Toon posts:

Extra IDE controller op ASUS P2B-S

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een PCI IDE controller kaart (Promise Ultra 100) op mijn ASUS P2B-S moederbord installeren.
Nu heb ik in de ASUS manual gelezen dat ik dan de onboard IDE controller niet meer kan gebruiken. Als dat echt zo is dan heb ik er weinig aan want ik wil meer dan 4 IDE devices aansluiten.
Heeft iemand hier ervaring mee, en kan dit werken?

2. Ervan uitgaande dat het wel lukt om beide controllers te laten werken, dan wil ik mijn "snelle" disk (Maxtor 7200 rpm, 60Gb) als boot disk op de ATA-100 controller zetten. Hoe kan ik ervoor zorgen dat van deze disk geboot wordt. Is dat een speciale setting in de BIOS?

bedankt voor de moeite,
Erik

Verwijderd

Ik geloof dat je in je bios SCSI boot device moet gebruiken als je van die Promise wilt booten.
Verder vind ik het wat onwaarschijnlijk dat je je onboard IDE niet meer kunt gebruiken als je een externe ATA controller gebruikt.
Gewoon proberen zou ik zeggen :)

• ThaEagle
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2024

ThaEagle

Debian GNU/Linux

Je moet inderdaad in je BIOS instellen dat ie van SCSI boot :)

Epox 8KRA2+ AMD Athlon 2400+ 768 Mb DDR Club3D Nvidia Geforce 5900 XT Asus 50x CD-rom AOpen 4x CD-R Maxtor 60 GB UDMA 133 Seagate 160 GB UDMA100 HP M700 WinXP

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Op dinsdag 11 december 2001 22:46 schreef ThaEagle het volgende:
Je moet inderdaad in je BIOS instellen dat ie van SCSI boot :)
;) maar wel je Adaptec uitzetten in de BIOS ;)

... ik denk dat het zo werkt, die Promise kaart pakt gewoon een IRQ en doet z'n ding.

Concrete Loop Watercooling

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
aha...nee want als ik een mobo koop, zonder RAID, wil ik wel meer ATA aansluitingen hebben dus wil ik dat van dat nieuwe mobo maar ook van de PCI kaart werken.

hier dacht ik gisteravond aan of dat wel zou werken.

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Gebruik je die scsi niet?

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 december 2001 10:08 schreef bugs het volgende:
Gebruik je die scsi niet?
Die heb ik tot nu toe gebruikt met een SCSI CD-ROM en een SCSI brander (allebei van Plextor).
Maar gegeven de huidige prijzen van SCSI devices + de beschikbaarheid van hogere snelheden + burnproof op IDE fikkers heb ik besloten om van SCSI af te stappen....

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 december 2001 08:16 schreef Kaap het volgende:
aha...nee want als ik een mobo koop, zonder RAID, wil ik wel meer ATA aansluitingen hebben dus wil ik dat van dat nieuwe mobo maar ook van de PCI kaart werken.

hier dacht ik gisteravond aan of dat wel zou werken.
Ik begrijp niet wat je bedoeld? Werkt het wel of niet volgens jou (en waarom)...

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:58

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Ik heb hier een ASUS P2B-DS draaien met een Highpoint controller erbij, daar boot ik van, moet je wel de bootvolgorde veranderen in de bios (ben nu niet thuis, kan de instelling niet checken) en dan gaat het als een zonnetje.

Als je op de schijf aan de promise / highpoint windows 2000 / xp wilt installeren zul je in het begin van setup op F6 moeten drukken om een "Third party Raid or SCSI controller" te installeren. Op een gegeven moment vraagt setup dan om de meegeleverde diskette (je kan ook nieuwere drivers van de website halen zolang in de root van de diskette maar "txtsetup.oem" (ofzo) staat en drivers in aparte dirs (win2k, winXP, etc)

Dan draait alles heel soepel en stukken sneller dan met de onboard UDMA33 controller.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 22:48 schreef FreeRider het volgende:

[..]

;) maar wel je Adaptec uitzetten in de BIOS ;)

... ik denk dat het zo werkt, die Promise kaart pakt gewoon een IRQ en doet z'n ding.
Waarom zou je niet de onboard SCSI samen met een externe IDE controller kunnen gebruiken?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op woensdag 12 december 2001 11:08 schreef Navarth het volgende:
Waarom zou je niet de onboard SCSI samen met een externe IDE controller kunnen gebruiken?
kan best, de extra IDE zit de SCSI echt niet in de weg. Alleen wat ik mij dan afvraag: hoe stel je de bootsequence in de BIOS in? Want als je SCSI eerst doet, start ie van de SCSI en niet van de extra IDE (die wordt ook als Boot From SCSI gezien in de BIOS)... iemand een ideE?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb de ATA-100 kaart + DVD speler geinstalleerd. Ging allemaal prima.

Bij het opstarten wordt eerst de apparatuur aan de onboard IDE controller herkent (DVD, fikker + 8Gb Maxtor), daarna de nieuwe controller met daarop 2 disken (1x UDMA-5 en eenmaal UDMA-4).

Ik heb geprobeerd om de onboard SCSI uit te zetten aangezien ik die niet meer gebruik maar ik kan de BIOS settings daarvoor niet vinden. Systeem blijft de Adaptec SCSI melden + SCSI devices proberen te detecteren....

Het echte probleem ontstaat bij opstarten Windows (98) ... Dat gebeurt dus niet (hang na laden windows drivers). In safe mode start e.e.a. wel op....

Volgens een vriend van me lijkt dit op een IRQ probleem van de nieuwe PCI kaart. Ik heb nu 4 PCI kaarten in mijn systeem zitten (ATA-100 controller, SB Live!, ISDN, TV).

Welke stappen (volgorde) kan ik het beste ondernemen om dit probleem op te lossen.

• MaxPoweR
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:54

MaxPoweR

-=StopTech=-

Heb een Asus P2B-LS, heb laatst een Promise Ultra 100 TX2 gekocht, geen problemen gehad bij het installeren. Wel ff in de bios veranderen dat je boot vanuit SCSI.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 december 2001 13:16 schreef MaxPoweR het volgende:
Heb een Asus P2B-LS, heb laatst een Promise Ultra 100 TX2 gekocht, geen problemen gehad bij het installeren. Wel ff in de bios veranderen dat je boot vanuit SCSI.
Heb je daarna geen IRQ problemen gehad?
Ik kan windows niet meer opstarten...
Pagina: 1