Harddisk tikt en wordt niet meer gedetecteerd

Pagina: 1
Acties:
  • 2.368 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jeromes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-02 17:41
Het probleem is dus al volgt. Ik start vanmorgen me comp op om ff wat mp3 te luisteren. Mp3tje aan en ik ga me rustig verder aankleden. Tot opeens me harddisk spontaan begint te tikken. Net alsof die blijft haken ofzo. Ik heb hem dus gelijk gereset maar hij blijft tikken. Vervolgens duurt het detecteren heel lang en gaat hij op een gegeven moment verder zonder die harddisk gedetecteerd te hebben. Het gaat om een Maxtor 15,3 gig 7200rpm disk. Hij is al bijna 2,5 jaar oud en aangezien het van een pc prive project is, heb ik geen bon. Wat zou ik nu nog kunnen proberen om me harddisk te redden en ook me data? Of is die voorgoed overleden? :'(

Alvast bedankt

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Die is overleden... Je zou hem naar de fabrikant kunnen sturen. Zit, bij de meeste, 3 jaar garantie op. Maar als ie van een PC-privé project is zijn er toch bonnetjes van? Iig bij het bedrijf waar het project liep... Succes.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 21:41
Hij is echt voorgoed overleden.

Graag niet meer je naam onderaan elke post zetten.
Zie hier waarom niet.

Verwijderd

:'( Gecondoleerd

Verwijderd

Het zijn wel de stereotiepe klachten van een stervende HDD! Ik neem aan dat ie al als Slave aan een ander apparaat hangt (misschien kun je m ff als master aan je mobo hangen en kijken met een DOS-flop of ie nu wel gedetecteerd wordt)

En anders....data kwijt! (ja er zijn bedrijven die HDD (gecrashed en wel) recoveren, maar dat is wel een beetje pecunia-gevoelig :(

• Loque
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-07-2023

Loque

^^^^^

Stuk! opsturen naar leverancier. Binnen 3 jaar is garantie!

I'm not in denial, im just selective in the reality I choose to believe. (Calvin & Hobbes)

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 10:35 schreef Merely het volgende:
Die is overleden... Je zou hem naar de fabrikant kunnen sturen. Zit, bij de meeste, 3 jaar garantie op. Maar als ie van een PC-privé project is zijn er toch bonnetjes van? Iig bij het bedrijf waar het project liep... Succes.
Ik neem toch wel aan dat de Administratie nog wel het een en ander heeft liggen van t Prive-project? Is wel zo gebruikelijk...(zijn er nog nadere details over garantie enzo, je weet t nooit)

Verwijderd

Gecondoleerd.

Hij is idd overleden.
Weet niet hoe belangrijk die dat was, maar er zijn datarecovery bedrijven die mischien je data nog terug kunnen halen. Let er wel op dat die handen vol geld kost.
Onderzoekskosten 1500 gulden en verlvolgens een gulden per MB (ongeveer dan)

• Jeromes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-02 17:41
Nou zo datarecovery bedrijf is geen optie.Zo belangrijk was die data nou ook weer niet. Voornamelijk mp3tjes en wat divx en games. Maar ik ga ff navragen of die bonnetjes idd bewaard zijn. En misschien dat anders dit http://www.maxtor.com/product_support/warranty/default.htm een oplossing is? En anders moet ik idd maar eens een begravenis gaan regelen. Alhoewel.... een crematie lijkt me leuker >:). Voorlopig maar ff eerst 1 min stilte ;(
Zou ik niet kunnen proberen een harde tik met dat ding tegen de tafel kunnen geven?

Verwijderd

Ik heb dus sinds gisteren hetzelfde. :'(

Kan hier nou echt niks aan gerepareerd worden, en zo nee, waarom niet?

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 10:58
Je kunt nog ff checken met fdisk. Booten van floppy, fdisk opstarten als die ook zegt "no fixed disk found" kun je er behoorlijk zeker vanuit gaan dat hij is gestorven. :'(

Bios checken (IDE instellingen), kabels checken.
Maar als hij tikt denk ik dat die laatste twee opties weinig nut hebben.

