Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Phase Change] Begin van de warmtewisselaar (pics)

Pagina: 1
Acties:
  • 463 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk heb ik een uurtje de kans gezien om aan m'n warmtewisselaar (van koelmiddel->koelvloeistof) te werken. Deze warmtewisselaar bestaat uit een dikkere koperen buis waar koelvloeistof door gepompt word, en een spiraal van 12mm koper waar het koelmiddel verdampt. Het grote probleem was het maken van de spiraal van 12mm koperpijp. Je kunt dat spul niet zomaar buigen, want dan knikt het. Vullen met zand was de oplossing.

Voor degenen die het nog niet wisten: ik gebruik 12mm pijp zodat ik de warmtewisselaar nog kan gebruiken voor iets anders mocht het phase-change project in de soep draaien. Dan kan ik 'm nog gebruiken i.c.m. grondwater of een bong ofzo. Voor puur phase-change zou deze pijp korter dunner mogen zijn.

Het dichtsolderen van de pijp met een kapje:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/mounting_the_caps.jpg

Vullen van de pijp met zand:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/filling_with_sand.jpg

Het buigen van de spiraal:
Je zou toch niet zeggen dat dit bijna anderhalve meter koperpijp is.

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/bending_the_spiral.jpg

Het afslijpen van de rechte stukjes. Een tip voor iedereen die ook eventueel zo'n warmtewisselaar zou willen maken: soldeer eerst het kapje los, laat 't zand eruit lopen, en ga dan pas slijpen. Ik deed dat dus niet, en het zand dat wegvliegt als je aan het slijpen bent doet pijn, pijn, pijn als het tegen je huid aankomt.

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/cutting_off_straights.jpg

En dan even kijken of-ie in de buitenste pijp past (75mm ID, 80mm OD)

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/coil_fits_pipe.jpg

Zo. Nu nog met een paar koperen 90-graden bochtjes en een paar stukken rechte pijp mooi aansluitingen aan weerskanten maken, en de verdamper is klaar. Er lopen straks dus nog 2 12mm pijpjes binnenin de spiraal. De eindkappen voor de dikke pijp worden over ongeveer anderhalve week voor me gedraaid uit messing.

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
ziet er goed uit, ik neem aan dat we hem ook nog in werking te zien krijgen??

Verwijderd

Heeeeeeeeel netjes die spiraal, er bestaat ook zachte koperen buis 12mm, dat had mischien iets makkelijker gebogen maar dit ziet er goed uit.

Aha dit is de pijp van 80mm waar je het over had, ben je nog verder gekomen met de kappen voor op die pijp ?

Post meer als je verder bent , ik ben zeeeeeer benieuwd.

Verwijderd

Heel errug netjes.
Hoe heb het alleen om die boomstam gekregen?

Verwijderd

Topicstarter
Bert-Jan:

Ja, ooit....

doehetzelver:

Tsja, dit is gewoon die 12mm koper-op-een-rol. Da's het zachtste wat ik zo kan krijgen (letterlijk dus). En wat ik in de buurt kan kopen ook. Aangezien ik zat van die pijp had liggen (ik gok nooit op 1 paard, dus soms krijg je dingen dubbel :P ), heb ik eerst geprobeerd of ik de pijp 'koud' kon buigen. Was dat mislukt, dan had ik de pijp eerst uitgegloeid of 'heet' gebogen.

En dit is idd die pijp van 80mm. En zoals je ziet, heb ik maar een stukje nodig.

Die kappen worden over anderhalve week voor me gedraaid uit messing.

jordyb:

Da's gewoon zo'n schuttingpaal. Die lag het dichtste in de buurt, en had ongeveer de goede diameter. De pijp zelf heb ik om die boomstam heengebogen. Ik heb nu nog de afdruk van 12mm koperen pijp in m'n handpalmen staan :)

Ik geef toe dat de foto's een beetje gefaked zijn, want ik heb eerst de spiraal gemaakt, en daarna pas foto's geschoten van het vullen met zand en het solderen van het kapje. Maargoed, dat boeit niet echt natuurlijk. 't is alleen een ander stuk koper.

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

eehmm... sorry, maar ik ben nog niet helemaal op de hoogte van extreme cooling...

wat houd dat phase change precies in?? ik neem aan dat je hiermee lage temperaturen gaat halen, maar hoe gaat het precies in werking???

Verwijderd

Hmm op je laatste foto zie ik er zooitje tin (?) hangen ??

Wat ga je daarmee doen?
Alles aanmekaar laten smelten ofzo?

Verwijderd

Het ziet er super bruut uit maar hoe gaat het nu percies werken? Ga je zoiets combineren met waterkoeling ofzow? (of stel ik nu een domme vraag?)

