Finally!!! FULL raid op a7v266-e

Pagina: 1
Acties:

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 20:21
Die ranzige Promise 'lite' op mijn A7V266-E heeft me al weken grijze haren bezorgd. Nu is echter de AWARD-MOD uit waarmee OOK de asus Medalion biossen gemod kunnen worden. Met lood in de schoenen heb ik mijn plank aan een test onderworpen en de gehackte raid-bios van crazy-ape (voor de insiders van het promise-modden een bekende :) ) en een cool-epa logotje in mijn bios ge'mod' en geflasht. En het werkt nog ook! Heb nu weer mijn ouwe vertrouwde raid 0+1 array.

check http://www.braziliantech.com/cgi-bin/YaBB.cgi?board=brtech&action=display&num=1005071262&start=15

Daar staan ook links naar de nieuwe award-mod, en naar crazy'apes site. Als ik meer tijd heb zal ik een soort van guide maken, want dit is toch interessant voor eigenaren van deze plank :)

greetz, Rataplan_

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

ah.. eindelijk iemand met verstand van de a7v266-e.

ik heb nog helemaal geen ervaring met raid.. ik heb het wel op mn mobo. Ik wilde binnenkort 2x 60gb 7200rpm maxtor schijven kopen.. kan ik gewoon booten van die onboard raid?? Ik ga zo meteen effe naar die link die je hebt geplaatst. Ik weet dat deze raid controller nooit zo snel kan zijn als een losse (dure) controller maar merk ik verschil in snelheid als ik deze schijven in raid0 zet?? Gaat het sneller dan deze 2 schijven aan de ide?

Sorry dat ik je post gebruik om een vraag in te stellen, maar ik ben nu eigenlijk best nieuwsgierig geraakt.

• Rataplan_
Met de snelheid heeft het niks te maken, die onboard-controller is immers ook een 'gewone' pci controller. Het verschil zit hem erin dat de onboard controller standaard een LITE versie is, die echter dezelfde logica aan boord heeft dan de fasttrack100, wat een full-raid is. Met die lite kun je max. 2 array's maken, van slechts een type. Ik heb zelf normaal raid 0+1, dus dat zijn 3 arrays. 2 raid 0 sets en 1 raid 1 met weer die 2 raid 0's...

Dat gaat dus met de lite niet, en de 'full' well. Booten kun je er uiteraard wel van. LET WEL OP: je moet gemodificeerde drivers gebruiken, staan ook op die crazyape-site.

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 10:27 schreef Klauwhamers het volgende:
ah.. eindelijk iemand met verstand van de a7v266-e.

ik heb nog helemaal geen ervaring met raid.. ik heb het wel op mn mobo. Ik wilde binnenkort 2x 60gb 7200rpm maxtor schijven kopen.. kan ik gewoon booten van die onboard raid?? Ik ga zo meteen effe naar die link die je hebt geplaatst. Ik weet dat deze raid controller nooit zo snel kan zijn als een losse (dure) controller maar merk ik verschil in snelheid als ik deze schijven in raid0 zet?? Gaat het sneller dan deze 2 schijven aan de ide?

Sorry dat ik je post gebruik om een vraag in te stellen, maar ik ben nu eigenlijk best nieuwsgierig geraakt.
Jep, je kan er gewoon vanaf booten. Je kan de array gewoon als 1st bootdevice opgeven in de bios.
En ja, je merkt verschil. In theorie heb je dubbele snelheid, maar in praktijk haal je dat niet. Doe maar een benchmark en je zult zien dat het sneller is.
In raid 0 schrijft hij 1 bestand over 2 schijven weg. Als je logisch nadenkt zul je dus tot de conclusie komen dat het (in theorie) 2x zo snel is. In raid 0 heb je met 2 60GB schijven dus 60GB tot je beschikking als ik het goed heb.
Ik ga het vanmiddag zelf proberen. Heb net mn nieuwe mobo opgehaald van het postkantoor :)

• Rataplan_
daar zit je dan toch naast, 2x60gb in raid 0 is 120gb, met helemaal niks aan security. Knept een schijf, dan ben je alles kwijt.

• Da_Patriot
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-08 20:53
Tja, dat maakt nix uit natuurlijk :r 't Gaat om de partitie; of die nou op één of op twee schijven staat maakt nix uit, je raakt toch je data kwijt. Met RAID0 heb je nog als voordeel dat je één van de twee schijven (laat) omruilen, terwijl je op de andere snel ff een OSje installeert om toch nog iets te kunnen op je masjientje.

Daikin EHBX04D6V / ERGA04DV | LG WH20S.F5 | Enphase iQ8+ 20 x 410W Qcells |

Pagina: 1