Systeem op standby: slecht voor hardware?

Pagina: 1
Acties:

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:21
Om het geluid van mijn PC te minimaliseren, wil ik het systeem automatisch op standby zetten, als er een X aantal minuten niets met mijn computer gebeurt. Ik heb de PC naast m'n televisie staan, dus rust is wel zo prettig. Alleen vraag ik het me af of het geen kwaad kan voor de hardware (zoals HD, processor, noem maar op) als iedere keer wordt geswitched tussen een actief systeem en standby. Ik heb in de search al een keer rondgeneusd, daar stond echter niet het antwoord op mijn vraag.

• Cableboy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Denk het niet, het spul wordt ervoor gemaakt om te kunnen starten en stoppen.... Je HDD doet dat regelmatig -> lezen en schrijven, net zoals het geheugen.... Als het b.t.w. standby staat (stroom eraf) slijt het natuurlijk niet.
In dat opzicht is het zelfs beter, niet te vergeten wat het aan stroom bespaart op jaarbasis. :P

• TweakersOnly
Op woensdag 12 december 2001 18:57 schreef Cableboy het volgende:
In dat opzicht is het zelfs beter, niet te vergeten wat het aan stroom bespaart op jaarbasis. :P
De stroomkosten zijn voor rekening van paps en mams, daar hoef ik geen rekening mee te houden. >:) PS: Ik moet wel ieder maand 350 piek kostgeld betalen. :( :(

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mijn comp staat meestal gewoon altijd aan. Alleen monitor staat na 30 Min Standby. Als ik weekje weggaat of als me ouders beginnen te zeuren (Nee geen herrie ding heeft maar 1 fan) Dan zet ik hem in slaapstand, vind ik persoonlijk lekkerder werken dan alles standby. Remt zoveel af, Hd Opspinnen, Enz..

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• TweakersOnly
Op woensdag 12 december 2001 19:02 schreef ThaNetRunner het volgende:
mijn comp staat meestal gewoon altijd aan. Alleen monitor staat na 30 Min Standby. Als ik weekje weggaat of als me ouders beginnen te zeuren (Nee geen herrie ding heeft maar 1 fan) Dan zet ik hem in slaapstand, vind ik persoonlijk lekkerder werken dan alles standby. Remt zoveel af, Hd Opspinnen, Enz..
Wat is dan het verschil tussen slaapstand en standby? Hoe zet je je PC in slaapstand?

• Cableboy
  • Niet online
Met de slaapstand blijven de HDD en geheugen enzo wel onder spanning staan, in standby niet. Slaapstand is alleen met monitor uit.

edit: en je hebt dus ook nog hibernate, dan gaat alles gewoon uit (alsof je de pc uitzet) maar als je weer opstart laad het de inhoud van het geheugen weer vanaf disk, en kun je weer verder prutsen... Dit start overigens wel SNEL op.

Verwijderd

ik denk dat ie met slaapstand hibernate bedoelt...

dit is als je voor iets langere tijd je PC niet gebruikt, want dan schakelt ie alles uit en kopieert ie de inhoud vna je RAM naar je harde schijf. Zo verbruikt je PC geen stroom maar kan je wel sneller weer opstarten, en gewoon verder werken waar je gebleven was, omdat ook je word etc open blijft staan.

Hibernate kan je aanzetten bij beeldscherminstellingen --> Screen Saver --> Power Settings --> tabblad Hibernate --> vinkje zetten bij enable hibernate.

edit: slaapstand is dus niet hibernate, maar hibernate is ook handig! :)

• Cableboy
  • Niet online
[beetje off-topic]
Overigens zit ik er wel aan te denken om op mijn PC hibernate weer aan te zetten... Hoef ik minder lang te wachten....
[/beetje off-topic]
Pagina: 1