Toon posts:

486 en win98

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 486dx80 van iemand gehad en wil daar windows 98 op knallen en als internetservertje gebruiken.
dus die bak als server en twee andere pc's als clients zodat als de een op nieuw op moet starten dat de ander niet hoeft te wachten met internetten :)

alleen ik heb een probleem...heb er een voorgeinstalleerde schijf ingedaan (omdat er op die 486 geen bios oid is, dus kan niet van cd booten), maar nu hang ik er een cd rom speler aan (writer of dvd speler) en die ziet windows niet...

Hoe ga ik dat oplossen????

Alvast bedankt.

The 1 ;)

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 23:08
server, cdrom, windows 98, 486 }:O

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:22
zorg ik een andere pc dat je hdd booteble is en zet je win 98 erop

stop dan weer in 486

boot en start win98 setup

KLAAR

Verwijderd

driver probleempje.. probeer eens de dos ( ja dos ) drivers voor de cdrom te laden voordat je windows in gaat..

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gaat niet lukke, te lage specs.

Wat dacht je van linux?
T klinkt moeilijker dan t is.

Kijk maar eens op www.minddigger.com

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

Is een 486 niet een beetje te langzaam om W98 te draaien?
Je kunt beter FreeBSD gebruiken ofzo. Ik wil in de toekomst ook zoiets in elkaar knutselen

• boswandeling
  • Laatst online: 17-08 16:22
neej 486 80 kan het aan loopt alleen troebel

ik heb win 98 op een
486 80 12 mb lateb lopen en het gaat

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:49
Mjah, met een windows98 bootdiskette moet dat wel lukken..

Overigens, als je het ding puur en alleen als internet-servertje wilt gebruiken (dus een gateway of router), dan kun je misschien ook overwegen om er iets anders op te zetten zoals freesco.. (kijk daarvoor maar even in de faq van nos of it).

Verwijderd

Waarschijnlijk lukt het wel met win95....

Ik heb een P133 als gateway, webserver, ftp server, file server. En daar staat ook win95 op.
Werkt perfect....

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz...maar het maakt niet uit dat het een cdrw is ofzo?
omdat die bakken zo oud zijn dat ze misschien cdrw niet herkennen oid...

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08 15:01

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

kijk ook eens naar freesco, een linux-variant die op een floppie past en vrij makkelijk is in te stellen dmv een mooi menu :)
draait hier perfect en heeft veeeeel langere uptijden dan win98 (1 jaar tegen 1 week...) :)

Verwijderd

als je het inderdaad alleen voor internet delen wilt gebruiken, en TOCH bij windows houden dan zou ik er win 95 op zetten.
werkt wat sneller en snelheid heb je niet zo erg met een 486

en anders gewoon linux, beetje klooien ermee en ut werkt opeens! (als je geluk heb :P)

ook al ben je helemaal nieuw, er zijn altijd wel links waar PRECIES beschreven staat hoe je linux server opzet voor internet router, gewoon ff zoeke dan :)

en als het eenmaal werkt, hoef je hem amper meer uit te zetten

Verwijderd

btw.. opstart disk al geprobeert?
of heb ik daar nu overheen gelezen :?

Verwijderd

Topicstarter
Kheb met opstartdisk gestart en hij leest de cdrom wel...maar in windows kan ie niks vinden

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 12 december 2001 16:14 schreef The1 het volgende:
Ik heb een 486dx80 van iemand gehad en wil daar windows 98 op knallen en als internetservertje gebruiken.
dus die bak als server en twee andere pc's als clients zodat als de een op nieuw op moet starten dat de ander niet hoeft te wachten met internetten :)
* dion_b sluit zich aan bij de anderen die Win98 afraden als router OS. Freesco heeft een veel lagere overhead, zal dus veel soepeler draaien op zelfde config.

Maar goed, ik loop steeds te roepen dat Win98SE op 486 kan, dus...
alleen ik heb een probleem...heb er een voorgeinstalleerde schijf ingedaan (omdat er op die 486 geen bios oid is, dus kan niet van cd booten), maar nu hang ik er een cd rom speler aan (writer of dvd speler) en die ziet windows niet...
PC zonder BIOS :?

Jij komt er niet in, wil je zeggen ;)

Is verder niet nodig- de Win98 bootdisk pakt'm wel. Dit lijkt me typisch een probleem die met transplantatie van geinstalleerde OS met zich meebrengt.

Snap sowieso je probleem niet- je hoeft niet vanaf CD te kunnen booten om Win98 vanaf een install CD te installeren. Gewoon vanuit DOS (die de CD dus blijkbaar wel herkent) naar de CD gaan en SETUP typen. En dan een uurtje wachten. Klaar is kees.

Maarja, hoeveel RAM heb je- ik zou Win98 hooguit interessant gaan vinden met 24MB+, tussen 12 en 24 Win95, daaronder heb je eigenlijk geen andere keuze dan Freesco als je het soepel wilt laten draaien. En als deze bak niets anders hoeft te doen dan routen heb je echt niet meer nodig.

