Toon posts:

Thermometer sensor, waar plaatsen

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dear tweakers,

Ik heb mij gisteren een binne/buite thermometertje aangeschaft, je weet wel zo'n ding dat bedoeld is voor de auto!

Nu daar is zo'n sensortje aan een draadje, en daarmee wil ik dus de temperatuur van mij geforce 3 core meten!

Nu heb ik als een voorbeeldige tweaker eerst de search gebruikt, en het enige dat ik daar kon vinden is dat ik hem niet in de heatsink op de geforce core mag proppen, omdat dat naar het schijnt van geen kanten klopt! Er staat ook bij dat de sensor zo dicht mogelijk bij de core moet zitten (zover was is ook al wel)| :(
BTW mijn geforce had bij aanschaf enkel een heatsinkje, en geen fannetje (tja Aldi-pc hé), ondertussen hebbek er wel een fannetje opgeplakt met industriele lijm! (een paar druppies maar ;))

Nu is mijn vraag, waar en hoe kan ik de sensor het beste monteren? Ik dacht misschien aan de achterkant (is trouwens de bovenkant als mijn pc recht staat) van de kaart, omdat die volgens mij dan het dichtste bij de core zit! Of is er een andere mogelijkheid!

BTW ik heb helemaal geen zin om de heatsink te verwijderen, aangezien ik nog een tijdje zou wille genieten van mijn geforceje ;)

Manny THX voor de massale reacties!

I love this forum!!!!!!!!!!!!!!!

• solomo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

solomo

.....huh?

ergens onder de heatsink, geen idee hoe dik dat dingetje, gewoon proppen zou geen goed idee zijn in ieder geval :)

Verwijderd

Topicstarter
der is dus geen plaats onder, er gaat zelfs nog geen naald tussen! Misschien een andere oplossing?

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

hmm ik ken deze post volgens mij al ? :) of ik verbeeld me hehe

maare.. ik zou hem gewoon in het midden ergens op de heatsink doen... waarom zou dat niet kloppen? midden is het heetste punt, natuurlijk is de heatsink meestal wat kouder als de core zelf, maar dat is logisch, tsja of er zit niks anders op voor je dan dat ding er af tehalen die sensor er op teplaatsen zo goed mogelijk op die core en dan die heatsink er op proberen tekletsen... maar ja, das ook weer zon gedoe en er is kans dat je je chip verneukt

dus euh. voorzichtig en suc6 :)

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Op woensdag 12 december 2001 18:03 schreef Killer1 het volgende:
Dear tweakers,
ondertussen hebbek er wel een fannetje opgeplakt met industriele lijm! (een paar druppies maar ;))
Volgens mij is dat niet zo slim om dat met lijm te doen, of het moet "speciale"warmte geleidende lijm zijn. Meestal isoleerd lijm namelijk, waardoor de koeling van de sink/orb verloren gaat. As2 met een drupje lijm op de hoekjes werkt perfect :9

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Op woensdag 12 december 2001 18:46 schreef memendo het volgende:

[..]

Volgens mij is dat niet zo slim om dat met lijm te doen, of het moet "speciale"warmte geleidende lijm zijn. Meestal isoleerd lijm namelijk, waardoor de koeling van de sink/orb verloren gaat. As2 met een drupje lijm op de hoekjes werkt perfect :9
* DAMAGE deed dat gewoon met een paar schroeven :)

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Memendo
  • Laatst online: 20-08 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Op woensdag 12 december 2001 18:47 schreef DAMAGE het volgende:

[..]

* DAMAGE deed dat gewoon met een paar schroeven :)
Moet je er nogwel ff wat koelput tussen doen, dan koelt hij nog beter. (of er moest een telmaplijster op je sink/orb zitten)

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Op woensdag 12 december 2001 18:49 schreef memendo het volgende:

[..]

Moet je er nogwel ff wat koelput tussen doen, dan koelt hij nog beter. (of er moest een telmaplijster op je sink/orb zitten)
die zitte er dus nie op :) mwa morge ff wat goeie koel prut kopen.. As2 de beste? (merk btw nu wel dat me vid kaart wel niet zo heet meer is, als ik me vinger op deed fikte hij bijna weg :( )

Verwijderd

Topicstarter
Euh.... jonges, mijn vraagje?

Dus volgens jullie gewoon tussen de sink (en maar hope dat ie niet tusse het fannetje valt)!

De achterkant van de kaart is dus geen optie?

En die lijm, das nitro industriele lijm, daar plakt het leger zijn tanks mee in elkaar :) en op elk hoekje maar 1 druppie gedaan!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Op woensdag 12 december 2001 20:23 schreef Killer1 het volgende:
Euh.... jonges, mijn vraagje?

Dus volgens jullie gewoon tussen de sink (en maar hope dat ie niet tusse het fannetje valt)!

De achterkant van de kaart is dus geen optie?

En die lijm, das nitro industriele lijm, daar plakt het leger zijn tanks mee in elkaar :) en op elk hoekje maar 1 druppie gedaan!
euh van wat voor materiaal is die sensor gemaakt? :)

Verwijderd

Topicstarter
weet ik nie, maar het omhulseltje van de sensor is van hard plastiek, ik moet het trouwens wat bijdremelen om het tussen de vinnetjes van de heatsink te krijgen!

