Toon posts:

Hete vloeistof voelt koud aan ?

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok dit is meer een vraag dan een uitnodiging tot discussie, ik hoop dat dat nog steeds toegestaan is.

Ik zat me pas tijdens het afwassen af te vragen hoe het
kon dat het loeihete water wat ik zojuist in de wasbak had gedaan, aanvoelde als koud toen ik mijn hand in het water stak.

Dit gebeurt echter aleen bij een bepaalde temperatuur, iets kouder of warmer en het voelt weer 'heet' aan.

Hoe komt het dat de pijnprikkels die je krijgt alleen bij die bepaalde temperatuur 'foute' signalen doorgeven ?
Want het lijkt alsof ik door lekkker koel water roer, maar ondertussen is mijn hand wel licht aan het verbranden...

Anybody ?

• ETM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

misschien omdat je zenuwen in je hand verdooft worden :?

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

• spine
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

spine

VISHUDDHI

ik weet wel dat je je flink kan branden aan iets HEEL kouds.....

ps.
sneeuw is net iets te warm denk ik...

[BSDFreaks.nl] [www.Dark-Future.org] [Alizarin.nl]

• Kukel
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-01 21:00
Het heeft volgens mij wel iets met die bepaalde prikkels te maken...
Wel een interessante stelling trouwens. Ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe dit nou precies in elkaar zit.

Verwijderd

dit is precies hetzelfde als wanneer je iets aanraakt wat je verwacht dat het (te) warm kan zijn en het koud blijkt te zijn... dan voelt het ook aan alsof het bloedje heet is

Verwijderd

koud en warm zijn relatief. je vergelijkt de temparatuur met de temparatuur van je hand, en als die lager is, volet het koud. is die hoger, dan voelt het warm

Verwijderd

Maar vanaf een bepaalt verschil (zeg, 80 graden ofzo) gaat het hetzelfde aanvoelen omdat je pijnzintuigen het verschil niet meer voelen. Het heeft ook niet veel zin, want het doet allemaal pijn.

Verwijderd

Het zou iets te maken kunnen hebben met het feit dat er verschillende zintuigen zijn voor koud en warm. Wat storing in je neurale circuit ofzo :+

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:58
Ik zou wel graag willen weten of er nog meer mensen zijn met deze ervaring. Ik heb het zelf namelijk nog nooit gemerkt.
Voordat er dan ook veel moeite wordt gestoken in het vinden van een verklaring is het wel handig om te weten of we hier te maken hebben met de uitzondering die de regel bevestigd, of dat er nog meer mensen zijn die deze ervaring kunnen onderbouwen.

Engineering

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 09:43
Op woensdag 12 december 2001 17:40 schreef Tupolev het volgende:
Ik zou wel graag willen weten of er nog meer mensen zijn met deze ervaring. Ik heb het zelf namelijk nog nooit gemerkt.
Voordat er dan ook veel moeite wordt gestoken in het vinden van een verklaring is het wel handig om te weten of we hier te maken hebben met de uitzondering die de regel bevestigd, of dat er nog meer mensen zijn die deze ervaring kunnen onderbouwen.
ja ik ook welles tijdens de afwas :)

Verwijderd

dan moet je eens iemand blindoeken en dat tegen 'm zeggen dat je een peuk op z'n hand gaat uitdrukken..
je pakt een ijsblokje en het figuur denkt dat ie zich brand :o is errug leuk

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik kan in het circus gaan werken ?

Verwijderd

Op donderdag 13 december 2001 13:48 schreef Hustla het volgende:
Dus ik kan in het circus gaan werken ?
Nee hoor. Heb het zelf ook wel eens.

• SuperTrooper
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-12-2025

SuperTrooper

Weet hoe het is

Feit is: voor warm en koud worden dezelfde zenuwen gebruikt en bij een bepaalde minimum en maximum slaan ze door en geven ze eigenlijk alleen maar aan dat het pijn doet.

Waarom moeilijk doen als het met z'n tweeën kan... | LanParty's!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 05-03-2016 07:30 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Verwijderd

Op vrijdag 14 december 2001 15:57 schreef Slarioux het volgende:
Maar hier ging het erom dat hij het verkeerd om voelde. Maar dat heb ik ook weleens, als ik met mn kouwe poten van de fiets af kom, en een bekertje koffie pak. Voelt mn bekertje ook koud aan.
Daar ben ik het niet mee eens... Toen ik naar binnen kwam van mijn tussen uurtje... hield ik mn fingertjes ff tegen de kachel, op school.. mijn reflexxen haalde mn hand gelijk weg omdat het eRRuG warm aan voelde.. Toen ik de kachel weer aan raakte toen mijn handen weer op kamer temparatuur waren bleek het helemaal niet zo WaRM te zijn. :*.

Verwijderd

Een beetje ziek idee maar wel heel leuk en niet gevaarlijk. :Y)

Als je iemand blindoekt en in het vuur een haring staat op te stoken. Dit moet die gene wel gezien hebben.
Je hebt nog zo'n haring maar die maak je ijskoud in de vriezer of met ijsblokjes.

Je gaat die geblinddoekte persoon dan "brandmerken" met die koude haring en hij/zij denkt echt dat ie wordt gebrandmerkt. Het doet ook even zeer maar er is niets aan de hand. :D

Je lichaam weet niet wat ie moet verwachten en schrikt dus warm/koud maakt niet uit, het verschil is gewoon te groot om op voor te bereiden.

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 05-03-2016 07:28 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

• Gnoom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2024
Op dinsdag 18 december 2001 09:40 schreef Slarioux het volgende:

Niet echt een onderwerp van discussie, wat jij voelt en wat ik voel :+
En daarom moet je em 4 dagen na de laatste post weer omhoog gooien? Het was al zo'n beetje dood, wat voor nut heeft het dan nog om dit te vertellen?

Iedereen is speciaal, behalve ik.

Pagina: 1