Ik heb ook eens gehoord dat het wel eens wil helpen om de HD flink door elkaar te schudden, als er iets blijft steken kan het zijn dattie weer los schiet. Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar als hij toch kapot is kun je het altijd proberen.

no animals were harmed during the production of this message

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 12:19 schreef Caeruleus het volgende:
Ik heb ook eens gehoord dat het wel eens wil helpen om de HD flink door elkaar te schudden, als er iets blijft steken kan het zijn dattie weer los schiet.
Kunnen ze dat in de fabriek niet op een wat meer gecontroleerde manier, zeg maar?

Ik heb zojuist ook gelezen dat het kan helpen om de HD (vochtdicht verpakt) een nachtje in de vriezer te leggen, of om 'm met een fohn te verwarmen. Niet dat je 'm daarmee repareert, maar zo kan je er misschien nog wat data van lezen...

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 10:46 schreef Jeroen Schamper het volgende:
Zou ik niet kunnen proberen een harde tik met dat ding tegen de tafel kunnen geven?
Zou kunnen werken. Eerst zacht beginnen, of de HD in verschillende posities houden, of zachtjes op tafel laten vallen, meer van dat soort dingen. Ik heb het van http://members.aol.com/DTyleer/HD.HTML, maar misschien is dat wel onzin...

• ErHa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04-2022

ErHa

(more) RPM equals (more) fun

Klink misschien gek, maar heb je al eens geprobeerd om je stroomkabels die je HD in gaan aan te duwen?

Bij mij gaf hij af en toe in mijn oude pc ook zo'n tikkend geluid en dan waren die kabels een beetje los geraakt. Vraag me niet hoe, want ik had er nooit aangezeten, maar dat werkte wel!
(En als dat niet werkt zou ik em inderdaad naar de fabrikant opsturen)

"When the flag drops, the bullshit stops" by Olav Mol.

• r.e.n
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mmm... dat ding van mij (maxtor 10gig 7200 rpm), wordt ook wel eens niet gedetecteerd, geeft wel eens een tikkie extra dan (sandaard geeft ie sowiezo een tik-e-tik bij opstarten).

Ik heb het vermoeden dat voeding ook een rol kan spelen. Zelf heb ik een no-name voeding van 230W ofzo, maar wil toch een krachtige merk 350(+) watter er in gaan zetten.
Ik heb vaker gehoord dat een andere (betere) voeding veel vage problemen de wereld uit kan helpen!

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10-2024

cool0

Gewoon direct naar maxtor opsturen aan bonnetjes heb je niks aangezien maxtor naar het serie nummer kijkt en de datum waarop die disk gemaakt is.
Data recovery kan kost wel zoveel honder piek of duizend per MB! Dus das voor jou geen optie.

>Logue doe jij aan kyokushin karate

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• Bert
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-10-2025

Bert

nee, geen banaan in m'n oor

typisch, de HD van mijn vader is gistere middag op dezelfde manier overleden... was trouwens een 30 GB 7200rpm Maxtor :?

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-02 16:33
Als je tot op heden nergens probelemen mee hebt gehad denk ik dat je HD is overleden. Op de HD zelf (tenminste op mijn oude HD) staat het einde van de garantietermijn en waarschijnlijk kun je dan met het serienummer op de Maxtor site een RMA invullen. Kijk maar eens in de search.

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 10:58
Quote 1, Jeroen Schamper: Of is die voorgoed overleden?
Quote 2, Snoader: Ik heb dus sinds gisteren hetzelfde
Quote 3, Bert: de HD van mijn vader is gistere middag op dezelfde manier overleden...

