P4 FSB @400Mhz >> 133Mhz memory ??

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Hey,

Ik heb laatst een Pentium 4 1.7GHz gekregen met 512 SDRam.
Ik heb het AOpen AX4BS Pro moederbord. De FSB is 400Mhz maar er zit gewoon 133Mhz in!! Daar kwam ik achter toen ik wat met Sandra aan het klooien was. Nou vind ik heb soms een bietje gaar lopen (mijn pentium III 1Ghz is soms nog sneller ;() Kan dat door dat geheugen komen ?

Verwijderd

Die FSB van 400Mhz is niet 'echt' zoals 100/133Mhz, geloof dat het 'quad pumped' ofzo iets heet.
Het geheugen dat je er in hebt zal wel goed zijn alleen kan een P4 er weinig mee, deze CPU is gebouwd om met een grote geheugen bandbreedte om te gaan en deze biedt SDR Ram niet, daarom kan het wat gaar lopen idd :)

• Go0s
Moet ik dan DDR geheugen kopen? Zo niet wat dan?

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 23:26 schreef Go0s het volgende:
Moet ik dan DDR geheugen kopen? Zo niet wat dan?
Als je DDR geheugen wil moet je meteen een nieuw mobo aanschaffen omdat dit niet gelijk is aan SDR.
Denk aan VIA P4X266 en Intel 845-D.

• Go0s
Maar wat voor geheugen moet er dan in :?

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-07 22:00
P4 is inderdaad quadpumped : 4 x 100
je geheugen is 133 mhz dus een stuk lager dan 400 mhz
RD ram is 800 mhz maar heeft een veel hogere latency
maar voor een P4 is de beschikbare bandbreedte belangrijker dan de latency. DDR heeft ook een grotere bandbreedte en een lage latency en is dus de beste oplossing
maar ik denk dat jou moederbord alleen maar SDram ondersteund het beste is wat je kan is je geheugen overclocken of PC150 cas 2 kopen, maar ik weet niet of je dat zo op die manieer kunt overclocken, heb hier geen P4 staan (pas als de northwood uitkomt)

SDram is het goedkoopst , ddr is iets duurder maar er zijn nog niet zoveel moederborden uit die dit ondersteunen (of geen ik het weet 100% zeker). RD ram is het duurste maar het haalt wel het beste uit het systeem.

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 23:30 schreef Go0s het volgende:
Maar wat voor geheugen moet er dan in :?
In het bord wat je nu hebt past alleen SDR Ram.

Zelf bouw ik met enige regelmaat P4+SDR Ram systemen en over het algemeen lopen deze heerlijk stabiel(Asus P4B mobo), geen id hoe het met spellen zit maar ik verwacht dat deze zonder enige moeite draaien als er een degelijke video kaart in het systeem zit.
Misschien ligt het performance te kort ergens anders, misschien kun je wat voorbeelden geven wanneer het 'gaar' loopt?

Verwijderd

Hier moet gewoon het geheugen in wat jij nu hebt draaien, alleen moet je het forceren om op 133Mhz te laten lopen (soms willen moederborden dit op 100Mhz laten lopen, don't ask why)

Wat je wel kunt doen, is A-Merk geheugen kopen die op CAS-2 willen lopen (of CAS-Latency). Ik weet niet of dit aanzienlijk sneller zal zijn (niet merkbaar denk ik).

Ik heb een (trotse) bezitter van een P4-1700Mhz. Deze loopt in mijn geval prima (ook met SDRAM)

Verwijderd

Zat net even je sig te bekijken en het viel me op dat je een TNT2(=oud) in zo'n modern systeem hebt hangen, verwacht niet dat je hier een lekker potje Quake III of UT op kan spelen hoor :)

• Go0s
Nou...
Als ik bijv. op start klik (winxp) dat schokt ie een bietje en dat was op mijn PIII 1Ghz met 256 mb niet!! Spellen lopen over het algemeen redelijk maar niet optimaal; k*t vdokaart: TNT2 m64 O+

En in winxp heb je een blauw selectievak, (kun je ook uitzetten) nou en als ik dan selecteer dan schokt ie echt super erg!!! Was ook niet op mijn pIII!!

