Toon posts:

hoe aansluitingen gebruiken van autoradio?

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In m'n auto zit er een Sony autoradio van toch al enkele jaartjes oud, maar die nog goed dienst doet. Er kan optioneel een CD of MD-changer op aangesloten worden.

Ik heb ooit nog op punt gestaan om er zo eentje te kopen maar momenteel zit ik met een ander ideetje: als ik er nu eens een portable mp3-speler (genre Iriver of Napa) op aansluit? Er zijn natuurlijk zo van die 'cassettespeler-adaptertjes' te koop, maar dat lijkt me niet zo handig gezien de opening van m'n cassettespeler achter het frontje zit (dus als ik die adapter zou willen gebruiken moet ik m'n schermpje open laten staan waardoor dit niet meer te lezen is).

Daarom had ik een ander idee: achteraan de radio zitten de RCA-aansluitingen (je weet wel, rood en wit voor links en rechts, net als bij een stereoversterker) om normaal gezien 'output' van de CD of MD-wisselaar op aan te sluiten. Als ik nu deze eens gebruik?

Maar....(grootste probleem), deze ingangen worden volgens mij niet 'geactiveerd' zolang er geen MD of CD-wisselaar op de radio aangesloten is (de radio bedient de wisselaar dus er dient een 'fiche' aangesloten te worden voor de bedieningen). Ik kan ze dus niet 'selecteren' (het is dus niet zoals je bij een stereo de 'aux' ingang aanzet).

Zou het mogelijk zijn om deze ingang wel te selecteren? Bestaan er adapters of zelfbouwkits voor om zoiets te doen? Lijkt me niet zo eenvoudig (zoniet onmogelijk). Alle tips zijn welkom.

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 11:01

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Je zoekt dus eigenlijk een manier om de aanwezigheid van die zgn 'fiche' te faken...heb geen id hoe die fiche aansluiting in elkaar zit, maar ik vermoed dat het doorverbinden van 2 contactjes de truuk is, vraag is alleen welke contactjes?
Ik weet niet hoe behulpzaam Sony zelf is als je ze hierover mailt?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Verwijderd

Topicstarter
Ja inderdaad, dat bedoel ik dus. Het is volgens mij ook wel op te lossen door ergens wat weerstandjes op de fiche te solderen om te faken dat er een CD-wisselaar 'aanhangt', maar de vraag is natuurlijk hoe? Vrees dat Sony niet echt behulpzaam zal zijn (denk dat die niet graag aan hun producten laten knoeien).

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Je zou t kunnen proberen door een bestaande wisselaar open te trekken en door te meten, maarja dan moet je of eentje vinden die voor de rest toch al stuk is of eentje die je ook weer netjes in elkaar kunt zetten :P
En mailtje naar Sony kan nooit kwaad denk ik en hoewel ik de kans klein acht: wie niet waagt wie niet wint.
Een vriend van mij had laatst naar Nintendo gemaild hoe Duckhunt nou precies werkt en hij heeft gewoon antwoord gekregen...

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Orcie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-08 22:12
duckhunt is natuurlijk wel een beetje end of life.

maar als je dit lukt graag hoor ik hoe je het hebt gedaan.

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Wat je ook nog kunt doen (als je dat nog niet gedaan hebt) is op Google zoeken op trefwoorden als Sony, 't typenr / model van je radio en de term fiche (heet dat nou echt zo?), wie weet is iemand je al voorgegaan met een leuk schemaatje oid?

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen alvast bedankt voor de tips. 'k Heb inderdaad al een search gedaan op Google, maar als ik te specifiek zoek op m'n type radio dan kan ik niks bruikbaars vinden. Heb even gezocht op "car audio" +tweaking en daar vond ik deze link:

http://www.microsoft.com/mobile/pocketpc/stepbystep/caraudio.asp

D'r staat in uitgelegd hoe je je Compaq iPaq aansluit op je autoradio. Volgens die kerel zou je, door gewoon de RCA-input van de radio op de output van je iPaq aan te sluiten automatisch een 'line-in' bekomen in je menu van je radio. Vraag me af of dit wel werkt? 't Zou natuurlijk reuze-makkelijk zijn. Effe mailtje sturen naar Sony (maar natuurlijk nog geen gewag maken van m'n plannen om eventueel aan hun toestelletje te solderen ;)), en dan es proberen met een minidiscplayertje of zo.