• Concrete
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2015

Concrete

Just press the button...

Ziet er prachtig uit! Ik bedacht er nog het volgende bij:
1) Probeer de spiraal een beetje uit te rekken, zodat de spoed een beetje groter wordt. Zo krijg je een betere stroming rond de spiraal.
2) Neem een iets grotere buitenbuis, zodat de stroming de spiraal beter kan 'omhullen'.

Succes ermee!!

Beton is koel. Een Alpha is koeler.

Verwijderd

Ziet er zoals al eerder gezegt perfect uit. Ook ik kan niet wachten om te zien wat voor resultaten jij gaat halen.

Verwijderd

Topicstarter
RonnieB82:

phase-change koeling werkt door een vloeistof met een laag kookpunt te laten verdampen ('evaporation') in een evaporator. Tijdens het koken onttrekt dit warmte. Naderhand pers je de damp weer samen met een compressor zodat je weer vloeistof krijgt. Je koelkast en diepvriezer werken ook zo.
Ik gok op een koelvloeistoftemperatuur van -20 graden bij een load van 200W. En ik hoop dat het beter presteert zodat ik m'n peltier kan houden om nog naar de -50 te gaan >:)

jordyb:

Dat tin heeft als enige functie de spiraal op z'n plek te houden voor de foto. De buis is nog een stuk langer namelijk, en anders dondert die spiraal erin.

bitvreter:

yup, dit word de vervanging voor mijn goede oude Opel Ascona B kachelradiatortje.

Concrete:

Ik rek 'm inderdaad nog een beetje uit. Ik moest alleen nogal hard timmeren om die spiraal van dat hout af te krijgen, vandaar dat die wikkelingen zo netjes op elkaar zitten..
Een grotere buitenbuis zit er niet in (probeer maar ergens koperen pijp van >80mm te krijgen), en is ook niet nodig.

Sidewinder:

't zal allemaal nog wel een tijdje duren. Je bouwt niet even snel een phase-change systeem, helaas (tenzij je dus de spullen hebt).

• ZroBioNe
  • Niet online
Orgineel idee, ik hoop dat 't wat wordt. En uiteraard ben ook ik benieuwd naar de foto's van verdere ontwikkelingen

• Cryolite
  • Laatst online: 10:01
Puik werk. B-) Maar wat ik me afvraag is: hoeveel ruimte zit er tussen de spiraal en de buitenwand?
Zo te zien niet veel, wat inhoud dat het warmte overdragend oppervlak dus nogal aan de kleine kant is. En de totale lengte van het gekrulde buisje lijkt me ook nogal weinig gezien de lengte van de grote buis.

P.S. Dit is niet afkraken, maar opbouwende kritiek.

Verwijderd

Zo zo, uit messing gedraaid, stukje maatwerk dus, da`s niet verkeerd.

Koper buis groter dan 80 mm kan wel maar je moet wel je adressen hebben, ik heb een paar stukken bij een fabriek waar ze centrifugaal pompen voor de industrie maken kunnen bemachtigen, helaas is het contact met deze fabriek verwaterd ( kwam iemand tegen op cursus die daar werkte).

Maar........ als je nog eens klein draaiwerk nodig hebt....

kan ik kijken of ik wat voor je kan doen, messing/brons,
wellicht kan ik het draaien voor je, en opsturen ?

Je hebt m`n mail adres dus als ik een keer iets voor je kan betekenen.....

• zyberteq
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-08 14:09

zyberteq

nou, dat dus

Op woensdag 12 december 2001 13:39 schreef Cryolite het volgende:
Puik werk. B-) Maar wat ik me afvraag is: hoeveel ruimte zit er tussen de spiraal en de buitenwand?
Zo te zien niet veel, wat inhoud dat het warmte overdragend oppervlak dus nogal aan de kleine kant is. En de totale lengte van het gekrulde buisje lijkt me ook nogal weinig gezien de lengte van de grote buis.

P.S. Dit is niet afkraken, maar opbouwende kritiek.
Als die spiraal warm gaat worden dan is het mischien een tip voor DaBit om die koperen buis (aan de binnenkant) dan weer te waterkoelen :P dan hoeft die ouwe radiator ook niet weg :P
dat zal vast wel helpen, of zijn de temp verschillen daar te groot voor?
want dit riekt allemaal naar scheikunde en dat heb ik maar 1 jaar gehad, en toen was ik er al geen kei in. als is het wel leuk natuurlijk. :P

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

:9~

WOW, eindelijk van die dixan doos af :)

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Topicstarter
Cryolite:

De afstand spiraal<->buitenbuis zal een halve tot een hele centimeter zijn ofzo. En da's zat: daar stroomt de vloeistof wel langs. Verder is het bijna anderhalve meter buis (wat je niet zou zeggen...), dus het oppervlak is zeker zo groot (bij anderhalve meter lengte zou het 565 cm2 zijn. Iets minder dus) als dat in een goed waterblok, zo niet groter. Eventueel draai ik nog wat koperdraad rondom die buis van de spiraal zodat het oppervlak nog groter word.