Oslik blyat! Oslik!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 23:47

mvz

muziek verslaafde

Op woensdag 12 december 2001 16:26 schreef MikMouse_ het volgende:
neej 486 80 kan het aan loopt alleen troebel

ik heb win 98 op een
486 80 12 mb lateb lopen en het gaat
windows 98 heb 16MB nodig.. niet 12

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

• Cableboy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb zo'n setup in het begin ook gehad, maar dan met Windows 95 kaal geinstalleerd, en dan Sygate ofzo.. Draait best.

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

heb ooit uit pure verveling '98 op een 386 gedraait (wilde zelfs opstarten :P ), maar als routertje kun je als het toch windows moet zijn beter '95 of nt4 nemen is ff stukkie lichter en stabieler

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 21:27 schreef igg het volgende:
heb ooit uit pure verveling '98 op een 386 gedraait (wilde zelfs opstarten :P ), maar als routertje kun je als het toch windows moet zijn beter '95 of nt4 nemen is ff stukkie lichter en stabieler
NT op een 486 :r

Ik zou serieus kijken naar Linux, ik heb ooit een P1/120 als servertje gehad met W98 1st ed. en dat was altijd kl*ten. Toen Linux erop gegooid, de faq IP-masquerading doorgelezen en GAAN. Werkte perfecto. Er zijn tegenwordig zelfs mini Linuxen die genoeg hebben aan een bootdiskette, daarmee kun je een routertje bouwen met een voeding, een 386, een floppy en 2 netwerkkaarten :P

Kast, keyb en moni zijn handig maar niet noodzakelijk >:)

Verwijderd

Je kunt natuurlijk ook gewoon voor win98 LITE gaan, zoals ook op mijn 486 draait (dx4-100) Scheelt een hoop in snelheid, 98 herkent meer hardware en is vooral wat stabieler dan 95. Inderdaad even de schijf in een andere PC hangen, install directorie van win erop kopieeren en dan terug in je 486 zetten. Kun je de setup vanaf hd draaien (heb je ook niet meer de CD van 98 nodig, want hij haalt alles vanaf HD) Voor windows lite, zie:

http://www.98lite.net/preview.html

Ondanks dat er staat preview, is het gewoon een volledig werkende gratis versie met wat minder mogelijkheden dan de professional versie...

• cjdijk
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Op woensdag 12 december 2001 16:52 schreef The1 het volgende:
Kheb met opstartdisk gestart en hij leest de cdrom wel...maar in windows kan ie niks vinden
Je kan op je harddisk autoexec.bat en config.sys aanpassen,
en de cdrom driver copieren van je opstart diskette.
Gebruik de regeltjes met device/mscdex /d:naam.
Als je trouwens een kale installatie wilt uitvoeren,
is het handig om d:\win98 te copieren naar c:\win98
en dan vanuit c:\win98 setup.exe uit te voeren.
Kost je 32mb ruimte, maar is wel handig
dat ie niet steeds om je windows cd vraagt
als je iets instelt verandert of toevoegt.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-06 23:24
laatst met een oude hpvectra p 120(@133 :) ) win 98 opgestart met 8mb - 2(video) dus +- 6 mb
het duurde wat langer, maar starte wel op :)
installeren lukt niet met weinig mem.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Verwijderd

Je specs liggen wel onder de minimum, ik vind win98 al BRAK draaien op een P166MMX.. dus reken maar uit..
Neem win95 en start op met een win95/win98/dos bootdisk :)

Verwijderd

Lijkt mij ook niet echt lekker ( lees: stabiel ) draaien hor, met windows 95.

Ik zou eerder voor Freesco gaan.

Heb geen ervaring hor, met Win95 als server, maar heb eerst gelezen dat de uptime die je ermee haalt, niet echt bijzonder is??

Of lieg ik nu? :) Of systeem afhankelijk?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op vrijdag 14 december 2001 11:40 schreef DKtje het volgende:
Je specs liggen wel onder de minimum, ik vind win98 al BRAK draaien op een P166MMX.. dus reken maar uit..
Neem win95 en start op met een win95/win98/dos bootdisk :)
Hij heeft nog niet gezegd hoeveel RAM hij heeft- die 12MB was iemand anders.

Min spec voor Win98SE:
- 486DX2-66
- 16MB RAM
- 200MB HDD

Niet dat het dan soepel draait ofzo, maar onder minimum is een DX2-80 niet. Als het op een P166MMX slecht draait is dat aan een van 2 dingen te wijten: 1- te weinig RAM- pas vanaf 32MB draait het soepel of 2- brakke software install (RealPlayer is de #1 verdachte, maar ook virusscanners nodeloos nonstop laten draaien vreet resources)

Oslik blyat! Oslik!

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Moet je zien dat je ergens een MS bootschijfje vind/maakt (via inet - zie faq voor adres). Op de cd staan daar ook mogelijkheden voor. Misschien kun je dat regelen via een andere comp. Je moet dan de oakcd driver hebben. Ik ben nog geen cddrive tegen gekomen die die niet ondersteund.

Localhost is where the heart is

Pagina: 1