Toon posts:

Zijn Rimmetjes ten dode opgeschreven?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Indertijd heb ik een Abit TH7 II Raid gekocht omdat overal te lezen was om een PIV met RDRAM te kopen voor beste performance. En dat ik dan ook maar gedaan. Maar nu blijkt dat PIV nu vooral met DDR zullen werken in de toekomst.
Ik maak me eigenlijk een beetje zorgen, zal ik nu al Rimmetjes moeten stockeren?
En ik vind het echt kut dat Intel zoveel verschillende versies van moederborden uitbrengen. Ik hoop dan maar dat ik een goeie keuze gemaakt heb.

mijn specificaties:
PIV 1.7
Abit th7 II R
Adaptec 19160
Ultraplex 40max
HD Maxtor Atlas 10k III 18.2
Matrox G550
SB Live
LG 915ft+

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

De keuze die je gemaakt hebt, op dat moment, was de beste die je kon doen.
Momenteel is het inderdaad duidelijk dat RDRAM (RIMMS) zijn langste (kortste) tijd gehad heeft en vanaf begin 2002 uit productie gaan.
Het zal dan erg duur worden om nog van deze modules te kunnen bemachtigen.
Natuurlijk is dit jammer, maar van de andere kant heeft INTEL zelf hier de hand aan gehad.
Je kunt als je iets koopt, de technologie toch niet tegenhouden om voor een tijd het nieuwste te hebben en op dat moment beste.
Elke maand komt er wel weer iets nieuws op de markt wat toch net weer iets meer interessant is als dat je net aangeschaft had.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

hoeveel geheugen heb je er nu inzitten?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu maar slechts 2 x 128mb.
Dit is echt balen, ik heb nog vrij veel geld aan uitgegeven aan mijn systeempje met de hoop om lange tijd door te kunnen. Ik ben altijd Intel trouw gebleven maar als ze zo verder rotzooien dan stap ik over. :r

Pfff sorry, maar soms kan ik me echt boos maken.

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-08 12:50

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Op woensdag 12 december 2001 13:08 schreef Evelien het volgende:
Ik heb nu maar slechts 2 x 128mb.
Dit is echt balen, ik heb nog vrij veel geld aan uitgegeven aan mijn systeempje met de hoop om lange tijd door te kunnen. Ik ben altijd Intel trouw gebleven maar als ze zo verder rotzooien dan stap ik over. :r

Pfff sorry, maar soms kan ik me echt boos maken.
Maak je geen zorgen:) Sis heeft RIMM plannen voor p4 met zijn nieuwe chip. Dus die gaat nog effe doorgaan.

Trouwens je ram kan tot 800mhz. En als je het laatste nieuwe mobo koopt dan kan je gerust nog P4's tot 3 a 4Ghz aan, zolang ze bij deze core blijven. Die-shrink is wel nodig dan. Maar normaal zou northwood op de nieuwe huidige p4 mobo's moeten passen.

good luck

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar dan zijn het Rimmetjes die op meer dan 800 Mhz draaien zeker ? En die kan je dan niet samen gebruiken met de mijne. (correct me if i'm wrong)
En ik heb ook vaak gelezen over hoge latency, wat houdt die latency eigenlijk in? Kan iemand me dat uitleggen aub?
Met een simpel voorbeeldje, is altijd gemakkelijker te verstaan dan.
Thx

Verwijderd

stockeren?

Ligt eraan hoeveel geheugen je nu hebt in de pc.
512MB zal ook in de toekomst (nog 3 jaar ofzo) prima voldoen.

Huidige winXP vereist tussen de 192 en 256MB geheugen, terwijl ie ook nog wel werkt met 128MB

Kies zelf maar hoeveel geheugen je nog wilt inslaan.
Ik heb echter geen flauw idee hoe lang RIMM's dan nog bexhikbaar zijn voor de consument.

Een redelijk aantal bedrijfs pc's lopen wel op RIMM's, dus RDRAM zal nog wel een tijdje beschikbaar blijven voor het bedrijfsleven.

Mooi systeempje heb je samengesteld.

Verwijderd

Ik denk niet dat het ten dode opgeschreven is :)
Rimm heeft een groot voordeel ten opzichte van DDR-geheugen, en daarbij komt ook nog eens dat de sd-ramprijzen weer gaan stijgen :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 12 december 2001 15:24 schreef Microsoft het volgende:
Ik denk niet dat het ten dode opgeschreven is :)
Rimm heeft een groot voordeel ten opzichte van DDR-geheugen, en daarbij komt ook nog eens dat de sd-ramprijzen weer gaan stijgen :)
Um, onderbouwing?