Ik denk dat er sprake is van een conspiracy... :)

no animals were harmed during the production of this message

Verwijderd

Ik heb zojuist ook gelezen dat het kan helpen om de HD (vochtdicht verpakt) een nachtje in de vriezer te leggen, of om 'm met een fohn te verwarmen. Niet dat je 'm daarmee repareert, maar zo kan je er misschien nog wat data van lezen...
En dat werkte bij mij dus!*D Nachtje in de vriezer, aansluiten, snel data eraf halen totdat 'ie weer begint te tikken (na ongeveer een kwartier) en vervolgens weer invriezen. Zo heb ik alles kunnen redden wat ik niet kwijt wilde, en dat was aardig wat!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op woensdag 12 december 2001 10:38 schreef Loque het volgende:
Stuk! opsturen naar leverancier. Binnen 3 jaar is garantie!
tenzij het een OEM bak is.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-02 11:49
mijn maxtor is een paar maandjes geleden ook overleden. tikte toen al een tijdje, maar deed het nog wel netjes. Heb nu een nieuwere (onder garantie) maxtor erin en is echt een andere. hij is veeeeeel stiller, ik hoor mijn harde schijf niet eens!!

gewoon terug gaan dus want je hebt misschien nog garantie

en voor alle mensjes die een 7200rpm hdd hebben:
koeler erop gooien (heb ik zelfs trouwens nog niet)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

en voor alle mensjes die een 7200rpm hdd hebben:
koeler erop gooien
De een zegt van wel, de ander zegt van niet, dus wat is het nou, en vooral, waarom? Iedereen brult hier altijd maar van alles, maar argumentatie blijft helaas in de meeste gevallen achterwege...

Verwijderd

Zaken als tikken en nachtjes in de vriezer zijn leuke tips als je te doen hebt met een vastzitende actuator (de arm waar de koppen aan vast zitten). Daar hier de klacht is dat het ding tikken geeft betekent dat dat die actuator los is maar niet op track kan komen of deze niet vas kan houden.
Vriezers en tikken maken hier dus niets uit en geven in het slechtste geval alleen maar meer schade.

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 16:08 schreef Dirk_Hendrik het volgende:
Zaken als tikken en nachtjes in de vriezer zijn leuke tips als je te doen hebt met een vastzitende actuator (de arm waar de koppen aan vast zitten). Daar hier de klacht is dat het ding tikken geeft betekent dat dat die actuator los is maar niet op track kan komen of deze niet vas kan houden.
Vriezers en tikken maken hier dus niets uit en geven in het slechtste geval alleen maar meer schade.
Mijn klacht: m'n harddisk tikt (exacte symptomen als Jeroen heeft).

Mijn ervaring: een nachtje in de vriezer zorgt ervoor dat de HD weer wordt gedetecteerd en het ongeveer een kwartier weer gewoon doet. Ik snap dus niet waarom je schrijft dat vriezers niks uitmaken bij tikkende HD's. In sommige gevallen maakt het blijkbaar wel wat uit.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Idem: tikkende HDD die niet meer te benaderen was. Na een nachtje in de vriezer kon ik al m'n data eraf halen.
Kan zijn dat het toeval is, maar dát is mijn ervaring.

Bloed, zweet & koffie

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op woensdag 12 december 2001 12:12 schreef Snoader het volgende:
Ik heb dus sinds gisteren hetzelfde. :'(

Kan hier nou echt niks aan gerepareerd worden, en zo nee, waarom niet?
Jawel, maar dat kost meer dan 1(0)0 nieuwe schijven.

Verwijderd

Zou dat vriezer gedoe alleen proberen als de data ècht belangrijk was. Anders speel je met je garantie...

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 16:53 schreef OlafvdSpek het volgende:

[Tikkende HD repareren?]

Jawel, maar dat kost meer dan 1(0)0 nieuwe schijven.
Oke. Ik ga hier nog even over door: waarom is dat zo duur? :)

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 17:24 schreef Elmo het volgende:
Zou dat vriezer gedoe alleen proberen als de data ècht belangrijk was. Anders speel je met je garantie...
Ja, te laaaaaat! ;)

Ik laat 'm opsturen naar Maxtor, en dan hoor ik het wel...

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op woensdag 19 december 2001 18:33 schreef Snoader het volgende:

[..]

Oke. Ik ga hier nog even over door: waarom is dat zo duur? :)
Het is waarschijnlijk niet zo duur, maar nog veel duurder. Het moet vermoedelijk veel werk met de hand gedaan worden. Die schijf moet in een stofvrije ruimte worden opengemaakt en geanalyseerd (gok ik).
Pagina: 1