[audiofiel] Wat is de invloed van impedantie ?

Pagina: 1
Acties:
  • 540 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
( is het trouwens impedantie of impendantie ? )

In een discussie met iemand anders werd er beweerd dat hogere impedantie gemiddeld genomen beter zou zijn voor de kwaliteit van een luidspreker, in dit geval een koptelefoon.

Wat is eigenlijk de invloed, 'if any' van impedantie op geluidskwaliteit en -karakter ?

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Nee hoor, heb ook speakers gehoord van tegen de 1 Ohm, best bruut, en een heeeeerlijk geluidje.

Is wel van belang voor de versterker. 4-16 is door bijna elke versterker redelijk aan te sturen, maar die genoemde 1 Ohm dingen, zijn door bijna geen elkele versterker aan te sturen, die zijn gewoon niet zuiver genoeg.

• Rollerjooster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 11:48

Rollerjooster

OhNoNotHim

<OT> Impedantie is goed gespeld zo :) </OT>

Forza Mucca!

Verwijderd

Wat ik me nu afvraag eigenlijk:
Kan je 4 Ohm boxen rustig aansluiten op een gewone versterker (waarop niets aangegeven staat hoeveel Ohm), of kunnen die alleen op speciale verterkers aangesloten worden. Want de gewone boxen zijn allemaal 8 Ohm.

:)

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 13:36 schreef EelCoV het volgende:
Kan je 4 Ohm boxen rustig aansluiten op een gewone versterker (waarop niets aangegeven staat hoeveel Ohm), of kunnen die alleen op speciale verterkers aangesloten worden. Want de gewone boxen zijn allemaal 8 Ohm.

Beetje versterker doet 4-16 Ohm

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op woensdag 12 december 2001 13:38 schreef MREn het volgende:

[..]

je geeft geen antwoord op de vraag van de topicstarter. daarnaast: 4-16 ohm? wat gebeurt er dan als je er een belasting van 16 of meer ohm aanhangt? gaat het kapot ofzo? dacht het niet. er is helemaal geen bovengrens

Verwijderd

Nee, maar wel een ondergrens, als je daar onder komt brand je versterker door.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Op woensdag 12 december 2001 13:36 schreef EelCoV het volgende:

Zolang het een versterker is van een gemiddeld of beter merk (dus geen y*k* shit ofzo) kan het vaak wel. Er zijn alleen wel speakers (zijn er niet veel) die een behoorlijke dip kunnen maken.

Impedantie is namelijk niet iets wat continu is, maar iets wat per speaker en frequentie verschilt. Er zijn speakers van 8 ohm die bij hele lage tonen bij de 2,5 ohm komen en zelfs speakers van 4 ohm die bij de 2 of 1,5 ohm komen. Maar dat zijn meestal wel hele dure speakers. Niet dat het daaraan ligt ofzo hoor, das gewoon wat ik to nu toe heb gezien.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Het zijn Ferguson 3 weg luidsprekers. Wel eens van gehoord?

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Op woensdag 12 december 2001 13:46 schreef EelCoV het volgende:
Het zijn Ferguson 3 weg luidsprekers. Wel eens van gehoord?
Wel van het mrek, maar weet er voor de rest niets van.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 13:48 schreef JT het volgende:

[..]

Wel van het mrek, maar weet er voor de rest niets van.
Oh ok dan, maar die zijn dus 4 Ohm en heb er een paar van 8 Ohm in serie mee gezet, zodat je in totaal op 12 Ohm uitkomt voor de versterker

Verwijderd

Het hangt voornamelijk af van de voeding van de versterker of het wel of niet goed gaat. Als de voeding van een versterker op 8 Ohm berekend is dan moet hij op 4 Ohm 2x zoveel stroom leveren, bij de goedkopere versterkers lukt dit vaak niet en zal er clipping op treden bij hogere geluidssterktes.

Over het algemeen kun je dus wel stellen dat de meeste goedkope versterkers het niet zo goed kunnen (omdat daar op de voeding bespaard wordt) en de duurdere spullen wel.