Grote voordeel van RDRAM zou zijn dat het met maar 16b aan bus (en dus traces op de mobo) goedkoper te implementeren zou zijn in dual-channel applicaties. Helaas is dit voordeeel niet doorslaggevend. De chipsets voor dual-channel RDRAM zijn stuk voor stuk erg duur (i840,i850,i860) en de modules zelf blijven ondanks de lichteprijsstijgingen van SDRAM chips erg duur.

Bovendien heeft RDRAM al sinds het prille begin te kampen met hoge latencies. Dit had tot gevolg dat het alleen in grote transfers optimaal gebruik kon maken van de grote bandbreedtes. Daarom is het mogelijk dat DDR chipsets voor P4 mee kunnen komen met RDRAM ondanks significant lagere
bandbreedte- ze hebben namelijk ook niet de hoge latency.

Maar, goed, terug on-topic. Momenteel is de TH7-II waarschijnlijk de snelste P4 mobo/platform. Dus zo'n miskoop heb je zeker niet gedaan. Ik denk dat jouw perspectieven een stuk beter zijn dan iemand die anno 1997 in EDO-DIMMs was gaan investeren. Als je je zorgen maakt, 2x256 erbij kopen. Maar ik zie de komende tijd RDRAM prijzen eigenlijk alleen maar dalen ten gevolge van redelijk stabiele productie maar dalende vraag (nieuwe systemen met DDR).

Oslik blyat! Oslik!

• ewasx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11-2025
Ik maak me eigenlijk een beetje zorgen, zal ik nu al Rimmetjes moeten stockeren?
Evelien is duidelijk Belg ;). Ik kende het woord stockeren ook niet voordat ik daar ging stage lopen.

Maarre, ik zou nog niet gaan inslaan. Het zal nog erg lang duren voordat die prijzen weer flink omhoog zullen gaan. Hoe lang ben je van plan met je systeem te doen? Ik schat dat je nog minstens een jaar, maar waarschijnlijk wel langer kan wachten.

Verwijderd

Topicstarter
:) ja ik ben een Belgische ;)
Ik heb mijn systeem zodanig samengesteld zodat ik, indien later moet upgraden, zo min mogelijk moet vervangen. Vandaar mijn keuze voor een scsi systeem. Daarom heb ik ook Rimms gekocht, gewoon omdat ik toen dacht dat het het langst zou meegaan. Maar dan hoorde ik plots het nieuws dat Rimms toch niet goed zou zijn en die zelfs zouden verdwijnen. :'(
En als het ooit zo ver zou komen dan moest ik plots een nieuwe moederbord (again) + processor + mijn Rimms in de vuilbak gooien voor een DDR. Vandaar mijn bezorgdheid.

En kan je nu eens simpel uitleggen wat Latency eigenlijk is, zonder al te technisch te worden ?

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op woensdag 12 december 2001 12:59 schreef Rick2001 het volgende:
De keuze die je gemaakt hebt, op dat moment, was de beste die je kon doen.
* jhead22 vind dat je beter een Athlon had kunnen kopen dan een p4...

Sneller en goedkoper.

Er werd net gezegd dat sdram prijzen gaan stijgen ? Hoe dat ? Waarom gaat het stijgen :?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 december 2001 16:23 schreef jhead22 het volgende:

[..]

* jhead22 vind dat je beter een Athlon had kunnen kopen dan een p4...

Sneller en goedkoper.

