Wat is een goed server maiboard ? Er moet minimaal 3GB op kunnen en GEEN SCSI (heb 2 x 60 gb IBM IDE vandaar). Ik zat zelf aan asus te denken maar als er mensen zijn met ervaringen graag .
Hangt er nogal vanaf welke mail-software je gaat draaien en voor hoeveel personen, hoeveel processoren je wil gebruiken, of je een voorkeur hebt voor Intel of AMD en hoeveel geld je wil uitgeven voor stabiliteit...
Beton is koel. Een Alpha is koeler.
als je een echte zware server wilt bouwen dan raad ik Tyan of SuperMicro mobo's aan...
Maar wat ik me afvraag, je hebt het over "heb 2 x 60 gb IBM IDE vandaar", dan krijg ik toch het idee dat het gewoon een servertje is voor thuis ofzow?
In dat geval kan je eik elk moederbord nemen, dan zal ik daar geen extra geld aan uitgeven voor zo'n merk..
Maar aan de andere kant, 3GB ram... dat gaat je flink wat geld kosten... 1GB modules (waarschijnlijk registered met zulke hoeveelheden) kosten veel geld..
Als het een bak is die je gaat colocaten en je hebt dus een flink budet (moet wel als je 3GB ram neemt) dan zou ik niet besparen door geen SCSI te nemen...
Kortom... vertel es wat meer!
Maar wat ik me afvraag, je hebt het over "heb 2 x 60 gb IBM IDE vandaar", dan krijg ik toch het idee dat het gewoon een servertje is voor thuis ofzow?
In dat geval kan je eik elk moederbord nemen, dan zal ik daar geen extra geld aan uitgeven voor zo'n merk..
Maar aan de andere kant, 3GB ram... dat gaat je flink wat geld kosten... 1GB modules (waarschijnlijk registered met zulke hoeveelheden) kosten veel geld..
Als het een bak is die je gaat colocaten en je hebt dus een flink budet (moet wel als je 3GB ram neemt) dan zou ik niet besparen door geen SCSI te nemen...
Kortom... vertel es wat meer!
Het is de bedoeling dat er ongeveer 17 a 20 werkstations aan komen . Ik regel de hardware en hij regeld het softwaregebeuren vandaarmijn vraag .
Op de Server gaat Linux draaien . Het budged is wel belangrijk en ik wil eigelijk een bord waar sdram op gaat ivm met de $$ vandaar.
Op de Server gaat Linux draaien . Het budged is wel belangrijk en ik wil eigelijk een bord waar sdram op gaat ivm met de $$ vandaar.
Bijvoorbeeld een leuk P4 bordje .... (PIII is in vergelijking met P4 heel duur)
en dan gewoon een bordje met SDRAM ... (SDRAM / RDRAM = praktische geen verschil in snelheid (2%))
Bijvoorbeeld een MSI 845 met SDRAM (de asus P4B is een stuk trager)
en dan gewoon een bordje met SDRAM ... (SDRAM / RDRAM = praktische geen verschil in snelheid (2%))
ik denk dat hier toch aardig overdeven wordt...
20 werkstations en dan heb je 3 gig aan geheugen nodig. Dan is 512 al MEER dan genoeg
Maargoed klant is koning hé
20 werkstations en dan heb je 3 gig aan geheugen nodig. Dan is 512 al MEER dan genoeg
Maargoed klant is koning hé
Oh, 512 genoeg ?? Ik zal het bespreken maar hier en daar hoor ik toch echt andere geluiden . Op de systemen gaat de nieuwe office for linux draaien en een win simulator voor nog wat andere progs. Maar goed als dat zo is kaart ik het gelijk aan , bedankt .
Een P4 is niet ideaal voor servertaken. Met de i845 chipset en SDRAM presteert-ie helemaal ruk. Ga dan voor een snelle PIII of een Athlon XP.Op woensdag 12 december 2001 17:37 schreef NuKeFaCe het volgende:
Bijvoorbeeld een leuk P4 bordje .... (PIII is in vergelijking met P4 heel duur)
Als je er een serieuze plank onder wilt leggen moet je kijken bij SuperMicro of Tyan, die hebben hele mooie dual PIII en dual Athlon borden.
Voorbeelden:
http://www.tyan.com/products/html/thunderlet.html
http://www.supermicro.com/PRODUCT/MotherBoards/RCC_LE/SUPER%20P3TDLE%20Spec..htm
Als je het goedkoper wil doen kun je bijv. een Asus CUV4X-D (dual PIII) of Tyan Tiger MP (dual Athlon) nemen.
Bedankt voor je reaktie, heb alles even bekeken toch nog even een eigenwijs vraagje maar hoe denk je over de orginele Intel planken ? bv de SAI2 ?
Toe maar weer, een ServerWorks bord. Da's nou niet bepaald het goedkoopst, en 1024MB reg ECC PC133 DIMM's zijn nu ook zeker niet goedkoop. Het is een topbordOp zaterdag 19 januari 2002 10:30 schreef Cyberedje het volgende:
Bedankt voor je reaktie, heb alles even bekeken toch nog even een eigenwijs vraagje maar hoe denk je over de orginele Intel planken ? bv de SAI2 ?
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Asus A7M266-D (AMD 760 MPX chipset)
Dual Athlon bordje, zou mijn keuze zijn.
http://www.asus.com.tw/mb/socketa/a7m266-d/overview.htm
Dual Athlon bordje, zou mijn keuze zijn.
http://www.asus.com.tw/mb/socketa/a7m266-d/overview.htm
Nee geen mailservertje, gaat zoals ik al eerder zei linux op met nt simulatiesoftware om aantal prog's te draaien.
de werkstations zijn tussen de 17 en 23 en moet uitbreidbaar zijn naar 30 werkstations.
Ik vroeg me af of hiervoor 3 gb aan intern geheugen overkill is ? En die SAI2 zie ik wel zitten als hij maar een beetje stabiel is .
Nu nog een leuke serverkast erbij .
de werkstations zijn tussen de 17 en 23 en moet uitbreidbaar zijn naar 30 werkstations.
Ik vroeg me af of hiervoor 3 gb aan intern geheugen overkill is ? En die SAI2 zie ik wel zitten als hij maar een beetje stabiel is .
Nu nog een leuke serverkast erbij .
Pagina: 1