• Go0s
Op dinsdag 11 december 2001 23:39 schreef Roefoes het volgende:
Zat net even je sig te bekijken en het viel me op dat je een TNT2(=oud) in zo'n modern systeem hebt hangen, verwacht niet dat je hier een lekker potje Quake III of UT op kan spelen hoor :)
Ben 18 december jarig dus..... ik krijg een GForce 2 64MB!! ;)

Verwijderd

Alvast gefeliciteerdmet je nieuwe geforce 8-)

• Go0s
:)

Verwijderd

wat je kunt proberen,

Haal eens de geluidskaart eraf (misschien helpt het? Ik heb ook wel eens rare problemen gehad met SB-Live's)

Mogelijk is je geheugen kapot, test het geheugen met behulp van het programma DOCMemory, te halen op http://www.simmtester.com

Misschien oude/kapotte NVIDIA drivers, probeer eens de laatste nieuwe (of JUIST een wat oudere versie)

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 20:56

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Ik heb zelf ook een TNT2. Kan er met gemak Quake en UT mee spelen

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

Verwijderd

Als windows al hort en stoot is er toch wat anders aan te hand dan een verouderde video kaart.
Ik heb vaak genoeg TNT2's systemen zoals de jouwe gehad en nooit problemen mee gehad...
Misschien even al die windows visualisation troep uitzetten als niks anders helpt.

Verwijderd

Het kan natuurlijk ook een te trage videokaart zijn voor een te snel systeem (dat kan echt, gezien bij een vriend van me)

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-07 20:28
of memtest-86 op http://www.memtest86.com

vandaag ook weer een reepje 256/133 van dane-elec er uit gehaald :)

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 23:45 schreef Carp_Hunter het volgende:
Ik heb zelf ook een TNT2. Kan er met gemak Quake en UT mee spelen
dit komt uit je sig:
PIII 1000@1103Mhz FSB 147Mhz, ASUS CUSL2-CA, 512SDram 133Mhz , RIVA TNT 2 ULTRA , 41GB IBM, 17GB Seagate, Audio XLrate Pro, Creative DVD 2x
da's dus geen gewone TNT 2, ik speelde met m'n Viper 770 Ultra ook Quake III en UT maar een gewone Viper 770 deed hem dat niet na hoor ;)

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 23:49 schreef DarkRider het volgende:
of memtest-86
TY, altijd handig (vooral voor op het werk) :)

Verwijderd

Nu er toch over geheugen word gepraat heb ik een vragie.
Ik heb een P4 1.5 GHZ, 128 RD-ram geheugen, Geforce2 GTS 32mb. Als ik nou bv Max-Payne ofzo wilt gaan spelen hapert m'n compi. Terwijl vrienden van me met een P2 128 intern vlekkeloos kunnen gamen en met een geforce 1 nog wel.
Ik denk zelf dat ik meer (DURE!!!!) geheugen nodig heb maar misschien kan het ook aan iets ander liggen. Hopelijk kan iemand me wel beter helpen.

Just In Case Ik heb weinig verstand van compi's dus leg het wel uit in NEDERLANDS EN GEEN COMPUTERTAAL!

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 00:07 schreef APOCALYPS-JIN het volgende:
Ik heb een P4 1.5 GHZ, 128 RD-ram geheugen, Geforce2 GTS 32mb. Als ik nou bv Max-Payne ofzo wilt gaan spelen hapert m'n compi. Terwijl vrienden van me met een P2 128 intern vlekkeloos kunnen gamen en met een geforce 1 nog wel.
Ik denk zelf dat ik meer (DURE!!!!) geheugen nodig heb maar misschien kan het ook aan iets ander liggen. Hopelijk kan iemand me wel beter helpen.

Just In Case Ik heb weinig verstand van compi's dus leg het wel uit in NEDERLANDS EN GEEN COMPUTERTAAL!
Dat zou onder 'normale' omstandigheden goed moeten lopen.
Check even al je settings, resolutie, bitrate, refreshrate, eventuele fancy settings als anti alliasing uit zetten en probeer het dan nog eens. Denk dat dit al een hele verbetering is.
Probeer anders eens andere drivers voor je video kaart, weet niet welke je nu gebruikt maar ik zou iig detonators nemen, zelf even kijken welke het beste(stabiel/snel) draaien op jouw systeem.

succes, en nu ga ik :z

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 23:18 schreef Go0s het volgende:
Hey,

Ik heb laatst een Pentium 4 1.7GHz gekregen met 512 SDRam.
Ik heb het AOpen AX4BS Pro moederbord. De FSB is 400Mhz maar er zit gewoon 133Mhz in!! Daar kwam ik achter toen ik wat met Sandra aan het klooien was. Nou vind ik heb soms een bietje gaar lopen (mijn pentium III 1Ghz is soms nog sneller ;() Kan dat door dat geheugen komen ?
ja leuk he pentium heeft prob met de makers van de rimms
dus nu worden er mobo,s gemaakt om sd ram of ddr ram gemaakt dag snelheid van de p4 die toch al niet zo hoog lag
ben ik toch effe blij met mijn athlon wat binnen kort maar een xp 1800 moet worden

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 00:22 schreef Roefoes het volgende:

[..]

