Toon posts:

2x 18V 6,25A ringkern genoeg voor 172 Watt Peltier

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ringkern trafo van twee maal 18V 6,25 A

Deze kan dus leveren 18V 12,5 A en gelijkgericht wordt dat dus zo'n 24V 12,5A, dit terwijl die tec maar 11A max trekt, zou ik dus denken dat het wel zou kunnen.

Wat gebeurt er in het ergste geval et die trafo als ie het niet trekt? Dus waarom zou ik een extra overgedimensioneerde trafo pakken?

Verwijderd

krap an.... en als et niet genoeg is (de amperes) dan zal je tec gewoon minder goed werken...... waarom probeer je em niet eerst in een test setup? tec, psu en waterkoeling, gewoon buiten je kast....

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 07:47 schreef roalte.nl het volgende:

Wat gebeurt er in het ergste geval et die trafo als ie het niet trekt? Dus waarom zou ik een extra overgedimensioneerde trafo pakken?
Dan kan je drift 0.8 geen 172 Watt aan warmte verplaatsen, en werk ie dus niet op 100% .. met als gevolg een (kleine) temp steiging..

Verwijderd

Het was dacht ik zo en zo niet verstandig om een peltier 100% te belasten. Omdat het rendement wat je dan behaalt wel erg laag wordt. (de extra energie die je toevoegt, heeft maar een heel klein effect op de hoeveelheid extra warmte die verplaatst zal worden.)

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Dat werkt dus gewoon niet. Er gaat ook nog wat energie verloren in het gelijkrichten en afvlakken.

Je moet kijken of je nergens een geschakelde voeding kunt krijgen. 24 volt 11 ampere. licht en klein en een hoog renement. 50% vs 90%

Ik ben zelf bezig met een geschakelde voeding van 22 ampere op 24 volt. Dat word echt een beest. Weegt maar 2 kilo maar wel 120 bij 272 mm print. Maar daar kan een ringkern niet tegenop. vind maar eens een 30 volt 22 ampere ringkern.

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 09:36 schreef roedie het volgende:

Ik ben zelf bezig met een geschakelde voeding van 22 ampere op 24 volt. Dat word echt een beest. Weegt maar 2 kilo maar wel 120 bij 272 mm print. Maar daar kan een ringkern niet tegenop. vind maar eens een 30 volt 22 ampere ringkern.
Waar dacht je die vandaan te halen? en wat mag die kosten?

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 10:06 schreef n0va^ het volgende:

[..]

Waar dacht je die vandaan te halen? en wat mag die kosten?
gewoon ibazar.
2 2dehands voedingen kopen.

In USA hebben ze "sterkere" voedingen.

Verwijderd

Eeeh....is het niet zo dat het TOTAAL amperage 6,25ampere is?? Dus 2x18V 1x 6,25A Of is het 2x18V 2x 6,25A Weet iemand dit zeker??

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48

Verwijderd

't is helaas niet voldoende...

Wat er gebeurd is: je trafo word nogal lekker warm omdat-ie overbelast word. Ook even waterkoelen dus >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 december 2001 11:09 schreef DaBit het volgende:
't is helaas niet voldoende...

Wat er gebeurd is: je trafo word nogal lekker warm omdat-ie overbelast word. Ook even waterkoelen dus >:)
waarom wordt een trafo van 12,5 ampere overbelast als ie 11 max moet leveren :? :? :? :? :?

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 18:56 schreef roalte.nl het volgende:

[..]

waarom wordt een trafo van 12,5 ampere overbelast als ie 11 max moet leveren :? :? :? :? :?
hierom 12,5 x 18 = 225
11,3 x 24.6= 277.98

een verschil van 50 watt! bij het gelijkrichten gaat de spanning wel omhoog maar het aantal amperes blijft niet gelijk! die trafo kan zonder problemen 225/24.6= 9.15 ampere leveren.

Verwijderd

Ja dabit, dat mag je even uit leggen.....

• snoei
  • Laatst online: 29-04 22:21

snoei

kabels... :D

Op woensdag 12 december 2001 20:21 schreef roalte.nl het volgende:
kick
lees faq!

• Selfdefence
  • Laatst online: 10-01-2022
Die ringkern trafo heeft een VA-rating van 2x18x6,25=225VA. Transformatoren kan je maar voor een deel van de VA-rating belasten dat loopt van 80% voor kleine (<100VA) transformatoren tot zo'n 60% voor grotere (~1kVA) transformatoren.

