. Wat houd dat procies is? dat een script maximaal zoveel seconde mag draaien of wat?
als ik er 2 invul, kan ik dat niet veranderen in een hoger getal, maar wel in een lagere. verander ik het in 1, dan kan ik er geen 2 meer van maken....
Kan iemand mij een beetje uitleggen hoe ulimit werkt? de man pages zeggen er niet echt veel over, en op got kan ik er ook niks nuttigs over vinden...

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Een CPU-percentage wordt lastig, denk ik. Wat je nu instelt is het aantal seconden dat een programma kan werken. Als het programma als enige de processor zou gebruiken (nogal theoretisch, maar goed), dan zou dat programma dus n seconden draaien. Als hij maar de helft van de tijd kan draaien, dan heeft hij dus 2n seconden. Dit hoeft helemaal geen verband te houden met hoelang een programma werkt, alleen met hoe lang het actief dingen doet. Als je wilt dat een gebruiker niet te veel CPU-cycles krijgt, dan kun je eens naar de priority-optie in /etc/security/limits.conf. Deze optie regelt met welke prioriteit programma's van bepaalde users (of van iedereen, net wat je wilt) krijgen. Op die manier kun je regelen dat gebruikers jouw werk niet trager maken, simpelweg door aan hen een lagere prioritieit toe te kennen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
hiermee kan je dus ook zorgen dat 1 hangend proces niet het hele systeem laten hangen? of heb ik dat fout.
dus als 1 proces hangt, dat de rest van het systeem nog wel werkt. Ik heb wel eens een hangend apache proces gehad, waardoor inloggen dus ook onmogelijk werd...