Check even al je settings, resolutie, bitrate, refreshrate, eventuele fancy settings als anti alliasing uit zetten en probeer het dan nog eens. Denk dat dit al een hele verbetering is.
Probeer anders eens andere drivers voor je video kaart, weet niet welke je nu gebruikt maar ik zou iig detonators nemen, zelf even kijken welke het beste(stabiel/snel) draaien op jouw systeem.....

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
wat moeten al die mensen hier toch met een p4 met sdram (of hebben ze zich allemaal in dit topic verzameld)
het is echt werkelijk een achterlijke combinatie. een p4 heeft hoge geheugenbandbreedte nodig om goed te functioneren. je kunt nog beter een celeron 1200 (256kb l2 cahce /100MHz fsb) + i815 +sdram kopen volgens mij. of natuurlijk een athlon maar dat is weer een ander verhaal.

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 00:30 schreef APOCALYPS-JIN het volgende:

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 00:22 schreef Roefoes het volgende:

Probeer anders eens andere drivers voor je video kaart, weet niet welke je nu gebruikt maar ik zou iig detonators nemen, zelf even kijken welke het beste(stabiel/snel) draaien op jouw systeem.

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 00:07 schreef APOCALYPS-JIN het volgende:

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 00:34 schreef APOCALYPS-JIN het volgende:

[..]
hmm... vind je dat leuk :? jezelf 4 x quoten :?

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op dinsdag 11 december 2001 23:39 schreef Go0s het volgende:
Nou...
Als ik bijv. op start klik (winxp) dat schokt ie een bietje en dat was op mijn PIII 1Ghz met 256 mb niet!! Spellen lopen over het algemeen redelijk maar niet optimaal; k*t vdokaart: TNT2 m64 O+

En in winxp heb je een blauw selectievak, (kun je ook uitzetten) nou en als ik dan selecteer dan schokt ie echt super erg!!! Was ook niet op mijn pIII!!
dit soort problemen heb ik ook gehad met een tnt2vanta. Komt omdat dat alpha blending is, en dat is niet helemaal of helemaal niet ondersteund. Nu heb ik een mx400 en nu doet i het perfect. Bij het inlog scherm op die oude kaart stotterde mijn muis zo erg dat ik hem soms een paar seconde kwijt was, en nu is het perfect vloeiend. Owja, systeem is celly2 900, met 384 mb ram.

I, for one, like Roman numerals

• You-Suk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11-2025
Op dinsdag 11 december 2001 23:36 schreef Tux2000 het volgende:
Ik heb een (trotse) bezitter van een P4-1700Mhz. Deze loopt in mijn geval prima (ook met SDRAM)
hier ook een trotse bezitter van een P4-1700, alleen loopt deze op ddr-ram :7

• Go0s
Dus het beste is een nieuwe vdokaart (Gforce 2 64mb) en ddr geheugen kopen!? Enig id hoeveel ddr geheugen? 256 of 512?

Mzl
Go0s

Ps. Is er nog verschil in geheugen bij een vdokaart? ook sdram of ddr?

• Go0s
ff een plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/go0s/mem_benchmark.jpg
Nu zie je hoe gaar hij loopt ;(

Een k7 trekt hem er nog uit ;)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:25
Op woensdag 12 december 2001 00:31 schreef smvs het volgende:
je kunt nog beter een celeron 1200 (256kb l2 cahce /100MHz fsb) + i815 +sdram kopen volgens mij.
zeker weten :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Neem ook meteen een ander beeldscherm *D of is die panasonic 15'' een LCD scherm :9 !!

• Go0s
Op woensdag 12 december 2001 18:33 schreef CB het volgende:
Neem ook meteen een ander beeldscherm *D of is die panasonic 15'' een LCD scherm :9 !!
Nuj, deze is (nog) goed zat ;). Als ik weer geld heb wil ik een Iiyama 17'' kopen denk ik *D

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
ZZijn er ook P4 MoBo's die zowel SDRam 133MHZ als DDR SDRam ondersteunen?

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
oud ...

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:16

Kid Buu

Huh, Pietje?

Huh? Waarom zeg je nou precies hetzelfde als de topicstarter :P

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Héél oud. Kicken van oude topics is an sich okay, maar dan moet het wel relevant voor het topic zijn, en dat is in dit geval (zoals de meesten overigens) niet zo.
Check anders even wat website's van fabrikanten; deze borden zijn er niet veel, maar ze bestaan wél, hiero de ECS P4IBASD :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.