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 13:51 schreef ItsMeAgain het volgende:
Het hangt voornamelijk af van de voeding van de versterker of het wel of niet goed gaat. Als de voeding van een versterker op 8 Ohm berekend is dan moet hij op 4 Ohm 2x zoveel stroom leveren, bij de goedkopere versterkers lukt dit vaak niet en zal er clipping op treden bij hogere geluidssterktes.

Over het algemeen kun je dus wel stellen dat de meeste goedkope versterkers het niet zo goed kunnen (omdat daar op de voeding bespaard wordt) en de duurdere spullen wel.
Is het enkel dat het geluid vervormt, of kan de versterker wel degelijk kapot gaan?

Verwijderd

Clipping houd in dat de normale golvende geluidssignalen niet afgevlakt worden doordat de voeding aan de maximale stroomlevering zit hierdoor worden ge golven op een bepaalde hoogte gewoon vlak. Dit is gelijk aan gelijkstroom en hierdoor zullen de luidsprekerspoelen het erg warm krijgen. Bij een wisselende spanning word de electriciteit namelijk in beweing van de conus omgezet maar bij gelijkspanning wordt het (grootste deel) in warmte omgezet wat tot gevolg kan hebben dat de spoelen in de luidspekerunits verbranden.

Dus de speakers lopen gevaar. Veel versterkers hebben overigens een clipping beveiliging waar door ze bij clipping onmiddelijk uit zullen schakelen.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
erhh, luitjes, het gaat om de vraag of hoge impedantie beter is, of niet...

Claim: " Koptelefoon van merk [blah blah] is beter, want die heeft een impedantie van 70 Ohm, en dat is beter dan die koptelefoon van [blahdiblah], want die is maar 28 Ohm. "

Is dat nou absoluut gelul in de ruimte of zit er een kern van waarheid in ?

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 14:02 schreef ItsMeAgain het volgende:
Clipping houd in dat de normale golvende geluidssignalen niet afgevlakt worden doordat de voeding aan de maximale stroomlevering zit hierdoor worden ge golven op een bepaalde hoogte gewoon vlak. Dit is gelijk aan gelijkstroom en hierdoor zullen de luidsprekerspoelen het erg warm krijgen. Bij een wisselende spanning word de electriciteit namelijk in beweing van de conus omgezet maar bij gelijkspanning wordt het (grootste deel) in warmte omgezet wat tot gevolg kan hebben dat de spoelen in de luidspekerunits verbranden.

Dus de speakers lopen gevaar. Veel versterkers hebben overigens een clipping beveiliging waar door ze bij clipping onmiddelijk uit zullen schakelen.
Dus je versterker loopt nooit gevaar... als ik het goed begrepen heb..

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Op woensdag 12 december 2001 14:03 schreef JumpStart het volgende:

Claim: " Koptelefoon van merk [blah blah] is beter, want die heeft een impedantie van 70 Ohm, en dat is beter dan die koptelefoon van [blahdiblah], want die is maar 28 Ohm. "

B U L L S H I T ! ! !

Duidelijk ? :P

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 14:03 schreef JumpStart het volgende:

Echt lariekoek.... geloof me.

(Dacht dat dat al lang duidelijk was.....pfff :Z)

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 14:04 schreef EelCoV het volgende:

[..]

Dus je versterker loopt nooit gevaar... als ik het goed begrepen heb..
bij dat afvlakken van het signaal komt er praktisch een blokgolf uit je versterker..
Versterkers zijn niet blij met blokgolven.. meeste versterkers "zien" dat wel en schakelen uit/af...
99 van de 100 gevallen zal dat wel goed gaan...
maar ja die ene kan net jou versterker zijn :)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Op woensdag 12 december 2001 14:07 schreef JT het volgende:

[..]

B U L L S H I T ! ! !

Duidelijk ? :P
Zoiets vermoedde ik al ;) Die 70 Ohm zou beter zijn voor weergave van lage tonen... Jaja. 'Tuurlijk.

