Toon posts:

[CM] Triac uitleg?

Pagina: 1
Acties:
  • 294 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na zoeken kan ik niet echt iets goeds vinden op het net,ben op zoek naar pagina die ff vanaf het begin werking/pootjes van triac uitlegt...
Iemand toevallig dit ns tegen gekomen??

Verwijderd

Volgens mij is een triac een soort schakelaar. Het laat stroom door van de source naar de drain als er spanning op de gate staat.(Weet ik niet 100% zeker)

Voor de pootjes moet je even naar het typenummer van je triac zoeken op internet, of bij je lokale elektroboer vragen.

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Op woensdag 12 december 2001 12:42 schreef Sjord het volgende:
Volgens mij is een triac een soort schakelaar. Het laat stroom door van de source naar de drain als er spanning op de gate staat.(Weet ik niet 100% zeker)

Voor de pootjes moet je even naar het typenummer van je triac zoeken op internet, of bij je lokale elektroboer vragen.
dat is toch een transistor???

Verwijderd

Hallo,

Een triac wordt oa ook gebruikt in de betere dimmers.
Als er spanning op de gate staat, gaat deze geleiden tussen de anode/cathode. Eigenlijk kan je een triac bekijken als twee diodes die parallel zijn geschakeld en normaal beiden sperren indien er geen spanning op de gate staat.
De diodes gaan geleiden indien de gatespanning de gelijk is aan de spanning kathode/anode. Valt dan de gatespanning weg, dan *blijft* de triac geleiden tot de eerste nulgang van de spanning op de anode/cathode. Hierna blijft de triac weer sperren totdat de gatespanning er weer op gezet wordt.

Dus:
|anode
|
-----------
/\ \ /
/ \ \ /---- gate
/ \ \/
-----------
|
|cathode

EiSl

Verwijderd

Voor dit soort vragen kan je het beste langs een bibliotheek gaan en een algemeen boek over electronica opzoeken. Gaat stukken beter dan online uitleggen zoeken.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op woensdag 12 december 2001 12:57 schreef RonnieB82 het volgende:
dat is toch een transistor???
Nope.. Da's een FET.. (een transistor heeft een basis, collector en emitter)

Maareh, als je de pootjes van een triac wilt weten, moet je dat gewoon per model even opzoeken in de betreffende data-boeken! (daar staan per triac de verschillende specificaties, vaak ook nog met simpele voorbeeld schakelingen enzo!)

Verwijderd

Even nadenken, 't is al lang geleden maar volgens mij kan je een triac als volgyt beschrijven:

Een triac is eigenlijk een dubbel thyristor, antiparallel geschakeld.

Nou vraag je je af: "Wat is een thyristor"
Dit is een soort bestuurbare diode. De diode gaat pas geleiden als een spanning op de Gate wordt gezet.
Wordt die spanning weer van de Gate afgehaald, dan blijft de thyristor geleiden, zolang er stroom van annode naar cathode loopt.

Een triac is dus een soort wisselspannings thyristor. (Vandaar de toepassing in dimmers)
Doordat de wisselspanning steeds even door nul gaat, zal de triac altijd weer sperren.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Verwijderd

Topicstarter
Basis was me al wel beetje bekend,tis nu weer iets duidelijker...
Dus als een op anode of cathode zeg +5V loopt
en op gate komt +5V te staan dan gelijdt ie ?
MAar dit is gelijsktroom dus dat helpt niet echt ?
En als er op anode +5V en op gate komt 220V dan werkt het niet zeker?

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 22:46

gerhald

:P

nee dat is niet zo je kunt de gate met een hele klijne spanning aan stuuren .
dat ding (de triac) is eigenlijk een deur die automaties weer dicht gaat als er geen verkeer door heen gaat en de gate is een soort van een deurklink met een slot dat door een klein iets kan geopent worden maar de deur niet weer kan sluiten.
maar die sluit zig van zelf weer als er geen verkeer er meer door hen gaat (dus stroom)

ik hoop dat je het duidelijk is als het niet duidelijk is da vraag maar via mijn icq

gerhald
Pagina: 1