Uit de jouwe kan je ongeveer 158W halen (70% van de VA-rating). Dat is te weinig voor die 172W TEC.

Als je trafo het niet trekt gaat de isolatie tussen de wikkelingen smelten. De wikkelingen gaan zichzelf kortsluiten en zo nog veel meer warmte veroorzaken. Uiteindelijk zal of het isolatie materiaal van de trafo in brand vliegen, of de zekering doorslaan.

whatis.com over VA

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:44
Op woensdag 12 december 2001 09:36 schreef roedie het volgende:

"vind maar eens een 30 volt 22 ampere ringkern."
Nou dat is geen probleem www.amplimo.nl
Hebben trafo's t/m 1000 v/a op vooraad liggen en dat zijn top kwaliteit trafo's. Een geschakelde voeding is leuk maar zeker niet ideaal. Nothing beats an Amplimo trafo!

Verwijderd

Amplimo is zeer, zeer goed spul. Veel beter dan die Velleman shit die ze bij de lokale elektroboer tegenwoordig verkopen.

Over die trafo's: je mag een 500W trafo tot 500W belasten (duh!), maar dan alleen maar met een ohmse belasting. Dus met een lamp ofzo. Nu, als je gaat gelijkrichten, dan word er eigenlijk alleen stroom getrokken in de pieken van de sinus. De trafo word dus een groot gedeelte van de sinusperiode niet gebruikt, en je zult dus een zwaardere trafo moeten gebruiken om in alleen de pieken voldoende vermogen te kunnen trekken.

De trafofabrikanten zeggen dat je de trafo bij dubbelzijdige gelijkrichting (wat wij doen) je trafo ongeveer 1.4x zo zwaar moet dimensioneren. Dus als je 1000W aan gelijkspanning nodig hebt, dan moet je een 1400W trafo gebruiken.

Verwijderd

2x18V 500VA zou dus wel genoeg moeten zijn.....

jeetje wat een prijzen...zo'n ding kost 176 pietermannen!!!

Nog een vraag: Zou 2x 122 of 2 x 156 peltiers onder mijn maze 2-2 blokje niet beter zijn als 1 x 172 Watt ???

Iemand???

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 december 2001 09:58 schreef DaBit het volgende:
Amplimo is zeer, zeer goed spul. Veel beter dan die Velleman shit die ze bij de lokale elektroboer tegenwoordig verkopen.

Over die trafo's: je mag een 500W trafo tot 500W belasten (duh!), maar dan alleen maar met een ohmse belasting. Dus met een lamp ofzo. Nu, als je gaat gelijkrichten, dan word er eigenlijk alleen stroom getrokken in de pieken van de sinus. [b] De trafo word dus een groot gedeelte van de sinusperiode niet gebruikt, en je zult dus een zwaardere trafo moeten gebruiken [b] om in alleen de pieken voldoende vermogen te kunnen trekken.

De trafofabrikanten zeggen dat je de trafo bij dubbelzijdige gelijkrichting (wat wij doen) je trafo ongeveer 1.4x zo zwaar moet dimensioneren. Dus als je 1000W aan gelijkspanning nodig hebt, dan moet je een 1400W trafo gebruiken.
maar dat vangt de dikke elco (47000 uF) toch wel op :? :?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-05 12:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op donderdag 13 december 2001 01:15 schreef KryTech het volgende:

[..]

Nou dat is geen probleem www.amplimo.nl
Hebben trafo's t/m 1000 v/a op vooraad liggen en dat zijn top kwaliteit trafo's. Een geschakelde voeding is leuk maar zeker niet ideaal. Nothing beats an Amplimo trafo!
Waarom is een geschakelde voeding niet ideaal?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik kan maar 1 ding bedenken, en dat is de prijs. Over het algemeen zijn ze klein, licht, regelbaar en veel en veel beter gereguleerd :).

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Mijn voeding heeft een rendement van 90%. Dat is een heel verschil met een ringkern.

Het schema is compleet. Dinsdag ga ik componenten bestellen. Als ik alles over 2 weken binnen heb moet ik 1 week maken. 1 week om nog wat te fijn tunen. Dan komt er waarschijnlijk een revieuw en how to op Waterkoeling.nl.

Het is echter een heel karwij. Je moet er echt een hoop tijd aan besteden en niet alle componenten zijn niet bij conrad ofzo tekoop. De prijs van dit beest zal wel iets van 250 gulden zijn. Maar dan heb je wel een topapparaat. Maar makkelijk bouwen is het niet. ik schat zo rond de 100 componenten.
Pagina: 1