Trouwens dat ding zou dan vlak boven (want de kaart hangt op zen kop(weer es aldi zeker)) het fannetje kome te zitten, dus dan klopt de temp toch helemaal niemeer, of heb ik ut mis?

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Op woensdag 12 december 2001 20:31 schreef Killer1 het volgende:
weet ik nie, maar het omhulseltje van de sensor is van hard plastiek, ik moet het trouwens wat bijdremelen om het tussen de vinnetjes van de heatsink te krijgen!

Trouwens dat ding zou dan vlak boven (want de kaart hangt op zen kop(weer es aldi zeker)) het fannetje kome te zitten, dus dan klopt de temp toch helemaal niemeer, of heb ik ut mis?
ehmm... mja nou eigenlijk mischien heb je wel een beetje gelijk, tsja das ff een probleempje =[ eh maar alsie gewoon tussen de sink zit dan weetje gelijk wat de gecoolde temp is?? of heb ik het fout. in wat jij zei zit idd wat in

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik nou dat ding op de achterkant van de kaart bevestig, dan heb ik toch de dichstbijzijnde temperatuur van de core? of niet?

Daarstraks had ik hem ff op de achterkant (van de core) gelegd en gaf hij na een kwartiertje RTCW spelen 39.5° aan terwijl onder in de kast de temp 30° was! Is die 39.5° realistisch? of moet ik iets om het sensortje heen zetten, of hem echt er aan vast tapen om een goed resultaat te krijgen?

Ik weet het echt niet? Ik wil het toch wel graag weten, want met metingen die niet kloppen ben ik nix als ik ga overclocken!

Plzzzzz jonges, I need some advise

Verwijderd

Topicstarter
Niemand, maar tis toch zo'n simpel vraagje (waarop ik het antwoord natuurlijk niet weet)!

Komaan jonges, tis DE kans om te bewijzen dat Nederlanders vindingrijker zijn dan Belgen (Ja ik beken, ik ben belg :))

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

[quote(Ja ik beken, ik ben belg :))
[/quote]

Dat was mij al duidelijk toen je plastiek zij ipv plastic.

Als je het sensortje onder de ventilator plakt dan meet hij eigenlijk vooral de temperatuur van de lucht die langs de heatsink gaat. Deze is waarschijnlijk een stuk lager dan de temp van je core.
Ik zou gewoon een paar plaatsen uitproberen en dan kijken waar hij de hoogste temperatuur aangeeft en die plek dan gebruiken

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

offtopic:
waar heb je die sensor gekocht

Verwijderd

Topicstarter
Lol, begin ik ook al in het dialect te typen ;)

Bedankt voor de tip, ik ga het vandaag zeker es proberen!

Die thermometer komt van bij de Makro (kweenie of ze dat in Nederland kennen)!

Kan ik die sensor gewoon met een stukkie tape bevestigen aan de achterkant van de kaart (daar waar de core zit, maar dan aan de andere kant)? Of moet ik er een behuizinkje (in plastiek ;)) rondzetten?

Thx guys

• Sinlath
  • Laatst online: 03-06 18:40
D'r is een keertje een verhaaltje geweest over iemand die had een heeeeeeeel klein gaatje geboord in de base van zijn sink, en daar het sensortje in gedaan.
dan heb je een heel reeel beeld van de temperatuur.

Als je base te dus is kan je het beste een oude socket7 koeler kopen (40mmx40mm) daar is de base ietsjes dikker van.

Sinlath | Opinions may contain latency

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Op woensdag 12 december 2001 18:03 schreef Killer1 het volgende:
[..]
BTW mijn geforce had bij aanschaf enkel een heatsinkje, en geen fannetje (tja Aldi-pc hé), ondertussen hebbek er wel een fannetje opgeplakt met industriele lijm! (een paar druppies maar ;))
[..]
WTF?!?!? een Geforce3 zonder fan??? ik dacht dat daar altijd een fan op MOEST!?

Verwijderd

Topicstarter
Yep, en toch is het zo, ik dacht dat eerlijk gezegd ook!
Zal wel weer aan de aldipolitiek liggen zeker! Maar ik heb er ondertussen een fannetje opgeplakt die voordien op een pentium 133 heeft gezeten!
Zal wel een aantal graden verschil maken zeker?

Ik heb ondertussen de sensor op de achterkant van de kaart geplakt en er een klein plastic omhulseltje overgedaan, omdat de processor fan er anders een beetje veel op blaast!

Hij geeft nu 45° aann kweet nu eigenlijk niet of dit veel is of niet?

Tips zijn nog altijd welkom, en een dikke thx voor de hulp tot nu toe ;)

• BackSlash
  • Laatst online: 16-08 10:58
denk dat die 45 graden wel redelijk klopt, zoiets werd mijn asus v7700 ook dacht ik. Weet alleen niet zeker meer want is al weer bijna een jaar geleden ;)

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Pagina: 1