Die 'buitenbuis' word overigens ingekort; zodanig dat-ie net langer is dan de spiraal. Anders word 't wel een lompe warmtewisselaar :)

Doehetzelver:

Gedraaide kappen, da's wat mij beloofd is. Eerst zien, dan geloven. Ik hoop niet dat ze zeggen: 'Daar is de draaibank', want iets anders dan wat nylon en messing verloopstukjes heb ik nog nooit gedraaid. En het nadeel van messing kappen is dat ik pas later, als ik de spiraal gesoldeerd heb (met zilversoldeer) de kappen kan monteren (met zachtsoldeer). Ze hebben me namelijk verteld dat je messing en koper niet kunt hardsolderen (dan gaat 't messing ontzinken ofzo). Of heb jij andere ervaringen? Anders zou namelijk het zachtsoldeer van de kappen weer smelten op het moment dat ik de spiraal ga solderen met zilver.

Wat ik nog wel zou willen hebben, dat zijn 12mm kapjes van koper. Ik vind bij de gamma en loodgieter alleen messing kapjes. En dan hebben we weer dat hardsoldeerprobleem.

ZyberTEQ:

Ehm, die spiraal word koud als 't goed is, en die zit ondergedompeld in stromende vloeistof...

TD-DMZ:

Aaaauw! Dat deed pijn! Ik ben gehecht aan mijn Dixan-doos hoor! ;)

Verwijderd

hm, het betere mod werk :)
ziet er erg mooi uit! Al snap ik niet helemaal waarom die spiraal in die andere pijp moet. Ik ben wel bekend met het principe van een warmtewisselaar, maar wat dit voor nut heeft is me niet helemaal duidelijk. Maakt ook niet uit, jij zult in elk geval wel weten wat je doet :)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:13
Op woensdag 12 december 2001 17:28 schreef PsyFlux het volgende:
hm, het betere mod werk :)
ziet er erg mooi uit! Al snap ik niet helemaal waarom die spiraal in die andere pijp moet. Ik ben wel bekend met het principe van een warmtewisselaar, maar wat dit voor nut heeft is me niet helemaal duidelijk. Maakt ook niet uit, jij zult in elk geval wel weten wat je doet :)
in de spiraalpijp komt dus de phasechange vloeistof, in de grote pijp komt de vloeistof van de 2de loop, die de cpu koelt. de v;leoistof die de cpu koelt wordt dus gekoeld door de spiraalpijp die gekoeld wordt door de phasechange setup.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

DaBit,

wat ik begrepen heb uit een cursusje hardsolderen is dat je het messing niet te lang heet mag stoken, dwz, je KAN het dus wel hardsolderen met zilver MAAR dan moet je het niet TE lang rood/oranje heet stoken, in dat geval "ontzinkt" het en wordt het messing broos, Brons is veel beter bestand tegen die lang aanhoudende hoge temperaturen, btw, messing als materiaal voor mijn stoomketels is ook verboden, ook daarbij "ontzinkt" het materiaal door het kokende water, dus ook ik moet brons gebruiken voor mijn appendages.

Kort samengevat: je kan wel messing harsolderen, stook het echter niet langer heet dan noodzakelijk, probeer de vlam zo min mogelijk op het messing te richten.

Zelf denk ik dat je die 12mm kapjes wel met zilver kan solderen, dat krijg je wel snel genoeg op temperatuur voordat dat enig probleem gaat opleveren.

Suxxes

Doehetzelver

Verwijderd

Topicstarter
Thanks.

Ik denk dat ik toch eens ga kijken of ik niet nog voor zondag 2 plaatjes koper kan vinden om die eindkappen van te maken. Da's in ieder geval veiliger dan messing, dus.

• Cryolite
  • Laatst online: 10:01
Op woensdag 12 december 2001 17:23 schreef DaBit het volgende:
Cryolite:

De afstand spiraal<->buitenbuis zal een halve tot een hele centimeter zijn ofzo. En da's zat: daar stroomt de vloeistof wel langs. Verder is het bijna anderhalve meter buis (wat je niet zou zeggen...), dus het oppervlak is zeker zo groot (bij anderhalve meter lengte zou het 565 cm2 zijn. Iets minder dus) als dat in een goed waterblok, zo niet groter. Eventueel draai ik nog wat koperdraad rondom die buis van de spiraal zodat het oppervlak nog groter word.