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Zou idd kunnen zijn dat de radio autom switcht naar die ingang zodra er signaal op komt...i'll keep mi fingers crossed 4 u: suc6!

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt, ik ga het zo snel mogelijk eens uittesten. Maar 'k sta direct al voor een probleempje: ben m'n sleuteltjes voor m'n radio uit het dashboard te liften kwijt. Zal me er nieuwe moeten maken (of eens bij een Sony winkel aankloppen).

Verwijderd

:#:#:# gaat lekker

Verwijderd

Topicstarter
Net mailtje gekregen van Sony. Die kerels zijn toch nog redelijk behulpzaam:

De enige mogelijkheid om in deze situatie externe audio toestellen te
gebruiken is via de interface XA-107. Door dit aan te sluiten op de
autoradio met unilink-aansluiting (zoals een cd-changer) verkrijgt u een
line-in waarop u een audio toestel, zoals bv. een discman, draagbare
minidisc ea kan aansluiten.

Met vriendelijke groeten
Het Sony Info Team

Zit er dus niets anders op dan eens te kijken hoeveel dat moet kosten, zo'n XA-107. Wellicht al niet veel minder dan een volledige cd-wisselaar.

Maar laat ik eerst es proberen om m'n radio er uit te krijgen ;)

• nixan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-08 19:11

nixan

and then?

weet je zeker dat die RCA-pluggen geen voorversterker uitgang zijn?

(just asking)

where is my car?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 december 2001 15:46 schreef nixan het volgende:
weet je zeker dat die RCA-pluggen geen voorversterker uitgang zijn?

(just asking)
Denk ik niet. In de handleiding staat dat het de input is voor de CD-changer. Vind het dus wel stom dat ze bij Sony gewoon geen mogelijkheid voorzien hebben om die als een gewone 'aux' te selecteren (een simpel schakelaartje moet nu toch geen fortuinen kosten). Maar naar 't schijnt is dat zo bijna bij elk merk van autoradio (je hebt altijd wel een of andere idiote - lees dure - adapter nodig). Die van Sony kost zo maar eventjes $100 (en m'n radio is nog niet eens de helft meer waard).

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
Ik heb zon casette adapter en dan kan ik nog gewoon het klepje dicht drukken. Dat draadje past er makkelijk tussen.

iig al een oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 december 2001 09:56 schreef koosmp3 het volgende:
Ik heb zon casette adapter en dan kan ik nog gewoon het klepje dicht drukken. Dat draadje past er makkelijk tussen.

iig al een oplossing.
Dus je bedoelt dat dat draadje tss. het frontje past? Denk inderdaad dat er voorlopig niks anders opzit dan het zo uit te proberen (of ik moest een andere autoradio kopen, wel voorzien van zo'n aparte 'aux'). Hoe zit dat met de geluidskwaliteit? Valt dat zo wat mee?

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
Op vrijdag 14 december 2001 12:49 schreef marcelleken het volgende:

[..]

Dus je bedoelt dat dat draadje tss. het frontje past? Denk inderdaad dat er voorlopig niks anders opzit dan het zo uit te proberen (of ik moest een andere autoradio kopen, wel voorzien van zo'n aparte 'aux'). Hoe zit dat met de geluidskwaliteit? Valt dat zo wat mee?
Ja, het draadje past er wel tussen, wordt wel een beetje geknepen, maar goed :)

Geluidskwaliteit ben ik nog niet helemaal over uit.
Ik heb geen top set in de auto, maar vooralsnog klinkt het wel redelijk.

Ik zou zeggen probeer het eens. Het zal iig de goedkoopste oplossing zijn. En ik ben er wel tevreden over.
Pagina: 1