dimm sores

Pagina: 1
Acties:

• isaac
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09-2022
Ik heb weer iets raars.

Ik heb 3 PC's met het hetzelfde DFI SuperSocket moederbord (100Mhz frontside-bus) en hetzelfde bios. Vanwege het gunstige klimaat wilde ik deze pc's upgraden met een 256Mb, 133Mhz dimm.

Na een gunstige probleemloze test met een 133Mhz dimm heb ik er meer besteld voor de andere pc's, maar ik kreeg een ander merk. Deze dimmen werken niet of met veel fouten op 2 van de 3 pc's (inclusief de pc die wel goed met de eerder aangeschafte dimm werkt).

De enige verschillen die ik kan bedenken:

de pc die goed met alle dimms werkt:
------------------
CPU: AMD-K2 300Mhz
VGA: ATI Rage IIc
HD : IBM 13GB

de pc's die fouten geven:
------------------
CPU: AMD 400Mhz
VGA: TNT RIVA TNT
HD: diverse grote
(een van deze pc's werkt dus wel goed met het andere merk)

De biossen zijn gelijk en -voorzover ik het kan bekijken -staan alleen de jumpers die de cpu-klok regelen anders.

De nieuwe dimmen lijken wel op de 2 probleem pc's moelijker te passen. Na het inprikken van een dimm, willen de probleem-pc's helemaal niet opstarten. Na vaak proberen lukt het uiteindelijk wel.

Op dit moment werkt een probleempc met een nieuwe dimm. Hij loopt erg vaak vast. Bij testen met MemTest86 worden heel onregelmatig foutjes gerapporteerd. De eerste keer gaf het programma, geen enkele fout na een nacht draaien. Later heb ik het programma 24 uur laten draaien en gaf het na 11 passes in pass 3,4 en 5 fouten.

Het CT-mag programma CTSPD geeft checksum fouten bij de "intel-specifieke module gegevens (127)". Dat schijnt erg te zijn, maar ik weet niet waarom.

Het bijzondere is dat de modules heel gemakkelijk te plaatsen zijn in de "goede" pc en na het plaatsen direkt werken en geen fouten lijken te geven.
Ook als ik in de foute pc een goede/oude module plaats dan werkt die direct zonder haperen. Ik kan dus waarschijnlijk wel goed dimmen prikken en ik heb hopelijk de mobo's nogniet naarde knoppen geholpen :r

Ik vraag me af of ik de dimmen met goed fatsoen kan inruilen, of is er iets bijzonders met de hardware van de pc's aan de hand? Heeft iemand een goed idee, heb ik iets over het hoofd gezien?

De "goede" dimm = M-TEC 133Mhz, CAS3
De "foute" dimm = JetRam (transcend) 133Mhz, CAS3

Isaac