Die 'buitenbuis' word overigens ingekort; zodanig dat-ie net langer is dan de spiraal. Anders word 't wel een lompe warmtewisselaar :)
Dat is wat ik bedoelde. Op de foto lijkt het namelijk of de spiraal er "zuigend" ingaat waardoor het metaal-metaal wordt wat weer een vermindering van het rendement oplevert omdat dat gaat geleiden. Dat koperdraad om de spiraal wikkelen geeft inderdaad in het begin wel een leuke verhoging van het oppervlak, echter na een tijdje kan er vervuiling zich gaan nestelen in de hoekjes en spleetjes wat weer een rendement-verlaging betekent. Dit is een afweging die je moet maken. Dit is ook de reden waarom procesapperatuur voor levensmiddelen vaak van RVS zijn gemaakt welke gelast zijn vanaf de buitenkant met een zo klein mogelijk lasnaadje aan de binnenkant, omdat in oneffenheden vaak bacteriën kunnen nestelen. En idd, die buitenbuis inkorten, anders zit je met een grote loze ruimte.

Verwijderd

Ziet er erg netjes uit.. ik ben benieuwd wat je XP onder deze opstelling doet qua overclockbaarheid / temps..

Verwijderd

Dit ziet er zeer netjes en proffesioneel uit, waarschijnlijk ben je de eerste nederlander/beneluxer die dit heeft als alles af is :)

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Weet je al wat je als phase-change medium gaat gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
Cryolite:

Nou, als die spiraal de buis goed zou raken, en ik zou 'm erop kunnen vastsolderen, dan heb ik ook nog de buis zelf als warmtewisselaaroppervlak. Niet al te effectief, maargoed.

Voor vervuiling in de hoekjes en spleetjes ben ik niet zo bang. Ze vloeistof die langs de spiraal gaat lopen zal een mengsel van water, glycol en waterwetter worden denk ik. Een heldere vloeistof zonder zwevende deeltjes dus. Er kan geen lucht bij die kringloop, behalve wat er door de slangen heen migreert.

n0va^:
ik dus ook :)
Zonder extra peltier gok ik op een coldplatetemp van -18, worst case (moet te halen zijn bij een evaporatortemp van -20). Dat zou een CPU temp (gemeten op het mobo, aan de onderkant van de proc) op moeten kunnen leveren van -6. Met peltier mag je er nog 15-25 graden vanaf trekken.
Nouja, da's de verwachting dus.

Lomu:
Er zijn er meer met een vrieskist, en ook meer met een Vapochill. Hoewel ik meer performance wil dan Vapochill....

Diablow:
Ik heb nu iemand gevonden die m'n systeem eventueel met R134a kan vullen. Da's beter dan die koudespray....

• Chaot
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:24
euuummmmm ik ken niet echt veel van extreme koelinge, maar hoe zit het met condens?

(of is dit een domme vraag)

Verwijderd

Topicstarter
Daar krijg je extreem veel last van, klopt. Maar dat is nu ook al zo met een 172W peltier.

• _Evert_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-11 02:17
en je aan-/afvoer van je koelvloeistof naar en van je koelblokje, ik denk dat Chaot dat bedoelde... isolatie omheen leggen neem ik aan, en dus ook je hele "water"blok isoleren... Da's best wel wat werk om dat goed voor elkaar te krijgen, maar ja, dat zal DaBit niet tegenhouden >:)

• Acidfire
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-08 09:57

Acidfire

Burning Universe

WOW, dat is echt vet mooi DaBit!
Maar kan je z'on ding niet gewoon uit een vrieskast slopen? Daar zullen wel meerdere mensen aan gedacht hebben, maar ik vraag het toch :P Ik heb er namelijk nog een staan en ik wil ook wel superkoeling :)

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, je zult alles moeten isoleren. Dat is niet anders. Maargoed, de isolatie rondom de socket en onder het mobo is er al, vanwege de peltier. Dus dan blijft het extra werk beperkt tot isolatie van het waterblok (lees: neopreen er rondomheen plakken), en de slangen (lastiger).

Wat ik doe is in principe gewoon een geavanceerde vrieskist, maar zie maar eens het koelsysteem heel uit een vrieskist te krijgen...

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-11 22:53
Hoe kan je dat dan goed isoleren?

Ik heb hier en daar al wat gevonden, maar nooit echt een duidelijk stappen plan of zoiets om het erg GOED tedoen.

Maar voor de rest, mijn complimenten hoor, ik vind het erg mooi gedaan. En het idee is ook super wreed!
Pagina: 1