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-02 13:54

p@dd0

psychonaut

Op woensdag 12 december 2001 13:27 schreef JumpStart het volgende:
( is het trouwens impedantie of impendantie ? )

In een discussie met iemand anders werd er beweerd dat hogere impedantie gemiddeld genomen beter zou zijn voor de kwaliteit van een luidspreker, in dit geval een koptelefoon.

Wat is eigenlijk de invloed, 'if any' van impedantie op geluidskwaliteit en -karakter ?
Zoals altijd met geluid het geval is hangt alles van meer dan een bepaalde spec. af.
Als jij twee koptelefoons met gelijke specs maar een verschillende impedantie kan beluisteren doe het en post het antwoord hier.
Zoals de rest al heeft gepost heeft impedantie iets met de stroom te maken die gaat lopen door de speaker.
Hoe lager de impedantie hoe hoger de stroom en vica versa.
Dus dan komt de stabiliteit van de amp ook nog kijken. Etc etc.
Dus gewoon op jouw amp luisteren en klaar.

Amantes amentes
--
Be inspired!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op woensdag 12 december 2001 13:38 schreef MREn het volgende:

[..]

Waar haal je toch altijd die loze info vandaan ? Iedere keer verbaas ik me er weer over..

Maar voor een ieder die het impendantie verhaal nog niet helemaal snapt special dit linkje ;)
[topic=85720/1/50]

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• hervaz
  • Laatst online: 24-11-2025
Precies, lees de faq eens, bij normale huis-tuin-ende-keuken amps en speakers hoef je je echt geen zorgen te maken.

Je hebt echter ook speakers die onder de 1 ohm duiken, een versterker moet dan stabiel zijn en veel stroom kunnen leveren, niet bijzonder veel versterkers kunnen dat.

Mijn rotel zou bv onder de 2 ohm in de protection moeten vliegen, ik weet zeker dat mijn speakers eronder komen soms, maar gelukkig geen beveiliging yet!

• Jag
  • Laatst online: 13-05 22:00

Jag

Op woensdag 12 december 2001 14:02 schreef ItsMeAgain het volgende:

GoT, waarom denken mensen toch altijd dat blokgolf=DC? Dat is helemaal niet zo. Blokgolven en gelijkspanning hebben maar één ding gemeen, dat is dat ze er een beetje hetzelfde uitzien. Maar een blokgolf is gewoon AC.
Clippen komt trouwens niet doordat de voeding over de maximale stroom heengaat (dan gaat een versterker overigens wel clippen), maar doordat de versterker meer spanning moet geven dan ie kan.
En als laatste: van de energie die de luidspreker van de versterker "krijgt", wordt zoiezo zo goed als alles (meer dan 98%) omgezet in warmte.

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

[quote]Op woensdag 12 december 2001 13:30 schreef MREn het volgende:
Nee hoor, heb ook speakers gehoord van tegen de 1 Ohm, best bruut, en een heeeeerlijk geluidje.

toevallig zoiets als de Apogee Scintilla? :)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:00

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op woensdag 12 december 2001 14:13 schreef JumpStart het volgende:

[..]

Zoiets vermoedde ik al ;) Die 70 Ohm zou beter zijn voor weergave van lage tonen... Jaja. 'Tuurlijk.
Is wel degelijk waar....
Een speaker veranderd van impendantie aan de hand van de frequentie, een speaker is immers een spoel.

Bij laag vermogen versterkertjes (zoals een walkman) zal de uitgestuurde spanning bij de lagere tonen niet in elkaar zakken en dus niet vervormen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Op donderdag 13 december 2001 08:08 schreef Sinclair het volgende:

[..]

Is wel degelijk waar....
Een speaker veranderd van impendantie aan de hand van de frequentie, een speaker is immers een spoel.

Bij laag vermogen versterkertjes (zoals een walkman) zal de uitgestuurde spanning bij de lagere tonen niet in elkaar zakken en dus niet vervormen.
Ja, dan is het beter voor zwakke versterkers. Maar ik heb hier een Yamaha versterker staan, en die gaat daar echt geen moeite mee hebben. Met andere woorden : een hogere weerstand is niet beter voor het geluid, het is alleen makkelijker voor zwakke/goedkope versterkers.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1