Er werd net gezegd dat sdram prijzen gaan stijgen ? Hoe dat ? Waarom gaat het stijgen :?
Ja ik wist heus ook wel dat Athlons volgens vele testen beter uit de hoek kwamen, maar is een persoonlijke keuze.
Het maakt me echt niet zo heel veel uit dat die Athlons iets rapper waren, want spelletjes speel ik toch nooit.Daarom dat ik ook een G550 gekocht heb, ik werk veel met grafische programma's zoals Photoshop, illustrator, Director en Flash. Wat wel veel belangrijker was voor me, is dat mijn computer 2 weken ononderbroken moest blijven draaien. En tot nu toe heb ik geen klagen. En ik ben Intel steeds trouw gebleven, noem me DOM of Royaal , wie zal het zeggen. Mijn computer moet dienen als server, vandaar ook mijn keuze voor SCSI. En Intel heeft toch al bewezen om goed stabiel te draaien. Maar dat zou misschien evengoed met Athlon gekund hebben, ik heb geen ervaring met AMD dus daarover zal ik geen uitspraak doen. Maar ik zeg altijd, zolang je tevreden bent geweest met wat je al hebt gehad dan hoef je niet te veranderen. Dus ben ik voor Intel blijven gaan.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Op woensdag 12 december 2001 16:19 schreef Evelien het volgende:
En kan je nu eens simpel uitleggen wat Latency eigenlijk is, zonder al te technisch te worden ?
Latency is in dit geval de tijd die de CPU moet wachten voordat het RAM geheugen klaar is om te gaan werken. Ik geef een voorbeeld, vergelijk SDRAM met een spade en RDRAM met een graafmachine. Een spade is veel trager dan een graafmachine om een put te graven. Maar, de spade neem je gewoon in de hand en je begint te werken. De graafmachine moet je eerst opstarten, je moet er in klauteren, en het duurt ff voor ie warm gedraaid is. Maar zodra als hij draait dan is hij wel veel sneller dan de spade uiteraard.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 december 2001 16:52 schreef XTerm89D het volgende:

[..]

Latency is in dit geval de tijd die de CPU moet wachten voordat het RAM geheugen klaar is om te gaan werken. Ik geef een voorbeeld, vergelijk SDRAM met een spade en RDRAM met een graafmachine. Een spade is veel trager dan een graafmachine om een put te graven. Maar, de spade neem je gewoon in de hand en je begint te werken. De graafmachine moet je eerst opstarten, je moet er in klauteren, en het duurt ff voor ie warm gedraaid is. Maar zodra als hij draait dan is hij wel veel sneller dan de spade uiteraard.
Dat vind ik nu eens echt tof !! Dank je Xterm :)

• Kadance074
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 18:21
Op woensdag 12 december 2001 15:08 schreef Evelien het volgende:
Ja maar dan zijn het Rimmetjes die op meer dan 800 Mhz draaien zeker ? En die kan je dan niet samen gebruiken met de mijne. (correct me if i'm wrong)
Die tijd is nog lang niet bereikt. Over een halfjaar komt de Northwood B uit met een FSB van 133 MHz.Zie http://www.theregister.co.uk/content/3/22922.html
Dan zouden de Rimmetjes worden aangesproken worden op 4x133 MHz=533 MHz. Dat is nog lang geen 800MHz die ze aankunnen.

Intel Core 2 Quad Q9550 @ 3.20GHz, Gigabyte GA-EP35-DS4, 4GB OCZ PC2-6400 (4-4-4-15), 600 Watt ZM600-HP, Scythe Mugen 2, Sapphire HD5770, 120GB Intel 510 SSD.

Verwijderd

OK! ik zeg eerlijk ik heb weinig verstand van geheugen enzo. Ik heb zelf 128 RD-RAM en w8! totdat ze goedkoper worden nu hoor ik dat ze uit de productie gaan (Ain't life beautiful)
1) wat is beter SD-RAM DDR of RD-ram, wat is het verschil en waaaarom gaat RD-ram weg????
Thank very much! later

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 15:50 schreef dion_b het volgende:

[..]

Um, onderbouwing?
Valt er wat over te onderbouwen dan? :?

Feit is dat Rimm een hogere bandbreedte heeft dan DDR-geheugen, en over die prijsstijging: tja, daar kun je zelf de pricewatch wel op naslaan :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:57
Ik zou me niet te druk maken. Intel blijft voorlopig nog wel een poos Rambus geheugen gebruiken; naast de aankomende i845-D staat de i850 nog steeds op de road maps als high-end oplossing. Daarenboven is er ook nog de PC800 gebruikende i860 voor dual Xeon's, en op dat high-end/professionele Xeon-vlak veranderd het allemaal niet zo snel als op de PC markt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Ik denk dat RDram nog wel even blijft bestaan, SiS heeft namelijk een overeenkomst met RamBus gesloten, SiS wil blijkbaar RDram-ondersteuning gaan implementeren in nieuwere chipsets :) Gezien de opmars van SiS de laatste tijd is het best mogelijk dat SiS het RDram gaat redden (en dat intel uiteindelijk mogelijk weer terugstapt op RDram). De RDram-architectuur lijkt mij bovendien zeer geschikt om SDram varianten te gaan vervangen (SDram heeft zijn tijd bijna gehad denk ik, QBM kan nog een matig succes worden kan maar meer toekomst zie ik er niet voor)
Pagina: 1